Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Betydligt kortare arbetspass på fåren, mest för att hjärnan inte orkade mer. Utan problem en timme eller två lösa i skogen.

Okej :)

Och lösa i skogen 1-2 timmar, är det promenadtempo eller fullt spring och ös?

Jag kanske fegar onödigt mycket med honom..
Samtidigt är det ju en bastant klump som inte är helt i fas i sin kropp. Skogen är ju hans arbetsplats, så där är han i jobb hela tiden. Han börjar få en del bra sökrundor, söker enkelt ut upp till 150m ut, och ofta upp till 250m. Ska bli mycket spännande att se vad han levererar i höst.

Okej :)

Och lösa i skogen 1-2 timmar, är det promenadtempo eller fullt spring och ös?

Jag kanske fegar onödigt mycket med honom..
Samtidigt är det ju en bastant klump som inte är helt i fas i sin kropp. Skogen är ju hans arbetsplats, så där är han i jobb hela tiden. Han börjar få en del bra sökrundor, söker enkelt ut upp till 150m ut, och ofta upp till 250m. Ska bli mycket spännande att se vad han levererar i höst.

Fullt ös medvetslös, tillsammans med 4-10 andra BCs. Men hon är en kompakt och stabil liten hund med bra kroppskontroll.

Idag har vi haft tredje valpkursträffen, i ösregn! Var förutseende att ta med Aros täcke å ha på han det men han gick och grät ändå och på slutet så visade han tydligt att han bara ville komma bort från regnet så han kröp in under rumpan på mig då jag satt på knä och tyckte så synd om sig själv

1 1/2 dygn sedan valpen gjorde ifrån sig inomhus :D
Funderar förövrigt på om det kan vara så att hon får bättre aptit när hon blir avmaskad..? Nu i morse ville hon inte ens ha ren köttfärs, vilket hon tidigare alltid ätit. Ska köpa avmaskingsmedel i eftermiddag. Hoppas det blir bra.

1 1/2 dygn sedan valpen gjorde ifrån sig inomhus :D
Funderar förövrigt på om det kan vara så att hon får bättre aptit när hon blir avmaskad..? Nu i morse ville hon inte ens ha ren köttfärs, vilket hon tidigare alltid ätit. Ska köpa avmaskingsmedel i eftermiddag. Hoppas det blir bra.

Tonto fick bättre aptit efter att ha blivit avmaskad men äter fortfarande ganska dåligt. Nu på morgonen åt han dock 150 g färskfoder. :banana:

Tonto fick bättre aptit efter att ha blivit avmaskad men äter fortfarande ganska dåligt. Nu på morgonen åt han dock 150 g färskfoder. :banana:

Ebrah är lite... Varierande. Hon har än så länge fint hull osv, och totalt på en dag så får hon i sig en del ändå, men vissa dagar får jag handmata henne för att hon ska få i sig något och andra dagar äter hon själv i nästan högre tempo än jag hinner slänga fram mat :p Hade gillat om det var lite mer jämnt, för efter dagarna där hon inte äter så har det hänt att hon spytt galla på morgonen.

Kanske är dags att jag presenterar mitt nytillskott, som har varit hos mig sen i slutet av maj. En welsh corgi cardigan, import från Frankrike, som hunnit bli 7 månader nu. En glad men lite försiktig tjej som funkar jättebra med mina 2 andra hundar. Tyvärr har hon en del ljudrädslor men det har blivit bättre så jag hoppas det blir ännu bättre med mera tid.

Just nu går vi valpkurs och jag har tänkt att vi ska prova att valla får när hon blivit lite äldre:)
FB_IMG_1442560062626.jpg

Söta Luna:heart

Känner att jag spammar tråden lite nu, men hur mycket motionerar ni era valpar? Framförallt ni som har lite äldre valpar då :)

Vi har börjat släppa lite smått i skogen nu, och Otis gör ju lätt 4-7km på någon timme då. Än så länge har jag inte velat släppa honom för ofta, men 1-3 gånger i veckan kanske.
Han blir inte särskilt trött av det, men jag är lite orolig för att han ska "förta" sig bara för att han tycker att det är så jäkla skoj.
Han får gå med på lite längre promenader nu också, typ 4km.
Jag har ju iofs en yngre valp, hon är 4 månader, men vi går lätt 5-6 km redan. Hon går lös och bestämmer själv tempo:)

Har insett att Ebrah inte gillar att äta ur metallskålar. De gånger jag ger henne mat ur matlådor i plast så äter hon med god aptit betydligt oftare. Hoppas hon ändrar sig senare, jag gillar inte plast...

Har insett att Ebrah inte gillar att äta ur metallskålar. De gånger jag ger henne mat ur matlådor i plast så äter hon med god aptit betydligt oftare. Hoppas hon ändrar sig senare, jag gillar inte plast...

Mata med sked. :angel: Tonto äter bara upptinat färskfoder från sked. Man får mata som en bebis. Fryst äter han som godis. :p
Skål äter han aldrig ur. Plastlåda ibland, plastlock går ann men golvet är bäst. Eller på en matta... :cautious::meh:

Ang promenadlängd så tror jag att det går bra att låta hundarna hålla igång mycket, så länge de får välja tempo själva. Jag själv tänker mig att jag inte ska låta Ebrah leka med Aysu ute förrän Ebrah är i princip färdig i kroppen. Det är stor risk att de drar igång varandra väldigt mycket då..

Däremot får hon redan nu gå lös i skog varje dag och nästan så långt som hon vill. När hon börjar se trött ut så avslutas hennes promenad. Hon springer mycket, men på typiskt valpsätt stannar hon till ibland och tuggar på något, gräver lite eller bara tittar på något spännande. Märker dock redan att det blir mer och mer spring och mindre och mindre nosande, så snart är hon väl "riktig saluki" som bara rusar runt hejvilt när hon är lös :p

Skulle gärna ha henne lös med äldre, lugnare hundar eller lämpliga hundar i liknande ålder, så att det blev "lagom vild lek", men tyvärr har vi inga sådana i bekantskapskretsen vad jag vet.

Mata med sked. :angel: Tonto äter bara upptinat färskfoder från sked. Man får mata som en bebis. Fryst äter han som godis. :p
Skål äter han aldrig ur. Plastlåda ibland, plastlock går ann men golvet är bäst. Eller på en matta... :cautious::meh:

Jag handmatar då och då, för att hon inte ska bli så hungrig att hon äter mig eller spy galla på morgonen... Varm mat ska hon ha. Är det kylskåpskallt brukar jag hälla på lite ljummet vatten för att få det i en temperatur hon tycker om. Fryst skulle hon nog inte ens titta på. Mattor tycker hon dock är jättekul att äta på. Hon kan ta en stor tugga, springa iväg till en matta, sitta där och smaska i sig, komma och hämta mer mat och hålla på sådär en stund... Jättekul verkligen.

Jag handmatar då och då, för att hon inte ska bli så hungrig att hon äter mig eller spy galla på morgonen... Varm mat ska hon ha. Är det kylskåpskallt brukar jag hälla på lite ljummet vatten för att få det i en temperatur hon tycker om. Fryst skulle hon nog inte ens titta på. Mattor tycker hon dock är jättekul att äta på. Hon kan ta en stor tugga, springa iväg till en matta, sitta där och smaska i sig, komma och hämta mer mat och hålla på sådär en stund... Jättekul verkligen.

Samma som för oss då! Vi handmatar ganska ofta för att vi inte vill ha galla eller en valp som får magknip. Vi har redan suttit på akuten två gånger. :down:

Tonto börjar dock bli riktigt duktig. Han har smällt i sig 4 dl torrfoder och 350 g färskfoder och då har han ett mål kvar idag. Det går framåt även om han är liten i maten. :)

Så jäkla trist att behöva ge torrfoder dock, men han vill ha ungefär varannat mål färskfoder och varannat mål torrfoder. Jag vågar inte ens nämna vilket torrfoder han vill ha. :eek: Acana, orijen och spanmålsfritt går inte ner om man säger så. :arghh::arghh::arghh: Han äcklas t.o.m. av orijen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka