Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_0423_zpsqzucqo4b.jpg

:love: :love:

Så jobbigt med en kräsen hund. Min Boxer hade nog ätit småsten ur matskålen ifall hon fått, men lilla S äter bara några tuggor innan hon tappar intresset. Verkligen noll matintresse. Jag försöker ha is i magen och ställa undan maten då hon inte ätit, men det känns som om hon knappt äter nåt alls. Bajsar gör hon ju, så nåt får hon tydligen i sig. Usch så jobbigt att vara hönsmamma :(

Haha det är lika illa det för då måste jag jobba >_>

Typiskt dumt :(
Jag kunde inte låta bli utan skrev lite till en uppfödare som har en fantastiskt fin kull nu, bara för att berömma hennes valpar lite. Hon svarade såklart, beskrev dem lite och åh vad de lät underbara... En bra sak är dock att tiken jag haft som favorit sedan de föddes, hon är tingad nu. Däremot är det en tik kvar som verkligen ser ut att utvecklas fint.. Guldfärgad råkar hon vara också. ÅH så jobbigt det är att verkligen inte kunna köpa valp nu :( I värsta fall så får jag väl köpa någon av de valparnas framtida valpar, men då lär det ju dröja 4 år till innan jag köper valp. Uppfödaren ska i alla fall behålla två ur kullen, så fler valpar på kenneln lär det bli.

Å andra sidan, en annan uppfödare jag gillar har tikar som jag spanat på sedan de föddes. Då tänkte jag också "När de blir vuxna så kanske jag kan köpa en av deras valpar" :P Någon av dem paras förhoppningsvis i höst och med tanke på att uppfödaren är supertrevlig, gärna(!) säljer till mig och är allmänt bra, så tja, kanske valp därifrån istället..? Får kämpa på nu för att verkligen ha möjlighet att köpa valp. Det verkar trots allt bli vanligare och vanligare med intressanta kullar och jag är valpsugen :D

Typiskt dumt :(
Jag kunde inte låta bli utan skrev lite till en uppfödare som har en fantastiskt fin kull nu, bara för att berömma hennes valpar lite. Hon svarade såklart, beskrev dem lite och åh vad de lät underbara... En bra sak är dock att tiken jag haft som favorit sedan de föddes, hon är tingad nu. Däremot är det en tik kvar som verkligen ser ut att utvecklas fint.. Guldfärgad råkar hon vara också. ÅH så jobbigt det är att verkligen inte kunna köpa valp nu :( I värsta fall så får jag väl köpa någon av de valparnas framtida valpar, men då lär det ju dröja 4 år till innan jag köper valp. Uppfödaren ska i alla fall behålla två ur kullen, så fler valpar på kenneln lär det bli.

Å andra sidan, en annan uppfödare jag gillar har tikar som jag spanat på sedan de föddes. Då tänkte jag också "När de blir vuxna så kanske jag kan köpa en av deras valpar" :P Någon av dem paras förhoppningsvis i höst och med tanke på att uppfödaren är supertrevlig, gärna(!) säljer till mig och är allmänt bra, så tja, kanske valp därifrån istället..? Får kämpa på nu för att verkligen ha möjlighet att köpa valp. Det verkar trots allt bli vanligare och vanligare med intressanta kullar och jag är valpsugen :D

Valpen är hos dig innan du vet ordet av. :D

(:angel::idea:)

Valpen är hos dig innan du vet ordet av. :D

(:angel::idea:)

Har inte råd att köpa den :( Skulle nog ha råd att ha en till hund nu, men själva inköpet äter upp för mycket av mitt sparkonto, framförallt med tanke på att valpen måste tas till Sverige också. Kan nog bli väldigt dyr valp, även om själva importkostnaden inte är den största delen i priset.

Vi kikar på olika raser. Något litet som passar ihop med knäppot vi har hemma (chihuahua/jrt-korsning).

Vad tror ni om dvärgspets/pom(uttalas?)

Erfarenheter?

Jag har lite funderingar på hur jag ska hantera Ladda när valpis flyttar hem.
Hon har ett visst resursförsvar gällande mig mot andra hundar, och jag är lite orolig för att hon ska gå för hårt åt nya valpen. Jag har egentligen inte uppmärksammat detta förrän ganska nyligen, och därför har jag inte hunnit arbeta så mycket mot det heller.

I dagsläget är jag bara tydlig med att det faktiskt inte är okej att trycka sig emellan mig och vår hane, inte heller att "vakta" mig mot honom och ställa sig i vägen när han kommer fram. Jag brukar helt enkelt fösa undan henne och sedan ignorera henne medan jag ger hanen uppmärksamheten. Försöker se till att den inte ska löna sig för henne att vara påstridig liksom.
Hon morrar inte eller så, men visar väldigt tydligt med sitt kroppspråk att han minsann inte ska komma och tro att han kan få vara nära hennes matte :p Hon vill alltid vara närmst, sover vi tre i sängen ligger hon slickad intill mig och han får ligga längre bort.

Jag oroar mig säkert i onödan eftersom hon brukar vara vettig med andra hundar överlag men.. Någon med liknande problem?

Någon som har en idé? :)

Vi kikar på olika raser. Något litet som passar ihop med knäppot vi har hemma (chihuahua/jrt-korsning).

Vad tror ni om dvärgspets/pom(uttalas?)

Erfarenheter?

Tippar på att du får betydligt fler svar om du skapar en egen tråd om rasval :) Sedan är det väldigt klokt att fundera ut varför ni vill ha en ny hund, vad den ska "fylla för funktion" och vad ni kan erbjuda den för liv. Så länge hunden i fråga gillar livet ni kan erbjuda den och den får lämplig aktivering och motion så kommer den mest troligt vara glad och trivas med er nuvarande hund, om ni köper från seriösa uppfödare som avlar på mentalt bra hundar såklart.

Jag har lite funderingar på hur jag ska hantera Ladda när valpis flyttar hem.
Hon har ett visst resursförsvar gällande mig mot andra hundar, och jag är lite orolig för att hon ska gå för hårt åt nya valpen. Jag har egentligen inte uppmärksammat detta förrän ganska nyligen, och därför har jag inte hunnit arbeta så mycket mot det heller.

I dagsläget är jag bara tydlig med att det faktiskt inte är okej att trycka sig emellan mig och vår hane, inte heller att "vakta" mig mot honom och ställa sig i vägen när han kommer fram. Jag brukar helt enkelt fösa undan henne och sedan ignorera henne medan jag ger hanen uppmärksamheten. Försöker se till att den inte ska löna sig för henne att vara påstridig liksom.
Hon morrar inte eller så, men visar väldigt tydligt med sitt kroppspråk att han minsann inte ska komma och tro att han kan få vara nära hennes matte :p Hon vill alltid vara närmst, sover vi tre i sängen ligger hon slickad intill mig och han får ligga längre bort.

Jag oroar mig säkert i onödan eftersom hon brukar vara vettig med andra hundar överlag men.. Någon med liknande problem?

Jag tror du oroar dig i onödan. Men undvik att det kan bli konkurrens den första tiden. Ge inte Laddas favoritsak till valpis osv. Enkla grejer. Låt Ladda vara med som vanligt, så länge hon inte är för tuff mot valpen.

Vi passar en hund just nu som vaktar vattenskålen, hon är inte van vid att bo med andra hundar. Men mina hundar totalignorerar henne och vi tar bort henne, så nu har hon slutat.

Jag tror du oroar dig i onödan. Men undvik att det kan bli konkurrens den första tiden. Ge inte Laddas favoritsak till valpis osv. Enkla grejer. Låt Ladda vara med som vanligt, så länge hon inte är för tuff mot valpen.

Vi passar en hund just nu som vaktar vattenskålen, hon är inte van vid att bo med andra hundar. Men mina hundar totalignorerar henne och vi tar bort henne, så nu har hon slutat.

Ja, förmodligen gör jag det...
Ladda kan ju vara något av en bitch när det kommer in andra hundar i hennes hem. Hon tycker det är viktigt att poängtera att alla saker som den andra hunden intresserar sig för faktiskt är hennes och inte någon annans, oavsett om det är ben, leksaker eller typ soffan...
Jag tror att det bästa är att plocka bort allting helt enkelt :)

Vad skönt att det löst sig för er!
Det kommer säkert inte vara några problem här heller, men jag har aldrig haft en hund som är så mattig, så jag nojar som bara den nu :p Tack för svar :)

@AraSlei jag hade inte gjort någon grej av det. Plocka bort grejerna, och se till så att Ladda har möjlighet att gå undan och vara i fred också. Jag tror att det går bra!

kl

Vi ensamhetstränar både i bil och hemma. Inga panik att gå ut och hämta ved, hänga tvätt el. dyl. Vovven ser att jag går men fortsätter slappa. Har börjat lyfta in henne i buren varje gång hon ska sova på dagen. Funkar skitbra.

Vi åker bil lite snuttar nu som då. Jag kan utan problem gå in och snabbhandla utan att hon bryr sig. Hon vilar i framsätet! (Jag spionerade på henne :D )

Jag fick nog och hämtade ett par påsar Vaisto och lite kyckling. Valpen åt upp en köttbulle på direkten och slickade sedan skålen hur länge som helst. Jag kommer, precis som jag sagt hela tiden, inte att gå tillbaka till torrfoder... (jag hade täntk ge torrfodret en chans såhär i början, och fasa ut så småningom. Fuck it.)

Jag fick nog och hämtade ett par påsar Vaisto och lite kyckling. Valpen åt upp en köttbulle på direkten och slickade sedan skålen hur länge som helst. Jag kommer, precis som jag sagt hela tiden, inte att gå tillbaka till torrfoder... (jag hade täntk ge torrfodret en chans såhär i början, och fasa ut så småningom. Fuck it.)
Vår valp var också superkräsen och rätt ointresserad av maten när hon fick torrfodret från uppfödaren de första veckorna. Ville ibland inte ha alls. Gjorde precis som du åkta och köpte en påse Mush-bollar och sen dess har det aldrig varit något problem:up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka