Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är han 7 månader, stora killen :love:
Med en matchvikt på 19-20kg och en mankhöjd på 47cm så börjar han blir ganska rejäl.
Ladda är 46,5 cm hög och väger 19kg, så nu är han snäppet större än sin faster. Han har en bra bit kvar till farsan dock, som känner sig ganska ohotad på sina 55cm och 31kg ;)

Förra veckan fick han en gpsväst av en bekant, som vi har varit ute och provat lite nu. Inga konstigheter där.
DSC_0060.jpg

DSC_0041.jpg

DSC_0076.jpg

Valpexperter! Jag tog hem valpis (nästan 4 månader) förra fredagen. Första två nätterna placerade jag henne i mysig sång precis nedanför min säng, där hon somnade fint, men sen blev det bajsfest båda nätterna. Så natten till måndag bäddade jag upp i soffan och där har vi sovit hela veckan, valpis sover som en stock då.
Vi kan såklart fortsätta sova i soffan, men nån gång måste jag få tillbaka min säng... Hur göra? Jag vill inte ha valpen i sängen, dels har vi en väldigt hög säng och jag är rädd för att hon ska skada sig om hon hoppar/ramlar ner, dels vill vi inte ha hundarna i sängen så det känns dumt att vänja henne vid det.

@lady_vip Om din(dina?) äldre hundar står ut med henne kanske de kan sova ihop ett tag? Så har jag gjort, lagt den vuxna hunden på en begränsad yta (kompostgaller osv) och lagt dit valpen när den var trött. Funkat för mig iaf.
Annars: vattendyna eller något annat varmt nedanför soffan, avgränsa åt alla andra håll, lägg (den trötta :) ) valpen där och visa din närvaro med en klapp eller så. Kör så i några nätter så borde ni kunna göra samma sak i sovrummet, eller så har hon vant sig att sova själv och så är det inget problem.

Åkte och hälsade på en god vän efter jobbet idag. Hon hjälpte mig bland annat med att fota en ny uppställningsbild på Ebrah som nu hunnit bli 10 veckor gammal. Och alltså, vilken jäkla snygg valp jag har! 38cm hög är hon och väger 7,5kg. Så lagom i hela kroppen, men rejäl, och med riktigt bra rygg också. Helt galet att jag fått en så fin valp, som dessutom är minst lika underbar personlighetsmässigt som utseendemässigt :D Ska bli så spännande att se hur den snygga kroppen fungerar på LC-fälten nästa år ;)
29727_1441997170.jpg

Jag funderar att prova färskfoder på Olle sen, hans ögon är rätt rinniga och även om uppfödaren säger att dom kan vara det innan huvudet växer färdigt och att det blir bättre (och hon har säkert rätt, jag har inte haft bedlis innan) så är jag ändå där och filosoferar på ett foderbyte.

Han går på acana idag. Jag filosoferar på VoH, eller Pondus. Vad hade ni valt? Barf kan jag inte nog mycket om, och jag har begränsat (eller snarare minimalt) med foderutrymme... Maken lär inte bli nöjd dock, han avskyr färskfoder.

Åkte och hälsade på en god vän efter jobbet idag. Hon hjälpte mig bland annat med att fota en ny uppställningsbild på Ebrah som nu hunnit bli 10 veckor gammal. Och alltså, vilken jäkla snygg valp jag har! 38cm hög är hon och väger 7,5kg. Så lagom i hela kroppen, men rejäl, och med riktigt bra rygg också. Helt galet att jag fått en så fin valp, som dessutom är minst lika underbar personlighetsmässigt som utseendemässigt :D Ska bli så spännande att se hur den snygga kroppen fungerar på LC-fälten nästa år ;)
29727_1441997170.jpg

Hon är galet fin! :love: Kommer bli kul att följa henne på buke!

Testade det du sa om fodret. Visar sig att hon nobbar allt som inte har LAX i sig :angel: så ytterligare en påse gick ner. Testade att blanda sorterna, och dela allt i mindre bitar. Men hon plockade fint ut de bitar som smakar lax. Nåja, hon äter iallafall :idea:

Pensionärsligan gav mig alla möjliga tips. Roligt då deras hund är områdets mest ouppfostrade, men nickade bara och sa att jag skulle tänka på det. Att brotta ner valpar för att dom går upp i varv och nafsar är inte min grej riktigt. Till råga på allt så busade dom upp henne ordentligt så tog mig närmare 10 minuter ryggsäck innan hon lugnade ner sig det minsta. Suck :banghead:

Jag funderar att prova färskfoder på Olle sen, hans ögon är rätt rinniga och även om uppfödaren säger att dom kan vara det innan huvudet växer färdigt och att det blir bättre (och hon har säkert rätt, jag har inte haft bedlis innan) så är jag ändå där och filosoferar på ett foderbyte.
.
Min bästa kompis har bedlis, hennes ögon har aldrig slutat rinna tyvärr.

Min bästa kompis har bedlis, hennes ögon har aldrig slutat rinna tyvärr.
Nej jag ser ju att det tyvärr inte är helt ovanligt, även om det verkar vanligare på yngre hundar. Nu verkar inte Olle brydd om det, men dels känns det ju inte bra att dom gör det, och sen ser det ju så rackarns trist ut...

Idag har det miljötränats, spårvagn & buss! Lillan skötte sig galant! Åkte ut till mina föräldrar, och de hade syrrans papillon över helgen. Han har blivit ordentligt tjock! Och när jag påpekar det så tar dom det som en förolämpning och blir skitsura på mig :(

Nikki hade iallafall vansinnigt kul och gillade det faktum att hon kunde springa ut på tomten när som. Hon är nästan lika hög som syrrans papillon, så ca 27-28 cm hög. Folk gav henne blickar vart vi än var, och flera uttryckte sig "aaawe vad söööt" när vi gick förbi. Men var bara en som frågade om hon fick klappa och absolut, inget negativt med det.

29727_1441997170.jpg
Åh så snygg hon är! !!!

Åh så snygg hon är! !!!

Visst är hon! :love: Och det är tur det, för just den här sekunden är jag lite less på henne.
Det verkar som om vi måste träna in någon rutin för hur helgerna ska vara här. Förra helgen roade hon ju sig med att kissa i min säng. Det har hon sedan inte gjort på hela veckan och hela veckan har det känts som om hon uppfört sig exemplariskt varje dag. Hon har för sjutton lärt sig kissa på kommando, i alla fall på uteplatsen.

Nu då? Nu har valpskrället kissat i min fåtölj två gånger... Första gången busade hon med Aysu, jag märkte att hon behövde ut och försökte sära på dem för att få tag på valpskrället. Precis när jag vänder ryggen till valp för att säga åt Aysu ordentligt att lägga sig, då sätter sig valp och kissar... Senare sov de. Plötsligt hör jag hur valp vaknar och vips var hon i fåtöljen och kissade igen! Som tur är har jag läderfåtölj som är lätt att torka av, men ja, kul är det inte...

Funderar nu på hur jag ska göra imorgon för att få rutinerna hyfsat lika vardagsrutinerna. Något måste jag hitta på. På vardagen vaknar jag, rastar valp, matar hundar, rastar hundar, åker till jobb, rastar hundar, åker till skogen, går där 1-1½ timme, åker hem och sedan matar och rastar lite hejvilt beroende på vad de verkar ha behov av. Ett tag brukar de också ligga och busa i sängen. Imorgon jobbar jag inte. Jag orkar inte bära valp i många timmar på skogspromenad, hon väger för mycket och barnvagnen hatar hon om hon inte är trött. Usch så gnällig jag känner mig nu...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat