Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderingar på att skaffa hundvalp...men inte säker på vad jag egentligen vill ha. Det ska vara en hund som funkar som gårdvar, som fixar att hänga med på mina ridturer och som kan vakta hönsen från räveländet. Ingen jakthund, INGEN VALLHUND (har BC-korsning, en omplacering...O_o )...helst ingen med lång päls...ha ha ha, jag bor i Västernorrland och vintrarna är kalla så lite päls måste nog finnas...suck...jag jobbar en del lydnad hemma men har inga tävlingsambitioner då jag redan har två hästar som ska tränas och tävlas. Har erfarenhet från taxar till dobermann och allt däremellan. Jobbat med omplaceringar och studerat unghundspsykologi...och mitt i allt ihop så känner jag ju mig själv så får jag hem en fin individ så lär jag väl gå "all in" med träning, tävling och utställning...jisses, vågar jag ens fundera vidare på hundvalp???:crazy: ...BC-korsningen här hemma börjar bli till åren så...:meh:

Jag har funderingar på att skaffa hundvalp...men inte säker på vad jag egentligen vill ha. Det ska vara en hund som funkar som gårdvar, som fixar att hänga med på mina ridturer och som kan vakta hönsen från räveländet. Ingen jakthund, INGEN VALLHUND (har BC-korsning, en omplacering...O_o )...helst ingen med lång päls...ha ha ha, jag bor i Västernorrland och vintrarna är kalla så lite päls måste nog finnas...suck...jag jobbar en del lydnad hemma men har inga tävlingsambitioner då jag redan har två hästar som ska tränas och tävlas. Har erfarenhet från taxar till dobermann och allt däremellan. Jobbat med omplaceringar och studerat unghundspsykologi...och mitt i allt ihop så känner jag ju mig själv så får jag hem en fin individ så lär jag väl gå "all in" med träning, tävling och utställning...jisses, vågar jag ens fundera vidare på hundvalp???:crazy: ...BC-korsningen här hemma börjar bli till åren så...:meh:
Keeshound. Bättre gårdshund finns inte och den kan du lätt ha ute uppe hos dig oavsett väder. Poppis stallhundar här omkring och väldigt frisk ras.
Dock pälsig men behöver inte borstas och kammas.

Keeshound. Bättre gårdshund finns inte och den kan du lätt ha ute uppe hos dig oavsett väder. Poppis stallhundar här omkring och väldigt frisk ras.
Dock pälsig men behöver inte borstas och kammas.
Ryser när jag ser pälsen...:nailbiting:...Min bordercolleblandning har inte ens en 10-del av den pälsen men drar in lera något så vansinnigt...så jag tror inte riktigt på Keesen...:o

@Hyacinth, unga collies till omplacering finns då och då - har du kikat på omplaceringsgrupperna på Facebook? Mest korthår där, men också ett och annat långhår. Det låter som collie kan passa dig/er, men göra noggrann research gällande mentaliteten. Köper du en hund som är runt 2 år så borde den ju ha gått MH och då kan du få en bra bild av hundens psyke, alternativt titta på släktens MH/MI-siffror om det är en yngre hund.

Kika på isländsk fårhund. Finns både kort- och långhårig (men inte som separata "raser") och pälsen är av varianten inget fastnar i. Kan säga att här drog labradoren in mer skit än vad islänningen gjorde.

Min fina fina Leonbergervalp som jag hämtade i somras fick somna in nu i början på november och saknaden är oändligt stor.
Har dock kollat på en annan uppfödare som jag pratat lite med som får valpar i dagarna. Denna kull är inte alls aktuell då sorgen är så färsk och jag inte är redo alls men hon ska försöka få till parning på en annan av sina tikar nu när hon löper och då är jag en av spekulanterna. Det låter som att jag absolut får chansen att köpa en tik då så vi kommer att ha fortsätta ha kontakt. I så fall blir det nytt lejon till våren/sommaren beroende på löpet.

Min fina fina Leonbergervalp som jag hämtade i somras fick somna in nu i början på november och saknaden är oändligt stor.
Har dock kollat på en annan uppfödare som jag pratat lite med som får valpar i dagarna. Denna kull är inte alls aktuell då sorgen är så färsk och jag inte är redo alls men hon ska försöka få till parning på en annan av sina tikar nu när hon löper och då är jag en av spekulanterna. Det låter som att jag absolut får chansen att köpa en tik då så vi kommer att ha fortsätta ha kontakt. I så fall blir det nytt lejon till våren/sommaren beroende på löpet.

va tråkigt :cry: varför fick han somna in?

va tråkigt :cry: varför fick han somna in?
Det visade sig att hon hade en medfödd missbildning som var för stor och gav för stora besvär med kronisk urinvägsinfektion och stor smärta och krävde mer och mer mediciner. Till sist var det inget mer att göra än att låta henne somna in då jag inte ville utsätta henne för fler operationer som ändå inte skulle hjälpa. Men så otroligt tråkigt, trist och väldigt tomt :(

Jag har helt gått på magkänsla och vad vi kan erbjuda. Jag vill ju ha en "tänkande" hund, min tant var snabb som blixten, nu vill jag ha något lite mindre krävande. Jag gillar vallhundsmentaliteten och förarvekhet. Jag väljer bort raser jag inte anser sunda. Jag vill gärna ha en hund jag kan träna med (avskyr ouppfostrade hundar...) och träna lydnad eller spår med. Jag vill inte ha en jaktidiot. Jag vill ha en schysst familjemedlem som också kan vara min träningskompis men nöjer sig med fysisk aktivitet i de perioder jag har massa jobb. Det är de raser som tilltalar mig mest inom de raser som kan vara aktuella. Jag försöker helt enkelt vara lite öppen inför ras eftersom jag letar omplacering i första hand.
Låter inte som en saluki i mina öron :D

Kolla på (mellan-)schnauzer :)

Det visade sig att hon hade en medfödd missbildning som var för stor och gav för stora besvär med kronisk urinvägsinfektion och stor smärta och krävde mer och mer mediciner. Till sist var det inget mer att göra än att låta henne somna in då jag inte ville utsätta henne för fler operationer som ändå inte skulle hjälpa. Men så otroligt tråkigt, trist och väldigt tomt :(
Åh, fy så otroligt hemskt :( ! Måste vara fruktansvärt att förlora en så ung hund.
När min unghund blev sjuk så orkade jag inte ens tänka på en ny valp utan det blev en äldre omplacering i stället. Kanske ett alternativ?
Håller tummarna för att det kommer en ny liten valp till dig annars när du känner dig redo :heart.

Åh, fy så otroligt hemskt :( ! Måste vara fruktansvärt att förlora en så ung hund.
När min unghund blev sjuk så orkade jag inte ens tänka på en ny valp utan det blev en äldre omplacering i stället. Kanske ett alternativ?
Håller tummarna för att det kommer en ny liten valp till dig annars när du känner dig redo :heart.
Tack!! :heart
Känner mig inte alls redo just nu för en hund överhuvudtaget men jag är intresserad av kombinationen jag nämnde ovan så känns det rätt då hoppas jag att uppfödaren fortfarande tänker på mig. Vill ha en fot inne iaf haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 249
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 261
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 644
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 325
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar