Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Olle är helt tokig i att kampa. Trasmattorna släpar han runt och försöker få stora hunden att kampa med. Lycka till att bädda sängen, hänga/vika tvätt, eller ens torka dig efter att du duschat (småbarn, aldrig en dörr stängd...). Han hugger tag i allt som kan tänkas fladdra och kampar glatt som om det gällde livet. Tok! :love:

Nåväl, han blir ju onekligen väldigt lättmotiverad vid träning. Kamp är bättre än allt godis i världen.

Men du får ta på dig byxor i lugn och ro? Aros finner det skitkul att bita fast i byxbenet, eller bita tag i allt som hans små tänder ev kan få fäste i, börjar känna att Yoda var väääldigt snäll som valp, men då har han ju knappt några tänder heller ;)

Idag ska jag börja på grundkurs i lydnad, men första tillfället är utan hund så dagens hundaktivitet var bus på stubbåkern.
Ammo är som en liten kanonkula när man släpper honom ute :P Han fick testa den nya kampdutten med idag på promenaden och den var klart godkänd! :P

11951546_10152943848776707_5708218826873128127_o.jpg

Jag tycker faktiskt du ska kolla upp det, i min bok är det inte normalt att en valp kissar på sig. En gång kanske, men inte upprepat.

Skulle kolla upp för UVI. Dom tikvalpar jag haft som kissat på sig i sömnen har råkat ut för det. Kolla om det är skillnad på kissandet dagtid (oftare mm)

Har pratat med en veterinärvän nu (och några andra kunniga vänner), vi kom fram till att jag avvaktar ändå. Jag ger ju färskfoder till henne och har de senaste dagarna haft på en del vatten för att fröken piraya ska vilja äta. Kisset i sängen var genomskinligt och helt luktfritt, så det kanske hade med det stora vattenintaget att göra. Men ja, jag håller koll såklart.

Från igår efter att regnet slutade så har hon inte kissat inne en enda gång och hon verkar inte ha bråttom ut när hon vaknar heller. I morse när jag vaknade så låg Aysu på mig. Hann tänka "vad mysigt!" innan jag insåg att hon låg så bara för att Ebrah skulle få plats bredvid henne ;) Ebrah var då vaken och måste ha vaknat för att flytta sig till där hon var då, men vi låg kvar ett tag i sängen och hon kissade inte inne. Inget onormalt ofta kissande idag heller. Men ja, kissar hon på sig igen så får det bli urinprov till veterinär.

Kisset i sängen var genomskinligt och helt luktfritt, så det kanske hade med det stora vattenintaget att göra. Men ja, jag håller koll såklart.
Yoda hade en period då han inte riktigt hade förstånd att sluta dricka och var sådär att han satt sig inte och kissade utan han kissade ner sig, men det löste sig tror det var typ 2 tillfällen då han kissade ner sig ordentlig, började att fylla skålen lite men ofta så han inte skulle slänga i sig allt vatten, tillslut lärde han sig att hålla det på en bra nivå.

Men du får ta på dig byxor i lugn och ro? Aros finner det skitkul att bita fast i byxbenet, eller bita tag i allt som hans små tänder ev kan få fäste i, börjar känna att Yoda var väääldigt snäll som valp, men då har han ju knappt några tänder heller ;)

Hundarna sover på nedervåningen, så jag kommer alltid ner påklädd så just det är lugnt faktiskt ;)

Nej, vad trist :( Hur länge är uppfödaren beredd att hålla den andra valpen åt dig? När räknar du med att se hur den blir?

Jag borde se rätt tydligt om jag jämför bilder från 5 och 8 veckor. Men det är ju självklart alltid en chansning. Hon verkar kunna hålla valpen tills jag bestämt mig (kan ju inte hämta innan 3mån+21 dagar ändå), men utvecklingsmässigt är det inget mer att vänta på, valpen kommer bara bli valpig och skranglig framöver, och det säger ju ingenting. Usch, måste bestämma mig.

Jösses vilket tempo det varit på hundarna idag. Om det fanns ett uns överskottsenergi i Ebrah efter helgens vila så är den garanterat borta nu. Efter jobbet tog vi en promenad i skogen, därefter sov de en liten stund, sedan har Ebrah busat med Aysu i flera timmar... Nu sover hon och jag passade på att träna lite rallylydnad med Aysu. Är de inte nöjda nu, då skjuter jag mig själv :p

Och knappt hinner jag skriva föregående inlägg förrän Ebrah vaknar. Tar jag ut henne då? Nej. Kissar hon i sängen då, igen? Ja.

Fysjutton vad trött jag är idag. Nu busar hundarna. Igen. Det är väl visserligen bra att de kan roa sig, det måste vara jättetråkigt att vara hund och bara ligga och glo dygnet runt förutom när de får promenader, men jag vill, vill, vill ha det lugnt och skönt nu. :( Just nu önskar jag mig verkligen en sambo (läs: slav) som kunde hjälpa till med hundarna.

Och knappt hinner jag skriva föregående inlägg förrän Ebrah vaknar. Tar jag ut henne då? Nej. Kissar hon i sängen då, igen? Ja.

Fysjutton vad trött jag är idag. Nu busar hundarna. Igen. Det är väl visserligen bra att de kan roa sig, det måste vara jättetråkigt att vara hund och bara ligga och glo dygnet runt förutom när de får promenader, men jag vill, vill, vill ha det lugnt och skönt nu. :( Just nu önskar jag mig verkligen en sambo (läs: slav) som kunde hjälpa till med hundarna.
Du bor i Sthlm va? Hade du bott i Skåne hade du kunnat komma hit och vila på vårt kontor medans hundarna busade av sig på den inhägnade delen av tomten. Förstår det är jobbigt att bo själv, om jag varit själv med Tage en hel dag i början fick sambon ta honom några timmar på kvällen så jag kunde vila.

Men kissandet låter inte normalt. Kolla upp hos vet. kanske?

Rollo hade också kissat om jag inte tog ut honom i början direkt när han vaknat, medens med Tonto så kan man säga åt han att gå och sova igen. Att det kan vara så olika! När jag är trött på att dom leker och busar för mycket så separerar jag dom helt enkelt. Jag har delat av sovrummet så att de kan vara på varsin sida och så får de helt enkelt roa sig själva med en leksak eller sova, för jag orkar inte med om dom ska leka typ 14 timmar varje dag.

Du bor i Sthlm va? Hade du bott i Skåne hade du kunnat komma hit och vila på vårt kontor medans hundarna busade av sig på den inhägnade delen av tomten. Förstår det är jobbigt att bo själv, om jag varit själv med Tage en hel dag i början fick sambon ta honom några timmar på kvällen så jag kunde vila.

Men kissandet låter inte normalt. Kolla upp hos vet. kanske?

Stämmer fint att jag bor i Sthlm. Irriterande nog så har det kört ihop sig med hundvakten också, som redan innan jag bestämde att ta hem Ebrah lovade att ställa upp vid behov. Han är sjukskriven nu och går hemma hela tiden, så det hade ju kunnat gå bra, men nej... Han passade henne förra måndagen när jag jobbade, men när hon blev övertrött tyckte han det var lämpligt att ha dragkamp med henne, verkar ha missat att hon nästan grävde sig ut från uteplatsen (trots att jag sa att man får hålla stenkoll på henne när man är där med henne) osv. Jag sa hela tiden att jag ville att hon skulle ta det lugnt när jag jobbar, bara vila och få komma ut för snabbkiss om hon vaknade. Idag när vi pratade igen om att han kanske ska rasta henne så började han fråga om jag har något koppel till henne, så att han kan ta en koppelpromenad till rastgården osv :banghead:

Vad gäller kissandet så tror jag inte att något är fel, just nu. Det är när hon druckit och ätit och sedan somnat som det blir knasigt. Men hon hade inte det minsta bråttom ut i morse, ligger lugnt och vilar utan att bli rastad ca 4 timmar när jag jobbar och sköter sig på det stora hela väldigt bra. Det är mest det att när hon kissar, så verkar det kunna bli precis var som helst... En av mina närmsta vänner är dock veterinär och jag pratade med henne igår, hon rådde mig att avvakta men vi kommer utan tvekan diskutera Ebrah-kiss fler gånger ;)

Rollo hade också kissat om jag inte tog ut honom i början direkt när han vaknat, medens med Tonto så kan man säga åt han att gå och sova igen. Att det kan vara så olika! När jag är trött på att dom leker och busar för mycket så separerar jag dom helt enkelt. Jag har delat av sovrummet så att de kan vara på varsin sida och så får de helt enkelt roa sig själva med en leksak eller sova, för jag orkar inte med om dom ska leka typ 14 timmar varje dag.

Ja, jag har försökt dela på dem här också. Går jättebra för det mesta, men inte alltid.. Idag blev det så irriterande att Aysu tröttnade, valpis började varva ner och när valpis varvade ner, då kom Aysu och jagade igång henne igen. Jag avbröt då, men då var ju valpis redan igång igen... De är så ruskigt snabba också, så det är svårt att hinna avbryta innan de börjar göra lekinviter. Kan ju inte heller sitta och stirra på dem varje vaken minut.

Jag är knäpp, på riktigt. Pratade med en uppfödarbekant nu. Hon ska ta en valpkull snart på en av mina favorit-tikar och hon berättade nu att tiken ska paras med en av mina favorithanar. "Åh, jag önskar att jag orkade med två valpar" hann jag tänka. Som om det inte räcker med en galenpanna? Meeen jag pratade lite med Ebrahs uppfödare om det hela, vi kom fram till att de i den här kullen kanske inte blir så jättenära släkt med Ebrah och i så fall skulle det ju kunna vara så att hon kan paras med någon i den kullen i framtiden. Jag har ju henne på foder, så det är inte omöjligt att hon någon gång i framtiden får en valpkull, om hon blir så bra som jag tror att hon kan bli. Det är ju helt omöjligt att inte fundera på lämplig hanhund redan nu :P

@Red_Chili Jobbigt att det blev så fel med hundvakten :(

Verkligen... Att hundvakten kunde ställa upp var en av anledningarna till att jag vågade ta Ebrah. Nu får jag lösa det själv ändå. Visst, hundvakten erbjuder sig fortfarande att ställa upp, men jag litar inte på att det blir bra för Ebrah. Gäller i så fall att vi kan ses en del så att de får lära känna varandra och så att jag kan banka in i honom hur jag vill att min hund ska skötas. Har dock fått tips av en bekant om en annan potentiell hundvakt. Ska luska lite mer i det.

@Red_Chili Ah, trist och svårt läge. Har hundvakten aldrig tagit hand om en valp innan? Det är ju verkligen en helt annan grej med valp vs vuxen hund. Tycker absolut du ska luska lite i en eventuell ny hundvakt. Alltid bra med sådana någon annan tipsat om också, om en litar på tipsaren :)

Nikki.... ja, jag ville ha en terrier. Och det fick jag :P

Prinsessan visar mer och mer av sina egenskaper som "grythund", ettrig och galet envis. Ser ut som om jag har grovt självskadebeteende med mina randiga armar. När hon blir piraya så får jag lyfta upp henne, och hålla henne tätt mot kroppen och gömma händerna. Utan långärmat så är jag körd.. Barnen avgudar hon, speciellt den lilla har blivit en favorit. Känns lite som att ha två hundar.... eller två stycken 2 åriga människobarn, för dom är på exakt samma nivå. Och leker i kopiösa mängder, herregud. Den lilla är rätt tuff med och bryr sig inte särskilt mycket om när Nikki nafsar för hårt i henne, då hämtar hon en leksak att ge henne istället.

Väldigt skönt är däremot att valpis sover mycket, och ofta. Full rulle 45 minuter, sova 3 timmar, full rulle 45 minuter, sova ytterligare 3 timmar. Och så sover hon 7-8 timmar på natten! Och hon gnäller duktigt när hon blir nödig! Duktig liten valp. Över förväntan har det gått med rumsrenheten trots att vi bor på våning 8!!

@Red_Chili Ah, trist och svårt läge. Har hundvakten aldrig tagit hand om en valp innan? Det är ju verkligen en helt annan grej med valp vs vuxen hund. Tycker absolut du ska luska lite i en eventuell ny hundvakt. Alltid bra med sådana någon annan tipsat om också, om en litar på tipsaren :)

Jodå, har egen hund också som är trevlig. Därav att jag trodde att hundvakten skulle vara.. lite mer klok. Visserligen en hund av helt annan modell än mina hundar, men ja.. Vi har dessutom i grunden ganska lika syn på hunduppfostran och hur en bra hund "bör vara" :/

Fick nya bilder på valparna igår då dom fyllde 3 veckor :love: Så himla fina! Äldsta dotter sa i morse när jag visa henne: "En sån liten vovve vill jag ha" :D
På lördag åker vi och hälsar på! :banana: Ska köpa en fleecefilt att ta med som ska ligga i valplådan tills vi hämtat henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka