Är en av dem Mårtenutställningen som SKK(?) anordnar i Enköping?
Japp! Ska ni åka?
Jag hoppas på att Tonto vuxit i sin kropp till utställningen. Hans nos är t.ex. längre än skallen och han är gräsligt bakhög, men november är långt borta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är en av dem Mårtenutställningen som SKK(?) anordnar i Enköping?
Japp! Ska ni åka?
Jag hoppas på att Tonto vuxit i sin kropp till utställningen. Hans nos är t.ex. längre än skallen och han är gräsligt bakhög, men november är långt borta.
Yep! Ebrah kommer precis ha blivit 4 månader då och det tar mig inte många minuter att åka dit, så why not? 4 månader och 3 dagar kommer hon vara...
Men ni har alltså "krav" på hur långt nospartiet ska vara jämfört med skallen och sådana petiga grejer? Låter jobbigt! Det står inte mycket alls om längd på något i förhållande till något annat på saluki. Det jag hittar är: "Svansspetsen skall nå åtminstone till hasleden." "Överarmarna skall vara av ungefär samma längd som skulderbladen". Annars är det bara "måttligt brett, måttligt vinklat" om allt.
Åh vad roligt! Då lär vi ses där.
Och det verkar vara på det viset!
T.ex.
Huvudet skall vara välskuret, kraftigt och torrt. Storleken ska stå i proportion till kroppen.
Skallpart: Sedda från sidan ska skallens och nospartiets plan vara parallella och av samma längd eller med något längre skalle.
Skalle: Skallen skall vara flat eller svagt välvd och nackknölen får vara svagt framträdande. Skallen skall vara lika bred som den är lång.
Stop: Stopet skall vara måttligt och tydligt markerat.
T.om. färgen nosen bedöms, det ska inte vara mer än 25% rosa på blue merle och de svarta.
Tydligen så är det också väldigt mycket beroende på vad domarna föredrar... Uppfödarens ena tik går antingen jättebra, eller så är det en domare som tycker att hon har för mycket vitt i ansiktet eller att hennes halskrage går för långt ut på manken, ja då går det inte så bra. Men det spelar väl inte så jättestor roll tycker jag. Hon är två år i slutet på året och jobbar som patrullhund med uppfödaren, tycker det känns lite viktigare.
Sen så råkade jag typ, kanske, boka en valp till 2017. När hennes patrulltik ska få sin första kull.
Idag har vi gått valpkurs och han skötte sig över förväntan, har varit rätt mycket intryck och så senaste dagarna så han blev förståeligt lite trött och råkade dessutom få för mycket mat i morse så i slutet var han både mätt och lite trött men fram till det så var han faktiskt riktigt duktig!
Om du får syn på mig så MÅSTE du komma fram och säga hej
Men det där med att mycket beror på vad domarna föredrar, deeet känner jag igen! Inte med färger, men med typ på saluki.
Mest vinstrika saluki förra året var den här:
De som gillar honom lär inte ha varit förtjusta i min Zala, som ändå var utställningschampion. Och tvärt om, de som gillade henne lär inte ha varit överförtjusta i hanen på bilden ovanför.
Idag hade vi presentation och så fick vi köra två kontaktövningar, nästa gång ska vi tydligen köra ryggsäcken DET kan bli intressant för de gånger jag försökt hemma så har det varit en kombo av ålande, bitande och morrande!Kul! Vad fick ni göra på kursen på ett ungefär?
Självklart så kommer jag och säger hej om jag ser er! Vore jätteroligt.
Jag tycker det är mysigt att ha valp. Men våra valpar har ju varit väldigt enkla. Även om Rollo är ett litet monster just nu. Men Rollo har varit rumsren sedan fyra månader tror jag och Tonto skrapar på dörren när han vill gå ut eller väcker mig om jag sover.
Ja du är ju lite galen Men jag tänkte på det tidigare idag... Med min Wahidah tyckte jag att det mesta var jobbigt, förutom rumsrenheten och gå i koppel, för det var det hon lärde sig snabbast. Nu med Ebrah så är rumsrenheten och koppelgåendet det enda som inte riktigt fungerar, allt annat känns för det mesta väldigt enkelt och fint. Detta trots att Ebrah är extremt lik Wahidah till sättet, men jag gör mycket väldigt annorlunda nu och det känns verkligen att jag har lärt mig mycket om hundar sedan förra gången. Det borde ju vara positivt, att det som förut var det enda som var hyfsat lätt nu är det enda som är jobbigt
Japp! Ska ni åka?
Får jag vara med här? Efter mycket prat och funderande blev vi med valp för 4 veckor sedan och ångrar det inte en sekund!
Får jag vara med här? Efter mycket prat och funderande blev vi med valp för 4 veckor sedan och ångrar det inte en sekund!