Status
Stängd för vidare inlägg.
Så grova ben, lille vän!

Bifogade filer

• IMG_1088.webp
    IMG_1088.webp
    77 KB · Visningar: 216
Jag berättade precis för Lilys uppfödare att vi nog måste börja träna på att inte flyga efter fåglar när man går i koppel, för annars lär våra promenader bli kaotiska när sommaren kommer och det blir mer fåglar överallt. Lily var nååågot vild när vi gick genom centrum i morse :cautious:

Uppfödaren svarade med den här bilden, som tydligen är släkting till Lily på moderns sida :D
274397622_267985225490728_5168534340539479369_n.jpg

B1A743BE-7D7B-4EC5-A98F-F36E5B113B3F.webp

När man är på långvandring och valpen inte ska gå riktigt så långt 😂 Hon var inte jättenöjd, ville helst springa själv. Men 13 km varav två tredjedelar på smala träspänger över moss- och våtmarker är väl inte det bästa när man är 10 veckor 😅

Drygt 12v, 7,4kg och fortfarande otroligt lättsam i vardagen men med en hel del spunk. Är lite nervös i nya situationer (blivit lite dåligt med miljöträning då vi haft corona i 2v) men avreagerar fint 👍 Intresserad av fåren är hon också även om fårpellets just nu är det bästa som finns 😅 Är så himla nöjd med denna valp, känns som världens lyckokast 😍

Dock tror varenda kotte att hon är en Aussie 🙃
78924FC4-34C6-4E8E-BD61-F6B909EF16D5.webp

Drygt 12v, 7,4kg och fortfarande otroligt lättsam i vardagen men med en hel del spunk. Är lite nervös i nya situationer (blivit lite dåligt med miljöträning då vi haft corona i 2v) men avreagerar fint 👍 Intresserad av fåren är hon också även om fårpellets just nu är det bästa som finns 😅 Är så himla nöjd med denna valp, känns som världens lyckokast 😍

Dock tror varenda kotte att hon är en Aussie 🙃
Visa bifogad fil 86675

Äh. Alla tror att min aussie är en border collie utan svans. 🤷

Fröken Lily har visat tydligt att vi borde hålla på rutinen med att börja dagen med långpromenad och lösspring. Hon är MYCKET missnöjd när det inte blir som hon vill med det, men igår tog vi ändå långpromenad först vid kl 13. Det är bäst så ändå, för det är så mycket is ute som faktiskt tinar upp under dagen och gör det mycket säkrare för dem att springa på just eftermiddag.

Tänkte att hon kanske lärde sig något igår, men icke. Idag har vi redan hunnit ta två korta rastningar och tränat lite tricks och lekt lite. Jag fick precis stänga in oss i sovrummet för att hon faktiskt ska vila, för hon vill ut. Inte lätt när vi varje dag sen hon kom hit tagit långpromenaden vid ca kl 9. Hon la sig dock för att vila mycket, mycket snabbare nu jämfört med igår (igår klagade hon i 1 1/2 timme. Nu i 5 minuter).

Med träningen går det verkligen framåt i alla fall. Vi satte oss i ett hav av leksaker idag och hon verkar faktiskt ha förstått att om hon är med mig med leksakerna så blir det ännu roligare. Hon sprang iväg med leksak en gång, men kom tillbaka så fort jag tog en ny och så hade vi dragkamp en del. När jag släppte så stannade hon kvar och bara väntade på att jag skulle fortsätta leken. Väldigt smidigt när det blir så!

Vi har också börjat på hennes fjärde trick. Hon kan sitt, stå och ligg, och växla mellan sitt och ligg (stå går ibland att få med där). Nu har vi även introducerat "vacker tass". Det lär gå fort eftersom hon är så väldigt inne på det här med att slå på saker med tassarna. Funderar också på att lära in någon nos-target, för precis som hon gillar att slå på saker med tassarna så gillar hon att dutta på saker med nosen så till den grad att morsan kallar henne för just "Dutt-dutt" (jag tror att jag skrev om det tidigare).

Idag klagade Lily som sagt var bara i 5 minuter på att ena morgonrastningen inte blev en långpromenad, men, sedan var hon faktiskt lugn fram tills vi skulle gå ut några timmar senare. Hon sov i soffan, tuggade lite på ett ben, tittade ut genom fönstret ibland... Inga konstigheter. Känns väldigt bra :)

Nu ikväll så har jag åter igen lämnat hundarna i ungefär en timme. Det blev lite oroligt någon minut innan jag kom när jag var borta lite längre förut och senaste dagarna har de knappt varit ensamma öht, så det kändes bra att stänga in dem i vardagsrummet för att sedan gå till tvättstugan, affären och lite annat.

När jag kom tillbaka såg det ut såhär (nej, de lyfte inte ens på huvudena :D )
274648343_3093396180947837_5917993408732863938_n.jpg

Idag klagade Lily som sagt var bara i 5 minuter på att ena morgonrastningen inte blev en långpromenad, men, sedan var hon faktiskt lugn fram tills vi skulle gå ut några timmar senare. Hon sov i soffan, tuggade lite på ett ben, tittade ut genom fönstret ibland... Inga konstigheter. Känns väldigt bra :)

Nu ikväll så har jag åter igen lämnat hundarna i ungefär en timme. Det blev lite oroligt någon minut innan jag kom när jag var borta lite längre förut och senaste dagarna har de knappt varit ensamma öht, så det kändes bra att stänga in dem i vardagsrummet för att sedan gå till tvättstugan, affären och lite annat.

När jag kom tillbaka såg det ut såhär (nej, de lyfte inte ens på huvudena :D )
274648343_3093396180947837_5917993408732863938_n.jpg
Och jag ser nu att jag skrev att jag stängde in dem i vardagsrummet... Sovrummet skulle det vara, jag har inte en så stor säng i ett vardagsrum :rofl:

Valparna födda. Fel fördelning på kön tyvärr så ingen valp för oss. Men son tur är mår valparna och tiken bra, det är det viktigaste.

Har en annan kull på lur, uppfödaren är en bekant som frågade om vi är intresserade. Hanen är fryst import från Irland, en riktig superhund. Väldigt trevlig kombination. Så nu väntar vi väl på löp.

Tillbaka på ruta ett, där vi började ungefär fem år sedan.

Här är det fortsatt stendött. Jag håller ögonen på en uppfödare som kanske kommer ha en lovande kull senare i år. Först såg det ut som vår, nu vår/sommar, vi får se vad det blir i slutändan när tiken behagar löpa. Om det blir något alls. Jag har inte några direkta alternativ, och därför vill jag inte hoppas för mycket. Det såg vi ju hur det gick senast jag kom så långt som till att prata med en uppfödare...

Det dök upp en valpannons som jag inte kan låta bli att vara sugen på, fast rasen bör vara Totalt Fel både enligt mina krav och enligt Bukerådet... Men jag har haft ett gott öga till den sedan jag var liten, och jag är så trött på stressen kring att det ska vara perfekt att jag börjar undra om det inte är läge att hoppa skaklarna helt. Desperat dumhet, helt enkelt.

Asch, tillbaka till doldheten med mig och mina ledsna knäppa tankar. :nailbiting:

Här är det fortsatt stendött. Jag håller ögonen på en uppfödare som kanske kommer ha en lovande kull senare i år. Först såg det ut som vår, nu vår/sommar, vi får se vad det blir i slutändan när tiken behagar löpa. Om det blir något alls. Jag har inte några direkta alternativ, och därför vill jag inte hoppas för mycket. Det såg vi ju hur det gick senast jag kom så långt som till att prata med en uppfödare...

Det dök upp en valpannons som jag inte kan låta bli att vara sugen på, fast rasen bör vara Totalt Fel både enligt mina krav och enligt Bukerådet... Men jag har haft ett gott öga till den sedan jag var liten, och jag är så trött på stressen kring att det ska vara perfekt att jag börjar undra om det inte är läge att hoppa skaklarna helt. Desperat dumhet, helt enkelt.

Asch, tillbaka till doldheten med mig och mina ledsna knäppa tankar. :nailbiting:

Blir nyfiken på ras, men antar att det var medvetet du inte skrev det?

Hoppas det ordnar sig för dig på allra bästa sätt med vovve till slut. Jag är i ngt slags limbo själv och väntar på dagen jag kan skaffa valp igen men måste flytta först, och letar hus vilket dragit ut på tiden ngt fruktansvärt under pandemin och allt. Tack och lov blir det ingen trendras så det ska nog inte vara omöjligt att få tag i valp relativt snabbt när jag väl har datum att utgå ifrån och är det inga linjer jag vill ha ur så kanske det får bli import som sista utväg.

Blir nyfiken på ras, men antar att det var medvetet du inte skrev det?

Hoppas det ordnar sig för dig på allra bästa sätt med vovve till slut. Jag är i ngt slags limbo själv och väntar på dagen jag kan skaffa valp igen men måste flytta först, och letar hus vilket dragit ut på tiden ngt fruktansvärt under pandemin och allt. Tack och lov blir det ingen trendras så det ska nog inte vara omöjligt att få tag i valp relativt snabbt när jag väl har datum att utgå ifrån och är det inga linjer jag vill ha ur så kanske det får bli import som sista utväg.

Uppfödaren jag håller halvkoll på har whippet. Jag kan fortfarande inte släppa tanken på att det säkert är skitdumt att skaffa vinthund när jag har katt osv, men ska jag hålla mig till hundar med goda chanser att matcha kravlistan och samtidigt välja något som inte känns totalt "nej tack" så...

Den andra rasen är rätt ovanlig så ja, jag vill helst inte skriva ut här vilken det är. Både av anonymitetsskäl och för att jag har en dålig känsla av att det skulle komma väldigt mycket åsikter om att jag ens tänker tanken på en sån. Jag orkar bara inte ta den diskussionen.

Tack för pepp. :heart Det känns väldigt hopplöst just nu, och extra frustrerande för att det mesta redan är förspänt. Jag har hus komplett med stor tomt, jag har ett stort hundintresse, och jag har all ledig tid i världen. Och likt förbannat så går det inte vägen.

Uppfödaren jag håller halvkoll på har whippet. Jag kan fortfarande inte släppa tanken på att det säkert är skitdumt att skaffa vinthund när jag har katt osv, men ska jag hålla mig till hundar med goda chanser att matcha kravlistan och samtidigt välja något som inte känns totalt "nej tack" så...

Den andra rasen är rätt ovanlig så ja, jag vill helst inte skriva ut här vilken det är. Både av anonymitetsskäl och för att jag har en dålig känsla av att det skulle komma väldigt mycket åsikter om att jag ens tänker tanken på en sån. Jag orkar bara inte ta den diskussionen.

Tack för pepp. :heart Det känns väldigt hopplöst just nu, och extra frustrerande för att det mesta redan är förspänt. Jag har hus komplett med stor tomt, jag har ett stort hundintresse, och jag har all ledig tid i världen. Och likt förbannat så går det inte vägen.

När jag läser dina inlägg blir jag lite sugen på att köpa en valp och sen dumpa den hemma hos dig :D
Känns som att du har så mycket att erbjuda en hund och det är så tråkigt att det fastnar i själva köpandet. Jag är väl kanske lite oseriös som säger det men jag tycker inte du ska bry dig så mycket om skacklarna, hoppa över och köp en valp även om den inte verkar ha alla rätt.

Jag känner igen det där med att fastna i början för att jag inte får till allting perfekt så jag försöker träna på att köra på fast det inte är helt perfekt för att iaf komma någonstans men det är rätt svårt.

Har du redan nu några tankar om namn för en eventuell valp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 859
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar