Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har Otis fått spåra :love:
Han kanske inte ser perfekt, men nosen är åtminstone med som den ska :D
Tredje gången han får spåra "på riktigt", och det blev typ 250m långt, 5h liggtid och 2 vinklar. Blodade ganska mycket, typ 75ml, och så fick han gå på en älgklöv för första gången. Lattjo, tyckte han!

DSC_0129.jpg

DSC_0150.jpg

Tack för klöven matte, vi ses hemma!
DSC_0278.jpg

Och jodå, enveten som han är så bar han den hela vägen hem, typ 800m. Även om han fick kämpa :D

DSC_0325.jpg

DSC_0341.jpg

Efter spåret åkte vi på valpträff på brukshundklubben. Har en valp som sover tungt nu ;)
I morgon ska vi på skiktröntgen, åh som jag hoppas att det inte finns något allvarligt där...

Idag har Otis fått spåra :love:
Han kanske inte ser perfekt, men nosen är åtminstone med som den ska :D
Tredje gången han får spåra "på riktigt", och det blev typ 250m långt, 5h liggtid och 2 vinklar. Blodade ganska mycket, typ 75ml, och så fick han gå på en älgklöv för första gången. Lattjo, tyckte han!

DSC_0129.jpg

DSC_0150.jpg

Tack för klöven matte, vi ses hemma!
DSC_0278.jpg

Och jodå, enveten som han är så bar han den hela vägen hem, typ 800m. Även om han fick kämpa :D

DSC_0325.jpg

DSC_0341.jpg

Efter spåret åkte vi på valpträff på brukshundklubben. Har en valp som sover tungt nu ;)
I morgon ska vi på skiktröntgen, åh som jag hoppas att det inte finns något allvarligt där...
Han är så himla fin! :love:
Håller tummarna att det inte hittas något allvarligt imorgon!

Sitter och funderar på hur jag ska valpsäkra hemmet...
Ska först och främst se till att ha en miljard leksaker, gamla äggkartonger och liknande i hela lägenheten i hopp om att valpen väljer att tugga på sådant istället för hela inredningen. Tänker fixa någon kompostgallerhage runt tv och dator där det finns en miljard sladdar. Ska sätta kompostgaller runt uteplatsens gräsmatta så att valpen inte kilar sig ut mellan springorna i trästaketet där. (Herrejösses vilken lyx med uteplats nu. Med förra valpen bodde jag i höghus på 8e våningen :p) Ska ta av benen på sängen eftersom den står lite dumt till, risken är annars att valp ramlar ner i ett hål mot väggen och inte kommer upp igen och i värsta fall även gör sig illa.

Funderar lite på hur jag ska göra med några sladdar som ligger längs med väggar och inte riktigt går att ha kompostgaller runt. Hur har ni gjort?
Funderar också på hur jag ska göra för att valpis inte ska tugga på tex bordsben, om det finns något förebyggande jag kan ha på för att valpen inte ens ska tänka på att försöka tugga där...

Ja, jag räknar med att få hem ett destruktivt monster :p

Sitter och funderar på hur jag ska valpsäkra hemmet...
Ska först och främst se till att ha en miljard leksaker, gamla äggkartonger och liknande i hela lägenheten i hopp om att valpen väljer att tugga på sådant istället för hela inredningen. Tänker fixa någon kompostgallerhage runt tv och dator där det finns en miljard sladdar. Ska sätta kompostgaller runt uteplatsens gräsmatta så att valpen inte kilar sig ut mellan springorna i trästaketet där. (Herrejösses vilken lyx med uteplats nu. Med förra valpen bodde jag i höghus på 8e våningen :p) Ska ta av benen på sängen eftersom den står lite dumt till, risken är annars att valp ramlar ner i ett hål mot väggen och inte kommer upp igen och i värsta fall även gör sig illa.

Funderar lite på hur jag ska göra med några sladdar som ligger längs med väggar och inte riktigt går att ha kompostgaller runt. Hur har ni gjort?
Funderar också på hur jag ska göra för att valpis inte ska tugga på tex bordsben, om det finns något förebyggande jag kan ha på för att valpen inte ens ska tänka på att försöka tugga där...

Ja, jag räknar med att få hem ett destruktivt monster :p
Alltså, jag gjorde ingenting och hittils har han inte tuggat på sladdar. En massa andra saker har han försökt destruera det mesta annat men inte sladdar :D
Tuggat någon gång på nätverkskablarna som är tvärsigenom vardagsrummet men slutat direkt när man sagt till.

Tack för eran pepp! :love:

Det har gått helt okej. Det bästa hade så klart varit att det inte fanns något som var fel, men det värsta som hade kunnat hända hade ju ändå varit att behövt avliva honom på plats pga något allvarligt fel.

De första tolkningarna av bilderna tyder på en väldigt mild vattenskalle, de tyckte att de kunde ana en ökad aktivitet som kan tyda på det. De vågar dock inte ge några klara besked förrän bilderna kommer tillbaka från England om 1-2 arbetsdagar.
Veterinären tyckte inte att det är något som borde påverka honom till vardags om vätskan inte börjar öka i mängd. Med lite tur kan trycket minska så att det bildas ett så gott som normalt tryck eftersom han förmodligen kommer få en ganska rejäl skalle. Det är så klart en ökad risk för epilepsi, men just nu känner jag lite att den dagen, den sorgen. Han visar inga tecken på smärta i dagsläget.

Vattenskalle är ju inget direkt roligt besked, men efter att veterinären inledde vårt besök med att fråga om jag ville att de skulle ta bort honom på direkten om det var något som inte såg ut som det skulle, om jag ville säga hej då innan osv, så är jag mest lycklig över att jag fick med mig en pigg och busig grabb hem. Klart att de tankarna också har funnits, men att få det i ansiktet på direkten gjorde mig lite ställd.

Så ja, det gick helt okej, men det är ju egentligen inget bra besked. Jag är väldigt kluven i mina känslor just nu.

har kompostgaller för datorns sladdar (står på sängbordet)

och tvn så tog jag locket på en pizzakartong och tejpade mellan en dörrkarm och byrån som tvn står på, men då är ju min lite mindre oxå ;)

Tack för eran pepp! :love:

Det har gått helt okej. Det bästa hade så klart varit att det inte fanns något som var fel, men det värsta som hade kunnat hända hade ju ändå varit att behövt avliva honom på plats pga något allvarligt fel.

De första tolkningarna av bilderna tyder på en väldigt mild vattenskalle, de tyckte att de kunde ana en ökad aktivitet som kan tyda på det. De vågar dock inte ge några klara besked förrän bilderna kommer tillbaka från England om 1-2 arbetsdagar.
Veterinären tyckte inte att det är något som borde påverka honom till vardags om vätskan inte börjar öka i mängd. Med lite tur kan trycket minska så att det bildas ett så gott som normalt tryck eftersom han förmodligen kommer få en ganska rejäl skalle. Det är så klart en ökad risk för epilepsi, men just nu känner jag lite att den dagen, den sorgen. Han visar inga tecken på smärta i dagsläget.

Vattenskalle är ju inget direkt roligt besked, men efter att veterinären inledde vårt besök med att fråga om jag ville att de skulle ta bort honom på direkten om det var något som inte såg ut som det skulle, om jag ville säga hej då innan osv, så är jag mest lycklig över att jag fick med mig en pigg och busig grabb hem. Klart att de tankarna också har funnits, men att få det i ansiktet på direkten gjorde mig lite ställd.

Så ja, det gick helt okej, men det är ju egentligen inget bra besked. Jag är väldigt kluven i mina känslor just nu.

Skönt att det inte var något allvarligt, förstår att att du känner dig lite kluven nu. Men huvudsaken är ju att han mår bra och lever idag. Jag har ingen kunskap alls om vattenskalle på hund (eller människa), det är inte något som går att åtgärda med kirurgiskt ingrepp på något sätt utan man får hoppas att det växer bort om jag förstod ditt inlägg rätt?

Lilla fina Otis då.

Skönt att det inte var något allvarligt, förstår att att du känner dig lite kluven nu. Men huvudsaken är ju att han mår bra och lever idag. Jag har ingen kunskap alls om vattenskalle på hund (eller människa), det är inte något som går att åtgärda med kirurgiskt ingrepp på något sätt utan man får hoppas att det växer bort om jag förstod ditt inlägg rätt?

Lilla fina Otis då.

Ja, det var väldigt skönt att han inte behövde somna in på plats. Min stackars sambo fick nästan panik när han insåg att han inte sagt hej då ordentligt innan vi åkte...
Nja, det går väl att leda undan överskottsvätskan även på hund som jag förstått det, men jag tror att det är en ganska ovanlig operation. I regel är det dålig prognos om de har vattenskalle, är det en lite allvarligare typ så blir hundarna sällan mer än ett år gamla, och ofta får de rejält ont. Det är väldigt smärtsamt att ha ett så högt tryck i skallen som det orsakar :(

Jag har googlat lite och läst att det i princip aldrig växer bort på hund, men vi får väl se vad de säger efter att bilderna varit i England. De var ju inte helt säkra på att det var vattenskalle heller, eftersom det var så väldigt lite, det kan ju vara något helt annat också. Det kanske ligger någon tumör eller något som ger ökad vätskebildning, men som de inte kunde se i Slöinge.
Eller så är det ingenting direkt.
Det känns lite mer hoppfullt nu iaf :)

Han tog narkosen väldigt bra iaf, han somnade lugnt och fint och hade ett väldigt lugnt uppvak också, så det var väldigt skönt! :)

@Red_Chili Det enda vi valpsäkrat här hemma är tomten, och sen en grind i trappan. Sladdar ligger lite överallt men de har han knappt tuggat på och han slutar när en säger till/avleder han med en leksak. Jag har tom låtit mattorna ligga kvar ;) Det enda han gnagt sönder hittills är ett par hörlurar som låg på soffbordet :p

@AraSlei Skönt att få lite mer svar, att leva i ovisshet suger verkligen. Och skönt att det inte var något jätteallvarligt!

@Red_Chili Det enda vi valpsäkrat här hemma är tomten, och sen en grind i trappan. Sladdar ligger lite överallt men de har han knappt tuggat på och han slutar när en säger till/avleder han med en leksak. Jag har tom låtit mattorna ligga kvar ;) Det enda han gnagt sönder hittills är ett par hörlurar som låg på soffbordet :p

Vilken lyxvalp! :D Så lätt räknar jag inte med att ha det.. Salukis är smått ökända för att vara destruktiva som valpar och jag väljer aldrig de lugnaste hundarna direkt :p

Olle är i fjällen och tycker det är toppen! Det är dock rejält med knott som biter honom, meb han är glad ändå.

Han har dock några gånger sprungit i full fart in i grejer, en sten, dottern, mig. Så jag har tänkt ta honom till vet och komma synen ordentligt. Han verkar ju se i övrigt så han kan ju bara vara puckad också ( ;)) men känna bäst att kolla.

Åh vad mysigt med hundar som vill sova med varann! Aros duger för Yoda om det är lek på gång och dom kan äta ur samma plastburk, men sitta i knä ihop eller sova ihop går IKKET!

Åh vad mysigt med hundar som vill sova med varann! Aros duger för Yoda om det är lek på gång och dom kan äta ur samma plastburk, men sitta i knä ihop eller sova ihop går IKKET!

Dom är jättegulliga! Sover tillsammans. Rollo vill inte dela sin mat och är väldigt överbeskyddande med "sina" leksaker och gömmer dom. Men annars går det superbra. Tonto blir däremot skitarg på Rollo ibland. När Rollo är för jobbig, då jäklar kan den lilla fluffbollen på 6 kg jaga klumpen Rollo över gräsmattan....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka