Status
Stängd för vidare inlägg.
En kollega till mig hade en utställningsavlas Aussie (tik) som nyligen gick bort. Hon klipptes med jämna mellanrum för att orka med värmen...hon var en röd/vit spräcklig (merle kanske?) och tycker just de verkar ha sjukt mycket fluff.

Red merle! Ja jag vet att många som köper Aussie från utställningslinjer måste klippa hundarna. Jag funderade på att klippa Tonto och då har han inte i närheten så mycket päls. :yuck: Kanske kommer att klippa under magen på honom när han ska jobba som mest, annars så klarar han sig utan problem, det är bara jag som är nojjig.

Red merle! Ja jag vet att många som köper Aussie från utställningslinjer måste klippa hundarna. Jag funderade på att klippa Tonto och då har han inte i närheten så mycket päls. :yuck: Kanske kommer att klippa under magen på honom när han ska jobba som mest, annars så klarar han sig utan problem, det är bara jag som är nojjig.

Min moster som har Bearded Collie rakar sina hundar med maskin på hela undersidan dvs under bröstkorgen, magen och ljumskarna samt mellan trampdynorna. På så sätt får de ganska bra svalka utan att deras utseende eller päls förstörs. Det syns liksom inte ens. Kanske något för er?

Min moster som har Bearded Collie rakar sina hundar med maskin på hela undersidan dvs under bröstkorgen, magen och ljumskarna samt mellan trampdynorna. På så sätt får de ganska bra svalka utan att deras utseende eller päls förstörs. Det syns liksom inte ens. Kanske något för er?

Det var det jag tänkte! Det är mest när vi tränar drag som jag oroar mig för att han ska bli överhettad lite för lätt. Annars är det ingen fara!

Tiken som jag tingat valp från är till 99 % ej dräktig :(
Uppfödaren har inga andra kullar på gång förrän senare i höst och det funkar inte då vi måste ta ut sommarsemester :banghead:

Har fått tips om ett gäng uppfödare, men det haglar inte av schäferkullar som är leveransklara till sommaren direkt :crazy:

/Lizzie

Har jag en portion TUR så kanske det blir valp i år ändå :banana:
Jag har snubblat över en kennel där jag pratat med ägaren och h*n verkar helt suverän. Vi ska åka dit och hälsa på. Både vi och dom vill det! Om allt stämmer mellan oss, så har dom två parningar på G nu i vår :up:

Tripp har faktiskt ingen aning om hur garnnystanet hamnade där! :confused: :D:love:
17342718_1407332032650364_1649369423566059363_n.jpg

@Kildegrei: Hade det varit en katt hade nystanet INTE sett ut så där... :nailbiting: katterna hade skitroligt när mamma stickade som mest :meh:

Han är väldigt bra på att se oskyldig ut :D
Om det inte vore för att jag satt bredvid och stickade hade inte nystanet sett ut så där ;) Han älskar nämligen att dra ut garnet :p

Enligt Tripp VAR han oskyldig, nystanet bara hoppade dit av sig själv faktiskt :angel::D

Jag ställde mig i kö på en Border Collie för ett tag sedan, trodde inte att jag skulle få någon, men uppfödaren hörde av sig igår och sa att valparna var födda och att det fanns valp till mig om jag var intresserad. :) Jag var även intresserad av en Aussie-kull som är planerad senare i år, men uppfödaren har sagt att det är lång kö och att dom har jättemånga som är intresserade + att de ska behålla valpar själva, jag vill ju dessutom ha en Aussie tik, så mina chanser till valp är ju minimala. Så det blir Border Collie den här gången!

Jag ställde mig i kö på en Border Collie för ett tag sedan, trodde inte att jag skulle få någon, men uppfödaren hörde av sig igår och sa att valparna var födda och att det fanns valp till mig om jag var intresserad. :) Jag var även intresserad av en Aussie-kull som är planerad senare i år, men uppfödaren har sagt att det är lång kö och att dom har jättemånga som är intresserade + att de ska behålla valpar själva, jag vill ju dessutom ha en Aussie tik, så mina chanser till valp är ju minimala. Så det blir Border Collie den här gången!
Alltså ni måste ju säga VILKEN uppfödare när ni äntligen förstår vilken ras som är bäst! Ser fram emot att vi kan fylla en egen BC-tråd här snart! :D

Min valp foddes ocksa harom natten.
Tyvarr var han den enda overlevande valpen sa nu galler det att halla tummarna och hopps att det ar "min" valp.
Jag star forst i kon men det galler ju aven att personligheten passar det vi soker (vilket inte borde vara nagra problem men skall anda ta i atanke.)

Maken fragar flera ganger om dan om det kommit nya bilder / filmer. Jag forsoker forklara for honom tt skrallet kommer vara ratt sa trakig de narmaste tva - tre veckorna:D
Sonen tycker vi ska ha en kattunge istallet, han gar tom sa langt som att vi inte langre vill ha den nuvarande katten da hon inte gar ihop med andra katter. Tur att det ar till mig jag koper valp...:cool:

Min valp foddes ocksa harom natten.
Tyvarr var han den enda overlevande valpen sa nu galler det att halla tummarna och hopps att det ar "min" valp.
Jag star forst i kon men det galler ju aven att personligheten passar det vi soker (vilket inte borde vara nagra problem men skall anda ta i atanke.)

Maken fragar flera ganger om dan om det kommit nya bilder / filmer. Jag forsoker forklara for honom tt skrallet kommer vara ratt sa trakig de narmaste tva - tre veckorna:D
Sonen tycker vi ska ha en kattunge istallet, han gar tom sa langt som att vi inte langre vill ha den nuvarande katten da hon inte gar ihop med andra katter. Tur att det ar till mig jag koper valp...:cool:
Jag tänkte på dig när jag såg att det bara var en valp. Det blir säkert din valp! ^_^

En till finsk lapphund såklart! :love: Om vi nu hittar en vettig kull.. :cautious:

Håller tummarna för att ni hittar en bra kull! Min vän föder upp finsk lapphund, så jag har förstått att det inte är helt lätt.
Hon hade som ung och oerfaren tyvärr oturen att få hjälp av mer erfarna personer som rekommenderade en hane som inte alls funkade till hennes tik, vilket gjorde att valparna drabbades av någon skum sjukdom(något med immunförsvaret) och flera av dem dog! :(

Nu är hon jättejättenoga för hon vägrar vara med om det igen.

Men vad kul, grattis! :D
Då blir det en hoper får nu också då? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 077
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 257
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 171
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025