Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Japp! Ska ni åka? ;)

Jag hoppas på att Tonto vuxit i sin kropp till utställningen. Hans nos är t.ex. längre än skallen och han är gräsligt bakhög, men november är långt borta. :p

Yep! Ebrah kommer precis ha blivit 4 månader då och det tar mig inte många minuter att åka dit, så why not? :p 4 månader och 3 dagar kommer hon vara...

Men ni har alltså "krav" på hur långt nospartiet ska vara jämfört med skallen och sådana petiga grejer? Låter jobbigt! Det står inte mycket alls om längd på något i förhållande till något annat på saluki. Det jag hittar är: "Svansspetsen skall nå åtminstone till hasleden." "Överarmarna skall vara av ungefär samma längd som skulderbladen". Annars är det bara "måttligt brett, måttligt vinklat" om allt.

Yep! Ebrah kommer precis ha blivit 4 månader då och det tar mig inte många minuter att åka dit, så why not? :p 4 månader och 3 dagar kommer hon vara...

Men ni har alltså "krav" på hur långt nospartiet ska vara jämfört med skallen och sådana petiga grejer? Låter jobbigt! Det står inte mycket alls om längd på något i förhållande till något annat på saluki. Det jag hittar är: "Svansspetsen skall nå åtminstone till hasleden." "Överarmarna skall vara av ungefär samma längd som skulderbladen". Annars är det bara "måttligt brett, måttligt vinklat" om allt.

Åh vad roligt! :D Då lär vi ses där.

Och det verkar vara på det viset!

T.ex.

Huvudet skall vara välskuret, kraftigt och torrt. Storleken ska stå i proportion till kroppen.
Skallpart: Sedda från sidan ska skallens och nospartiets plan vara parallella och av samma längd eller med något längre skalle.
Skalle: Skallen skall vara flat eller svagt välvd och nackknölen får vara svagt framträdande. Skallen skall vara lika bred som den är lång.
Stop: Stopet skall vara måttligt och tydligt markerat.

T.om. färgen nosen bedöms, det ska inte vara mer än 25% rosa på blue merle och de svarta.

Tydligen så är det också väldigt mycket beroende på vad domarna föredrar... Uppfödarens ena tik går antingen jättebra, eller så är det en domare som tycker att hon har för mycket vitt i ansiktet eller att hennes halskrage går för långt ut på manken, ja då går det inte så bra. Men det spelar väl inte så jättestor roll tycker jag. Hon är två år i slutet på året och jobbar som patrullhund med uppfödaren, tycker det känns lite viktigare. ;)

Åh vad roligt! :D Då lär vi ses där.

Och det verkar vara på det viset!

T.ex.

Huvudet skall vara välskuret, kraftigt och torrt. Storleken ska stå i proportion till kroppen.
Skallpart: Sedda från sidan ska skallens och nospartiets plan vara parallella och av samma längd eller med något längre skalle.
Skalle: Skallen skall vara flat eller svagt välvd och nackknölen får vara svagt framträdande. Skallen skall vara lika bred som den är lång.
Stop: Stopet skall vara måttligt och tydligt markerat.

T.om. färgen nosen bedöms, det ska inte vara mer än 25% rosa på blue merle och de svarta.

Tydligen så är det också väldigt mycket beroende på vad domarna föredrar... Uppfödarens ena tik går antingen jättebra, eller så är det en domare som tycker att hon har för mycket vitt i ansiktet eller att hennes halskrage går för långt ut på manken, ja då går det inte så bra. Men det spelar väl inte så jättestor roll tycker jag. Hon är två år i slutet på året och jobbar som patrullhund med uppfödaren, tycker det känns lite viktigare. ;)

Om du får syn på mig så MÅSTE du komma fram och säga hej :D

Men det där med att mycket beror på vad domarna föredrar, deeet känner jag igen! Inte med färger, men med typ på saluki.
Mest vinstrika saluki förra året var den här:
riosstahane.JPG

De som gillar honom lär inte ha varit förtjusta i min Zala, som ändå var utställningschampion. Och tvärt om, de som gillade henne lär inte ha varit överförtjusta i hanen på bilden ovanför.
al_dabaran_zala_07.jpg

Idag har vi gått valpkurs och han skötte sig över förväntan, har varit rätt mycket intryck och så senaste dagarna så han blev förståeligt lite trött och råkade dessutom få för mycket mat i morse så i slutet var han både mätt och lite trött men fram till det så var han faktiskt riktigt duktig!

Idag har vi gått valpkurs och han skötte sig över förväntan, har varit rätt mycket intryck och så senaste dagarna så han blev förståeligt lite trött och råkade dessutom få för mycket mat i morse så i slutet var han både mätt och lite trött men fram till det så var han faktiskt riktigt duktig!

Kul! Vad fick ni göra på kursen på ett ungefär?

Om du får syn på mig så MÅSTE du komma fram och säga hej :D

Men det där med att mycket beror på vad domarna föredrar, deeet känner jag igen! Inte med färger, men med typ på saluki.
Mest vinstrika saluki förra året var den här:
riosstahane.JPG

De som gillar honom lär inte ha varit förtjusta i min Zala, som ändå var utställningschampion. Och tvärt om, de som gillade henne lär inte ha varit överförtjusta i hanen på bilden ovanför.
al_dabaran_zala_07.jpg

Självklart så kommer jag och säger hej om jag ser er! Vore jätteroligt. :)

Jag tycker det är mysigt att ha valp. ;) Men våra valpar har ju varit väldigt enkla. Även om Rollo är ett litet monster just nu. Men Rollo har varit rumsren sedan fyra månader tror jag och Tonto skrapar på dörren när han vill gå ut eller väcker mig om jag sover. :D

Jag funderar på att börja be grannarna om äggkartonger.... jag har ju sparat sådant till hundarna så att de ska kunna strimla dem istället för möbler. Det är väldigt uppskattat, så uppskattat att jag bor i ett hav av äggkartongsstrimlor trots att jag ständigt städar undan dem :p Verkar jag allt för galen om jag sätter upp en lapp i porten om att jag vill ha andras äggkartonger? :angel: Toarullar har jag också, men de är långt ifrån lika roliga.

Självklart så kommer jag och säger hej om jag ser er! Vore jätteroligt. :)

Jag tycker det är mysigt att ha valp. ;) Men våra valpar har ju varit väldigt enkla. Även om Rollo är ett litet monster just nu. Men Rollo har varit rumsren sedan fyra månader tror jag och Tonto skrapar på dörren när han vill gå ut eller väcker mig om jag sover. :D

Ja du är ju lite galen ;) Men jag tänkte på det tidigare idag... Med min Wahidah tyckte jag att det mesta var jobbigt, förutom rumsrenheten och gå i koppel, för det var det hon lärde sig snabbast. Nu med Ebrah så är rumsrenheten och koppelgåendet det enda som inte riktigt fungerar, allt annat känns för det mesta väldigt enkelt och fint. Detta trots att Ebrah är extremt lik Wahidah till sättet, men jag gör mycket väldigt annorlunda nu och det känns verkligen att jag har lärt mig mycket om hundar sedan förra gången. Det borde ju vara positivt, att det som förut var det enda som var hyfsat lätt nu är det enda som är jobbigt :p

Ja du är ju lite galen ;) Men jag tänkte på det tidigare idag... Med min Wahidah tyckte jag att det mesta var jobbigt, förutom rumsrenheten och gå i koppel, för det var det hon lärde sig snabbast. Nu med Ebrah så är rumsrenheten och koppelgåendet det enda som inte riktigt fungerar, allt annat känns för det mesta väldigt enkelt och fint. Detta trots att Ebrah är extremt lik Wahidah till sättet, men jag gör mycket väldigt annorlunda nu och det känns verkligen att jag har lärt mig mycket om hundar sedan förra gången. Det borde ju vara positivt, att det som förut var det enda som var hyfsat lätt nu är det enda som är jobbigt :p

:angel: Nejmen vad menar du.

Det är säkert så att att du är annorlunda och upplever det hela på att annat vis nu när du har mer erfarenheter! Jag kommer säkert att vara en bättre hundägare när jag skaffar nästa valp, som säkert kommer vara mer av ett monster än de två vi har nu. Rollo klassar jag inte ens som min hund längre, för han skiter fullständigt i mig och avgudar marken hans husse går på. :laugh:

Visserligen så är det skitbra att han är så fäst vid husse, för då blir det så att vi tar varsin hund och gör våra egna grejjor med dom. För dom är inte alls fästa vid varandra, visst att dom sover ihop och så, men ingen av dom bryr sig ett smack om den andra är iväg. Tonto ylar däremot om jag åker iväg... :cautious: Vi kör mycket separat träning för att motverka att dom smittar av sig för mycket på varandra. De är väldigt olika. Rollo är väldigt försiktigt och blyg medens Tonto har världen attityd och "Här kommer jag" personlighet. Han tycker att alla ska älska honom, medens Rollo tycker att alla utom husse kan ta sig därbak. :o

Japp! Ska ni åka? ;)

Jag hoppas på att Tonto vuxit i sin kropp till utställningen. Hans nos är t.ex. längre än skallen och han är gräsligt bakhög, men november är långt borta. :p

Jag funderar på den också :D
Men ska ställa honom nu 20 sep så får vi se (också Enköping, dock bara schäfer).

Inte utställning jag vill hålla på med igentligen men kul att göra ngt med dom små och det gick ju så bra på hans första!

Angående mat så äter min ligist precis ALLT, aldrig varit ngr problem där, ändå har han varit tunn bitvis men nu äter han ett torrfoder som tycks passa honom bra och är jättefin i hull. Min gammeltik var däremot lite kräsen som valp med maten men ingen större dramatik.

Vi börjar närma oss 6 mån :heart

10404365_10153122563906344_5979322653798037447_n.jpg

Förra måndagen var vi på valpkurs igen. Lasse skötte sig UTMÄRKT! Vi fokuserade på möte med annan hund, kontakt och passivitet. Lasse gick utan problem runt bland hundarna med slakt koppel, skiftade mellan ögonkontakt och nos i backen. Det var först mot slutet som man märkte att han tyckte det började bli tråkigt, för då blev de andra valparna lite mer intressanta än matte. Lite för långa övningspass för Lasse del mao. Passivitet har han "svårast" för, han tar det lugnt och drar inte mot någon annan men gnället kommer gärna fram ibland.

Stolt över min lilla limpa!

DSC_0753.JPG

Bichon Havanais (ursäkta ev. felstavning)
Heter Zooey på papprena men har smeknamnet terroristen eller älsklingen beroende på humöret. :p
Är lite fundersam på lydnad eller liknande med henne men vet inte. Gillar lära henne olika konster och kan redan sitt, tass (olika beroende på hand), ligg ner och skall på kommando. Så brinner lite för att lära henne mera! :grin:

Inga hyss än, men de lär komma! :crazy: Gissar att första hysset blir att äta matte eller husses skor då de var något man lärde sig redan som liten hos mamma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat