Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in i tråden med min lilla kille Ace (Ace of Spades, Memus Proessor Higgins - Memus Spader Dam).
Han är nu 13v och börjar bli stor :)
Ace har varit väldigt liten sedan födsel, prematur och vägde 85g vilket är väldigt litet även för Shetland Sheepdog valpar. Jag fick mata honom extra med ersättning eftersom han bara somnade när han skulle dia. Han hade även svårt med att hålla värmen så det var dygnet runt passning. Vi var inte säkra på att han skulle överleva men han är en tuff liken kämpe <3
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152918195709843&l=089c204099

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152916428569843&l=8fa2acea69

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152867100234843&l=521547ef09

Jag är också inne i valpsvängen, men jag är fortfarande på planeringsstadiet.
Jag står mellan två raser Parson Russell eller Sheltie. Har haft kontakt med en kennel som föder upp Parsons som jag kommer bra överens med och hade sunda hundar.
Men mitt hjärta klappar så för Shelties. Har tagit kontakt med ett par uppfödare inom Shelties, tänkte se hur de tänker och vad de har för hundar och värderingar. :)

(Dagens mest onödig inlägg.)

@Pilot, inte mer "onödigt inlägg" än allt mitt svammel i den här tråden ;)
Kan säga mina kompisar börjar bli trött på mig, har de senaste åren tjatat om att jag vill ha hund (igen). :p
Nu när jag har möjlighet så kan jag inte bestämma mig för vilken inriktning jag ska satsa på och ras. :nailbiting:

Kan säga mina kompisar börjar bli trött på mig, har de senaste åren tjatat om att jag vill ha hund (igen). :p
Nu när jag har möjlighet så kan jag inte bestämma mig för vilken inriktning jag ska satsa på och ras. :nailbiting:

Haha! Det är då man skriver tretusen bukeinlägg istället, här tröttnar ingen ;) (och om någon skulle råka tröttna så är det ju lätt för personen att bara scrolla förbi inlägget och läsa något annat)

Hoppar in i tråden med min lilla kille Ace (Ace of Spades, Memus Proessor Higgins - Memus Spader Dam).
Han är nu 13v och börjar bli stor :)
Ace har varit väldigt liten sedan födsel, prematur och vägde 85g vilket är väldigt litet även för Shetland Sheepdog valpar. Jag fick mata honom extra med ersättning eftersom han bara somnade när han skulle dia. Han hade även svårt med att hålla värmen så det var dygnet runt passning. Vi var inte säkra på att han skulle överleva men han är en tuff liken kämpe <3
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152918195709843&l=089c204099

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152916428569843&l=8fa2acea69

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152867100234843&l=521547ef09

Vilken liten fining!

Hon är helt underbar! Jag skulle inte alls ha valp just nu, men när personen som hade tingat henne backade ur kunde jag inte låta bli att höra av mig till uppfödaren och nu sitter jag här med en totalt orädd, social och busig liten varelse (som just nu är namnlös).
Hennes mamma är från tjeckiska linjer och pappan från amerikanska, jag kan pm:a kenneln om du vill? (Tror iaf att jag kan det, har aldrig försökt :nailbiting:)

Hon är helt underbar! Jag skulle inte alls ha valp just nu, men när personen som hade tingat henne backade ur kunde jag inte låta bli att höra av mig till uppfödaren och nu sitter jag här med en totalt orädd, social och busig liten varelse (som just nu är namnlös).
Hennes mamma är från tjeckiska linjer och pappan från amerikanska, jag kan pm:a kenneln om du vill? (Tror iaf att jag kan det, har aldrig försökt :nailbiting:)

Det låter jättespännande, PMa gärna (och jag har aldrig tagit emot ett vad jag vet, så jag är nog perfekt att testa på :laugh: ).

10½ vecka gammal. Idag var hon med och slaktade. Det var poppis! Hon var tvungen att gräva ner en klöv i trädgårdslandet också, för att komplettera sin blodiga nuna med lite jord...

10384803_10152860859468666_2786490817826409934_n.jpg

Vi har fått hem våran Siru! Otroligt annorlunda än hur det var med Boxervalp...

Hon gick själv och la sig i buren, och sov där hela natten. Nja, 4:30 vaknade hon och började försöka slakta sin mjukisigelkott. Hon skriker och tjuter när hon leker med just den leksaken... Sen sov hon några timmar till i sängen.

Så enkel att ha tt göra med. Kommer varje gång man kallar på henne, slutar med vad hon än gör om man säger NEJ, ligger lugnt kvar även om jag och fästmannen går upp på övrevåningen. Helt cool. Dammsugaren var spännande, och ute är det också lite obehagligt. Helst kissar och bajsar hon på vita ryamattan (vi fick plocka bort den...):laugh:

IMG_0420_zpsyba1vlsi.jpg

Senast ändrad:
@Migo
Du har inte lust att skriva lite om hur du tänker när du har valpen den första tiden?
Vad du tycker är viktigt/ vad du vill försöka utveckla hos henne/ vad du gör nu och vad du hoppas få utav det i framtiden?
Du verkar ha enorm kunskap och en hel del praktisk erfarenhet efter ett antal valpar. :)

@Migo
Du har inte lust att skriva lite om hur du tänker när du har valpen den första tiden?
Vad du tycker är viktigt/ vad du vill försöka utveckla hos henne/ vad du gör nu och vad du hoppas få utav det i framtiden?
Du verkar ha enorm kunskap och en hel del praktisk erfarenhet efter ett antal valpar. :)

Ale är bara min tredje egna valp, så så erfaren är jag inte! ;)

Eftersom jag har ett ganska lyxigt hundliv där de alltid är med mig och har en flock av språksäkra och snälla hundar att umgås med så blir mitt valpliv rätt okomplicerat. Jag gör egentligen inte så mycket med valpen, den hänger med i vårat vardagsliv från dag ett.

Kort sagt så funderar jag på hur jag vill att hunden ska må och agera som vuxen och lägger sen en plan på hur det lättast etableras. Mina hundar ska arbeta med vallning, jobba stenhårt under extrema omständigheter men ändå kunna ligga lågt i perioder av mindre arbete.

Hundarna ska vara införstådda med att det finns ett stort register av signaler(från viskningar till avgrundsvrål) och det betyder olika saker men är aldrig farligt. Vända sig till mig för stöd och aktivitet, nyfikna på vad jag ger dem för jobb. Kunna koppla av i väntan på arbete, jobba i extrema miljöer med extrem retning utan att tappa huvudet. Omedelbart avbryta det de gör oavsett retning om jag ber om det. Åka bil och sitta i bilen utan att hetsa upp sig, fast det ofta försiggår en massa spännande saker utanför. Sova avkopplat inne när inget arbete erbjuds och ta i för kung och fosterland så fort jag ber om det.

Jag belönar spontan kontakt, ögonkontakt och klickar in valpen väldigt tidigt. Mest för att tre minuter shejping är ett mirakelmedel mot övertrötthetsryck ;) Tränar in nått "tiggbeteende" som snabbt läggs på kommando för att bygga förståelse för inlärningsprocessen och att jag har ljud för vilka saker som lönar sig och inte.

Jag vill att hon ska förstå att röstvariation är ett kommunikationsmedel, så börjar tidigt att använda olika röstlägen för avledning osv. Hög/arg röst ger alltid dunderbelöning om hon avbryter det hon gör och ger mig fokus. Det är alltså inte ett hot!

Är noga med att inte låta valpen befinna sig i "dåligt" mentalt tillstånd. Aldrig stress, frustration eller maktlöshet - såna känslor bryts och ändras omedelbart. Det gäller att lära dem hantera frustration (tex utebliven belöning), hindra dem från att stressa upp sig och ge dem illusionen av att ha kontroll över sitt liv ;)

Jag vill att de ska vara 100% trygga med all typ av beröring och närhet. Mina händer kan göra jobbiga saker (klippa klor, sätta henne i bilen) men då kommer det desto bättre belöning för det sen.

En sak jag uppskattar massor är självbehärskning. Doggie -zen. Låt bli att kasta dig efter det du vill ha så kommer jag ge dig nått ännu bättre. Det var det första jag började med med Ale, när hon var sju veckor gammal och fortfarande kvar hos uppfödaren. Det har man nytta av i alla lägen!

@Migo
Jag har då det bestämda för mig att du har vart en del valpvakt dessutom? :)
Tänker mig att har man en del kurser/ är på mycket träningar så lär man sig vilka bitar som kan ha missats tidigare.

Stort tack för svar! Lite för mig att fundera på. :)

Jag har lite funderingar på hur jag ska hantera Ladda när valpis flyttar hem.
Hon har ett visst resursförsvar gällande mig mot andra hundar, och jag är lite orolig för att hon ska gå för hårt åt nya valpen. Jag har egentligen inte uppmärksammat detta förrän ganska nyligen, och därför har jag inte hunnit arbeta så mycket mot det heller.

I dagsläget är jag bara tydlig med att det faktiskt inte är okej att trycka sig emellan mig och vår hane, inte heller att "vakta" mig mot honom och ställa sig i vägen när han kommer fram. Jag brukar helt enkelt fösa undan henne och sedan ignorera henne medan jag ger hanen uppmärksamheten. Försöker se till att den inte ska löna sig för henne att vara påstridig liksom.
Hon morrar inte eller så, men visar väldigt tydligt med sitt kroppspråk att han minsann inte ska komma och tro att han kan få vara nära hennes matte :p Hon vill alltid vara närmst, sover vi tre i sängen ligger hon slickad intill mig och han får ligga längre bort.

Jag oroar mig säkert i onödan eftersom hon brukar vara vettig med andra hundar överlag men.. Någon med liknande problem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka