Glädjen i mitt ansikte går väl inte att ta fel på?
Bara 3 veckor kvar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade inte chansat. Som @dobbis säger, det räcker med så lite för att hon ska göra illa sig. Titta på filmer med krocktester och fundera på vad som händer med en liten valp i sele om det tar stopp tvärt Mina katter har aldrig åkt bil i annat än en bur, just för säkerheten.
+ @FrauleinLeoTyvärr så blir det mos av valpen om den har en sådan sele på sig om ni måste göra en snabb inbromsning.
Mina sympatier, vi har åtminstone inga mördarsniglarJa, Hanna käkar också på allt - gräs, stenar, vissna blommor, mördarsniglar... Man får vara på henne som en hök!
Idag ska vi ut och åka bil för första gången sedan hemkomsten. Jag hade egentligen tänkt att Disa och Hanna skulle åka i samma bur - har en hundbur som ledigt rymmer två gårdshundar - men med tanke på att Disa inte är riktigt bekväm med Hannas valptänder så är jag tveksam till om det kommer att funka. Får fundera på hur jag ska lösa det!
På nätterna sover vi. De lär sig så småningom att hålla sig på nätterna också, även om man inte tyder deras tecken så att säga. Min elvaveckors valp är helt tyst från det att vi släcker vid 22-23 till 06-07 på morgonen. Ibland har hon kissat, ibland inte. Jag har aldrig gått ut med valp på natten, och de blir rumsrena ganska fort ändå. Det känns viktigare att de lär sig att man sover på natten.
Säger en
Säger en valp till när den behöver kissa, så släpper jag ut den (fast jag har trädgård) - skulle jag bo flera trappor upp så skulle jag låta den gå till en tidning vid dörren
Valpar brukar ofta rätt snart börja sova hela nätter igenom
Detta är så knepigt när man kan göra på olika sätt Alltså, det har bara varit ut och in (fast vi måste tända lampor för att inte snubbla ) men det har varit en vecka och hon vaknar fortfarande en gång varje natt.Jag går ut om det är tokkris, men utan att tända massa lampor och så, bara ut kissa in och sova. Oftast har jag bara behövt göra det 1-2 nätter, sen har vi sovit hela natten. Har absolut inte tidningar inne. Men mina valpar har varit nästan rumsrena när jag fått hem dom, de har bara gjort inne om jag missat att de sagt till.
Vi fick detta som tips av uppfödaren när vi hämtade första valpen och såhär tre valpar senare har det fungerat bra. När man läser i rasgrupper på nätet så är oftast hennes valpar de som blir rumsrena fortast..men hennes valpar går inte på tidningar utan de får gå ut så fort de klarar att gå nerför trappen. Och vi fick då tips att inte ha tidning inne för att då kunde det bli så att vi hamnade bakåt i rumsrenheten/tar längre tid att bli rumsren.
Vilken underbar bild
Glädjen i mitt ansikte går väl inte att ta fel på?
Bara 3 veckor kvar
1 är mamma vacc så får hon antikroppar från hennePuck har ju såklart inte fått sin 12 veckors spruta ännu men jag funderar på om hon behöver träffa andra hundar (och människor). Är det oklokt att göra det innan hon fått den där sprutan?
De är en seriös uppfödning så det borde vara ja till båda frågorna, iallafall så långt man kan vara säker när man själv inte var med1 är mamma vacc så får hon antikroppar från henne
2 hon blev väl vacc som 8v innan lev?
Det ska föreställa en schäfer
Alltså jag är inte heller något fan av trubbnosavel men vad hade du tänkt att du ville ha för svar på detta? Det måste finnas ett sätt som får fram budskapet men som inte leder till det som hänt nu dvs valpköparen lämnar tråden (gissningsvis för att hon inte längre känner att delad glädje är dubbel glädje). Helgar ändamålet alltid medlen?Tråkigt, förstår ärligt talat inte hur en veterinär kan föda upp en sådan ras som har så stora problem (oförmåga att valpa ett av dom).
Alltså jag är inte heller något fan av trubbnosavel men vad hade du tänkt att du ville ha för svar på detta? Det måste finnas ett sätt som får fram budskapet men som inte leder till det som hänt nu dvs valpköparen lämnar tråden (gissningsvis för att hon inte längre känner att delad glädje är dubbel glädje). Helgar ändamålet alltid medlen?
Jag tänker också att jag hoppas att tiken tas ur avel och att valparna slipper framtida besvär med andning, mage, hud och rörelseapparaten. Men jag hoppas också att användaren kan få vara glad för sin valp.
Jag tror inte att man når fram med den attityden. Den får kanske dig att må bättre men jag tror inte den förändrar så mycket tyvärr. Det är ganska få människor som enkelt kan ta till sig kritik även om den ges konstruktivt. När den kommer "oväntat" och aggressivt så tror jag att de flesta stänger den kanalen. Sen vill de inte höra mer på det örat.Jag förväntar mig inget svar alls. Det är tråkigt att personen lämnat tråden men det är också tråkigt att stötta trubbnosavel genom att köpa en sådan valp. Hur rättfärdigar man det? Jag struntar i att hunden inte kan andas, har missbildad rygg och måste födas genom snitt för att den är söt, gullig och beter sig som en clown? (Och nej, det finns inga frallor som har normala luftvägar och ryggar, inte ens för 100 år sedan kunde dom andas normalt så det är ju inget som är nytt).
Ansvaret för trubbnosavel ligger lika mycket på uppfödaren som på köparen och ska man avla eller köpa en sådan ras måste man vara beredd på att bli ifrågasatt.
Jag kanske bara är sur och grinig.
Ska man ha trubbnos måste man vara beredd på "påhopp" och i ärlighetens namn så var det där inget att dra sig ur tråden för,vilket jag inte tror köparen gjort,då hen redan är hundägare och vet vad hen köper + vilken inställning folk har till rasen/raserna.Alltså jag är inte heller något fan av trubbnosavel men vad hade du tänkt att du ville ha för svar på detta? Det måste finnas ett sätt som får fram budskapet men som inte leder till det som hänt nu dvs valpköparen lämnar tråden (gissningsvis för att hon inte längre känner att delad glädje är dubbel glädje). Helgar ändamålet alltid medlen?
Jag tänker också att jag hoppas att tiken tas ur avel och att valparna slipper framtida besvär med andning, mage, hud och rörelseapparaten. Men jag hoppas också att användaren kan få vara glad för sin valp.
+1 på dina inlägg. Jag tänkte samma sak men visste inte hur jag skulle formulera mig. Det är väldigt spot on på många kommentarer här på buke, inte bara gällande den rasen och trubbnos.Jag tror inte att man når fram med den attityden. Den får kanske dig att må bättre men jag tror inte den förändrar så mycket tyvärr. Det är ganska få människor som enkelt kan ta till sig kritik även om den ges konstruktivt. När den kommer "oväntat" och aggressivt så tror jag att de flesta stänger den kanalen. Sen vill de inte höra mer på det örat.
Jag tror också att det är så himla vanligt att man förmänskligar djur att man inte ser det onormala med snitt. Människor smittas hela tiden, en del väljer t o m bort vaginal förlossning självmant. Och då glöms det bort att djur ska föda snabbt och lätt, och vilka nackdelar som finns med snitt (utöver själva komplikationen som leder till snitt).
Det går helt säkert att resonera kring de här frågorna på ett sakligt och inte fullt så fördömande vis.
Det är ju helt sjukt att man anser sig ha rätt att hoppa på en annan människa pga att den gör andra val än man själv görSka man ha trubbnos måste man vara beredd på "påhopp" och i ärlighetens namn så var det där inget att dra sig ur tråden för,vilket jag inte tror köparen gjort,då hen redan är hundägare och vet vad hen köper + vilken inställning folk har till rasen/raserna.
Förvisso men så är klimatet när man har trubbnos raser.Det är ju helt sjukt att man anser sig ha rätt att hoppa på en annan människa pga att den gör andra val än man själv gör
Ska man ha trubbnos måste man vara beredd på "påhopp" och i ärlighetens namn så var det där inget att dra sig ur tråden för,vilket jag inte tror köparen gjort,då hen redan är hundägare och vet vad hen köper + vilken inställning folk har till rasen/raserna.
Buke är inte annorlunda än verkliga världen. Är man tillräckligt populär så blir man inte så hackad på. Jag tror det är så i ditt fall. Det, och att du visar bilder på trubbnosar med helt runda näsborrar. Det har jag nog aldrig sett förut.Förvisso men så är klimatet när man har trubbnos raser.
Jag som uppfödare får tugga mycket skit, buke är en av dom snälla sidorna trots att många har åsikter o inte är rädda för att skriva ner dom.
Jag tror aldrig jag känt mig påhoppad här.Eller så är jag hårdhudad och inte märkt av det.
Jag tycker inte att jag har någon taskig attityd, kanske kunde jag formulerat mig annorlunda absolut men det är fortfarande så att jag verkligen undrar hur man rättfärdigar valet av ras att köpa eller föda upp.
Om jag skulle bestämma skulle rasen inte ens få finnas, den är bortom all räddning och jag tror inte att man någonsin kommer lyckas vända på det. För mig handlar det om djurskydd och de frallor som lever idag lider för att de inte kan andas normalt. Det finns några som andas bättre än andra men de andas fortfarande långt ifrån normalt. Men det slutar ju inte heller där för rasen har så himla många andra problem också. Man måste kunna ifrågasätta.
Att ens tro att jag inte skulle hjälpa en hund som lider eller djurägare till en hund som lider blir jag verkligen ledsen av för det stämmer inte. Tyvärr går det inte att hjälpa så mycket som man skulle behöva eftersom rasen är som den är och trots alla operationer och mediciner kommer den fortfarande ha problem. Ibland betyder att hjälpa tyvärr att avliva för många frallor.
Om jag som djurägare kommer till en veterinär som inte anser att min hund inte har något existensberättigande skulle jag nog bli rätt ledsen.
Nu kommer det ju inte behöva hända eftersom jag nu vet din inställning och kommer se till att aldrig söka vård hos dig.
Men jag tror verkligen inte att du skulle låta bil/ge sämre vård till något djur, det vill jag inte att du ska tro. Jag bara hoppas att du bemöter djurägaren på ett mer proffesionellt sätt än det du utryckt dig på här.