Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tonto sover alltid på kylmatta (en sådan som man inte fryser utan som absorberar värmen och är kall att ligga på) i sängen. Han kan inte sova om han blir för varm så vi införskaffade snabbt en sådan! Vi brukar även ha fläkten igång så att den blåser åt hans håll.

Dkflvgm.jpg

(Ja, vi har kompostgaller runt sängen. Han överskattar sin förmåga när det gäller att kunna hoppa.)

Har också kompostgaller runt sängen haha, Milla är lite för modig för sitt eget bästa.. Dock har jag själv glömt bort att de är där när jag skulle upp på natten en gång och snubblade ur sängen. :p

Var hittar jag råhudstugg? För jag antar att du menar annat än de rullade hudbenen som går att köpa lite överallt? Sådana vågar jag nämligen inte ge.
Ryggsäcken har jag ingen som helst koll på. Förklara på idiotnivå så kanske jag förstår ;) Att leksakerna är framme är för att hon inte ska tugga sönder inredning och mig. Hon ger ju sig på allt annars. Vet inte vad annat jag skulle kunna hitta på. Tar bort de roligaste leksakerna, men jag kan inte förstå hur något skulle bli bättre av att alla togs bort, då äter hon ju upp såväl mig som hemmet (och Aysu, men när valpis är på pirayahumör håller jag dem åtskiljda)

Jag brukar ge de raka rullarna, men inget pressat utan råhud, dvs att det är hela stycken med hud och inte ihoppressade bitar. Jag köper bara de raka som är typ 25cm långa, vågar inte ge med knutar.

Såg att någon klistrat in en beskrivning av ryggsäcken redan :)
Kan du kanske börja shejpa henne lite annars? Det brukar ju göra dem trötta och goa.

Men är hon på pirayahumör hela tiden?
Jag tänker att genom att ta bort leksakerna när hon inte leker med dem så tappar de inte värde och blir tråkiga. När hon är sugen på leksak så åker de fram igen, och då blir de kanske roligare än om de legat framme hela tiden.
Det har fungerat bra på Otis :)

Jag ger pressade ringar, och plockar bort "stumpen" när de kommit så långt. Har aldrig sett att det skulle bli några stora bitar som kan fastna i halsen av dessa.

Tonto sover alltid på kylmatta (en sådan som man inte fryser utan som absorberar värmen och är kall att ligga på) i sängen. Han kan inte sova om han blir för varm så vi införskaffade snabbt en sådan! Vi brukar även ha fläkten igång så att den blåser åt hans håll.

Dkflvgm.jpg

(Ja, vi har kompostgaller runt sängen. Han överskattar sin förmåga när det gäller att kunna hoppa.)

Åh, var köps sådan? Vill ha!

Jag brukar ge de raka rullarna, men inget pressat utan råhud, dvs att det är hela stycken med hud och inte ihoppressade bitar. Jag köper bara de raka som är typ 25cm långa, vågar inte ge med knutar.

Såg att någon klistrat in en beskrivning av ryggsäcken redan :)
Kan du kanske börja shejpa henne lite annars? Det brukar ju göra dem trötta och goa.

Men är hon på pirayahumör hela tiden?
Jag tänker att genom att ta bort leksakerna när hon inte leker med dem så tappar de inte värde och blir tråkiga. När hon är sugen på leksak så åker de fram igen, och då blir de kanske roligare än om de legat framme hela tiden.
Det har fungerat bra på Otis :)

Har börjat shejpa in "stå", för att shejpa in något lugnt där hon måste hålla lite fokus på kroppen samtidigt. Har dock inte testat många gånger, men det fick ju henne att tänka på annat just när vi höll på i alla fall.

Måste också berätta att vi faktiskt hade det ganska trevligt nyss, trots att hon var vaken ;)
Vi sov i sängen, hon vaknade, jag tog ut henne på uteplatsen och tog med mig en fäll att sitta på själv. Så fort hon kissat så fångade jag in henne och gjorde något "ryggsäcksliknande" och hon hamnade aldrig i piraya-läge då :D Hon satt lugnt och stilla och la sig sedan vid mig. Släppte då men fortsatte stryka med händerna över hela henne, även när hon började krypa iväg lite för att utforska en grästuva bredvid oss. Hon nosade lite på den, tuggade lite på den och kom sedan tillbaka till mig för att lägga sig. Inte en enda gång högg hon.

När vi kom in verkade hon hungrig, då blev det lite piraya när jag försökte lugna henne, så hon fick en till torkad sena, märker dock att de börjar bli dåliga trots att det var igår jag torkade dem... Får torka nya imorgon. Hon är inte klar med den än, men när hon väl blir det så tänker jag låta henne dricka och sedan se om hon vill sova lite mer.

Tillägg: nu har hon ätit klart. Nu är hon vild...

37 min piraya-läge... Håller jag henne så skriiiiker hon. Hon blev först vild för att hon behövde bajsa, därefter försökte jag hålla henne, det gick inte, när hon väl lät bli att hugga så släppte jag, då rusade hon runt lite, jag höll igen, när hon inte högg så släppte jag, då kissade hon lite, sedan rusade hon runt, jag försökte envist lugna henne, hon skrek och skrek och högg som en idiot, hon lugnade sig lite till sist, vi gick in, nu har hon kapplöpning med sig själv här inne och jag orkar inte försöka hålla henne ännu mer...

Efter 50 min piraya igår så somnade vi allihop. Har sovit jättemycket nu och morgonen har varit lugn. Men, så skulle jag bära in valpis från uteplatsen, hon var lugn så jag höll inget järngrepp om henne som jag annars gör. Plötsligt började hon sprattla och innan jag hann stoppa henne så ramlade hon. Högt fall och helvete vad hon skrek :( jag var övertygad om att hon brutit något ben och var så trasig att jag skulle behöva åka och avliva henne ungefär, men hon verkar mest ha blivit rädd. Vi satt en stund på sängen och när hon väl slutat skrika så kände jag igenom henne. Hon reagerade inte på något och rör sig som innan... Men fy vad läskigt. Aldrig att jag kommer bära henne på samma sätt igen.

37 min piraya-läge... Håller jag henne så skriiiiker hon. Hon blev först vild för att hon behövde bajsa, därefter försökte jag hålla henne, det gick inte, när hon väl lät bli att hugga så släppte jag, då rusade hon runt lite, jag höll igen, när hon inte högg så släppte jag, då kissade hon lite, sedan rusade hon runt, jag försökte envist lugna henne, hon skrek och skrek och högg som en idiot, hon lugnade sig lite till sist, vi gick in, nu har hon kapplöpning med sig själv här inne och jag orkar inte försöka hålla henne ännu mer...

Låter som Tonto i början!

Jag satte honom i sele och stod tills han la sig. Det tog evigheter till han lugnade sig men han börjar få en on/off knapp efter en månads träning varje dag. :p vi kampar mycket med leksaker vilket jag tycker får bort hans piraya-
läge. Men han biter rätt mycket på Rollo med. :eek:

Idag har det tagit 3 timmar att få honom lugn! :rofl:

Sök på kylmatta på någon onlinebutik, tror inte att det är så många som har i butik nu när det börjar bli kallt igen.

Efter 50 min piraya igår så somnade vi allihop. Har sovit jättemycket nu och morgonen har varit lugn. Men, så skulle jag bära in valpis från uteplatsen, hon var lugn så jag höll inget järngrepp om henne som jag annars gör. Plötsligt började hon sprattla och innan jag hann stoppa henne så ramlade hon. Högt fall och helvete vad hon skrek :( jag var övertygad om att hon brutit något ben och var så trasig att jag skulle behöva åka och avliva henne ungefär, men hon verkar mest ha blivit rädd. Vi satt en stund på sängen och när hon väl slutat skrika så kände jag igenom henne. Hon reagerade inte på något och rör sig som innan... Men fy vad läskigt. Aldrig att jag kommer bära henne på samma sätt igen.

Sådär skrek Rollo när han bestämde sig för att springa in i elstängsel för första gången. Kände själv på tråden och det var inte så mycket el i så han blev bara vettskrämd och skrek och skrek.

Börjat fundera på detta med bur i bilen. Hade aldrig någon bur till gamla hunden utan han åkte i hela kombiutrymmet men bur skulle vara praktiskt!

Men detta med storlek är ju inte helt lätt. Måtten på jordbrukaverket är ju svåra att gå efter nu. Då måste vi ju vänta tills hunden är fullvuxen.

Tages larmande har börjat komma igång nu. Han har inte riktigt förstått vad som är värt att larma på, så han skäller på det mesta för tillfället :p Rätt störigt men lite roligt också. Imorse skällde han ut en gammal stubbe som kommit fram när grannen klippt snåret som gömde stubben innan ;)

Får väl göra en liten update om hundodjuren.

Rollo har börjat på en nybörjarkurs i Rallylydnad med husse på brukshundsklubben här i närheten. Varje måndag i två månader ska de gå på kurs. Rollo försöker göra sitt bästa, När husse säger att han ska sitta så sätter han sig, sitter sedan fint, sedan vevar han med båda tassarna, "skäms".... ska han ligga så rullar han runt istället för att ligga still. Han provar alltså ALLT för att se vad som kan göra husse nöjd. När instruktören skulle visa med Rollo så grävde han ner tassarna i marken och vägrade gå ifrån sin kära husse.

Tonto blev vaccinerad igår och ska börja sin kurs nu på måndag! Han är otroligt självständig och går sin egen väg. Jätteroligt när man ska träna inkallning... Vi övar mycket på att få bra kontakt och att jag ska vara skitrolig. Han är inte så matmotiverad så vi kör med kampleksak just nu och det fungerar fint. Han har även gått upp en del i vikt och är inte mager som ett staket, så nu behöver jag inte dö av oro om han vägrar att äta ett mål med mat. I övrigt är han väldigt lättlärd och kan sitt, ligg, touch och rulla runt. Jag fokuserar mest på kontakten just nu och tänker inte så mycket på att lära in olika roliga tricks.

Hundarna kommer även att få ett eget kontor på jobbet där de kan ligga och snarka nu när sambon börjar jobba igen. :up: Det är så bekvämt att jobba på arbetsplatser som är djurvänliga.

Era bästa tips för att lugna övertrötta valpar som förvandlas till hysteriska pirayor?
Jag använder inte ryggsäcksmodellen; gillar inte idén att hålla fast. Klipper in ett svar jag skrivit tidigare, hur jag behandlar små krokodiler:

"Som jag ser det så är valpens aktivitetsnivå "normalfördelad"; först nyvaken, sen pigg, sen högaktiv, sen varvar man ner o sen sover man igen. Går det för länge innan de sover igen är det lätt att det blir som du säger som en övertrött bebis som stimmar omkring. Då får man hjälpa till att gå ner i varv.

Jag tar bort buskompisar till ett annat rum, sätter på lite musik, lägger mig hos valpen på golvet/sängen/hundsängen kanske med ett tuggben och sjunger lite, suckar o andas tungt och förmedlar att nuuu varvar vi neeer, typ. Klappar lugnande, välter över valpen lite på sidan o gosar magen, pussar i ansiktet och stryker med handen lite över ögonen. Ligger kvar där o sjunger o gosar tills valpis somnat."

Ibland när det är svårt att varva ner brukar jag ordna godissök eller annat först, som ger fokusering och trött hjärna. Kan berätta att min unghund fortfarande älskar musik och kopplar det till mys och vila - sätter jag mig vid pianot så kommer han direkt och lägger sig vid mina fötter och slocknar. Sötnosen. :love:

Era bästa tips för att lugna övertrötta valpar som förvandlas till hysteriska pirayor?

Vår bitiga, underbara valp blev under sina pirayastunder bara lugn i en komposthage (utan leksaker). Han pep lite de första gångerna, men lärde sig snart att varva ner och somna. Att försöka hålla fast honom i famnen gjorde honom stressad och han bet då överallt han kom åt. Numera är han 5 månader och kan vyssas i famnen, eller sitta "ryggsäcken", när dessa (alltmer sällsynta) tokryck kommer. Vid 2-3 månaders ålder hade det krävt ordentligt med skyddsutrustning;)

Jag tar bort buskompisar till ett annat rum, sätter på lite musik, lägger mig hos valpen på golvet/sängen/hundsängen kanske med ett tuggben och sjunger lite, suckar o andas tungt och förmedlar att nuuu varvar vi neeer, typ. Klappar lugnande, välter över valpen lite på sidan o gosar magen, pussar i ansiktet och stryker med handen lite över ögonen. Ligger kvar där o sjunger o gosar tills valpis somnat.

Valpen här hemma hade bitit mig hårt i näsan, hakan, öronen etc. om jag hade lagt mig på golvet hos honom när han var 2-3 månader gammal och övertrött. :angel: Men det funkar nog för valpar som inte är superbitiga :)

Senast ändrad:
Jag använder inte ryggsäcksmodellen; gillar inte idén att hålla fast. Klipper in ett svar jag skrivit tidigare, hur jag behandlar små krokodiler:

"Som jag ser det så är valpens aktivitetsnivå "normalfördelad"; först nyvaken, sen pigg, sen högaktiv, sen varvar man ner o sen sover man igen. Går det för länge innan de sover igen är det lätt att det blir som du säger som en övertrött bebis som stimmar omkring. Då får man hjälpa till att gå ner i varv.

Jag tar bort buskompisar till ett annat rum, sätter på lite musik, lägger mig hos valpen på golvet/sängen/hundsängen kanske med ett tuggben och sjunger lite, suckar o andas tungt och förmedlar att nuuu varvar vi neeer, typ. Klappar lugnande, välter över valpen lite på sidan o gosar magen, pussar i ansiktet och stryker med handen lite över ögonen. Ligger kvar där o sjunger o gosar tills valpis somnat."

Ibland när det är svårt att varva ner brukar jag ordna godissök eller annat först, som ger fokusering och trött hjärna. Kan berätta att min unghund fortfarande älskar musik och kopplar det till mys och vila - sätter jag mig vid pianot så kommer han direkt och lägger sig vid mina fötter och slocknar. Sötnosen. :love:

Det är så jag gjort innan, och så jag vill kunna göra, men ja, då blir jag upptäten...

Vår bitiga, underbara valp blev under sina pirayastunder bara lugn i en komposthage (utan leksaker). Han pep lite de första gångerna, men lärde sig snart att varva ner och somna. Att försöka hålla fast honom i famnen gjorde honom stressad och han bet då överallt han kom åt. Numera är han 5 månader och kan vyssas i famnen, eller sitta "ryggsäcken", när dessa (alltmer sällsynta) tokryck kommer. Vid 2-3 månaders ålder hade det krävt ordentligt med skyddsutrustning;)

Jag har försökt det också, men då försöker fröken piraya klättra över eller slita ner kompostgallret. Hon rev ner kompostgaller första gången när hon var 4-5 veckor gammal och har lärt sig att de är ofarliga samt att det brukar finnas roligheter på andra sidan dem...

Och för att det inte ska låta som om min valp är helt galen hela tiden (och påminna mig själv om det) : I morse var allt väldigt lugnt förutom när jag tappade henne i marken då... Sedan har hon varit med på jobbet i lite drygt 3½ timme, under den tiden sov hon hela tiden. Hon har hittills idag inte gjort ifrån sig en enda gång inomhus och i skrivande stund leker hon med Aysu, de är jättefina tillsammans :) Hoppas att hon kan somna lugnt sedan bara...

Valpis somnade! Utan att vara piraya först! Undrar om hon fick hjärnskakning eller något när hon föll i morse... Borde jag vara orolig nu när hon är så lugn? Det åskar visserligen ute också, hon kanske inte tycker att det är kul att fara runt då...

Alltså jag måste ha världens smidigaste valp... Han var 12 veckor när han hade snappat upp kommandot "gå och lägg dig" ifrån när jag sa till storhunden och sen dess går han självmant mot sin bädd när jag ber honom. Ligger lugnt i famnen också och några bitsessioner har vi aldrig haft. Däremot, så äter han gärna på allt han kommer åt, favoriten är hushållsrullen men även barnens leksaker går bra. Tur det är jul och födelsedagar för dom snart så jag kan kompensera upp dom lite.

I övrigt gick vi vår första kurs igår, en sökkurs! Olle var sådär social som jag trodde, men hade lite svårt att förstå hur han skulle använda näsan. Nåväl, nu är det öva som gäller. Han ska dessutom ställas i sundsvall i oktober, och antagligen i stora stockholm också. Jag har bokat hotell, men inte anmält ännu, för jag började tvecka (läs; känna mig snål). Aja, jag hinner väl bestämma mig förr eller senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka