Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bildbevis! Såhär blir det nu så fort vi sätter oss på uteplatsen :D Enda undantaget var nu på eftermiddagen, insåg att hon var hungrig, gav henne mat och sedan somnade hon ;) Flera gånger nu har jag knappt hunnit sätta mig innan hon rullat ihop sig där för att vila. Ingen piraya där inte, känns hur bra som helst!
20150905_140112c.jpg

Alltså... hur mycket är det normalt att 9 veckorsvalpar kissar? Min valpis har börjat kissa i sängen. Det knasiga är att hon verkar kissa i sömnen. Hon kan vakna och när jag plockar upp henne så är hon helt blöt om bakbenen/svansen och det är kiss i sängen. Igår var det en stor pöl, annars mer.. normalmycket. Tycker att hon åtminstone borde vakna när hon ska kissa? Jag känner mig lite förvirrad nu.

HEJ!

Ni har väl inte glömt mig och Lasse...? :D
Han är numera snart 7 månader gammal, och matte undrar var fan tiden tog vägen? Hela sommaren gick i alla fall åt till jobb, jobb och åter jobb, Lasse har passivitetstränat till tusen kan man säga. Nu har vi precis börjat vår andra valpkurs, den förra var ju så jäkla dålig, och vi behövde komma igång ordentligt igen efter sommarens stiltje. Vi har även börjat på en handlerkurs också för tjejen vi ringtränat med, och han är superduktig!

Igår var han på sin andra utställning, en inoff i Kolmården med resultatet BIS 4:a. Av fyra valpar, så eh ja, vi kom sist helt enkelt :angel: men snygg är han minsann!

Jag får hela tiden kommentarer om hur trevlig och sansad han är trots åldern, man kan ta med honom överallt utan problem och även om hundar skäller ut honom så håller han sig nyfiken men tyst. Han är verkligen enkel.

11038253_10152936087046741_7556579034389010123_n.jpg

Idag hade vi dock ett litet bakslag, eller vad man ska kalla det.
Vi skulle testa ett viltspår, Lasses första, 100 meter långt och okomplicerat. I samma stund som han tar upp spåret börjar han visa tveksamhet och oro. :confused: Nu traskar det ju rådjur hos oss ganska sällan, men jag förstår inte riktigt reaktionen. Jag var tveksam länge om jag skulle ta ut honom ur bilen eller inte, det sköts lerduvor alldeles bredvid parkeringen men jag kollade noga då och då in i bilen och båda hundarna sov lugnt. Nu har vi inte märkt av någon form av skotträdsla men jag ville inte ta risken eftersom de sköt så nära och så intensivt. Till slut upphörde det och då går vi mot spåret tillsammans med spårledaren. Så kommer oron vid spåret, och det skjuts ytterligare ett par gånger men nu är vi längre bort. Han kikar i riktningen mot skotten men oron han redan har verkar åtminstone inte öka så jag bestämmer att vi fortsätter. Det var som att han inte alls förstod vad han plötsligt hade i näsan och liksom blev skraj? Mycket uppmuntran och matte fick gå före några gånger, men spåra gjorde han. Fortfarande orolig när vi når skanken och visar inget intresse utan backar snarare när jag plockar fram den. Försökte leka igång honom lite men icke, han har bråttom tillbaka. Väl vid bilen är han betydligt lugnare och nu börjar jag leka igång honom med skanken och då trillar polletten ner.

Han har betett sig lite spökigt på sistone, inte konstigt med tanke på åldern och hormonerna som börjar komma, men jag har aldrig sett min vanligtvis så trygga och coola kille såhär och det riktigt stack till av besvikelse. :down: Bara tanken av att det kanske var skotten ändå gör mig grinfärdig. Eller var det blodet? Jag fattar ingenting och överanalyserar förmodligen hela situationen.

Jag har fått tråkiga besked. Min lilla Yarra (valpen från Lettland), hade bara 4 mjölktandsincisiver i underkäken, och det var tyvärr samma när vuxentänderna kom. Så jag får avskriva henne som framtida avelsvovva hos mig. Blir lite småledsen, hade verkligen hoppats (mot nästan alla erfarenheter, men ändå) att tänderna skulle komma. Men men. Har erbjudits en annan tikvalp från samma uppfödare, men än så länge har hon inte riktigt fallit mig i smaken. Får se på nästa gäng bilder hur hon utvecklat sig (är drygt 2 månader nu), eller så börjar valpletandet på nytt.

@Laa vad trist! Hoppas den andra valpen utvecklas åt det håll du vill, men annars är det bara på det igen, även om det är trist att vänta.

• Gilla
Reactions: Laa
Jag har fått tråkiga besked. Min lilla Yarra (valpen från Lettland), hade bara 4 mjölktandsincisiver i underkäken, och det var tyvärr samma när vuxentänderna kom. Så jag får avskriva henne som framtida avelsvovva hos mig. Blir lite småledsen, hade verkligen hoppats (mot nästan alla erfarenheter, men ändå) att tänderna skulle komma. Men men. Har erbjudits en annan tikvalp från samma uppfödare, men än så länge har hon inte riktigt fallit mig i smaken. Får se på nästa gäng bilder hur hon utvecklat sig (är drygt 2 månader nu), eller så börjar valpletandet på nytt.

Nej, vad trist :( Hur länge är uppfödaren beredd att hålla den andra valpen åt dig? När räknar du med att se hur den blir?

Otis går från klarhet till klarhet :D
Förra helgen var han med på Skånska Jakt- och Fiskemässan på Bosjökloster, och uppförde sig galant. Har gått i koppel typ 20 gånger innan, men skötte sig utmärkt! Mycket folk i alla åldrar och många hundar, men det var inga problem. Han var vääldigt trött när vi kom hem ;)
Dagen innan gick han sitt första längre viltspår, ca 450m med 14h liggtid, 3 vinklar. Han spårar inte så noggrannt - han slår en del och spårar snabbt med ganska hög nos - så jag behöver nog ta tag i träningen med lite hårda spår med honom. Men, inte en miss någonstans :up:

Idag har han drivit sin första älg :D
Ca 6 min drev i första omgången innan han kom tillbaka och kollade läget. Sedan stack han ut dit han släppt, fortsatte driva ytterligare några minuter innan han släppte och kom tillbaka. Ett alldeles utmärkt arbete för en knappt 7 månaders! :love:

Det tar på krafterna att jaga, så han fick pausa lite i en vattenpöl en stund efteråt ;)
Skärmavbild-2015-09-06-kl.-20.46.17.png

Nu försöker valpen desperat dia Aysu, och aysu är för snäll och låter valp hålla på. Säger jag ifrån, då blir det piraya-läge. Kvällens standardläge förövrigt. Helt jävla galen valp...

Åååh vad valparna är söta ;)
Jag önskar att valpen kunde göra NÅGOT annat än att vara hysterisk. Inget fungerar idag. Hon kanske har överskottsenergi i grund och botten, men det går inte att vara så att hon får springa i skogen när det regnar så mycket att det knappt går att se var vägen är...

Alltså... hur mycket är det normalt att 9 veckorsvalpar kissar? Min valpis har börjat kissa i sängen. Det knasiga är att hon verkar kissa i sömnen. Hon kan vakna och när jag plockar upp henne så är hon helt blöt om bakbenen/svansen och det är kiss i sängen. Igår var det en stor pöl, annars mer.. normalmycket. Tycker att hon åtminstone borde vakna när hon ska kissa? Jag känner mig lite förvirrad nu.
Jag tycker faktiskt du ska kolla upp det, i min bok är det inte normalt att en valp kissar på sig. En gång kanske, men inte upprepat.

@FrauleinLeo det är inte så himla ovanligt att hundar tvekar vid viltspår, framförallt inte hos de som inte är av jakthundsras. Ge det fler gånger och ha gärna lite mat i slutet i början, innan han har fattat att klöven är kul. Och om du misstänker att han reagerar på skott hade jag börjat promenera vid skjutbanan dagligen.

Själv sover jag på soffan i natt:D valpis har haft två nätter där hon bajsat inne, då har hon sovit precis nedanför min säng och ändå verkat trygg, men uppenbarligen inte helt avslappnad. Eftersom vår säng är väldigt hög känns soffan säkrare för att vi båda ska få sova. Så håll tummarna!

Skulle kolla upp för UVI. Dom tikvalpar jag haft som kissat på sig i sömnen har råkat ut för det. Kolla om det är skillnad på kissandet dagtid (oftare mm)

@FrauleinLeo det är inte så himla ovanligt att hundar tvekar vid viltspår, framförallt inte hos de som inte är av jakthundsras. Ge det fler gånger och ha gärna lite mat i slutet i början, innan han har fattat att klöven är kul. Och om du misstänker att han reagerar på skott hade jag börjat promenera vid skjutbanan dagligen.

Uppfödaren nämnde det också, att man kanske får ge det några gånger innan de förstår "det roliga". Men ja, jakthund är han ju som tur är inte :angel::D, spårledaren var nog måttligt imponerad, hehe...

Alltså, jag tror egentligen inte att det var skotten, de låg ju och sov i bilen bredvid där de sköt duvor. Han kikade i skottens riktning men oron han redan hade ökade ju inte. Men det vore ju så jäkla tråkigt om det var så, alla former av avelsplaner är ju i så fall bara att glömma. Tack och lov så börjar ju MH bli allt vanligare i rasen, pappan har gjort ett fint med 1:a på skott. Tiken har inte gått MH men är skottfast.

Igår kom vi definitivt fram till att han kommit in i en redig spökperiod. Sambon som ibland smyger uppför trappan för att busa var plötsligt döäcklig. :p Han är definitivt mer på sin vakt.

Kanske skulle ta en tur ner till brukshundsklubben när det skjuts och ta en promenad med en redan skottfast hund för att testa? Eller borde jag kanske vänta tills spökperioden är över?

Olle är helt tokig i att kampa. Trasmattorna släpar han runt och försöker få stora hunden att kampa med. Lycka till att bädda sängen, hänga/vika tvätt, eller ens torka dig efter att du duschat (småbarn, aldrig en dörr stängd...). Han hugger tag i allt som kan tänkas fladdra och kampar glatt som om det gällde livet. Tok! :love:

Nåväl, han blir ju onekligen väldigt lättmotiverad vid träning. Kamp är bättre än allt godis i världen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat