Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Era bästa tips för att lugna övertrötta valpar som förvandlas till hysteriska pirayor?

Det jag kommit på att lugnar min valpis är:
sitta på uteplatsen tills hon lägger sig bredvid mig på någon fäll eller så.
åka bil (tyvärr vaknar hon ju då jag kommer fram och måste ta ut henne, då blir hon vild..)
bli buren i väska (fungerar ibland)

Jag är trött på att bo på uteplatsen och trött på att bli sönderbiten. Att lyfta upp henne i knät fungerar inte. Hon får springa i skog varje dag och har en miljard tuggleksaker och gamla äggkartonger hemma att ge sig på. Tyvärr har jag inga tuggben till henne, jag vill inte ge torkade hudben och har inte hunnit köpa nackkotor, något annat bra tugg vet jag inte.

Jag längtar efter helg, för arbetsdag + galen valp tär på krafterna... Nu sover hon åtminstone 5-6 timmar per natt och idag har hon bara kissat inne två gånger (i hundbädden och på mitt täcke i sängen... såklart... inte på tidningen på golvet).

Hon är underbar när hon kan vara lös i skogen, men det känns som om jag övrig tid mest hoppas på att hon ska somna :meh:

Era bästa tips för att lugna övertrötta valpar som förvandlas till hysteriska pirayor?

Det jag kommit på att lugnar min valpis är:
sitta på uteplatsen tills hon lägger sig bredvid mig på någon fäll eller så.
åka bil (tyvärr vaknar hon ju då jag kommer fram och måste ta ut henne, då blir hon vild..)
bli buren i väska (fungerar ibland)

Jag är trött på att bo på uteplatsen och trött på att bli sönderbiten. Att lyfta upp henne i knät fungerar inte. Hon får springa i skog varje dag och har en miljard tuggleksaker och gamla äggkartonger hemma att ge sig på. Tyvärr har jag inga tuggben till henne, jag vill inte ge torkade hudben och har inte hunnit köpa nackkotor, något annat bra tugg vet jag inte.

Jag längtar efter helg, för arbetsdag + galen valp tär på krafterna... Nu sover hon åtminstone 5-6 timmar per natt och idag har hon bara kissat inne två gånger (i hundbädden och på mitt täcke i sängen... såklart... inte på tidningen på golvet).

Hon är underbar när hon kan vara lös i skogen, men det känns som om jag övrig tid mest hoppas på att hon ska somna :meh:

Haha åh va jag längtar efter valp när du skriver så :rofl:;)

Insåg förut att det inte är länge till jul och då kommer vi ha en 4 månaders valp och en 9 månaders bäbis i julgranen :o

Tell me about it, Aros har börjat bli bättre, han somnar ofta i bilen och så ger jag han ibland något nytt tuggben som han lägger sig och gnager på tills han somnar men blir han trött, övertrött eller för den delen råkar somna och man stör han så blir han ordagrant förbannad, det är uppdragna läppar, högt morrande och hugger, vet inte hur många sår jag har haft på händer och armar sen han flyttade hem, tidigare var det även den reaktionen så fort man skulle ta på han sele eller göra något som han inte höll med om.

Försöker såklart att inte störa han allt för mycket då han väl sover men det händer ju att han somnar i ens knä och att man måste flytta han.

För mig har det funkat bäst att fånga in valpen och hålla kvar i famnen för att lugna en galen piraya till valp. Det funkade jättebra för min senaste piraya till valp. I början var han vild länge i famnen men efter en stund somna han. Och nästa gång man lyfte upp valpen efter hans galna busrus så tog det inte lång tid alls( högst nån minut) innan valpen somnade i min famn och var lugn. Annars är tuggben bra avledning.

11937948-10154256021173146-1622239418-n.jpg

11938941-10154256034358146-616063274-n.jpg

11945002-10154256034388146-1468565774-n.jpg

Bifogar dagens bilder på Nikki. Hon har faktiskt skött sig ypperligt, hände en olycka igår och imorse väckte hon mig halv 6. Har inte hittat några pölar så hon måste ha sovit i 6 timmar. Duktig tjej! Lite försiktig ute, människor är lite otäcka. Favoritbädden är husses vinterjacka, så den får hon faktiskt sova på i nuläget.

Igår kväll fick jag uppleva lite piraya, men i överlag så kan man byta handen mot ett gosedjur utan problem. Kampglad och redan expert på att tigga xD

Nu har hon däckat bakom mig i fotöljen <3 Mys på hög nivå!

@Red_Chili Kan du inte ge henne något råhudstugg så länge då?
Tugg är det överlägset bästa för min piraya, särskilt som han ligger lite högt i stress och varvar ner väldigt bra.
Påbörjat typ ryggsäcken?

Jag hade nog inte haft leksakerna framme, utan erbjudit mig att leka tillsammans med valp + leksak, och sedan om hon inte är fortsatt road efter leken så hade jag tagit bort dem. Går hon in i pirayamode så erbjud leksaken igen.

@Red_Chili Jag gör samma som @glimmer Det gäller att vara uthållig i början bara, typ sätt dig framför en bra film med valpis i knäet och sitt så tills hon somnat.

Min numera 5-åriga hund somnar fortfarande inom några sekunder av kroppskontakt och kel:D

Hur länge ska jag sitta då? Bara jag tar tag i valpen så förvandlas hon till hysterisk piraya om hon är på väg att bli trött och det gör ONT när hon hugger. Nu har jag försökt ett tag att hålla henne så att hon ska bli lugn. Resultatet? En valp som ligger i bädden och flåsar för att hon sprattlat runt och huggit så mycket. Jag gav upp efter ett tag och gav henne en torkad sena att tugga på.

@Red_Chili Kan du inte ge henne något råhudstugg så länge då?
Tugg är det överlägset bästa för min piraya, särskilt som han ligger lite högt i stress och varvar ner väldigt bra.
Påbörjat typ ryggsäcken?

Jag hade nog inte haft leksakerna framme, utan erbjudit mig att leka tillsammans med valp + leksak, och sedan om hon inte är fortsatt road efter leken så hade jag tagit bort dem. Går hon in i pirayamode så erbjud leksaken igen.

Var hittar jag råhudstugg? För jag antar att du menar annat än de rullade hudbenen som går att köpa lite överallt? Sådana vågar jag nämligen inte ge.
Ryggsäcken har jag ingen som helst koll på. Förklara på idiotnivå så kanske jag förstår ;) Att leksakerna är framme är för att hon inte ska tugga sönder inredning och mig. Hon ger ju sig på allt annars. Vet inte vad annat jag skulle kunna hitta på. Tar bort de roligaste leksakerna, men jag kan inte förstå hur något skulle bli bättre av att alla togs bort, då äter hon ju upp såväl mig som hemmet (och Aysu, men när valpis är på pirayahumör håller jag dem åtskiljda)

Red chilli:

Du får sitta ett bra tag i början.
Ja,det kommer gå vilt till i början innan valpen lärt sig att bli lugn. Men det funkar! Efter ett tag så får man en riktigt lugn valp som somnar i sin famn bara efter mycket kort tid.
Ryggsäcken tränade jag även då och då korta stunder under dagen.

Ryggsäcken, kopierat från Eva bodfeldt.
"Eva har tagit fram en metod för att lära valpar passivitet. Hon kallar övningen för ryggsäcken. Man sätter sig på huk med valpen mellan knäna, sittande med ryggen mot den egna magen. Valpen som troligen vill ut och busa runt, hålls på plats med en hand på dess bröstkorg. Själv är man tyst, inga "nej" får förekomma. Det är viktigt att förmedla trygghet och mycket kärlek i den här situationen. Försöker valpen bita sig loss, håller man i pälsen/skinnet under hakan så den inte kommer åt. När valpen slutar att streta emot, släpper man taget om den och den får gå (eller får en godbit). Valpen lär sig att passivitet ger kontroll, dvs den hålls inte längre fast när den slutar streta. Sedan ökar man successivt tiden som valpen ska sitta stilla innan den får ett "varsågod". Till slut kommer den snabbt att slappna av då den hamnar i positionen framför husse eller matte. Den har lärt sig passivitet. Om det är svårt att få valpen att sitta framför sig, kan man lägga en godbit utom räckhåll, men klart synligt för valpen. Då fokuserar den på godbiten och när den gör det utan att streta för att komma loss, släpper man taget och säger ”varsågod”, så får valpen hämta godisen (eller man plockar upp den och ger valpen medan den sitter kvar)."[/QUOTE]

Hur länge ska jag sitta då? Bara jag tar tag i valpen så förvandlas hon till hysterisk piraya om hon är på väg att bli trött och det gör ONT när hon hugger. Nu har jag försökt ett tag att hålla henne så att hon ska bli lugn. Resultatet? En valp som ligger i bädden och flåsar för att hon sprattlat runt och huggit så mycket. Jag gav upp efter ett tag och gav henne en torkad sena att tugga på.

Var hittar jag råhudstugg? För jag antar att du menar annat än de rullade hudbenen som går att köpa lite överallt? Sådana vågar jag nämligen inte ge.
Ryggsäcken har jag ingen som helst koll på. Förklara på idiotnivå så kanske jag förstår ;) Att leksakerna är framme är för att hon inte ska tugga sönder inredning och mig. Hon ger ju sig på allt annars. Vet inte vad annat jag skulle kunna hitta på. Tar bort de roligaste leksakerna, men jag kan inte förstå hur något skulle bli bättre av att alla togs bort, då äter hon ju upp såväl mig som hemmet (och Aysu, men när valpis är på pirayahumör håller jag dem åtskiljda)
Sätt på dig tjocka vantar så kan hon bitas bäst hon vill! Jag tycker också att tvångsgos är överlägset bästa metoden och jag har nytta av det än idag att hunden blir lugn när jag sätter mig med honom på golvet.

Red chilli:

Du får sitta ett bra tag i början.
Ja,det kommer gå vilt till i början innan valpen lärt sig att bli lugn. Men det funkar! Efter ett tag så får man en riktigt lugn valp som somnar i sin famn bara efter mycket kort tid.
Ryggsäcken tränade jag även då och då korta stunder under dagen.

Ryggsäcken, kopierat från Eva bodfeldt.
"Eva har tagit fram en metod för att lära valpar passivitet. Hon kallar övningen för ryggsäcken. Man sätter sig på huk med valpen mellan knäna, sittande med ryggen mot den egna magen. Valpen som troligen vill ut och busa runt, hålls på plats med en hand på dess bröstkorg. Själv är man tyst, inga "nej" får förekomma. Det är viktigt att förmedla trygghet och mycket kärlek i den här situationen. Försöker valpen bita sig loss, håller man i pälsen/skinnet under hakan så den inte kommer åt. När valpen slutar att streta emot, släpper man taget om den och den får gå (eller får en godbit). Valpen lär sig att passivitet ger kontroll, dvs den hålls inte längre fast när den slutar streta. Sedan ökar man successivt tiden som valpen ska sitta stilla innan den får ett "varsågod". Till slut kommer den snabbt att slappna av då den hamnar i positionen framför husse eller matte. Den har lärt sig passivitet. Om det är svårt att få valpen att sitta framför sig, kan man lägga en godbit utom räckhåll, men klart synligt för valpen. Då fokuserar den på godbiten och när den gör det utan att streta för att komma loss, släpper man taget och säger ”varsågod”, så får valpen hämta godisen (eller man plockar upp den och ger valpen medan den sitter kvar)."
[/QUOTE]

Jag har försökt något sådant, hålla henne så att hon inte kommer åt att bita och släppt så fort hon är stilla. Då tar det ofta bara en millisekund innan hon hugger igen...

Ikväll tror jag att hon blev lugn av att jag gav henne sena att äta, sedan såg jag till att hon drack och sedan satte vi oss på uteplatsen. Där kunde jag hålla henne hyfsat på en mjuk fäll tills hon somnade. Somnar hon där, då kan jag oftast bära in henne så fortsätter hon sova på sängen. Lär bli livat när hon vaknar om någon timme, så jag ska testa samma sak då igen efter att hon fått rasta sig på uteplatsen.

Sätt på dig tjocka vantar så kan hon bitas bäst hon vill! Jag tycker också att tvångsgos är överlägset bästa metoden och jag har nytta av det än idag att hunden blir lugn när jag sätter mig med honom på golvet.
Jag tänkte på det idag, att jag borde ha handskar. Har tyvärr inga tror jag. Får kolla :p

Du har inte några grillvantar kanske? Eller tjocka strumpor? Vad som helst som skyddar händerna duger ju :)

Tjocka strumpor har jag!

Verkar som om valpis är väldigt varm av sig också. Hon kan ha besvär att hitta bra sätt att ligga på i sängen och slutar oftast mot elementet som är iskallt eller precis där det blåser kallt från fönstret när jag vädrar. Hon har inte heller något emot att ligga med huvudet på de kalla stenplattorna på uteplatsen. Tror att hon ibland får svårt att komma ifrån piraya-läget för att hon är så varm att hon blir stressad av det. Vet dock inte hur jag ska kyla ner henne på något bra sätt. Lättast är ju att ta en kall, blöt handduk som hon kan ligga på eller något sådant, men hon gillar inte(!) att bli blöt...

Tyvärr har jag inga tuggben till henne, jag vill inte ge torkade hudben och har inte hunnit köpa nackkotor, något annat bra tugg vet jag inte.

Köp svål på City gross och torka i ugnen. Då kan du klippa bitarna i exakt den storlek du vill ha + att du kan välja hur sega/hårda dom ska bli. Jag har gjort det till Vilja flera gånger, det blir mycket uppskattade tuggisar :up:
Jag har lagt mina på gallret i ugnen och haft en plåt under som fångar upp fettet som rinner av. Ugnen är på typ 50-80 grader.

Köp svål på City gross och torka i ugnen. Då kan du klippa bitarna i exakt den storlek du vill ha + att du kan välja hur sega/hårda dom ska bli. Jag har gjort det till Vilja flera gånger, det blir mycket uppskattade tuggisar :up:
Jag har lagt mina på gallret i ugnen och haft en plåt under som fångar upp fettet som rinner av. Ugnen är på typ 50-80 grader.

Kan kika på det imorgon! Brukar det finnas bland grisknorrar osv?

Tjocka strumpor har jag!

Verkar som om valpis är väldigt varm av sig också. Hon kan ha besvär att hitta bra sätt att ligga på i sängen och slutar oftast mot elementet som är iskallt eller precis där det blåser kallt från fönstret när jag vädrar. Hon har inte heller något emot att ligga med huvudet på de kalla stenplattorna på uteplatsen. Tror att hon ibland får svårt att komma ifrån piraya-läget för att hon är så varm att hon blir stressad av det. Vet dock inte hur jag ska kyla ner henne på något bra sätt. Lättast är ju att ta en kall, blöt handduk som hon kan ligga på eller något sådant, men hon gillar inte(!) att bli blöt...

Tonto sover alltid på kylmatta (en sådan som man inte fryser utan som absorberar värmen och är kall att ligga på) i sängen. Han kan inte sova om han blir för varm så vi införskaffade snabbt en sådan! Vi brukar även ha fläkten igång så att den blåser åt hans håll.

Dkflvgm.jpg

(Ja, vi har kompostgaller runt sängen. Han överskattar sin förmåga när det gäller att kunna hoppa.)

Här kommer lite blandade bilder på Milla som blir 13 veckor imorgon! Hon verkar ha missat det där med att de flesta valpar vill upp tidigt på morgonen utan sover hela nätterna och på mornarna får jag nästan tvinga upp henne haha! Hon får hänga en del i stallet och där hittas det på en del bus, leka i spånet och gömma borstar är hon expert på!

Imorgon kommer hennes nya lilla kompis hit och ska vara hos oss en stund. Han är en 15 veckors griffon valp och de leker så fint ihop! :)

11949287_10206301613877097_5603543194704301088_n.jpg

11924238_10206301616237156_2666609688970507067_n.jpg

11053221_10206301617477187_3192975262812499336_n.jpg

11986374_10206301621917298_4497756206143343183_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka