Jag har två kassa mobilbilder sålänge!
Allvarligt, den där luddiga lilla saken är ju FÖR söt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har två kassa mobilbilder sålänge!
Visst är hanHan är ju även hur söt som helst
Tack! Har bara haft tikar innan, inte lika stort problem därJättevanligt att sånt kommer som överslagshandling när de är trötta/exalterade. Bara avbryt och avled
Oj! Fick just mail från en annan uppfödare som ev har en hane som snart är leveransklar. Det skulle ju vara super att få hem en redan nu men jag var så inställd på tik. Vi brukar vara hundvakt åt en tik, blir det jättetokigt att ha en hanhund då?
Uppfödaren vill inte gärna att man kastrerar då rasen är så liten. Hur är hanhundar som får betäcka, blir de annorlunda än de som inte får det?
Jag är mycket för lydnad och på häst är det en av de viktigaste träningsområdena för mig så jag tänker att det är ju samma med hund om inte viktigare, dvs det kommer läggas mycket jobb på lydnad. Men om man nu ska ha en avelshanne så lär man ställa ut och sånt? Det går väl inte bara på stamtavla? Alltså, om hunden nu inte är avelsmaterial så är det ju ingen mening att spara.Det kan bli trassligt att ha både hanhund och tik, framförallt om båda är okastrerade. Inte vanligtvis, men vid löp. Om ni bara är hundvakt dagtid eller åtminstone när ni är vakna så borde det gå fint att lösa genom att ha hundarna i olika rum när tiken löper, men det är klart att det kan bli bökigt beroende på hur ni bor osv. Det går inte att tänka "Äh, de träffas så kort tid", för det kan gå ruggigt snabbt för dem att para sig när de är på det humöret
Hur hanarna beter sig är väldigt olika, det varierar kraftigt mellan olika raser och ibland även inom raserna. Det jag upplevt med de avelshanar jag umgåtts med är att de inte bryr sig nämnvärt om tikar förutom när de är i höglöp. De vet att det inte är någon idé att försöka på fel dag och är därför i princip helt obrydda (klart de kollar med tiken ibland om det råkar vara rätt dag, men de blir inte odrägliga). Unga hanar och hanar som aldrig fått para någon tik, de upplever jag att oftare försöker para allt som rör sig, ungefär.
I mångt och mycket är det nog en uppfostringsgrej hur hanarna beter sig kring tikar. Får de från början träna på att inte bete sig som överkåta as i närheten av tikar och får vänja sig vid att tex träna lydnad med löptik som störning, då går det ofta bra också. De flesta hanar jag mött som blir helt jäkla omöjliga kring löptikar, de har också haft ägare som låter hanarna springa rakt över gatan för att sedan stå där och slicka på en kissfläck i fem miljarder år, som låter sina hundar stå och pipa som idioter så fort de ser tikar osv. De ger upp redan innan de ens försökt träna, och då är det klart att hundarna beter sig jobbigt. De vänner jag har som försökt träna sina hanar, de har också lyckats helt ok, även de som inte är så väldigt mycket för att träna hund i vanliga fall. De ser det dock som ren vardagslydnad att hunden ska lyssna och har då lagt ner energi på att få det att fungera.
Jag är mycket för lydnad och på häst är det en av de viktigaste träningsområdena för mig så jag tänker att det är ju samma med hund om inte viktigare, dvs det kommer läggas mycket jobb på lydnad. Men om man nu ska ha en avelshanne så lär man ställa ut och sånt? Det går väl inte bara på stamtavla? Alltså, om hunden nu inte är avelsmaterial så är det ju ingen mening att spara.
Spännande! Hoppas allt går bra med den lilla. Lova att lägga in bilder ocksåHär är det snabba ryck, så blir det väl med en populär ras. Handpenning betalad på en hane! Åker precis förbi uppfödaren (som bor på västkusten) när jagj är ute och föreläser om ett par veckor så då ska jag hälsa på lite. Även om jag inte vet vilken valp vi får så är det kul att ha bilder och sett dem ändå.
Trots det vågar jag inte helt lita på att det faktiskt kommer hit en valpis. Det kommer jag nog inte våga lita på förrän hon är här och papper är påskrivna...
Jag hade samma känsla, det var inte förrens jag ringde och pratade med uppfödaren om att boka tåg för att hämta valpis som jag kände mig säker (och då hade vi ändå träffat på ett evenemang nån vecka innan och pratat om min valp )Haha så kände jag med Aros oxå, först innan handpenningen var lagd då kunde jag slappna av en dag, tills jag började tänka på besiktningen! Sen då det gick igenom så blev jag typ "Men tänk om uppfödaren ångrar sig och inte vill sälja valp till mig!"
Oj ska den besiktas också. Vem står för det och hur går den till?Haha så kände jag med Aros oxå, först innan handpenningen var lagd då kunde jag slappna av en dag, tills jag började tänka på besiktningen! Sen då det gick igenom så blev jag typ "Men tänk om uppfödaren ångrar sig och inte vill sälja valp till mig!"
Det gör uppfödaren max en vecka innan du hämtar valpen.Oj ska den besiktas också. Vem står för det och hur går den till?
Oj ska den besiktas också. Vem står för det och hur går den till?
Jag frågade uppfödaren vad valpen kommer äta när vi hämtar och fick veta att vi får med en massa grejer så vi behöver inte handla på en vecka om vi inte vill. Tänk vad tiden kan gå sakta... 7 veckor kvar liksom!Som wingates skrev så står uppfödaren för det. Du kommer få med ett besiktningsprotokoll när du köper valpen (får du inte det är något väldigt fel). Där har veterinär kollat att valpen är pigg och kry, inte har rinniga ögon eller verkar ha parsitangrepp eller annat olämpligt. Inget konstigt alltså utan bara en allmän kolla valpen