Dags att börja jobba på riktigt nu när man är 6 månader gammal och snart inte räknas som valp längre..
Det mesta vi har gjort hittills har varit förberedande inför apporteringen, vilket är ett moment som jag räknar med att behöva lägga väldigt mycket tid på.
Vi har kört "tack!" i kombination med lek, vilket har fungerat förvånansvärt bra. Successivt har jag ökat svårighetsgraderna, och nu kan han kampa för fullt med fårskinnskampisen och släpper + backar direkt när jag säger "Tack!". Eftersom han har/har haft en hel del resursförsvar och ett stort föremålsintresse så kände jag att jag behövde börja i denna änden. Tills alldeles nyligen körde jag enbart med en lekpaus när han släppte, och belöningen blev att vi fortsatte kampa. Detta gav ett väldigt snabbt släppande, men även en Otis med jäkligt hög förväntan i pausen..
För någon vecka sedan började jag byta leksaken mot godis, samt att varva med att köra "Tack!" - nosdutt i handflatan - mera lek. Det har dragit ner hans förväntan en hel del, men han släpper fortfarande lika snabbt. Känns som ett bra koncept!
Nosdutt i handflatan tränade vi in ganska snabbt, men har inte kört så mycket mer med den sedan dess. Just nu varvar jag in den i kampleken en del, delvis som jag skrev ovan för att "bryta" honom och ge honom något annat att tänka på lite i själva pausen när han går upp för högt i varv, men jag har också lagt in den som ett startkommando för kampen. Han bjuder ofta och gärna in till kamplek, och eftersom jag vill att han ska komma med saker hela vägen in till mina händer, har jag börjat med att han bara får kampa om han först duttar nosen i min handflata. Så småningom lägger jag på ett krav om att han ska ha föremålet i munnen när han duttar, för att sedan lägga till detta även innan pausen i leken tillsammans med "tack!".
En sak vi ligger ganska långt efter med är stadgan...
Jag har typ förträngt stadgeträning, även om det kommer vara svårt för Otis som har jäkligt dålig impulskontroll. Note to self om att träna detta mera.
Någon som har några träningstips eller övningar?
Rent momentmässigt har vi kört en del vattenapportering, eftersom jag tycker det finns ganska små felmarginaler där. Jag har gjort det enkelt hittills. Satt honom - hållt en hand på bröstkorgen - kastat dummien - skickat honom när han sitter lugnt och dummien landat. Han greppar väldigt väl i vatten så där har jag lagt på ett "apport!" just när han greppar, och han kommer i 9/10 fall hem med dummien också. Han har inte alltid med den hela vägen hem - ibland släpper han den i vattenbrynet - men så länge han kommer till mig och inte springer runt och lattjar är det helt okej än så länge.
På land är jag rädd att han kommer att lattja en hel del, så där bryter vi ner apporteringen så mycket det går.
Idag har vi kört lite greppa-övningar, och han har kommit såpass långt att han greppar och lyfter
Dagens utrustning