Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ahhhh.... du är HOPPLÖS! :D :love:

Finns det verkligen så många salukis? Eller drar du dem till dig som en magnet kanske?

Jag vet! Jag är nog lite salukimagnet, och framförallt så är jag vän/bekant med många uppfödare. Idag var vi på träning, så det var därför jag mötte dem. Men jag är ändå lite förvånad. Vanligtvis brukar det inte dyka upp ens en "vill ha-kull" per år, nu kryllar det av dem! Det kanske betyder att det är i år jag ska köpa valp? :p

tittade lite snabbt på hanen i alla fall och tja, helt tokig är han inte... På ena sidan har han nära släktingar till Aysu och Wahidah, på andra sidan finns hundar som jag träffat och absolut gillat. Kommer nog träffa hanen i sommar någon gång på tävling, då ska jag spana ordentligt!

Vanligtvis brukar det inte dyka upp ens en "vill ha-kull" per år, nu kryllar det av dem! Det kanske betyder att det är i år jag ska köpa valp? :p

Japp! Antagligen har aveln förbättrats de senaste åren och du har dessutom tack vare ett stort intresse, full koll.

Jag känner såååå igen mig i dig. Så som jag "hållit på" och kollat och kollat, funderat och funderat - i flera år! Men i höstas slog jag till eftersom rätt kombination och hund fanns tillgänglig. Hade jag tvekat lite längre, så hade jag fortfarande velat fram och tillbaka, men nu blev det så här och det var rätt.

Jag tänkte just säga det. Finns det ens nån salukikull @Red_Chili inte är sugen på? :D

Haha, oh yes! Många! Senast igår såg jag en parningsannons som fick mig att tänka "ähvafan, varför väljer de inte bättre hundar?" :p

Finns någon enstaka planerad intressant kull i Sverige, typ två. Sedan finns det en kull just nu i Finland som jag gillar. Med tanke på att det föds ca 20kullar per år i Sverige och säkert lika många i Finland så är det inte så mycket som faller mig i smaken.

Nä. Köp obesläktat. Det är roligare i längden att ha lite variation (när man vill börja avla själv...) ;)
QUOTE="Red_Chili, post: 16893180, member: 10323"]Jag vet! Jag är nog lite salukimagnet, och framförallt så är jag vän/bekant med många uppfödare. Idag var vi på träning, så det var därför jag mötte dem. Men jag är ändå lite förvånad. Vanligtvis brukar det inte dyka upp ens en "vill ha-kull" per år, nu kryllar det av dem! Det kanske betyder att det är i år jag ska köpa valp? :p

tittade lite snabbt på hanen i alla fall och tja, helt tokig är han inte... På ena sidan har han nära släktingar till Aysu och Wahidah, på andra sidan finns hundar som jag träffat och absolut gillat. Kommer nog träffa hanen i sommar någon gång på tävling, då ska jag spana ordentligt![/QUOTE]

@Migo, att jag köper tikar som är släkt med varandra gör inget, betyder bara att jag vet vad jag får, de går ju ändå inte att para med varandra :p (men skulle jag bli uppfödare så hade finska tiken varit klart mer intressant än det mesta andra jag sett...)

Imorgon blir Ale hela tre månader gammal. Det går så fort! Idag har hon upptäckt vågor, det var tydligen väldigt kul.
11020456_10152883369118666_4397901652766261029_n.jpg

11049653_10152883367328666_2326193408135546168_o.jpg

11000663_10152883369978666_7294511062548730949_o.jpg

10429358_10152883370068666_1000822424768669830_n.jpg

1489248_10152883371578666_698216541883352924_n.jpg

@Migo, jag älskar hennes blick! Bara blicken skvallrar ju om att det är en hund som borde kunna arbeta bra :D Såg häromdagen bild på en annan valp (av helt annan ras) i ungefär samma ålder. Den såg... lite lat och korkad ut i jämförelse :o

Nu finns det en dräktig tik som förhoppningsvis bär på min framtida hund. Så nu håller jag tummarna för att det blir två hanar så jag kan få en :) I början av maj vet jag säkert.
Mittelspitz är rasen, brun eller svart om det blir från denna kullen.

Åh, jag är lite besviken nu. Kullen jag hoppades på fick inte valpar tillräckligt många för att vi skulle få en (vi var lite sena på bollen). :(

Frågan är hur man gör för att få en valp till sommaren. För jag vill ju vara hemma och ledig med den först. Hur gör ni som skaffar valpar andra tidpunkter på året, tar tjänstledigt? Jobbar hemma?

Har mina förhoppningar till två andra uppfödare, men de är bara i parningstadiet ännu...

Haha, Otis kommer nog inte bli någon direkt utställningschampion iaf, med sina korta öron och korta svans :D Men en stadig herre lär det bli!
Det är galet hur lik han är sin pappa, när han var i den åldern..
Min mamma och pappa var och hälsade på kullen igår (jag och pappa ska samäga honom), nu 6 veckor gamla. Tyvärr fick de inga bra bilder, men han hade kampat ordentligt med en boll i snöre :up:
Häromdagen hade uppfödarna tinat vildsvinsklövar till hela gänget, som de med stolthet bar runt på :love: Det finns en ganska stor portion resursförsvar i kullen redan, så det är nog en god idé att introducera det här med byteshandel så snart han kommer hem.

En bild från uppfödaren:
Skärmavbild-2015-03-30-kl.-12.01.01.png

Haha, det är nog nåt fel på mig. Alla älskar hur hundvalpar ser ut, men jag bara väntar på att min ska bli stor och riktig hund. Valpar ser ju inte ens ut som hundar. Och ju lurvigare och rundare destu mindre intressant i mina ögon :rofl:

Just nu ser min ut som en italiens vinthund med lite maffigare benstomme.:up:

Haha, det är nog nåt fel på mig. Alla älskar hur hundvalpar ser ut, men jag bara väntar på att min ska bli stor och riktig hund. Valpar ser ju inte ens ut som hundar. Och ju lurvigare och rundare destu mindre intressant i mina ögon :rofl:

Just nu ser min ut som en italiens vinthund med lite maffigare benstomme.:up:

Jag är som dig ;) Eller ja, jag älskar att fotografera valpar och alla deras knäppa idéer. Jag älskar att se dem utvecklas och bli "riktiga hundar". Men själva valpstadiet.. Alltså, jag har inget direkt intresse av det och tycker att många valpar ser tråkiga ut. Undantaget är vinthundsvalpar (whippetvalpar är det sötaste jag vet) och vissa andra jaktvalpar. Blev också förtjust i blicken som @Migo s nyaste hund hade på några bilder. Så ja, jag gillar väl sunda hundar som kan arbeta helt enkelt, även när det gäller valpar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka