Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, den är från Hööks :) Får hoppas jag är lika nöjd om ett tag! Men gillar att den går att justera så pass mycket som den gör när en har valp som växer snabbt :)

Såna har jag också, "förra årets färg" inköpt på 50% av reapriset. Dvs 12 kr per sele. Tycker skitbra om dem!

Härligt! Vad för ras? :D
Har själv inte haft valp på vintern, men en vän har haft det och påstår att det är lättare än på sommaren. Hennes valp lärde sig nämligen att bara den kissade så fick den gå in igen, blev lätt att få den rumsren då :p

Dansksvensk :bump:
Haha låter lovande! Klurar en del på hur känsliga de är för kyla? De har ju ingen direkt päls så nått täcke lär behövas antar jag.

Dansksvensk :bump:
Haha låter lovande! Klurar en del på hur känsliga de är för kyla? De har ju ingen direkt päls så nått täcke lär behövas antar jag.
Täcke är nog en bra idé, beror ju lite på var du bor och hur kallt det blir också. Själv kommer jag kolla efter begagnade täcken till min valp. Vill inte köpa dyrt till växande hund :p såg också att hööks har någon stickad tröja för typ en hundralapp, ska testa den vid tillfälle.

Nu finns valpis på hunddata! :banana:

Så ja, nästa vecka (:nailbiting:) flyttar Khalils Ebrah Eliana Bint Wesper hem till mig ;) Till vardags kommer hon kallas Ebrah.

Khalils är kenneln, Ebrah betyder ungefär att lära sig av erfarenhet, Eliana betyder "gåva" och "Bint Wesper" betyder dotter till Wesper. Lagom lätt att komma ihåg, eller hur?

Nu finns valpis på hunddata! :banana:

Så ja, nästa vecka (:nailbiting:) flyttar Khalils Ebrah Eliana Bint Wesper hem till mig ;) Till vardags kommer hon kallas Ebrah.

Khalils är kenneln, Ebrah betyder ungefär att lära sig av erfarenhet, Eliana betyder "gåva" och "Bint Wesper" betyder dotter till Wesper. Lagom lätt att komma ihåg, eller hur?

Som du förstår (är arabnörd ;)) förstod jag på en gång vad Bint betydde och det är så fint :love: Stort grattis till dig! :up:

De brukar ha fina namn på arabhästarna också va? Eller är det som med saluki, att olika uppfödare bryr sig olika mycket om det?

Det varierar och Bint samt Ibn är vanligare på hästar med egyptlinjer men det finns även inom andra linjer. Jag tycker nog överlag att arabuppfödarna lägger ner mycket tid på namnen, en av mina favoriter är Zlota Jesien som betyder gyllene höst :love:

0124_zpsuugumogv.jpg

0119_zps7tfjjzgm.jpg

Hälsade på Nikki idag, tuffare valp får man leta efter... alltid den som brottas med mamma och syskonen. Helt kär, nästa vecka blir det vet.besiktning... och sen, om 1.5 vecka, så är hon hemma!

Härligt! Vad för ras? :D
Har själv inte haft valp på vintern, men en vän har haft det och påstår att det är lättare än på sommaren. Hennes valp lärde sig nämligen att bara den kissade så fick den gå in igen, blev lätt att få den rumsren då :p

Jag tror också att det är enklare på vintern... men tänker mer på alla saker utomhus som valpar kan stoppa i sig sommartid :crazy: svampar, getingar,sniglar,paddor, ormbett, giftalger, olämpliga växter, matrester typ grillade kycklingben osv osv....

Ja min valp vill smaka på allt MINST en gång. :nailbiting:

Full fokus på kudden!
11880649_10153081283661344_229552125129973719_n.jpg

Täcke är nog en bra idé, beror ju lite på var du bor och hur kallt det blir också. Själv kommer jag kolla efter begagnade täcken till min valp. Vill inte köpa dyrt till växande hund :p såg också att hööks har någon stickad tröja för typ en hundralapp, ska testa den vid tillfälle.

I Småland så det blir väl inte istid om man frågar normala människor (jag har redan på mig långkalsonger på jobbet. Fryslort). Jo det tänkte jag också, nu är inte skillnaden mellan valp och vuxen dsg enorm men första täcken kan vara beg. Särskilt de som hunden ska ha på jobbet (ladugård :Angel:)

Fint namn! Spännande att valpen snart kommer :bump:

Nu är det bestämt, nästa vecka på lördag kommer Ebrah hit! :banana: Det är flera valpisar som ska åt det här hållet, så uppfödarna är snälla nog att stoppa in valparna i bilen och köra med alla till mig :D Passar bra, för då kan vi ha fotosession med de valpar som kommer också.

Åh, nyss kändes det som "hur snart som helst" med att hon kommer nästa vecka. Nu känns det som en eeeevighets evighet till nästa lördag. Jag spricker snart.

Nu är valparna födda!!! :banana: Nu märks det om vi får nån ut denna kullen eller ej då det var så lång kö. Har inte fått info än om slutgiltigt antal (minst 9 iallafall) eller hur många av varje kön. Så spännande! Hoppas vi får en liten sötis ur denna kullen!

Då vet nog jag vilken uppfödare det är. :) Slutade på 11 valpar?
Har du haft rasen innan eller det blir första hoffen?

Så kul :)
Det är en fantastisk ras men så är jag ju partisk som har två ;) Håller tummarna för att det blir en till er.

Maken har pratat på hoffe i många år så nu fick han äntligen chansen :)
Ja jag hoppas verkligen men som sagt det var lång kö så mitt hipp är väldigt litet. Men tänkte ringa och prata med henne under helgen så vi vet vad vi har att vänta :) Har kontakt med en till kennel (eftersom kön va så lång på denna) där det förhoppningsvis blir valpar i höst. Så nån gång får vi väl valp ;)

Vad gör du för nåt med dina hoffar?

Och vi som inte ens ska ha någon valp är så sugna att vi spricker!!!!! Mira hade verkligen behövt en kompis och vi vill så gärna ha en till hund.

Men hur fan får man ihop det? Sambon jobbar dagtid mån-fre, allt från 7-14/10-18/7-17 medan jag både jobbar dag, kväll och helg.

Vår nuvarande hund är hemma ensam som mest 6h, vilket sker max 1 gång i veckan, ibland inte alls. Sambons föräldrar hjälper också till, händer max 2 ggr/vecka men vissa veckor ingen..

Ändå känns det kört :( Ska man verkligen behöva plugga på distans/jobba hemifrån/vara mammaledig för att kunna ha valp... Åååhhhh

Och vi som inte ens ska ha någon valp är så sugna att vi spricker!!!!! Mira hade verkligen behövt en kompis och vi vill så gärna ha en till hund.

Men hur fan får man ihop det? Sambon jobbar dagtid mån-fre, allt från 7-14/10-18/7-17 medan jag både jobbar dag, kväll och helg.

Vår nuvarande hund är hemma ensam som mest 6h, vilket sker max 1 gång i veckan, ibland inte alls. Sambons föräldrar hjälper också till, händer max 2 ggr/vecka men vissa veckor ingen..

Ändå känns det kört :( Ska man verkligen behöva plugga på distans/jobba hemifrån/vara mammaledig för att kunna ha valp... Åååhhhh
Leta efter en vuxen omplacering? :)

Maken har pratat på hoffe i många år så nu fick han äntligen chansen :)
Ja jag hoppas verkligen men som sagt det var lång kö så mitt hipp är väldigt litet. Men tänkte ringa och prata med henne under helgen så vi vet vad vi har att vänta :) Har kontakt med en till kennel (eftersom kön va så lång på denna) där det förhoppningsvis blir valpar i höst. Så nån gång får vi väl valp ;)

Vad gör du för nåt med dina hoffar?

Jag gör lite allt möjligt men främst lydnad och bruks (spår) men även en del rallylydnad.

Den där väntan på att få ett besked är förfärlig. Jag uppdaterade uppfödarens hemsida varje dag tills besked kom :) Du får gärna PMa vilken uppfödare du har som reserv. Är ju lite nyfiken av mig ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka