Jag använder inte ryggsäcksmodellen; gillar inte idén att hålla fast. Klipper in ett svar jag skrivit tidigare, hur jag behandlar små krokodiler:
"Som jag ser det så är valpens aktivitetsnivå "normalfördelad"; först nyvaken, sen pigg, sen högaktiv, sen varvar man ner o sen sover man igen. Går det för länge innan de sover igen är det lätt att det blir som du säger som en övertrött bebis som stimmar omkring. Då får man hjälpa till att gå ner i varv.
Jag tar bort buskompisar till ett annat rum, sätter på lite musik, lägger mig hos valpen på golvet/sängen/hundsängen kanske med ett tuggben och sjunger lite, suckar o andas tungt och förmedlar att nuuu varvar vi neeer, typ. Klappar lugnande, välter över valpen lite på sidan o gosar magen, pussar i ansiktet och stryker med handen lite över ögonen. Ligger kvar där o sjunger o gosar tills valpis somnat."
Ibland när det är svårt att varva ner brukar jag ordna godissök eller annat först, som ger fokusering och trött hjärna. Kan berätta att min unghund fortfarande älskar musik och kopplar det till mys och vila - sätter jag mig vid pianot så kommer han direkt och lägger sig vid mina fötter och slocknar. Sötnosen.