Status
Stängd för vidare inlägg.
Här planeras det för valp under 2016. Tycker egentligen att det mest är jobbigt med småvalpar, men man vill ju vara med från början, och de blir ju stora rätt snart :angel:

Men det börjar bli dags för generationsväxling snart; kelpien blir 6 och spetsen 8 nästa år. Vilket innebär 8 resp 10 när valp är i teoretisk tävlingsbar ålder.. Om spetsen lever då, vilket känns som dåliga odds för med hans tumörer. Vilket är ännu en anledning till valp så jag inte står där med bara en hund helt plötsligt. Även om tre är för många egentligen :banghead:

Hursomhelst blir det en kelpie till om allt går som det ska. Beräknad parning i december :nailbiting:

Ren misär. Han började dilla om schäfer. Nope. Eftersom det är jag som står för uppfostran och träning och jobbar mer än heltid minst fram till maj 2016 så känns det inte hållbart. Jag vill ha en hund som inte kräver SÅ mycket mentalt, ren motion kan sambon tillgodose men han saknar träningsintresse. Jag är ju sugen på corgi (Cardigan, tror jag) men kan ju lätt tänka mig vinthund just för att de är lite kattlika.

Andra raser jag tror skulle passa oss är:

Tibetansk spaniel
Bearded Collie
Collie
Västgöte
Golden

Jag är onekligen lite sugen på en hund jag kan ha i knät (nej, har inte stor hund i möblerna) och som BARNET kan hantera i koppel, kanske gå agilitykurs med. Är så sugen att jag börjat spana buskavlade små blandraser på blocket. Typ 36,75% pudel/47,8% bichon/29% kinesisk nakenhund/25% tax. Gärna kallad bichapoo och allergivänlig.

Ren misär. Han började dilla om schäfer. Nope. Eftersom det är jag som står för uppfostran och träning och jobbar mer än heltid minst fram till maj 2016 så känns det inte hållbart. Jag vill ha en hund som inte kräver SÅ mycket mentalt, ren motion kan sambon tillgodose men han saknar träningsintresse. Jag är ju sugen på corgi (Cardigan, tror jag) men kan ju lätt tänka mig vinthund just för att de är lite kattlika.

Andra raser jag tror skulle passa oss är:

Tibetansk spaniel
Bearded Collie
Collie
Västgöte
Golden

Jag är onekligen lite sugen på en hund jag kan ha i knät (nej, har inte stor hund i möblerna) och som BARNET kan hantera i koppel, kanske gå agilitykurs med. Är så sugen att jag börjat spana buskavlade små blandraser på blocket. Typ 36,75% pudel/47,8% bichon/29% kinesisk nakenhund/25% tax. Gärna kallad bichapoo och allergivänlig.
Nä, finns inget genuint träningsintresse så bör ni inte ha schäfer, så klokt av dig:up:

Dvärgschnauzer?
Vår har varit en utmärkt barnhund till sonen. Funkar fint i agility. Och fäller inte, det gillar möblerna ;)
Annars tyckte jag Västgöten lät som ett bra förslag.

Nä, finns inget genuint träningsintresse så bör ni inte ha schäfer, så klokt av dig:up:

Dvärgschnauzer?
Vår har varit en utmärkt barnhund till sonen. Funkar fint i agility. Och fäller inte, det gillar möblerna ;)

Vår dvärgschnauzer har varit lekhund i snart 11, 5 år. Han ÄLSKAR alla barn, både egna och andras och är den tåliga, snälla och lekfulla kompisen i alla väder.

Och smutsar ned minimalt i huset. (vilket man inte kan anklaga barnen för)

Dvärgschnauzer?

jag har intresset men inte tiden. Damen som somnade in i oktober var schäfer/bc. Dvärgskägg är ju söta men har aldrig riktigt fallit för dem. Ni får starta en skäggtråd jag kan stalka.

jag har intresset men inte tiden. Damen som somnade in i oktober var schäfer/bc. Dvärgskägg är ju söta men har aldrig riktigt fallit för dem. Ni får starta en skäggtråd jag kan stalka.
Finns en skäggtråd redan. Men den har nog dött av lite. Jag bakar ju in mitt skägg med de andra hundarna ;)

Jag funderade lite på dig och ditt inlägg @Hyacinth och de raderna du trpr skulle passa in hos er. Hur kommer det sig att det är just dessa raser? Det är ju rätt olika i både storlek och sätt :)

Och hur känner du för ex vuxen labbe (iom att Golden är ett alternativ) eller en cocker? :)

Jag funderade lite på dig och ditt inlägg @Hyacinth och de raderna du trpr skulle passa in hos er. Hur kommer det sig att det är just dessa raser? Det är ju rätt olika i både storlek och sätt :)

Och hur känner du för ex vuxen labbe (iom att Golden är ett alternativ) eller en cocker? :)

Jag har helt gått på magkänsla och vad vi kan erbjuda. Jag vill ju ha en "tänkande" hund, min tant var snabb som blixten, nu vill jag ha något lite mindre krävande. Jag gillar vallhundsmentaliteten och förarvekhet. Jag väljer bort raser jag inte anser sunda. Jag vill gärna ha en hund jag kan träna med (avskyr ouppfostrade hundar...) och träna lydnad eller spår med. Jag vill inte ha en jaktidiot. Jag vill ha en schysst familjemedlem som också kan vara min träningskompis men nöjer sig med fysisk aktivitet i de perioder jag har massa jobb. Det är de raser som tilltalar mig mest inom de raser som kan vara aktuella. Jag försöker helt enkelt vara lite öppen inför ras eftersom jag letar omplacering i första hand.

Jag har helt gått på magkänsla och vad vi kan erbjuda. Jag vill ju ha en "tänkande" hund, min tant var snabb som blixten, nu vill jag ha något lite mindre krävande. Jag gillar vallhundsmentaliteten och förarvekhet. Jag väljer bort raser jag inte anser sunda. Jag vill gärna ha en hund jag kan träna med (avskyr ouppfostrade hundar...) och träna lydnad eller spår med. Jag vill inte ha en jaktidiot. Jag vill ha en schysst familjemedlem som också kan vara min träningskompis men nöjer sig med fysisk aktivitet i de perioder jag har massa jobb. Det är de raser som tilltalar mig mest inom de raser som kan vara aktuella. Jag försöker helt enkelt vara lite öppen inför ras eftersom jag letar omplacering i första hand.
Vallhundsmentalitet, storlek som barnen kan hantera, agility, pigg och alert, sund ras....... Pumi?

Lancashire heeler :) ? (Jag kommer inte ihåg om du skrivit något tidigare i tråden som talar emot rasen.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 248
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 261
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 644
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar