Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och vi som inte ens ska ha någon valp är så sugna att vi spricker!!!!! Mira hade verkligen behövt en kompis och vi vill så gärna ha en till hund.

Men hur fan får man ihop det? Sambon jobbar dagtid mån-fre, allt från 7-14/10-18/7-17 medan jag både jobbar dag, kväll och helg.

Vår nuvarande hund är hemma ensam som mest 6h, vilket sker max 1 gång i veckan, ibland inte alls. Sambons föräldrar hjälper också till, händer max 2 ggr/vecka men vissa veckor ingen..

Ändå känns det kört :( Ska man verkligen behöva plugga på distans/jobba hemifrån/vara mammaledig för att kunna ha valp... Åååhhhh
Kan ni inte skaffa valp och ha sambons föräldrar som extrahjälp i början tills valpen kan vara ensam någon timme (som jag antar är vanliga ensamtiden för er vuxna hund?)

Jag kommer inte vara ledig, jobba hemifrån eller liknande. Nu jobbar jag inte heltid, några timmar per dag bara, men jag kommer köra med daghusse eller ha med hundarna på jobbet tills de kan vara hemma tillsammans utan mig. Har redan pratat med daghusse om det och i nödfall vet jag att min far ställer upp.

Kan ni inte skaffa valp och ha sambons föräldrar som extrahjälp i början tills valpen kan vara ensam någon timme (som jag antar är vanliga ensamtiden för er vuxna hund?)

Jag kommer inte vara ledig, jobba hemifrån eller liknande. Nu jobbar jag inte heltid, några timmar per dag bara, men jag kommer köra med daghusse eller ha med hundarna på jobbet tills de kan vara hemma tillsammans utan mig. Har redan pratat med daghusse om det och i nödfall vet jag att min far ställer upp.

Hans föräldrar har redan tre frallor, varav den ena är en valp på 10 veckor så känns som att de redan har nog med sina och Mira de gångerna de tar henne :/

Dagmatte hade ju kunnat vara något om det krisar någon gång.. Får troligtvis nytt schema snart och då går vi på rullande 4-veckors schemat så då vet vi i förväg vilka dagar det krisar och inte. Kanske hade funkat.. Känns som man får vänta hela livet om man ska vänta tills ALLT bara funkar utan lite pyssel..

Jag gör lite allt möjligt men främst lydnad och bruks (spår) men även en del rallylydnad.

Den där väntan på att få ett besked är förfärlig. Jag uppdaterade uppfödarens hemsida varje dag tills besked kom :) Du får gärna PMa vilken uppfödare du har som reserv. Är ju lite nyfiken av mig ;)

Som vi har tänkt då :) Spår och lydnad. Även lite drag då ungarna säkert gärna åker skrinda och pulka ;)

Pmar ;)

Idag ska jag och Otis åka och kolla på fotboll :D Mina 13-åriga kusiner ska spela och det brukar vara lite ståhej kring planen, så det blir nog bra träning för honom.
Han och Ladda var med och kikade på när de spelade i onsdags, och det gick super så idag får han följa med själv :)

Igår var vi och tränade lite vattenapportering med Laddas uppfödare och Otis fick hämta ett gäng också :)
Han kör ju inte de snyggaste avlämningarna direkt, men han kommer till mig - med eller utan dummie - och med det så är jag nöjd än så länge :D Men han är helt galen i vatten alltså, igår hoppade han typ två meter rakt ut, på ett ställe han aldrig provat att bada på innan.. Stolle!

Suck. Nu mååste jag möblera om här hemma, så att det är lite mer valpvänligt. Hon är ju snart här! Men jag vet inte riktigt hur jag ska möblera om. Det är sovrummet som måste åtgärdas och så som det är nu är det mest lyckade jag haft. Hur sjutton ska jag kunna få det ännu bättre? Tapeterna är lite trasiga på vissa ställen, så jag vill ha möbler framför för att valpis inte ska äta ännu mer på dem. Det är ett hål mellan sängen och väggen pga ett element. Vet inte hur jag ska få bort det.. Vilka problem det går att ha :D

Nya bilder från uppfödaren! :D
11934848_1449052092092316_1621024376_n.jpg

11371215_785299021579050_1803325807_n.jpg

Har pratat med vår uppfödare nu det är en tjej före oss i kön och väljer hon den sista hanen så får vi ta en tik eller ingen. Vi vill ju helst ha en hane och min man ser inte tik som alternativ. Jag blev dock osäker för med den blandningen av föräldrar och att det känns så himla bra med uppfödaren så vore det synd att backa helt och vi kanske bara är dumma som hakar upp oss på könet. Så ja, jag kan nog tänka mig att ta en tik istället om nu den sista hanen blir borttingad. Bara att få min man på andra tankar ;)

Varför valde ni tik/hane?

Har pratat med vår uppfödare nu det är en tjej före oss i kön och väljer hon den sista hanen så får vi ta en tik eller ingen. Vi vill ju helst ha en hane och min man ser inte tik som alternativ. Jag blev dock osäker för med den blandningen av föräldrar och att det känns så himla bra med uppfödaren så vore det synd att backa helt och vi kanske bara är dumma som hakar upp oss på könet. Så ja, jag kan nog tänka mig att ta en tik istället om nu den sista hanen blir borttingad. Bara att få min man på andra tankar ;)

Varför valde ni tik/hane?

Jag fastnar oftast för tikar. Började med tik och eftersom jag hela tiden har två hundar utan möjlighet eller lust att separera hundar vid löp så blir det att jag fortsätter med tikar.

Skillnader mellan tikar och hanar är säkert olika mellan olika raser, men på saluki så upplever jag tikarna som mycket roligare och hanarna som lugnare samt mer "likadana hela tiden". Tikarna är det lite mer klös och go i, jag upplever dem som påhittigare och mer ifrågasättande. Mer av allt helt enkelt :D En nära vän till mig, hon fastnar alltid för hanhundarna när det gäller saluki. Hennes anledning är att de är lättare och trevligare, hon säger att hon aldrig skulle orka med en tik just för att de ofta är.. mer av allt :p

Jag fastnar oftast för tikar. Började med tik och eftersom jag hela tiden har två hundar utan möjlighet eller lust att separera hundar vid löp så blir det att jag fortsätter med tikar.

Skillnader mellan tikar och hanar är säkert olika mellan olika raser, men på saluki så upplever jag tikarna som mycket roligare och hanarna som lugnare samt mer "likadana hela tiden". Tikarna är det lite mer klös och go i, jag upplever dem som påhittigare och mer ifrågasättande. Mer av allt helt enkelt :D En nära vän till mig, hon fastnar alltid för hanhundarna när det gäller saluki. Hennes anledning är att de är lättare och trevligare, hon säger att hon aldrig skulle orka med en tik just för att de ofta är.. mer av allt :p

Anledningen till att vi vill ha hane är mycket att min mamma har hanar så det känns lättast att slippa löp om vi behöver hundvakt. Samtidigt så gäller det två går per år och vi behöver sällan hundvakt.
Har pratat men en som har en hoffetik och hon säger att tikarna är mer arbetsvilliga och hanarna kanske mer lata så vill man göra nåt så kan en tik vara att föredra. Jag vill ju träna lydnad så för mig kanske en tik vore bättre så sett :)

Anledningen till att vi vill ha hane är mycket att min mamma har hanar så det känns lättast att slippa löp om vi behöver hundvakt. Samtidigt så gäller det två går per år och vi behöver sällan hundvakt.
Har pratat men en som har en hoffetik och hon säger att tikarna är mer arbetsvilliga och hanarna kanske mer lata så vill man göra nåt så kan en tik vara att föredra. Jag vill ju träna lydnad så för mig kanske en tik vore bättre så sett :)

Jag har både tik och hane. Hanarna är hos oss mer lika varandra genom att de har stor leklust. Det kanske är en slump, men så är det hos oss.

Tiken är mer sig själv nog. Hon gillar godbitar och motiverad av godis, men leka för att vara social? Glöm det.

Hanarna är lite mer likadana hela tiden i humöret, men de är av olika ras och det är stor ålderskillnad, så visst är de också mycket olika. Egentligen tycker jag mig inte se generella skillnader och jag har haft både tik och hane av olika raser genom åren. De individuella skillnaderna är större!

En tanke kan vara att det är bra att ha en tik om dina föräldrar har hanar. De lär inte bli negativa till henne.

Vår äldre hane gillar inte unghunden och det har resulterat i att han bor hos mina föräldrar numera. :(

Rollo får nu medicin och ser ut som en liten skabbräv, Tonto är mager och måste gå upp i vikt enligt veterinären (Svårt när inget faller i smaken...) men han är underbar och så jäkla rolig att träna. Älskar att ha två hundar dock! :love:

Rollo är 5.5 månader, 61 cm hög och väger 28 kg. Tonto är typ 35 cm, 11.5 veckor och väger 7.5 kg.

14_by_tontorollostorm-d96qi0t.jpg

13_by_tontorollostorm-d96qill.jpg

Jag har både tik och hane. Hanarna är hos oss mer lika varandra genom att de har stor leklust. Det kanske är en slump, men så är det hos oss.

Tiken är mer sig själv nog. Hon gillar godbitar och motiverad av godis, men leka för att vara social? Glöm det.

Hanarna är lite mer likadana hela tiden i humöret, men de är av olika ras och det är stor ålderskillnad, så visst är de också mycket olika. Egentligen tycker jag mig inte se generella skillnader och jag har haft både tik och hane av olika raser genom åren. De individuella skillnaderna är större!

En tanke kan vara att det är bra att ha en tik om dina föräldrar har hanar. De lär inte bli negativa till henne.

Vår äldre hane gillar inte unghunden och det har resulterat i att han bor hos mina föräldrar numera. :(
.

Den tanken har slagit mig också för mammas ena hanhund gilla inte vår gamla hund som var hane. Kanske inte berodde på kön men som du säger så är det väl större chans att det funkar med en tik

.

Den tanken har slagit mig också för mammas ena hanhund gilla inte vår gamla hund som var hane. Kanske inte berodde på kön men som du säger så är det väl större chans att det funkar med en tik

Jag tänker också på det som prinsessfeminist skrev, att om dina föräldrar har hanhund lär det ju vara klokt om ni skaffar tik. OM ni mot all förmodan behöver hundvakt precis exakt just då hunden löper (du skriver ju själv att ni inte behöver det så ofta :) ) så kanske någon annan kan ställa upp just den gången?

Jag tänker också på det som prinsessfeminist skrev, att om dina föräldrar har hanhund lär det ju vara klokt om ni skaffar tik. OM ni mot all förmodan behöver hundvakt precis exakt just då hunden löper (du skriver ju själv att ni inte behöver det så ofta :) ) så kanske någon annan kan ställa upp just den gången?

Ja absolut dom är inte de enda som kan vara hundvakt så det ska nog lösa sig ändå om det nu skulle bli så :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka