Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får hem en valp om 4 veckor... delvis pga min sjukdom, passade bra in med min (hastiga och oväntade) sjukskrivning, antagligen enda möjligheten för mig att ha valp på ett par år framåt. Och den andra delen, för att jag vill ha en hund.

f1102785-416d-4417-8829-4425a903405d_zpseym6dewl.jpg

Jack Russel Terrier... typ... vågar väl knappt andas blandras. Min blivande hund att tävla i freestyle med, kanske agility och lydnad med om jag vågar, trickträning är ju en favorit hos mig. Men framför allt bara en härlig hund för hela familjen att njuta av.

Nu har uppfödaren lyckats fånga min valpis på nya bilder! Riktiga fotoproffs börjar de bli ;) (Det finns inte direkt mycket bilder på deras hundar, för de är inte så duktiga med teknikprylar om vi säger så :p )
Eller ja, när hon kissade så var hon stilla tillräckligt länge för att fastna på bild :D
11885665_10153084266269677_4404143822527815649_o.jpg

Ägaren till valpis pappa hälsade på hos valparna idag. Såhär skrev hon till mig sedan: "Träffade din blivande stjärna idag; vilken fart den lilla gullungen har redan nu!!!" :D
Alltså, jag är SÅ nyfiken på hur valparna är nu. Jättemånga som gillat och kommenterat bilden jag la in i inlägget här ovanför också :p Känns lite overkligt att många gillar valpen som ska HIT. Till mig av alla. Hon som är så fin :D

Här har livet varit dramatiskt som vanligt.

Tonto fick ont i magen i lördags och fick bli inlagd och få dropp. Han har ätit så fruktansvärt dåligt så vi vet inte om han fått ont i magen på grund av att han ätit dåligt eller om han har ätit dåligt på grund av magont. Nu äter han liiiite bättre och här väldigt mycket piggare.

Otroligt busig och glad och har lärt sig några tricks. Han är otroligt full i sig själv och tror att han är lika stor som Rollo. Vi håller på och övar upp kampviljan med dummys och leksaker och jäklar vad roligt att han tycker att det är.

Med Rollo så kämpar vi på med hans demodex, man kunde bara hitta den på tre ställen på ett bakben så den blev klassad som lokal. Men nu har han börjat bli så himla rosa runt munnen så det börjar väl utvecklas där med, jag får ringa veterinären imorgon och boka tid igen så att vi kan sätta in medicinering. Just nu badas han bara och det enda problemet vi har med demodexen är att han blir pälslös. Men det är så fruktansvärt jobbigt. :(

Dags att börja jobba på riktigt nu när man är 6 månader gammal och snart inte räknas som valp längre.. :D

Det mesta vi har gjort hittills har varit förberedande inför apporteringen, vilket är ett moment som jag räknar med att behöva lägga väldigt mycket tid på.

Vi har kört "tack!" i kombination med lek, vilket har fungerat förvånansvärt bra. Successivt har jag ökat svårighetsgraderna, och nu kan han kampa för fullt med fårskinnskampisen och släpper + backar direkt när jag säger "Tack!". Eftersom han har/har haft en hel del resursförsvar och ett stort föremålsintresse så kände jag att jag behövde börja i denna änden. Tills alldeles nyligen körde jag enbart med en lekpaus när han släppte, och belöningen blev att vi fortsatte kampa. Detta gav ett väldigt snabbt släppande, men även en Otis med jäkligt hög förväntan i pausen.. :p
För någon vecka sedan började jag byta leksaken mot godis, samt att varva med att köra "Tack!" - nosdutt i handflatan - mera lek. Det har dragit ner hans förväntan en hel del, men han släpper fortfarande lika snabbt. Känns som ett bra koncept! :)

Nosdutt i handflatan tränade vi in ganska snabbt, men har inte kört så mycket mer med den sedan dess. Just nu varvar jag in den i kampleken en del, delvis som jag skrev ovan för att "bryta" honom och ge honom något annat att tänka på lite i själva pausen när han går upp för högt i varv, men jag har också lagt in den som ett startkommando för kampen. Han bjuder ofta och gärna in till kamplek, och eftersom jag vill att han ska komma med saker hela vägen in till mina händer, har jag börjat med att han bara får kampa om han först duttar nosen i min handflata. Så småningom lägger jag på ett krav om att han ska ha föremålet i munnen när han duttar, för att sedan lägga till detta även innan pausen i leken tillsammans med "tack!".

En sak vi ligger ganska långt efter med är stadgan... :p Jag har typ förträngt stadgeträning, även om det kommer vara svårt för Otis som har jäkligt dålig impulskontroll. Note to self om att träna detta mera.
Någon som har några träningstips eller övningar? :)

Rent momentmässigt har vi kört en del vattenapportering, eftersom jag tycker det finns ganska små felmarginaler där. Jag har gjort det enkelt hittills. Satt honom - hållt en hand på bröstkorgen - kastat dummien - skickat honom när han sitter lugnt och dummien landat. Han greppar väldigt väl i vatten så där har jag lagt på ett "apport!" just när han greppar, och han kommer i 9/10 fall hem med dummien också. Han har inte alltid med den hela vägen hem - ibland släpper han den i vattenbrynet - men så länge han kommer till mig och inte springer runt och lattjar är det helt okej än så länge.

På land är jag rädd att han kommer att lattja en hel del, så där bryter vi ner apporteringen så mycket det går.
Idag har vi kört lite greppa-övningar, och han har kommit såpass långt att han greppar och lyfter :)
Dagens utrustning :D
Skärmavbild-2015-08-13-kl.-13.25.53.png

Dags att börja jobba på riktigt nu när man är 6 månader gammal och snart inte räknas som valp längre.. :D

Det mesta vi har gjort hittills har varit förberedande inför apporteringen, vilket är ett moment som jag räknar med att behöva lägga väldigt mycket tid på.

Vi har kört "tack!" i kombination med lek, vilket har fungerat förvånansvärt bra. Successivt har jag ökat svårighetsgraderna, och nu kan han kampa för fullt med fårskinnskampisen och släpper + backar direkt när jag säger "Tack!". Eftersom han har/har haft en hel del resursförsvar och ett stort föremålsintresse så kände jag att jag behövde börja i denna änden. Tills alldeles nyligen körde jag enbart med en lekpaus när han släppte, och belöningen blev att vi fortsatte kampa. Detta gav ett väldigt snabbt släppande, men även en Otis med jäkligt hög förväntan i pausen.. :p
För någon vecka sedan började jag byta leksaken mot godis, samt att varva med att köra "Tack!" - nosdutt i handflatan - mera lek. Det har dragit ner hans förväntan en hel del, men han släpper fortfarande lika snabbt. Känns som ett bra koncept! :)

Nosdutt i handflatan tränade vi in ganska snabbt, men har inte kört så mycket mer med den sedan dess. Just nu varvar jag in den i kampleken en del, delvis som jag skrev ovan för att "bryta" honom och ge honom något annat att tänka på lite i själva pausen när han går upp för högt i varv, men jag har också lagt in den som ett startkommando för kampen. Han bjuder ofta och gärna in till kamplek, och eftersom jag vill att han ska komma med saker hela vägen in till mina händer, har jag börjat med att han bara får kampa om han först duttar nosen i min handflata. Så småningom lägger jag på ett krav om att han ska ha föremålet i munnen när han duttar, för att sedan lägga till detta även innan pausen i leken tillsammans med "tack!".

En sak vi ligger ganska långt efter med är stadgan... :p Jag har typ förträngt stadgeträning, även om det kommer vara svårt för Otis som har jäkligt dålig impulskontroll. Note to self om att träna detta mera.
Någon som har några träningstips eller övningar? :)

Rent momentmässigt har vi kört en del vattenapportering, eftersom jag tycker det finns ganska små felmarginaler där. Jag har gjort det enkelt hittills. Satt honom - hållt en hand på bröstkorgen - kastat dummien - skickat honom när han sitter lugnt och dummien landat. Han greppar väldigt väl i vatten så där har jag lagt på ett "apport!" just när han greppar, och han kommer i 9/10 fall hem med dummien också. Han har inte alltid med den hela vägen hem - ibland släpper han den i vattenbrynet - men så länge han kommer till mig och inte springer runt och lattjar är det helt okej än så länge.

På land är jag rädd att han kommer att lattja en hel del, så där bryter vi ner apporteringen så mycket det går.
Idag har vi kört lite greppa-övningar, och han har kommit såpass långt att han greppar och lyfter :)
Dagens utrustning :D
Skärmavbild-2015-08-13-kl.-13.25.53.png

Omvänt lockande på stadgan! Ska filma Ben en dag så får du se hur jag har tränat, är supernöjd med det sättet jämfört med hur jag lärde Devil "stanna.. Staaaaaanna!!!!" :D
Ben har fått tänka själv och inse att sitta still är det enda som lönar sig.

Tidigare på kenneln:
Alla valpar ute på gräsmattan, det var soligt och fint och de skulle få springa runt där lite. Hon som har kenneln var ute med en bekant till mig som i princip har bosatt sig där nu (pratade med henne i telefon för någon minut sedan). Diskussionerna blir.. lite roliga :p
-Men! Nu försvinner en valp!
-Det verkar vara den där lilla ljusa tiken igen...

Några sekunder senare:
-Oj! En valp tänker klättra upp på takboxen!
*suck*
-Det är Red_Chilis valp...

Så tja. Min valp är.. galen. Såklart. "Mini-Wahidah" kallar de henne just nu. Wahidah var skvattgalen som valp, först fram på allt, full fart överallt, tusen hyss per minut ungefär och väldigt påhittig. Den här verkar vara likadan. Hon går visst egna vägar hela tiden, utforskar allt, positiv och social men med massor av idéer (och exteriört verkar hon vara riktigt tjusig, vilket ju är en trevlig bonus med tanke på hur mycket jag tänker fotografera henne :love: ).

Blir spännande om någon vecka när hon kommer hit, och jag är ännu mer säker på vad helgens sysselsättning blir nu. Här ska det valpsäkras hem :D

@Red_Chili Det låter helt klart som att du får valpsäkra betydligt bättre än vad jag gjort :D

Haha :D Börjar redan se fram emot att gå BPH med galningen sedan, ser fram emot att träna rallylydnad och se henne på lure coursing-fältet. Lyckas jag få till samarbetet bra ska jag nog göra försök femhundratrettioelva att komma igång med agilityträning också. Den där dåren borde bli en riktigt kul saluki att träna med.

@Red_Chili Agility är skitkul! Det förbättrade min och den vuxna hundens samarbete supermycket :) Valpen ska börja valpkurs i september med sambon, mest för sambons skull (valpen är hans första valp) :D

@Red_Chili Agility är skitkul! Det förbättrade min och den vuxna hundens samarbete supermycket :) Valpen ska börja valpkurs i september med sambon, mest för sambons skull (valpen är hans första valp) :D

Jag har kikat lite på kurser, men alla jag hittat är med några få, lååånga pass och svindyrt är det också. Så tja, valpkurs blir det nog inte här, jag klarar mig nog bra ändå skulle jag tro. Har en bekant som håller på och utbildar sig till instruktör också och jag ska massera hennes hund snart igen, så jag får väl bolla idéer då :p När det gäller agilityn har jag inga problem med att lära in själva hindren på egen hand, tränade en del sådant på hundgymnasiet. Däremot själva styrningen... Springa är ju bäst i världen, men då full fart framåt och med lock för öronen ;)

De börjar i god tid de där valparna :D
11895171_10153086808174677_2413615994849988772_o.jpg

Den här helgen är det utställning och lure coursing uppe i norr. Funderade förut på att åka, men det är nog bra att jag aldrig gjorde det. Den här helgen behövs verkligen för att städa i hemmet. Städa och valpsäkra. Har knappt varit hemma på 1½ månad, så det finns en del att göra. Att flytta om i bokhyllan så att det inte står tuggvänliga saker längst ner kändes som en bra början. Bara resten av lägenheten kvar!
11062863_538193489662369_5234040618600836615_n.jpg

Och ni får ursäkta att jag spammar tråden just nu, jag börjar nog bli nervös nu :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat