Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Är så glad i honom :love: Din var ju supersnygg! Går det bra för honom på utställningarna?
Tack för komplimangen! Jag måste erkänna att jag också tycker att han är väldigt fin. Det går inte en dag utan att jag beundrar honom och det beror givetvis på 1) jag är part i målet och inte särskilt objektiv, 2) för att jag läst på tillräckligt och också ser själv att han håller måttet för rasstandard och lite till. Han rör sig till exempel väldigt bra och det bidrar till att han liksom "syns".

Utställningsdomarna har hittills varit förtjusta och han har fått fin kritik. Nu har vi bara varit på två officiella, en i Lidköping och en i Oslo (bilden). På den i Lidköping blev han BIR-valp och kritiken var fin. Oslo däremot var ett rejält bottennapp.

Han ville inte visa tänderna och ryggade för domaren så vi blev diskvalificerade och åkte ut.

Han är lite "egen" när det gäller folk och har bestämda åsikter om han gillar eller ogillar människor. Har han värmt upp så gillar han i princip alla, men nya bekantskaper är ibland bra direkt och han blir på gränsen till översocial, eller så är han mer avvaktande.

Domaren i Norge tyckte han inte om och han ville inte samarbeta. Trist, men sant.

Så, hur det blir med vår utställningskarriär får vi se. Jag inser att jag måste träna med honom så nu är det inofficiella utställningar som gäller tills dess att vi är redo. Jag funderar också på att anmäla mig till ringtränings-kurs som går ut på att få hunden avslappnad i sådan här miljö.

Jag har lite dubbla känslor kring detta skall erkännas, för jag har aldrig haft någon hund som varit som han. Jag har liksom utgått från att det där med okända människor - ja, det skall väl bara fungera?

@prinsessfeminist Har han varit reserverad enda från valptiden eller har det kommit ju äldre han blivit? Min älskar just nu allt och alla, även om han kan skälla lite först innan han rusar fram ;) Tänkte om det svänger sen. Men ringträning låter ju bra om du tänkt fortsätta ställa ut, och få många okända människor att kolla tänderna och sen ge godisbit åt honom så han lär sig att det är lugnt tänker jag?

Min vuxna hund var rädd för allt och alla när han var yngre. Nu är han mest ointresserad av andra, skulle aldrig vifta på svansen åt någon han inte känner bra :p Så jag har just nu två väääldigt olika hundar här hemma!

@prinsessfeminist Har han varit reserverad enda från valptiden eller har det kommit ju äldre han blivit? Min älskar just nu allt och alla, även om han kan skälla lite först innan han rusar fram ;) Tänkte om det svänger sen. Men ringträning låter ju bra om du tänkt fortsätta ställa ut, och få många okända människor att kolla tänderna och sen ge godisbit åt honom så han lär sig att det är lugnt tänker jag?

Min vuxna hund var rädd för allt och alla när han var yngre. Nu är han mest ointresserad av andra, skulle aldrig vifta på svansen åt någon han inte känner bra :p Så jag har just nu två väääldigt olika hundar här hemma!

Lite reserverad har han varit. Inte som riktigt liten, då tog han hela världen i sin famn.

Men från, låt säga fem månaders ålder ungefär, så har han gjort som din; skällt till och sedan hälsat, men varit redo att sticka om det känns läskigt.

Han har haft positiva kontakter med många men om någon varit lite rädd, så har han inte klarat ut det. Då har han blivit osäker och kommit till mig. Jag har inte kunnat göra så mycket då, eftersom personen ifråga blivit osäker.

Iallafall, på de två inofficiella utställningar vi varit så har han fixat det hela, utan att tycka om det, så att säga. Han gillar att ta kontakt på sina villkor och man får som okänd klappa honom som man vill, men huvudet vill han helst ha i fred. Han påminner faktiskt lite om en huvudskygg men obotligt nyfiken häst. Du vet när hästen envisas med att vara i närheten men man får inte ta på vissa ställen på huvudet?

(Hos veterinären har vi fick alltid lyckats. Hm. Där låter han veterinären ta i honom precis som veterinären vill. Sist omfamnade han veterinären med båda framtassarna och slick i örat. Knäpphund! Men då är han ju placerad på ett bord.)

För är det något han har, så är det nyfikenhet. Inget är för litet för att inte väcka hans nyfikenhet och han sticker sin nos, bostavligt talat, i allt. Han kallas ömsom Nicke (nyfiken) och George (Curious) här hemma.

Det är väl det som gör mig trygg ändå. Han är inte rädd generellt, utan mest "egen".

På utställningen bar han svansen högt och hoppade elegant undan från domaren. När domaren försökte peta på honom, så ryckte domaren tillbaka när han dig sig undan. Då blev det plötsligt en lek och han tramsade fram och tillbaka. Han vill ha kontakt, men som sagt på sina villkor. Ytterst pinsamt.

Ja, vi hoppas att det reder sig. Han är ung ännu. Jag har hittat en ringträning idag som jag anmält mig till och jag tänker även ta en annan kurs av något slag. Lydnad eller agility blir det nog. Oavsett, så kommer det ge mer vana att vara ute bland folk och fä.

Din gentleman, hur är han med främlingar som vill ta i honom?

Senast ändrad:
@prinsessfeminist Det blir ju såklart annorlunda på en utställning också med mycket folk och hundar runtomkring, att då vilja vara lite på sin vakt om en är lite osäker känns ju mest naturligt. Men något som behöver tränas på såklart. Får se om min valp blir mer reserverad framöver, han har precis fyllt fem månader :) Jag vill ju dock gärna att han varnar om det tex kommer någon på gårdsplanen iom att vi bor i hus på landet, måste bara få till en off-knapp på honom. Men vakten har precis börjat komma så nu skäller han på lite allt möjligt ;) Längtar tills jaktintresset vaknar för vi har fått råttor på gården...

Min gamleman låter sig klappas av främlingar men håller sig hellre på avstånd för han är liksom inte så kelen av sig. Om Tage hade kunnat prata vid hälsning hade han sagt "HEEEEEJ, shit så kul att se dig även om jag inte vet vem du är. Woho!!!!", medans gammelmannen hade sagt "Hej" :p Men lyfta honom eller så hade inte funkat, då blir han arg. Han är väldigt hög integritet den där lille skiten. Men står jag bredvid så kan andra göra vad som helst, hos veterinären är han världens snällaste och tåligaste. När han klipps (inte jag som klipper, dock en familjevän han känt hela livet) står han bara still tills det är klart i princip. Nu är han bara utställd två gånger och bägge gångerna som unghund men en okänd hade absolut fått kolla tänderna osv på honom, så länge jag står bredvid. Det är väl det de "måste" lära sig, att finna sig i sådana situationer även om de egentligen inte gillar det.

Woho! Klockan är snart 22 och Ebrah har inte kissat inne en enda gång idag :banana: Hon bajsade inne i morse, av den enkla anledningen att jag tog in henne för snabbt från uteplatsen, för även jag ville på toa då ;) Hon vaknade nyss och kissade då ute, så nu hoppas jag att hon inte hinner kissa inne innan vi lägger oss, på nätterna brukar det ju gå utmärkt.

Om du får syn på mig så MÅSTE du komma fram och säga hej :D

Men det där med att mycket beror på vad domarna föredrar, deeet känner jag igen! Inte med färger, men med typ på saluki.
Mest vinstrika saluki förra året var den här:
riosstahane.JPG

De som gillar honom lär inte ha varit förtjusta i min Zala, som ändå var utställningschampion. Och tvärt om, de som gillade henne lär inte ha varit överförtjusta i hanen på bilden ovanför.
al_dabaran_zala_07.jpg

Nu är jag novis på området vinthundar, men jag undrar om din valp inte har bättre proportioner än Zala? Jag tycker din valp redan (och hon är ännu så ung!) har bättre förbröst och bogar.

Kanske har jag fel, men jag tycker hon ser mycket lovande ut! I alla fall för min smak, och jag skulle föredragit hanen ovan (även om jag tycker hans långa hals är vääl lång och vinklarna bak något överdrivna. Zalas hals och bakställ ser mer sunt ut, om du förstår vad jag menar?).

Visst är hon! :love: Och det är tur det, för just den här sekunden är jag lite less på henne.
Det verkar som om vi måste träna in någon rutin för hur helgerna ska vara här. Förra helgen roade hon ju sig med att kissa i min säng. Det har hon sedan inte gjort på hela veckan och hela veckan har det känts som om hon uppfört sig exemplariskt varje dag. Hon har för sjutton lärt sig kissa på kommando, i alla fall på uteplatsen.

Nu då? Nu har valpskrället kissat i min fåtölj två gånger... Första gången busade hon med Aysu, jag märkte att hon behövde ut och försökte sära på dem för att få tag på valpskrället. Precis när jag vänder ryggen till valp för att säga åt Aysu ordentligt att lägga sig, då sätter sig valp och kissar... Senare sov de. Plötsligt hör jag hur valp vaknar och vips var hon i fåtöljen och kissade igen! Som tur är har jag läderfåtölj som är lätt att torka av, men ja, kul är det inte...

Funderar nu på hur jag ska göra imorgon för att få rutinerna hyfsat lika vardagsrutinerna. Något måste jag hitta på. På vardagen vaknar jag, rastar valp, matar hundar, rastar hundar, åker till jobb, rastar hundar, åker till skogen, går där 1-1½ timme, åker hem och sedan matar och rastar lite hejvilt beroende på vad de verkar ha behov av. Ett tag brukar de också ligga och busa i sängen. Imorgon jobbar jag inte. Jag orkar inte bära valp i många timmar på skogspromenad, hon väger för mycket och barnvagnen hatar hon om hon inte är trött. Usch så gnällig jag känner mig nu...

Gnäll på bara! Jag visste (ähum :angel:) efter min förra svarta schnauzer, att NEJ - jag är ingen valp-människa och jag kommer inte (!) att någonsin ha en valp igen...

Och detta höll jag fast vid ända till den 13 november förra året, då unge her Nyfiken-i-en-strut kom hem i en väska på flyget. :o:angel:

Återigen tvivlade jag på mitt förstånd detta första jobbiga år och tänkte emellanåt onda tankar om alla i min omgivning och hur oerhört SKÖNT och UNDERBART det skulle vara att vara helt hundfri. Inte en endaste hund så långt ögat når, vore den ultimata friheten!

Men hur det än är, så kommer man över oförrätter såsom att han åt upp favoritskorna (ja - båda två!) och att han gnagt på köksstolarna och att bli rumsren, det gick ju vägen till slut. De flesta klarar detta förr eller senare, men jag förstår din frustration. Det ÄR jobbigt att ha valp.

Tur att hon är söt och snygg och en härlig individ. :D

Nu är jag novis på området vinthundar, men jag undrar om din valp inte har bättre proportioner än Zala? Jag tycker din valp redan (och hon är ännu så ung!) har bättre förbröst och bogar.

Kanske har jag fel, men jag tycker hon ser mycket lovande ut! I alla fall för min smak, och jag skulle föredragit hanen ovan (även om jag tycker hans långa hals är vääl lång och vinklarna bak något överdrivna. Zalas hals och bakställ ser mer sunt ut, om du förstår vad jag menar?).

Jag hoppas bara att valpis inte får mer förbröst osv, för då tippar det nog lätt över till för mycket :p men ja, hon är skitsnygg :love: Vad gäller hanen... En saluki ska inte(!) ha sluttande rygg, tvärt om så ska ryggen ha en liten "dip" bakom manken och sedan gå uppåt igen så att korset är i ungefär samma höjd som manken. inte för utseendets skull, utan för funktionen. Nu är det möjligt att hanen har sådan rygg och bara är uppställd så att han får sluttande rygg, men att domare då väljer att ge pris till det, det gillar jag inte (och det är en stundtals stor diskussion om just det i salukivärlden). Hade varit spännande att se honom ställa sig själv. Jag har inte sett det trots att jag sett honom live (och han är på tok för extrem för min smak, en showhund mer än en jakthund).

1 1/2 dygn utan valpkiss inne :D Inatt var vi dock ut många gånger, misstänker att hon vaknar när jag vaknar, för usch vad dåligt jag sov inatt...

Idag efter jobbet funderar jag på att ta med kameran till skogen och ge mig ut med hundarna en och en för att verkligen kunna fotografera fina bilder. Den som jag inte går med kan ju vara i bilen då... Ebrah sover lugnt i bilen även om hon är själv, bara hon är trött innan...

2 veckor kvar... sen måste matte tillbaka till jobbet och det vill jag verkligen inte med valp hemma... tur är sambo arbetslös och kommer vara hemma med henne.
Men näää... jag hade hellre bytt... :cry:

Idag hade Ebrah en enligt henne nära-döden-upplevelse :( Efter att hon sprungit i skogen skulle hon få åka ryggsäck en bit. Då kom en getingjävel och stack henne mellan frambenen. Hon skrek, skrek och skrek (herregud vilka röstresurser hon har när hon vill!). Jag släppte ner henne för att kunna ta av henne selen och kolla henne lite mer noga, för getingen såg ut att ha hamnat nästan under selen... Då sprang hon iväg och la sig under en liten gran, helt utan någon lust att gå därifrån. Jag fick hämta henne, lyfta upp henne i väskan igen och gå tillbaka. En bra stund satt hon bara och skakade, jättedeppig.

Väl vid bilen igen så ringde jag veterinär som tyckte att jag skulle avvakta och hålla koll. Nu när vi är hemma så verkar Ebrah helt ha glömt getingen. Hon åt lite lunch, kissade inne på parkettgolvet och busar nu med Aysu i sängen.

Idag hade Ebrah en enligt henne nära-döden-upplevelse :( Efter att hon sprungit i skogen skulle hon få åka ryggsäck en bit. Då kom en getingjävel och stack henne mellan frambenen. Hon skrek, skrek och skrek (herregud vilka röstresurser hon har när hon vill!). Jag släppte ner henne för att kunna ta av henne selen och kolla henne lite mer noga, för getingen såg ut att ha hamnat nästan under selen... Då sprang hon iväg och la sig under en liten gran, helt utan någon lust att gå därifrån. Jag fick hämta henne, lyfta upp henne i väskan igen och gå tillbaka. En bra stund satt hon bara och skakade, jättedeppig.

Men lillstumpan då :( Getingar ÄR otäckt och det GÖR ont. Så för min del hade det också varit en nära-döden-upplevelse.

Nikki ja, hon avskyr blåsten som är nu. Kryper fram, ska bäras och tycker det är allmänt äckligt bara. Jobbade min första natt inatt sen jag fick henne, och herregud vilken glad hund jag mötte. Hon skrek av lycka. Tokfia <3 Känns bra att hon blivit så trygg hos oss så fort, och det känns som vi haft henne mycket längre. Idag är hon dessutom 10 veckor gammal, hela hon har blivit "större" , öronen börjar hon växa i. Får hon uppåtöron tro? Båda hennes föräldrar har det, jag gillar öronen som de är nu (jack russel-style) så håller väl tummarna på det. Även om det är en mindre bagatell. Hade velat väga och mäta henne nu, se hur mycket hon vuxit. Hon är helt rumsren och har inte gjort inne på en vecka iallafall, jag behöver inte ens stressa upp på morgonen längre utan kan unna mig ett toabesök innan rastning. Hon håller sig så fint så :)

Men lillstumpan då :( Getingar ÄR otäckt och det GÖR ont. Så för min del hade det också varit en nära-döden-upplevelse.

Nikki ja, hon avskyr blåsten som är nu. Kryper fram, ska bäras och tycker det är allmänt äckligt bara. Jobbade min första natt inatt sen jag fick henne, och herregud vilken glad hund jag mötte. Hon skrek av lycka. Tokfia <3 Känns bra att hon blivit så trygg hos oss så fort, och det känns som vi haft henne mycket längre. Idag är hon dessutom 10 veckor gammal, hela hon har blivit "större" , öronen börjar hon växa i. Får hon uppåtöron tro? Båda hennes föräldrar har det, jag gillar öronen som de är nu (jack russel-style) så håller väl tummarna på det. Även om det är en mindre bagatell. Hade velat väga och mäta henne nu, se hur mycket hon vuxit. Hon är helt rumsren och har inte gjort inne på en vecka iallafall, jag behöver inte ens stressa upp på morgonen längre utan kan unna mig ett toabesök innan rastning. Hon håller sig så fint så :)

Ja, jag minns att jag själv blev biten av en geting för... kanske 10 år sedan? Då grät jag i alla fall, och skrek, för jäklar vad ont det gjorde. Är mest glad att den inte bet henne i halsen eller munnen, för då hade vi nog haft bråttom till veterinär och det tog oss ca 20 minuter bara att komma tillbaka till bilen från där vi var då.

Väg och mät Nikki då! :D Jag väger och mäter Ebrah en gång i veckan (och fotar uppställningsbild). Inte för att det hunnit bli så många bilder än, men det kommer hinna bli :p Nikki borde annars få träffa Ebrah, för Ebrah älskar(!) när det blåser som nu. Den här vinden innebär ju att det flyger runt massor av löv och de ska hon minsann jaga, vartendaste ett. Helt galen är hon.

Idag har vi tagit 12 veckors vaccinet, inte ett pip från valpen. Hon var mest nyfiken på vad veterinären gjorde med alla grejer och tog sig sedan en tupplur på bordet medan vi diskuterade pass till henne.

Tänk vad tiden går... Redan 12 veckor... Tyvärr innebär det att jag har ynka 2 veckor kvar att av semestern....

Längtar ännu mer efter att få hämta valpen nu efter att ha fått träffa hela gänget! Och efter att ha träffat alla dom härliga hundarna i olika åldrar gör mig ännu mer nyfiken och glad över valet av ras :love:

Men måste skaffa mer leksaker för vi har bara ett par stycken. Gamla hunden lekte bara med bollar utomhus så vi behöver lite mer saker som man kan kampa med och byta ut mot våra händer ;)

Min bebis har noskvalster :(

I morse bara rann det ur näsan, stackarn! Men jag har förstått det som att det kliar ännu mer när kvalstren dör så det är väl inte så konstigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat