Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är sådär löjligt lycklig över att vi valde att skaffa en till hund. Rollo har ju alltid varit Husses hund och är verkligen en enmanshund. Ingen annan duger, vilket gjorde mig ledsen i och med att jag också ville ha hund. Vilket inte är så lätt när herr hund har bestämt sig för att jag är lika intressant som en sten och att Husse är gud.

Men nu har Tonto travat in i vårt liv och blivit en liten Mattehund, och oj vad han passar mig bra den lilla tuffsen. :love: Visst är det fullt ös med en 5.5 månaders och en på snart 12 veckor, men det fungerar faktiskt jättefint.

Rollo ska ta privatlektioner med sin husse och Tonto och jag ska bli anmäld till någon kurs snart. Anledningen till att Rollo får gå på privatlektioner är för att min sambo inte känner sig bekväm med gruppträning. (Han oroar sig för att ta upp en massa extra tid i och med att han nästan bara pratar engelska, även om han kan svenska. Jäkla engelsman.... :p)

Ficj mejl i natt av uppfödaren att hanen blev tingad så vi ska ha en rik :)

Såååå, nu funderar jag ju på vad vi behöver investera i! Tiden går ju sjukt fort när man är hemma ensam med två barn om dagarna och har hästar och annat så snart är det dags att hämta :D Valparna är ju redan en vecka idag!

Vi har en biabädd och ett par tunnare bäddar sen gamla hunden men behöver köpa nån med bädd. Matskålar finns. Koppel finns och massa halsband men de är ju alldeles för stora i början så det får vi köpa. De halsband vi har är typ alla halvstryp och det vill jag inte ha till en början. Nån slags bur att sova i nattetid också. Har kompostgaller men mamma kan ha en bur att låna ut som hon inte använder jämt.
Nåt mer?
Vad nytt det känns med valp! Vår förra hund köpte vi som vuxen :D

Ficj mejl i natt av uppfödaren att hanen blev tingad så vi ska ha en rik :)

Såååå, nu funderar jag ju på vad vi behöver investera i! Tiden går ju sjukt fort när man är hemma ensam med två barn om dagarna och har hästar och annat så snart är det dags att hämta :D Valparna är ju redan en vecka idag!

Vi har en biabädd och ett par tunnare bäddar sen gamla hunden men behöver köpa nån med bädd. Matskålar finns. Koppel finns och massa halsband men de är ju alldeles för stora i början så det får vi köpa. De halsband vi har är typ alla halvstryp och det vill jag inte ha till en början. Nån slags bur att sova i nattetid också. Har kompostgaller men mamma kan ha en bur att låna ut som hon inte använder jämt.
Nåt mer?
Vad nytt det känns med valp! Vår förra hund köpte vi som vuxen :D

Jag gillar att ha sele på hunden, men vill ni ha halsband så kan ni ju satsa på att köpa någon väldigt ställbar variant :)
Biabädden skulle jag gömt i förrådet tills valpen visat sig vara icke-destruktiv :p Förra valpen jag hade hemma mördade en biabädd på bara någon dag (och ja, det var en äkta bia, ingen fuskvariant).
Massor av leksaker kan vara bra, så att valpis ger sig på dem istället för inredning. Jag själv bunkrar även upp med gamla toarullar och äggkartonger eftersom de brukar vara uppskattade att slita sönder både för valp och vuxen hund.

Som hundbädd har jag en sån där hård plastbädd med höga kanter. I den finns massor av gamla slitna lakan osv, vilket är betydligt trevligare än fleecefiltar enligt mig och dessutom gratis. Här slängs alltså inga gamla lakan eller trasiga handdukar, de får hundarna bädda med tills de är i små, små strimlor och läggs i tygåtervinningen.

Och visserligen inte något som behöver köpas, men kolla så att inga sladdar eller värdefulla, tuggvänliga saker ligger framme i valphöjd. Ta bort mattor kan också vara en bra idé.

Har ni klotång? Eventuella prylar för pälsvård? Någon anordning som gör att hunden kan åka säkert i bilen? En första-hjälpen-låda är guld värd att ha också med saker för lättare sårvård samt elastisk, självhäftande linda. Att ha en febertermometer är bra också, det är dessutom jättebra om ni kan få in som rutin att ta tempen på hunden regelbundet när den vilar, så att ni kan ha koll på normaltempen. Jag vet att veterinärer säger 38-39 grader, men varken mina eller mina vänners hundar har så hög normaltemp. De ligger alla på 37,X, vilket blir lite tokigt om vi ringer till veterinär och säger "hunden har höjd temp, den har nästan 39", veterinärerna reagerar nämligen inte alls och kan lätt missa eventuellt sjukdomssymptom om vi inte säger vad hundens normaltemp är.

Jag gillar att ha sele på hunden, men vill ni ha halsband så kan ni ju satsa på att köpa någon väldigt ställbar variant :)
Biabädden skulle jag gömt i förrådet tills valpen visat sig vara icke-destruktiv :p Förra valpen jag hade hemma mördade en biabädd på bara någon dag (och ja, det var en äkta bia, ingen fuskvariant).
Massor av leksaker kan vara bra, så att valpis ger sig på dem istället för inredning. Jag själv bunkrar även upp med gamla toarullar och äggkartonger eftersom de brukar vara uppskattade att slita sönder både för valp och vuxen hund.

Som hundbädd har jag en sån där hård plastbädd med höga kanter. I den finns massor av gamla slitna lakan osv, vilket är betydligt trevligare än fleecefiltar enligt mig och dessutom gratis. Här slängs alltså inga gamla lakan eller trasiga handdukar, de får hundarna bädda med tills de är i små, små strimlor och läggs i tygåtervinningen.

Och visserligen inte något som behöver köpas, men kolla så att inga sladdar eller värdefulla, tuggvänliga saker ligger framme i valphöjd. Ta bort mattor kan också vara en bra idé.

Har ni klotång? Eventuella prylar för pälsvård? Någon anordning som gör att hunden kan åka säkert i bilen? En första-hjälpen-låda är guld värd att ha också med saker för lättare sårvård samt elastisk, självhäftande linda. Att ha en febertermometer är bra också, det är dessutom jättebra om ni kan få in som rutin att ta tempen på hunden regelbundet när den vilar, så att ni kan ha koll på normaltempen. Jag vet att veterinärer säger 38-39 grader, men varken mina eller mina vänners hundar har så hög normaltemp. De ligger alla på 37,X, vilket blir lite tokigt om vi ringer till veterinär och säger "hunden har höjd temp, den har nästan 39", veterinärerna reagerar nämligen inte alls och kan lätt missa eventuellt sjukdomssymptom om vi inte säger vad hundens normaltemp är.

Tack för tips! Leksaker behövs! Det andra har vi sen innan :) Pälsen är ungefär detsamma som vår gamla hund så borstar finns och kloten finns. Ska kolla på det där med bäddat :)

Hjälp va jag skriver dåligt på telefonen! Autokorrekt är inte min vän!!!

Var inne på granngården förut och fick med ett par leksaker. Kollade på ställbara halsband men var dåligt utbud så jag ska kolla på annat ställe :)

Jag har fått ett litet angenämt problem. Ska gå en sökkurs i höst, och nu ska det nog bli en rallylydnadkurs också. Funderar på om jag ska gå sökkursen med storhunden och rally med valpis? Han är iofs 5 månader och ler unghund nu, fortfarande go men när vi är ute och går med en vän är allt han kan tänka på hennes tikar... Han lyssnar iofs när jag säger till honom, men är lite drygt att behövs göra det.

Skaffat ett par leksaker (ska ha fler), koppel och halsband nu :)
Kom även på igår att vi nog får sätta en grind in till ungarnas lekrum för det kommer vara himmelriket för en valp :p Ska sätta tillbaka trappgrinden på övervåningen också så den inte ramlar nerför trappan.

Fick bilder på valparna mejlade igår! Så söta :love: Men vi vet ju inte än vem vi får.

Tiger är nu närmare 60 cm i mkh. Typisk 6-månaders just nu. Lite klumpig och överexalterad. Men väldigt snäll och lyder fint - men en och annan fördröjning har jag noterat ibland. :cool: Blir uttråkad när han är ensam hemma numera, hittar alltid nåt papper att sprida ut i småatomer. Han biter inte på annat - förutom när jag provade att stänga in hundarna i badrummet en gång för att omöjliggöra för honom att hitta ett papper när jag åkte iväg en sväng. Då smakade han lite på toalettringen. :o Nåja, den skulle ändå bytas ut....
11863409_1670637773166880_6731705417010559715_n.jpg

Tiger är nu närmare 60 cm i mkh. Typisk 6-månaders just nu. Lite klumpig och överexalterad. Men väldigt snäll och lyder fint - men en och annan fördröjning har jag noterat ibland. :cool: Blir uttråkad när han är ensam hemma numera, hittar alltid nåt papper att sprida ut i småatomer. Han biter inte på annat - förutom när jag provade att stänga in hundarna i badrummet en gång för att omöjliggöra för honom att hitta ett papper när jag åkte iväg en sväng. Då smakade han lite på toalettringen. :o Nåja, den skulle ändå bytas ut....
11863409_1670637773166880_6731705417010559715_n.jpg

Oj, så häftig han ser ut! Vad är det för ras(er)?

Pratade precis med uppfödaren. Hon och bekantingen som är där åker hitåt på fredag eftermiddag, så de lär vara här mitt i natten någon gång. Då ska de sova hos bekantingen och på lördag kan jag alltså morgonrasta oss dit för att pussa valpar, fotografera valpar och ta med Ebrah hem :banana: Fyra av valparna kommer vara där då, så det lär vara livat. En ska dessutom bo nära mig och blivande husse vill hålla på med lure coursing. Jag har aldrig pratat med blivande husse, men är han bara hyfsat trevlig så kan det här bli hur kul som helst :D Ebrah.. ja hon tar varje tillfälle i akt att springa runt på upptäcksfärder nu, hälsar gärna på de äldre hundarna på kenneln, även de busiga unghundarna och verkar vara allmänt underbar. 2 1/2 dygn kvar bara...

Hahah, just nu sitter jag och undrar om jag alls vågar ta hem valpis! Fast om jag inte gör det så försvinner hon utomlands, många som varit intresserade av henne verkar det som :p

Typ sista dagarna ångest :P Min valp besiktigas och chippas imorgon, jag känner samma inför allting. Vi skiter i det här ;) . Nervös att JAG ska misslyckas, har bara tagit omplaceringar innan som haft problem, detta är en valp - ett oskrivet blad. Får vi problem är det JAG som misslyckats :O

Men, å andra sidan, räknar ner dagarna tills vi får hämta Nikki. :)

Äsch då - en valp är en baggis. Mysigt och gosigt. Värre när dom börjar bli tonåringar :D

Ehm. Du har rätt... Blev väl lite mer nervös nu än tidigare eftersom min mor, som vanligtvis brukar stötta mig i allt jag gör, nu anser att det är helt galet med valp. Hon minns dock hur hemmet såg ut efter förra gången det fanns valp i huset, hur söndertuggat allt var då. Men ja, det var många år sedan och jösses vad mycket jag lärt mig om hundar sedan dess... (och fy vad många fel jag gjorde då, med typ... allt).

Å andra sidan, farsan som brukar skrika "NEEEEJ" och bli okontaktbar så fort minsta lilla förändring presenteras (även om det är något litet som att typ.. flytta hans vardagsrumssoffa en halvmeter för att få in ett litet bord vid sidan) och som dessutom ogillar hundar.. han längtar efter att jag ska ta hem valp nu :p

Typ sista dagarna ångest :P Min valp besiktigas och chippas imorgon, jag känner samma inför allting. Vi skiter i det här ;) . Nervös att JAG ska misslyckas, har bara tagit omplaceringar innan som haft problem, detta är en valp - ett oskrivet blad. Får vi problem är det JAG som misslyckats :O

Men, å andra sidan, räknar ner dagarna tills vi får hämta Nikki. :)

Haha, jag känner igen mig! De jag lyckats bäst med var just omplaceringarna. När är det din valp kommer hem till dig? Det måste också vara snart då? Min valp ska besiktigas sista gången imorgon. Uppfödaren hade haft världens sjå med att hitta någon som kunde besiktiga dem. De bor ute i ödemarken och plötsligt var alla veterinärer inom rimligt avstånd fullbokade.

Haha, jag känner igen mig! De jag lyckats bäst med var just omplaceringarna. När är det din valp kommer hem till dig? Det måste också vara snart då? Min valp ska besiktigas sista gången imorgon. Uppfödaren hade haft världens sjå med att hitta någon som kunde besiktiga dem. De bor ute i ödemarken och plötsligt var alla veterinärer inom rimligt avstånd fullbokade.

Min är bara några dagar yngre än din, född 6/7, så leveransklar på måndag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka