@Migo
Du har inte lust att skriva lite om hur du tänker när du har valpen den första tiden?
Vad du tycker är viktigt/ vad du vill försöka utveckla hos henne/ vad du gör nu och vad du hoppas få utav det i framtiden?
Du verkar ha enorm kunskap och en hel del praktisk erfarenhet efter ett antal valpar.
Ale är bara min tredje egna valp, så så erfaren är jag inte!
Eftersom jag har ett ganska lyxigt hundliv där de alltid är med mig och har en flock av språksäkra och snälla hundar att umgås med så blir mitt valpliv rätt okomplicerat. Jag gör egentligen inte så mycket med valpen, den hänger med i vårat vardagsliv från dag ett.
Kort sagt så funderar jag på hur jag vill att hunden ska må och agera som vuxen och lägger sen en plan på hur det lättast etableras. Mina hundar ska arbeta med vallning, jobba stenhårt under extrema omständigheter men ändå kunna ligga lågt i perioder av mindre arbete.
Hundarna ska vara införstådda med att det finns ett stort register av signaler(från viskningar till avgrundsvrål) och det betyder olika saker men är aldrig farligt. Vända sig till mig för stöd och aktivitet, nyfikna på vad jag ger dem för jobb. Kunna koppla av i väntan på arbete, jobba i extrema miljöer med extrem retning utan att tappa huvudet. Omedelbart avbryta det de gör oavsett retning om jag ber om det. Åka bil och sitta i bilen utan att hetsa upp sig, fast det ofta försiggår en massa spännande saker utanför. Sova avkopplat inne när inget arbete erbjuds och ta i för kung och fosterland så fort jag ber om det.
Jag belönar spontan kontakt, ögonkontakt och klickar in valpen väldigt tidigt. Mest för att tre minuter shejping är ett mirakelmedel mot övertrötthetsryck
Tränar in nått "tiggbeteende" som snabbt läggs på kommando för att bygga förståelse för inlärningsprocessen och att jag har ljud för vilka saker som lönar sig och inte.
Jag vill att hon ska förstå att röstvariation är ett kommunikationsmedel, så börjar tidigt att använda olika röstlägen för avledning osv. Hög/arg röst ger alltid dunderbelöning om hon avbryter det hon gör och ger mig fokus. Det är alltså inte ett hot!
Är noga med att inte låta valpen befinna sig i "dåligt" mentalt tillstånd. Aldrig stress, frustration eller maktlöshet - såna känslor bryts och ändras omedelbart. Det gäller att lära dem hantera frustration (tex utebliven belöning), hindra dem från att stressa upp sig och ge dem illusionen av att ha kontroll över sitt liv
Jag vill att de ska vara 100% trygga med all typ av beröring och närhet. Mina händer kan göra jobbiga saker (klippa klor, sätta henne i bilen) men då kommer det desto bättre belöning för det sen.
En sak jag uppskattar massor är självbehärskning. Doggie -zen. Låt bli att kasta dig efter det du vill ha så kommer jag ge dig nått ännu bättre. Det var det första jag började med med Ale, när hon var sju veckor gammal och fortfarande kvar hos uppfödaren. Det har man nytta av i alla lägen!