Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske blir en valp här också nästa år, trots att jag även var med i Valp 2015-tråden :o och har en vuxen hund som fyller 10 i mars. Försöker hitta en omplacering men raserna jag är intresserad av har tydligen sällan någon omplacering, så det verkar svårt.

Vet inte hur helgalet det är att köpa en valp när unghunden blir ett år i april...? Men ska jag gå på @Voff 's 100 kg regel har jag gott mått, de kommer inte ens väga 50 kg tillsammans alla tre :angel:

Äh, jag är också med i båda ;)

Jag har varit med i diverse "Valp 201x"-trådar de senaste 7 åren med ett kanske - men nu är det dessvärre så att det faktiskt är dags.
Det är klart att det är roligt med en valp men jag hade naturligtvis hellre haft min Skroffa kvar några år till :( .
Nu när även Posh lämnat oss så är det alldeles, alldeles för tomt med bara Nikka.

Jag har ju velat mellan alla möjliga raser, som det ser ut nu så blir det en ny cairn trots allt. De är så otroligt charmiga och mysiga, jag inser att en hund som Skroffan får jag aldrig igen men kanske så nära det går att komma?
Har dessutom fått kontakt med en uppfödare som jag sneglat på länge och som känns bra, som ett extra plus bor hon relativt nära så hon hjälper även till med trimning och det är lätt att vara med på kennelträffar.
Jag vet inte när hon skall ha valpar nästa gång - hon har inte kullar så värst ofta - men eftersom jag inte jobbar så är jag rätt flexibel.
Bäst skulle det dock passa med någon gång till hösten, vi har en längre resa planerad i sommar där en valp inte kan följa med.

Ett alternativ är Lancashire heeler men hjärtat klappar helt enkelt för cairn.
I vilket fall lär det av praktiska skäl bli en relativt liten hund, vi har tillräckliga problem med att få in alla nuvarande hundar i bilen.

Hur många totalkilo hund har du? Jag har bestämt att upp till 100 kg är ok. Nu har vi 35+ 28+9=67 kg. Då finns det plats för 33 kg hund till. Det räcker till en schäfer till :D
Underbar regel! :D Mallan väger 24 så det innebär att jag har 76 kg tillgodo :nailbiting:

Tiken jag var intresserad av valp efter gick tom så jag har lagt ner valpletandet. Funderar dessutom på om man ska testa något annat än malinois denna gången? En nätt liten schäfertik eller kanske en retriever igen? :confused:

Hur många totalkilo hund har du? Jag har bestämt att upp till 100 kg är ok. Nu har vi 35+ 28+9=67 kg. Då finns det plats för 33 kg hund till. Det räcker till en schäfer till :D
Oj men nu löste du mitt framtida problem. Jag hade ju egentligen inte tänkt spara en valp hemma ur den kullen jag hade just haft, då jag planerar en parning om 1-1,5 år som kan blir en superkombo......men då kan jag lätt spara en även där. Jag kan spara massor flera (heeler väger ca 7-8 kg) :D:p;)

Underbar regel! :D Mallan väger 24 så det innebär att jag har 76 kg tillgodo :nailbiting:

Tiken jag var intresserad av valp efter gick tom så jag har lagt ner valpletandet. Funderar dessutom på om man ska testa något annat än malinois denna gången? En nätt liten schäfertik eller kanske en retriever igen? :confused:
Klart du ska ha en energisk och nätt liten schäfer:D

Wohoo! Jag kan köpa drygt 78 kg hund! Det blir mååånga cairn :-) !
Kanske kan klämma in en heeler också då??
Om man inte räknar vår gemensamma hundflock då, som jag ändå går ut med nästan varje vardag - då ligger vi nog på en 135 kg :-(

Åh! Då betyder det att jag kan skaffa massor med hundar. :angel: Dalmatinern som kommer sluta på 37 är ju husses, så då har jag bara min lillskit som lär sluta på 25-28 kg. :angel:

Om min uppfödare kommer att få en kull ifrån sin ena tik nästa år med en bra hane så kommer jag nästan gråta av olycka om jag inte tar en. :o Men jag har ju min på fem månader och sambon har sin egen på åtta månader. :eek: Folk tycker att en är tillräckligt galen redan nu, men jag trivs som en fisk i vattnet när jag har föräldrarnas tre hundar + våra egna två.

Gillar 100kg regeln :angel: hund på 6 kg och två katter på tillsammans 7kg. Har innan haft regeln tre djur inte mer men jag vill ju ha en valp från kullen som kommer tas på min i framtiden så nu har jag löst det problemet :idea:

Hälsat på hos flickorna idag. Två jag riktigt fastnade för och det är en av de jag hoppas mest på men vi får se. Är en uppfödare i Finland som har första tjing men jag och valparna uppfödare har samma favorit så förhoppningsvis blir den min :angel:

Men vad behöver man?
Bilbur
Matskål
Klosax
Nått täcke
Bädd
Kompostgaller
Sele och koppel

Det är vad jag kan komma på som nödvändigt till en början. Nått mer ni som haft valp sen innan?

Hälsat på hos flickorna idag. Två jag riktigt fastnade för och det är en av de jag hoppas mest på men vi får se. Är en uppfödare i Finland som har första tjing men jag och valparna uppfödare har samma favorit så förhoppningsvis blir den min :angel:

Men vad behöver man?
Bilbur
Matskål
Klosax
Nått täcke
Bädd
Kompostgaller
Sele och koppel

Det är vad jag kan komma på som nödvändigt till en början. Nått mer ni som haft valp sen innan?

Du behöver tre miljoner leksaker av olika slag (inkl gamla tomma toarullar och liknande) om du inte vill att valpen ska strimla hemmet istället ;)

Alltså.. Min valp är ju inte född än. Eller ja, hane är ju inte ens vald än så jag vet ju inte ens om det blir en valp från den tiken. Men annars lär det bli från någon annan. När jag väl hittar något intressant. Nåväl, jag har börjat fundera på namn redan :o Just nu har jag två favoriter, Gossip och Cookie. Fast att det egentligen inte är min grej med engelska namn..

Alltså.. Min valp är ju inte född än. Eller ja, hane är ju inte ens vald än så jag vet ju inte ens om det blir en valp från den tiken. Men annars lär det bli från någon annan. När jag väl hittar något intressant. Nåväl, jag har börjat fundera på namn redan :o Just nu har jag två favoriter, Gossip och Cookie. Fast att det egentligen inte är min grej med engelska namn..
Cookie heter egentligen mitt lille skägg Frasse. Coconut Cookie :)

Herregud vad jag själv velar mellan namn. Cula, Criga och nu har även Caena dykt upp på listan. Cula hade jag bestäm mig för men sen jag sugen lite sen jag sett flera hundar heta detta i rasen. Ger mig f*n på att det bara blir hanar i kullen:nailbiting:

Cookie heter egentligen mitt lille skägg Frasse. Coconut Cookie :)

Herregud vad jag själv velar mellan namn. Cula, Criga och nu har även Caena dykt upp på listan. Cula hade jag bestäm mig för men sen jag sugen lite sen jag sett flera hundar heta detta i rasen. Ger mig f*n på att det bara blir hanar i kullen:nailbiting:
Jättefint namn! Tycker det finns så många fina namn till stamtavlan på C. Blir det en valp ur denna kull ska den heta på F.. Svårt, men det bestämmer ju uppfödaren :D

Oh, både Criga och Cula är jättefina! Det tredje vet jag inte riktigt hur man uttalar :angel:
Haha ja, alltid är det nått som ska jävlas! Jag är jättenervös över vilken hane uppfödaren ska välja :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 236
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 256
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 629
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar