Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
37 min piraya-läge... Håller jag henne så skriiiiker hon. Hon blev först vild för att hon behövde bajsa, därefter försökte jag hålla henne, det gick inte, när hon väl lät bli att hugga så släppte jag, då rusade hon runt lite, jag höll igen, när hon inte högg så släppte jag, då kissade hon lite, sedan rusade hon runt, jag försökte envist lugna henne, hon skrek och skrek och högg som en idiot, hon lugnade sig lite till sist, vi gick in, nu har hon kapplöpning med sig själv här inne och jag orkar inte försöka hålla henne ännu mer...
Åh, det är hemskt när valparna får såna totalspel
En tröst är att det går över
När min valp va 10-12 veckor hjälpte det inte att jag pep högt, han bet ändå
När han blev lite äldre hjälpte det att jag kröp ihop satt helt still och skrek Iiiiiiiih jättehögt, då tittade han förvånat på mig och släppte den sargade handen
Rycker du undan handen så biter hon hårdare, det är en reflex så att bytet inte rymmer

Sitt still och illtjut tills hon släpper är mitt råd

Nu om min unghund biter lite piper jag, då släpper han

Jag satte honom i sele och stod tills han la sig. Det tog evigheter till han lugnade sig men han börjar få en on/off knapp efter en månads träning varje dag. :p vi kampar mycket med leksaker vilket jag tycker får bort hans piraya-
läge. Men han biter rätt mycket på Rollo med. :eek:
.

Tack för tipset med selen! Det där fick mig att tänka till lite.

Nu ikväll gav vi oss ut på liten promenad eftersom det äntligen slutat regna och fyrbeningarna fått energi igen. Väl hemma bestämde jag mig för att ha kvar selen på valpis och INTE låta henne gå in innan hon var lugn. Hon hoppade och morrade och hade sig, men efter ganska kort stund så stod hon stilla och då gick vi in (fortfarande med selen på). Hon drack lite, sedan flög hon runt lite till och vi stod stilla igen tills hon åtminstone hade tassarna i marken. De fick kvällsmat och jag snappade upp henne efter det och satte mig på uteplatsen med henne. Tog med vår fäll ut och satte mig bredbent med henne mellan benen. Tog ungefär två sekunder innan hon la sig ner och gnuggade med hakan mot mitt ben för att lägga sig till rätta och somna :love: Nu ligger hon lugnt och sover. Igen.

Känns inte som att det gjorde något att jag trampade i en oupptäckt kissfläck nu när vi kom in heller, för åh vad bra hon skött sig på alla andra punkter idag. Det är nog mycket(!) jag som måste utmana mig själv och ligga hundra steg före också. När det gäller de lugnare vuxna så har jag lärt mig det ganska bra tycker jag, men allt går ju så snabbt med valpis och sådant som är självklart med de vuxna hundarna är ju absolut inte självklart med henne än. Puh. Det här ska firas med glass!

7E3130A6-CCD9-4F0D-BC53-3CBD3A46984C_zps3vo0xnkp.jpg

:heart:love:
Lägg märke till min andra piraya i bakgrunden som är lite kluven till det här med lillasyster :D

Idag har jag och min argbigga klippt klor, tror vi båda har missuppfattat det hela för matte var då vääldigt svettig då bara baktassarna var klippt!

Är det någon mer än jag som har en ARG piraya? Det går ju framåt men ibland så funderar jag på vad jag gett mig in på för han kan verkligen bli så sjuuuukt sur, verkligen uppdragna läppar, morrar högt och biter om man t.ex. råkar störa han då han sover, förut hade vi ju iofs det problemet bara av att sätta selen och nu går ju det fint så med tiden kanske han är snäll större delen av tiden ;)

Tack för tipset med selen! Det där fick mig att tänka till lite.

Nu ikväll gav vi oss ut på liten promenad eftersom det äntligen slutat regna och fyrbeningarna fått energi igen. Väl hemma bestämde jag mig för att ha kvar selen på valpis och INTE låta henne gå in innan hon var lugn. Hon hoppade och morrade och hade sig, men efter ganska kort stund så stod hon stilla och då gick vi in (fortfarande med selen på). Hon drack lite, sedan flög hon runt lite till och vi stod stilla igen tills hon åtminstone hade tassarna i marken. De fick kvällsmat och jag snappade upp henne efter det och satte mig på uteplatsen med henne. Tog med vår fäll ut och satte mig bredbent med henne mellan benen. Tog ungefär två sekunder innan hon la sig ner och gnuggade med hakan mot mitt ben för att lägga sig till rätta och somna :love: Nu ligger hon lugnt och sover. Igen.

Känns inte som att det gjorde något att jag trampade i en oupptäckt kissfläck nu när vi kom in heller, för åh vad bra hon skött sig på alla andra punkter idag. Det är nog mycket(!) jag som måste utmana mig själv och ligga hundra steg före också. När det gäller de lugnare vuxna så har jag lärt mig det ganska bra tycker jag, men allt går ju så snabbt med valpis och sådant som är självklart med de vuxna hundarna är ju absolut inte självklart med henne än. Puh. Det här ska firas med glass!

Låter bra! Jag vill att Tonto ska lära sig att lägga sig ner automatiskt om jag är ute på promenad och stannar en längre stund. Att han inte ska hetsa upp sig över saker utan bara lägga sig och ta det lugnt. Att vänta ut honom med selen på har varit skitbra. Han slipper inte det tråkiga förens han har lagt sig så det går snabbare och snabbare för varje dag.

Vi var iväg och tränade lite inkallning idag. :)

Just ja! Han åt även 7 mushbollar till middag. Praise the lord!

Senast ändrad:
Valpis somnade! Utan att vara piraya först! Undrar om hon fick hjärnskakning eller något när hon föll i morse... Borde jag vara orolig nu när hon är så lugn? Det åskar visserligen ute också, hon kanske inte tycker att det är kul att fara runt då...

Rastlöshet första veckan i nya hemmet är ju inte så konstigt. Ale bara pep de första dagarna här, innan hon kopplade på samma muräna-piraya-späckhuggartendenser som hon och syskonen visat i valphagen. När de var 6 veckor gick det inte att gå in i rummet utan extra tjocka skor. Det var äkta "inte nudda mark" med folk som klättrade mellan soffor och bord för att ta sig in och ut utan att det skulle uppstå blodvite. Det blev inte bättre nästkommande veckor ;)

Jag studerade hur tiken hanterade sina vilda valpar, och tog faktiskt viss inspiration från henne. Hon blev inte nådigt förbannad när de råkade göra henne illa. Ale är fortfarande väldigt oral, men eftersom jag varit konsekvent med att först visa att det gör ont och om det inte funkat, visat stort missnöje, så gör hon mig aldrig illa. Och självklart har jag inte gjort valpen illa, bara hållit bort henne och morrat/pratat surt och sen bestämt avslutat leken.

Rastlöshet första veckan i nya hemmet är ju inte så konstigt. Ale bara pep de första dagarna här, innan hon kopplade på samma muräna-piraya-späckhuggartendenser som hon och syskonen visat i valphagen. När de var 6 veckor gick det inte att gå in i rummet utan extra tjocka skor. Det var äkta "inte nudda mark" med folk som klättrade mellan soffor och bord för att ta sig in och ut utan att det skulle uppstå blodvite. Det blev inte bättre nästkommande veckor ;)

Jag studerade hur tiken hanterade sina vilda valpar, och tog faktiskt viss inspiration från henne. Hon blev inte nådigt förbannad när de råkade göra henne illa. Ale är fortfarande väldigt oral, men eftersom jag varit konsekvent med att först visa att det gör ont och om det inte funkat, visat stort missnöje, så gör hon mig aldrig illa. Och självklart har jag inte gjort valpen illa, bara hållit bort henne och morrat/pratat surt och sen bestämt avslutat leken.

@Monstermom har ju träffat henne och sett att hon numera inte är speciellt vild och galen ;)

Näe, det är nog inte det. Jag får ständigt påminna mig om att hon bott här bara en knapp vecka och att hon är så ung som hon är, för på något vis känns det redan som om hon alltid varit här :) Nu får jag äntligen(!) hjälp från Aysu också, som faktiskt uppfostrar valpar bra när hon lägger den sidan till. Hon har mest jagat igång allt innan, när valp börjat piraya-hugga så har Aysu sprattlat ännu värre. Nu ser jag tydligt hur Aysu lugnar valpen. Satt och tittade på dem i säkert 10 minuter när de lekte för en stund sedan. Otroligt intressant!

Min mor var förövrigt fräck nog att fråga om jag inte ångrade mig med Ebrah, att jag tagit hem henne. "Varför skulle jag göra det?" frågade jag då, och hennes svar var mest... "Ehm.. ja... ibland gör man saker som man ångrar..."
Gah!

Min mor var förövrigt fräck nog att fråga om jag inte ångrade mig med Ebrah, att jag tagit hem henne. "Varför skulle jag göra det?" frågade jag då, och hennes svar var mest... "Ehm.. ja... ibland gör man saker som man ångrar..."
Gah!
Vad tråkig inställning! Mina föräldrar kallar hundarna för sina "barnbarn", och tar jätteilla vid sig när jag har kollohundar här som de fäster sig vid och jag sen skickar hem till ägarna. Nu är de ledsna för att jag inte behöll Meg... För SEX border collies är väl ingen fara att ha? :p

@Monstermom har ju träffat henne och sett att hon numera inte är speciellt vild och galen ;)

Alltså vilket jäkla monster det där var - där ligger mitt Monster i lä! :wtf:

;)

Gah!

Min mamma brukar uppmana mig att avliva Monster ungefär en gång om dagen när vi är där uppe - samtidigt som hon berättar för alla vilken fantastisk hund han är ("titta, om jag går iväg och gömmer min plånbok så kan han leta reda på den och komma tillbaka till mig med den!!!"), ger honom älgstek och låter honom vara i skinnmöblerna (där knappt gäster får sitta...). Min slutsats är att mammor är galna helt enkelt. :D

Vad tråkig inställning! Mina föräldrar kallar hundarna för sina "barnbarn", och tar jätteilla vid sig när jag har kollohundar här som de fäster sig vid och jag sen skickar hem till ägarna. Nu är de ledsna för att jag inte behöll Meg... För SEX border collies är väl ingen fara att ha? :p

Väldigt trist.. Men hon vänjer sig säkert när hon fått träffa valpis mer. Ger inget att jag försöker förklara varför just den här valpen är så speciell, som innan jag tog hem henne och berättade att hon är barnbarn till min Zala. "Varför vill man ha en hund som Zala?" var hennes svar då. I hennes ögon är den perfekta hunden en hund som är väldigt glad i alla, liten, fluffig och utan några starka instinkter åt något håll alls. Typ levande gosedjur ;) Hon har ett i grunden sunt tänk kring djur och är dessutom hundvakt utan att klaga, men ja... jag blir lite less när hon ska envisas med att ifrågasätta mitt val av hundras.

Min mamma brukar uppmana mig att avliva Monster ungefär en gång om dagen när vi är där uppe - samtidigt som hon berättar för alla vilken fantastisk hund han är ("titta, om jag går iväg och gömmer min plånbok så kan han leta reda på den och komma tillbaka till mig med den!!!"), ger honom älgstek och låter honom vara i skinnmöblerna (där knappt gäster får sitta...). Min slutsats är att mammor är galna helt enkelt. :D

Jag tror att jag får hålla med dig i din slutsats ;) Pappor är också galna. Har väl berättat femhundra gånger för hela buke nu om min pappa som starkt ogillat alla hundar och nu är Aysus slav. Det är något med henne som han absolut älskar och eftersom valpis är nästan helsyster så gillar han henne automatiskt :p

Min mamma är den största hundgalningen jag vet! Hundarna är hennes stora passion här i livet så är det från nån man får stöd och uppmuntran så är det från henne som tur är :love:
Värre med svärföräldrarna som tror vi ska skaffa ett monster bara för att min make klantigt nog beskrev hoffen som en stor vakthund :angel: Dom tyckte det var bättre vi skaffade en golden eller labrador (bara för att dom känner till de raserna och inte vet vad en hoffe är). :cool:
Försökte förklara att en hund blir vad man gör den till och att den kommer bli typ lika stor som vår gamla hund var och att den kommer se dom som familjenmedlemmar så ofta som dom är här. Dom var nästan sura över vårt rasval och ändå vet dom inget om den! Jag blev irriterad och sa att dom inte behöver komma och hälsa om det är så illa redan innan vi tingat valp. :meh:

Bara för att spamma sönder den här tråden ännu mer ;)
Men nu efter nattrastningen så kom valpis in i litet piraya-läge ändå. Hon skulle ha dragkamp med kopplet, morrade som en tok och var allmänt vild. Satte mig på uteplatsen (fortfarande med selen på), lät henne kissa en gång till och halade sedan in henne med hjälp av kopplet. Hon hann knappt komma fram till mig förrän hon självmant gick och la sig på fällen med huvudet upp på mitt ben :D Det fungerar! Varje gång nu! :banana:

Min mamma är den största hundgalningen jag vet! Hundarna är hennes stora passion här i livet så är det från nån man får stöd och uppmuntran så är det från henne som tur är :love:
Värre med svärföräldrarna som tror vi ska skaffa ett monster bara för att min make klantigt nog beskrev hoffen som en stor vakthund :angel: Dom tyckte det var bättre vi skaffade en golden eller labrador (bara för att dom känner till de raserna och inte vet vad en hoffe är). :cool:
Försökte förklara att en hund blir vad man gör den till och att den kommer bli typ lika stor som vår gamla hund var och att den kommer se dom som familjenmedlemmar så ofta som dom är här. Dom var nästan sura över vårt rasval och ändå vet dom inget om den! Jag blev irriterad och sa att dom inte behöver komma och hälsa om det är så illa redan innan vi tingat valp. :meh:

Min pappa hade inte heller nån som helst koll på vad en hoffe va innan jag skaffade min första. Han hade fått för sig att det va nån typ av retriever som han skulle kunna låna på fågeljakt. När han fattade att mentaliteten skiljer sig något hävdade han att den skulle bli livsfarlig, visserligen med glimten i ögat men ändå. :)
Numera utbildar han alla sina jaktkamrater om vad en hoffe är, de flesta tror min blonda är en golden av jakttyp :p, och hyllar min hane för hur fantastisk han är :love:

Min pappa hade inte heller nån som helst koll på vad en hoffe va innan jag skaffade min första. Han hade fått för sig att det va nån typ av retriever som han skulle kunna låna på fågeljakt. När han fattade att mentaliteten skiljer sig något hävdade han att den skulle bli livsfarlig, visserligen med glimten i ögat men ändå. :)
Numera utbildar han alla sina jaktkamrater om vad en hoffe är, de flesta tror min blonda är en golden av jakttyp :p, och hyllar min hane för hur fantastisk han är :love:

Haha nej dom tror att den kommer vakta och inte släppa in dom här och vara stor som ett hus och farlig ;) Men så fort det är nåt som är nytt och som dom inte har koll på så är dom extremt negativa. Men jag gillar inte att bli idiotförklarad över val jag och min man gjort.

Och när väl valpen är här kommer dom älska den det är jag säker på för så är det med allt. När vi väl gjort som vi tänkt så är det oftast inte så dumt ändå när det väl kommer till kritan:p

Peppar peppar.

I natt sov Nikki 12-7, och inga olyckor inne sen igår natt!

Och idag fick hon en hundkompis i form av en dvärgpinscherhane som trots att han är något odräglig i vanliga fall var en perfekt lekfarbror. Går faktiskt jättebra förutom det faktum att hon är jäkligt självsäker och inte kan vara lös inom 50 meters radie från huset då hon sticker hem :/.

Kamp är jättekul så kampar lite med ett rep när hon kommer på inkallning. Nu lyssnar hon även på min vissling <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 433
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat