Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tonto
En tanke bara men - han äter inte fodret om han får jobba lite för det? Tänker att eftersom han verkar äta godiset kanske det går att få i honom mat genom att använda den vid träning? Godissök kanske? Stoppa i en toarulle?

Vet inget om Natures Peak, men det är säkert inte skadligt för honom.

Åh, måste bara skryta lite om hur duktig Otis var idag :love:
Han fick följa med när jag gick agilitykurs med Ladda ikväll, och träna på att vara i bilen och ha det tråkigt ;) bilen stod bredvid planen, men med bilen vänd så han inte kunde se oss.
Han har ju ljudat en hel del hela livet, speciellt när han tycker livet är tråkigt eller orättvist.
Han fick ett smarrigt ben i buren när vi började träningen, och när det tagit slut (efter typ 40min) pep han någon minut innan det blev tyst och lugnt. När jag gick till bilen typ 1,5h senare sov han som en stock i buren :)
Bytte hund så att han fick gå ut och se sig om lite, och han skötte sig så väl!
Han är lite burdus mot andra hundar och vill gärna kasta sig fram emot dem och hälsa med öronen på helspänn rätt upp, svansen rakt upp och snurrande som en propeller och med lätt rest ragg. De flesta tycker, konstigt nog ;) , inte att det är så trevligt.
Idag tog vi oss långsamt fram till de andra, och efter typ 30 sekunders "HEJALLIHOPAVADKULATTVARAHÄR!!!", men avspänt och utan att blåsa upp sig, så satte han sig lugnt vid min sida och tittade försiktigt på de andra.
Sedan fick de hälsa lugnt, vilket gick super.
Min duktiga kille, kontaktövningar och miljöträning börjar ge resultat :love:

Bara för att jag var så ledsen så åkte sambon till djuraffären och plockade med sig olika sorters burkmat. Tonto rynkade på näsan åt fyra sorter men blev helt galen när vi serverade lite Nature's Peak. Ska prova att blanda i hans mat i det!

Kan man i värsta fall låta honom leva på det? Är det ett skitfoder?
Det är nog inga problem att låta honom leva på det. Vad jag kan läsa mig till innehåller det 70% kött och inget spannmål, vilket låter fantastiskt bra.

Det är nog inga problem att låta honom leva på det. Vad jag kan läsa mig till innehåller det 70% kött och inget spannmål, vilket låter fantastiskt bra.

Det ska vara 70% kött, 29% brosk och 1% mineraler. Men innehåller bara typ 10-11% råprotein... så vetetusan om det går att ge till en valp? Kan inte heller hitta info om mineralinnehåll.

@Tonto
En tanke bara men - han äter inte fodret om han får jobba lite för det? Tänker att eftersom han verkar äta godiset kanske det går att få i honom mat genom att använda den vid träning? Godissök kanske? Stoppa i en toarulle?

Vet inget om Natures Peak, men det är säkert inte skadligt för honom.

Han skakar bara ut maten och leker med flaskan. Han äter inte torrfodret som belöning! Han vänder bort huvudet och sysselsätter sig med roligare saker. :cautious:

Jag ska skaffa valp nästa år.. har pratat med uppfödare och allt är jätte bra.
Men hur klarar man av att vänta? Denna spänning är jätte jobbig man vet ju inte ens om det blir några valpar.
Jag har en hund sambons hund så det underlättar. Men ååh vad man längtar.
Det är verkligen från en kombination jag tror på och uppfödarna är helt underbara. Hur klarar man besvikelsen om det inte blir något? Letar vidare?

Jag ska skaffa valp nästa år.. har pratat med uppfödare och allt är jätte bra.
Men hur klarar man av att vänta? Denna spänning är jätte jobbig man vet ju inte ens om det blir några valpar.
Jag har en hund sambons hund så det underlättar. Men ååh vad man längtar.
Det är verkligen från en kombination jag tror på och uppfödarna är helt underbara. Hur klarar man besvikelsen om det inte blir något? Letar vidare?

Haha! Man klarar det genom att skriva tusen inlägg på buke, det är åtminstone så jag gjort ;) jag har velat ha en till hund i över ett år nu och om knappt två veckor flyttar nog min valp hit. Känns smått overkligt. OM det inte blir någon valp från den uppfödare du nu har kontakt med så kanske hon/han har någon uppfödarvän som planerar annan lämplig kull, eller så råkar du på egen hand hamna i kontakt med någon bra :)

Haha! Man klarar det genom att skriva tusen inlägg på buke, det är åtminstone så jag gjort ;) jag har velat ha en till hund i över ett år nu och om knappt två veckor flyttar nog min valp hit. Känns smått overkligt. OM det inte blir någon valp från den uppfödare du nu har kontakt med så kanske hon/han har någon uppfödarvän som planerar annan lämplig kull, eller så råkar du på egen hand hamna i kontakt med någon bra :)

Hehe okej ja världen går ju inte under om det inte blir någon valp. Jag tror absolut att rätt valp dyker upp förr eller senare. Vad spännande då är det inte lång tid kvar innan du kan hämta den lilla :)

Hehe okej ja världen går ju inte under om det inte blir någon valp. Jag tror absolut att rätt valp dyker upp förr eller senare. Vad spännande då är det inte lång tid kvar innan du kan hämta den lilla :)

Det gör det garanterat! Vad är det för ras du ska ha?
Ja, känns väldigt snart helt plötsligt. Ska ringa uppfödaren imorgon och se om de vet mer om hur det blir med leverans osv. Blir lite att pyssla med när valpis är 100 mil bort. Men jag ska inte klaga, de andra tikarna i kullen ska ännu längre :p

Det gör det garanterat! Vad är det för ras du ska ha?
Ja, känns väldigt snart helt plötsligt. Ska ringa uppfödaren imorgon och se om de vet mer om hur det blir med leverans osv. Blir lite att pyssla med när valpis är 100 mil bort. Men jag ska inte klaga, de andra tikarna i kullen ska ännu längre :p

Jag ska ha en golden :) Ska ha hunden till tävling och även jaktapportering men där är jag helt nybörjare. Jag tycker mig ha hittat föräldrar med härligt krut i :) Har läst att du ska ha Saluki jag tror bara att jag har sett en den var himla fin. Har du en vuxen nu? 100 mil då har du en bit att åka.

Nu är valparna födda!!! :banana: Nu märks det om vi får nån ut denna kullen eller ej då det var så lång kö. Har inte fått info än om slutgiltigt antal (minst 9 iallafall) eller hur många av varje kön. Så spännande! Hoppas vi får en liten sötis ur denna kullen!

Idag var vi och hälsade på hos uppfödaren och har nu träffat vår valp, även om vi inte än vet vilken vi får :-) Men ett datum, 1 oktober hämtar vi! 13 valpar i två kullar, vi var ganska överfallna av busiga små bebisar.

valpar.jpg

Nu är valparna födda!!! :banana: Nu märks det om vi får nån ut denna kullen eller ej då det var så lång kö. Har inte fått info än om slutgiltigt antal (minst 9 iallafall) eller hur många av varje kön. Så spännande! Hoppas vi får en liten sötis ur denna kullen!
Har missat vilken ras du ska ha? :)

Imorgon är valpis 7 veckor gammal. Jag vet inte när eller hur hon kommer hit, jag är inte helt säker på hennes namn än. Jag har inte sett bilder på henne på vad som känns som en evighet. I sådana här fall märker jag av att jag har ett visst kontrollbehov, för fy vad nervös jag blir av att inte ha stenkoll :p

Jag vet att valparna har det bra hos uppfödaren. Jag vet att det kan vara lite virrigt där men alltid löser sig fint på något vis. Jag vet att valpis får något namn (troligen det jag valt) och tja, hon ser ut som hon gör.. Vet också att Aysu älskar valpar och hemmet är nästan valpsäkrat.

Kom på idag att morsans sambo troligtvis inte vet att jag ska ta hem valp. Han har ju inget att göra med det, men brukar ha åsikter om... Det mesta. Kan bli intressant.

Bwah. Jag vill bara ha hit valpis nu och försöka få allt att gå bra. Eller gömma mig under täcket i sängen och inte komma fram på typ 20 år. Det är också ett alternativ :angel:

ÄNTLIGEN! Började leta uppfödare förra sommaren, i december hittade jag en lämplig kennel med tillhörande tik. I fredags + lördag fick de till parningen så nu är det bara att hålla tummarna på att det tog sig och att det anländer en tik till mig vecka 42. Julbebis :love:

Tips o trix för valp i eventuellt snöigt Sverige?

ÄNTLIGEN! Började leta uppfödare förra sommaren, i december hittade jag en lämplig kennel med tillhörande tik. I fredags + lördag fick de till parningen så nu är det bara att hålla tummarna på att det tog sig och att det anländer en tik till mig vecka 42. Julbebis :love:

Tips o trix för valp i eventuellt snöigt Sverige?

Härligt! Vad för ras? :D
Har själv inte haft valp på vintern, men en vän har haft det och påstår att det är lättare än på sommaren. Hennes valp lärde sig nämligen att bara den kissade så fick den gå in igen, blev lätt att få den rumsren då :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka