Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag hade Ebrah en enligt henne nära-döden-upplevelse :( Efter att hon sprungit i skogen skulle hon få åka ryggsäck en bit. Då kom en getingjävel och stack henne mellan frambenen. Hon skrek, skrek och skrek (herregud vilka röstresurser hon har när hon vill!). Jag släppte ner henne för att kunna ta av henne selen och kolla henne lite mer noga, för getingen såg ut att ha hamnat nästan under selen... Då sprang hon iväg och la sig under en liten gran, helt utan någon lust att gå därifrån. Jag fick hämta henne, lyfta upp henne i väskan igen och gå tillbaka. En bra stund satt hon bara och skakade, jättedeppig.

Väl vid bilen igen så ringde jag veterinär som tyckte att jag skulle avvakta och hålla koll. Nu när vi är hemma så verkar Ebrah helt ha glömt getingen. Hon åt lite lunch, kissade inne på parkettgolvet och busar nu med Aysu i sängen.

Nämen, lilla skruttis! :( :love:

Otis klarade av sin blixtvisit i huvudstaden utmärkt :D
Han har börjat markera nu, men inte med lyftat ben ännu.. Men det känns inte som att det är långt borta nu :p
Vi träffade lite kompisar och gick på hundcafé (där jag jobbat innan), och jag tror aldrig att han har sovit så tungt så tidigt på kvällen tidigare!

Nu har Ammo varit med på det första kurstillfället med hund, och han skötte sig ypperligt! <3

ammo.jpg

Jag börjar inse att det är dags att fundera på avmaskning och vaccin för min valpis. Troligen kommer en veterinärvän hem till mig och vaccinerar när Ebrah är prick 12 veckor, men avmaskningen ska ju ske ca en vecka innan. Det betyder att hon ska avmaskas den här veckan! Har ingen koll alls på det där, men hoppas att jag kan få i henne avmaskningen med hjälp av köttbullar eller något... Lika lätt som Aysu lär hon inte vara, Aysu kan jag ge medicin som belöningsgodis :p

Jag kan ju fortsätta spamma den här tråden då :angel:

Har sagt ett tag nu att det borde bli en bra lure coursing-vovve av Ebrah, eller att det åtminstone inte lär behövas speciellt mycket för att få henne traständ, för hon jagar redan det mesta som rör på sig.
Nu fick jag det hela bevisat för mig ännu en gång, när hon hittade en liten plastpåse i en buske. När jag tog bort den så flög den iväg och oj vad kul det var att jaga den! ÅH vad jag längtar tills hon är stor nog att jaga trasa på riktigt!
Film: https://instagram.com/p/7qJxS-PxTu/

(och vet någon hur man gör för att få in filmen direkt i inlägget, hjälp mig gärna :p )

Vilken valpkurs det blev - jag och valp sitter i bilen utanför brukshundsklubben och det är ett helt sjukt åskoväder utanför. Aja, sambon är inne på teorin så hoppas han lär sig något idag iaf ;)

Valpen äter, äter och äter - och är hungrig! Nu är hon komplett sjövild och jag inser att jag inte kommer kunna få henne att varva ner förrän hon fått äta lite mer. Hon har redan ätit ca 500g mat idag. Hur mycket mat kan det få plats med i en knappt 8kg tung valp?!

Valpen äter, äter och äter - och är hungrig! Nu är hon komplett sjövild och jag inser att jag inte kommer kunna få henne att varva ner förrän hon fått äta lite mer. Hon har redan ätit ca 500g mat idag. Hur mycket mat kan det få plats med i en knappt 8kg tung valp?!
Tage äter 500g varje dag, och han väger 9 kg. Han hade gärna ätit mer om han fått och det lär han snart få också för han växer snabbt :p

Tage äter 500g varje dag, och han väger 9 kg. Han hade gärna ätit mer om han fått och det lär han snart få också för han växer snabbt :p

Ebrah kompenserar det hela med att äta i princip ingenting alls idag... Knäppvalp. Nåja. Så länge hon är bra i hullet och verkar må bra så får hon äta precis hur mycket (eller lite) hon vill.

Nikki vägde idag 3,1 kg! Hon har mao fördubblat sin kroppsvikt på två veckor (hon vägde 1,4 kg onsdag två veckor sedan). Idag har hon ätit lite dåligt och spydde två gånger i bilen (har inte hänt innan), funderar på om hon har fått i sig något olämpligt. Men godis och sånt går ner så kanske mest att hon inte ÄR hungrig.

Min mamma har börjat planera utställningar åt valpisen redan haha! Typiskt henne :D

Vi har ju haft hund innan men han var inte valp när vi köpte honom. Jag har aldrig känt intresse för att träna en massa och gå på utställning med honom för han hade redan levt det livet innan oss så är trivdes han bäst av att vara med oss och var nöjd med det :)
Nu känner jag mer sug efter att lära mig massa olika saker och prova vad som passar mig/oss och vår hund och även att följa med mamma på utställningar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat