Ja, det är helt underbart
Försökte skriva ihop en sammanfattning om varför den här kullen är så speciell, men det blev mest rörigt för att det är så mycket...
Valparnas mamma är iaf dotter till min första saluki, som är något av min idealsaluki. Därmed även syster till min andra saluki. Hon är även halvsyster med min Aysu pga pappan. Valparnas pappa är halvbror med Aysu, de har samma mamma. En tik som jag förövrigt haft hemma hos mig några månader
I övrigt ser det väl ut ungefär såhär:
Pappan: farfars farfar var en av de första salukis jag träffade och delade säng med. Farfars mor var den första salukin jag släppte på lure coursing, en jättehäftig upplevelse då hon var helt otrolig på fälten... Bakom dem finns många fina gamla salukis som jag hört mycket gott om. De är också använda i avel tillräckligt mycket för att jag ska ha träffat avkommor och släktingar. Jag har gillat alla.
Mormors mormor var min första salukikärlek. En otroligt klok och påhittig(!) salukidam som fostrade en underbart trevlig och bra kull. Hon kommer igen som mormors mormor till valparnas mamma. Valparnas farmors mor kommer från en fantastisk kull. Alla i den kullen som tävlade lure coursing blev champions, de som ställdes ut blev champions och den som tävlade på kapplöpning blev SM-vinnare.. Supertrevliga, supersnygga, tokbra. Det har de även nedärvt till sina avkommor.
Mamman till valparna: Pappan är en av mina favorithanar som jag kände väl. Bakom honom finns måånga fina gamla svenska salukis. Jag har inte träffat många av dem, men hört många berättelser och träffat släktingar även där.
Mamman, ja det är ju min älskade tant Zala. Bakom henne finns också många(!) av de gamla fina, svenska hundarna. Några av dem har jag träffat, resten har folk pratat med mig om och jag har sett en stor mängd bilder på dem. Samtliga var framgångsrika på utställningar, lure coursing fanns inte i Sverige då, men berättelserna tyder på att de alla var rastypiska och bra även till sättet.
Både på valparnas mammas och pappas sida är hundarna såpass typlika att jag inte behöver gissa hur valparna blir. De blir bra. Det ska mycket till för att de inte ska bli supertrevliga, modiga, jaktidioter, friska och sunda och toksnygga. Allt jag kan önska ungefär. Det är också pga allt det här som uppfödarna frågade mig om jag ville ha valp redan innan kullen var född. De vet hur mycket jag uppskattar allt det här och vet att jag bör kunna ta tillvara på det hela. Varje gång vi pratar så säger de att de inte vill "slösa bort" de här valparna på något vis alls (samtidigt ser de ju hellre att valparna kommer till hem där de blir älskade osv än att de kommer till någon otrevlig typ som vill ha tävlingshund).