Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har Hanna kommit hem.
_20170810_191410.jpg

Ett litet busfrö från Blekinge har flyttat till Skåne :D
_20170810_191318.jpg
Vad tyckte Disa?

Nu har Hanna kommit hem.
_20170810_191410.jpg
Guuuud så söt :love:

Jag får bilder och filmer från min uppfödare var och varannan dag på mitt lilla :heart Varje framsteg får jag följa med på :love: Det är så underbart när man (som jag) inte bor nästgårds och kan träffa henne.
Jag känner stor tacksamhet till uppfödaren för tid och ork till detta :bow: (Tips till er uppfödare om ni har valpköpare bestämd som bor långt ifrån :idea:)
Men jag bara dör sötdöden och ihjällängtansdöden varenda gång - varför går tiden så sakta :arghh::arghh::arghh::o

Nu har Puck bott här i en vecka!
img-20170808-143146-146.jpg

Under veckan har hon hunnit åka till tre olika platser med bil, först till mataffären, sen till en skog och idag till tågstationen. :banana:Tågstationen var utmanande med människor och stora fordon som bussar och spårvagnar - mycket stanna och glo lite osäkert. Stadsmiljöer behövs definitivt träning på i framtiden.
I bilen har hon fått en särskild sele och det märktes idag hur tydligt hon har kopplat den till att ligga ned (och ha tråkigt :meh:) när vi åkte en liten bit med koppel för då kunde hon inte vara stilla. Annars som sagt så ligger hon ned på sätet intill mig men gnäller lite i början eller när hon är uttråkad och vill ha uppmärksamhet från mamma :p
Hundar skulle vi behöva möta men det är svårt när vi inte känner någon med hund. Valpkurs är iallafall inbokad.
Men vi har all tid på oss och just nu är fokuset mera på rumsträningen än något annat. Två kissolyckor inomhus men vi håller på att försöka lära oss tyda tecknen! Puck är dock väldigt familje-/mattekär :love: vi hade grubblat lite på hur vi skulle göra så att katten fick gå ut men inte valpen. Men än så länge har vi kunnat lämnat dörren en glipa för katten och valpen bara följt efter matte inne. Men vi håller såklart ett öga då det kan ha betydelse att hon inte riktigt vågat hoppa nedför trappen :rofl::D

Angående katten ... :angel:
Det har nog faktiskt gått så bra som det kunnat gå med en hundovan katt :up: Alice håller fortfarande alltid ett öga på Puck när de är i samma rum och hon är vaken och uppe. Annars kan de ligga inom ett par meters håll från varandra och se rätt så avslappnade ut. Det hjälper nog att vi ofta har bara ett eller två rum tillgängliga om dagarna här även om katten har tillgång till hallen med trappan utifall (hon är dock nyfiken då hon kommer ofta snabbt tillbaka för att titta från dörrglipan). Puck håller avståndet och får lätt svansen mellan benen om hon går för nära katten och vänder om. Alice har bara vågat gå fram för att nosa mycket föööörsiktigt när valpen sovit. Det går sakta men säkert och fint!
Senast idag så for dock katten ut framför valpen som då skrek till av chock :o Men ikväll verkade de båda lite på bushumör men när valpen fick se hennes spännande min så backade hon :angel:

Oj, det blev en närmare uppsats :o ber om ursäkt! :D

Senast ändrad:
Och inte att förglömma - bitandet och tuggandet på allt! Är gräs okej? För hon tuggar i sig det som en ko ibland :cautious: Men gud vad man får öppna käften på henne och dra ut saker :cool:

Hur gör ni på nätterna förresten? Puck har sagt till när hon behövt gå och kissa då och det är ju egentligen något vi vill uppmuntra så att hon börjar säga till på dagarna också. Men lär hunden sig att hålla sig genom nätterna då? Som det är så får hon sista rastningen vid 22-23 tiden och sen går hon en gång per natt innan hon vaknar igen vid sjutiden.

Jo, i säkerhetssele. Vi kommer att skaffa bur men än så länge medan hon vänjer sig vid att åka bil så känns det säkrare med selen än helt utan något alls, eller?

Jag hade inte chansat. Som @dobbis säger, det räcker med så lite för att hon ska göra illa sig. Titta på filmer med krocktester och fundera på vad som händer med en liten valp i sele om det tar stopp tvärt :cry: Mina katter har aldrig åkt bil i annat än en bur, just för säkerheten.

Guuuud så söt :love:

Jag får bilder och filmer från min uppfödare var och varannan dag på mitt lilla :heart Varje framsteg får jag följa med på :love: Det är så underbart när man (som jag) inte bor nästgårds och kan träffa henne.
Jag känner stor tacksamhet till uppfödaren för tid och ork till detta :bow: (Tips till er uppfödare om ni har valpköpare bestämd som bor långt ifrån :idea:)
Men jag bara dör sötdöden och ihjällängtansdöden varenda gång - varför går tiden så sakta :arghh::arghh::arghh::o
Visst är det härligt med sådana uppfödare! Hannas uppfödare gjorde likadant, skickade bilder med jämna mellanrum, och nu när vi har hämtat henne så är uppfödaren jättemån om att vi ska fortsätta hålla kontakten. Känns bra! När vi hämtade henne fick vi med en liten ryggsäck med Hannas papper, en filt, en leksak, koppel och valphalsband, en rulle bajspåsar, en påse mat och lite godis - jättesnällt och verkligen uppskattat!

Och inte att förglömma - bitandet och tuggandet på allt! Är gräs okej? För hon tuggar i sig det som en ko ibland :cautious: Men gud vad man får öppna käften på henne och dra ut saker :cool:
Ja, Hanna käkar också på allt - gräs, stenar, vissna blommor, mördarsniglar... Man får vara på henne som en hök!
Idag ska vi ut och åka bil för första gången sedan hemkomsten. Jag hade egentligen tänkt att Disa och Hanna skulle åka i samma bur - har en hundbur som ledigt rymmer två gårdshundar - men med tanke på att Disa inte är riktigt bekväm med Hannas valptänder så är jag tveksam till om det kommer att funka. Får fundera på hur jag ska lösa det!

Jo, i säkerhetssele. Vi kommer att skaffa bur men än så länge medan hon vänjer sig vid att åka bil så känns det säkrare med selen än helt utan något alls, eller?

Köp en transportbur! Kan vara i baksätet fastsatt med bilbältet.

(Hunden får inte åka "lös", det är olagligt, men sele riskerar som sagt att göra mos av valpen)

Hur gör ni på nätterna förresten? Puck har sagt till när hon behövt gå och kissa då och det är ju egentligen något vi vill uppmuntra så att hon börjar säga till på dagarna också. Men lär hunden sig att hålla sig genom nätterna då? Som det är så får hon sista rastningen vid 22-23 tiden och sen går hon en gång per natt innan hon vaknar igen vid sjutiden.

På nätterna sover vi. De lär sig så småningom att hålla sig på nätterna också, även om man inte tyder deras tecken så att säga. Min elvaveckors valp är helt tyst från det att vi släcker vid 22-23 till 06-07 på morgonen. Ibland har hon kissat, ibland inte. Jag har aldrig gått ut med valp på natten, och de blir rumsrena ganska fort ändå. Det känns viktigare att de lär sig att man sover på natten.

Säger en
Säger en valp till när den behöver kissa, så släpper jag ut den (fast jag har trädgård) - skulle jag bo flera trappor upp så skulle jag låta den gå till en tidning vid dörren ;)
Valpar brukar ofta rätt snart börja sova hela nätter igenom :)

Jag går ut om det är tokkris, men utan att tända massa lampor och så, bara ut kissa in och sova. Oftast har jag bara behövt göra det 1-2 nätter, sen har vi sovit hela natten. Har absolut inte tidningar inne. Men mina valpar har varit nästan rumsrena när jag fått hem dom, de har bara gjort inne om jag missat att de sagt till.
Vi fick detta som tips av uppfödaren när vi hämtade första valpen och såhär tre valpar senare har det fungerat bra. När man läser i rasgrupper på nätet så är oftast hennes valpar de som blir rumsrena fortast..men hennes valpar går inte på tidningar utan de får gå ut så fort de klarar att gå nerför trappen. Och vi fick då tips att inte ha tidning inne för att då kunde det bli så att vi hamnade bakåt i rumsrenheten/tar längre tid att bli rumsren. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 979
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 917
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar