Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
ÄH, slappna av, det enda du kan göra är att visa upp din hund. Vad domaren tycker.. tja, det visar sig!

Domaren försökte i princip trösta mig för att jag hade en så otroligt ful saluki efter att vi varit inne i ringen ;) Jag är nöjd, hon uppförde sig tusen gånger bättre än väntat och jag blev förvånad av hur tjusig hon var på bilderna som @Tonto fotograferade.

Ja jag har inga förhoppningar/förväntningar alls på resultatet utan ser det som miljöträning :)

Haha va? Varför tyckte domaren hon var så ful? Jag kan inget om salukis men tycker hon är snygg!

Ja jag har inga förhoppningar/förväntningar alls på resultatet utan ser det som miljöträning :)

Haha va? Varför tyckte domaren hon var så ful? Jag kan inget om salukis men tycker hon är snygg!

Jag har varit med Tonto på två utställningar och på ena blev han BIM och fick hederspris för lovande valp. På den andra var han ett missfoster med två olikfärgade ögon och rosa fläckar på nosen. (Båda är rastypiskt. :rofl:)

Jag har varit med Tonto på två utställningar och på ena blev han BIM och fick hederspris för lovande valp. På den andra var han ett missfoster med två olikfärgade ögon och rosa fläckar på nosen. (Båda är rastypiskt. :rofl:)

Haha herregud att det skilja så mellan domare som ska döma samma sak :rofl: Men jag har förstått att det kan vara väldigt olika. Mamma har som sagt ställt ut sina hundar i många år med varierande resultat.

Alltså hur bemöter man dessa människor som känner att de måste stanna och klappa den lilla söta hunden? :banghead:

Vill ha en hund som skiter i allt utom mig oavsett om hon går i koppel eller är lös och då måste det ju miljötränas där man möter folk. Så idag var vi ute på gatorna och gick i koppel och den enda fotgängare vi mötte nästan ropade efter oss att vi skulle stanna så han fick klappa den lilla hunden och riktigt ökade tempot när han skulle över vägen. Vafan man frågar väl innan eller? :confused:

Sen på tillbakavägen mötte vi en cyklist och hon stanna också vid mötet och ville hälsa. Då förberedde jag oss lite innan mötet och satte Betty mot mig och hade godis i handen för att försöka hålla fokus. Sa till tanten att vi vill inte hälsa idag när hon var på väg att kliva av. Betty som aldrig skådat en cykel i rörelse innan morrade på den (fjant) så då sa tanten när hon hoppade på igen "nä den verkar ju inte gilla människor". I värsta fall hade hon kanske pussat ihjäl den lilla tanten, just därför ska hon lära sig att man bara får pussa på utvalda men det sa jag inte...

Vid ett annat tillfälle stannade en bil vid mötet och vevade ner rutan för att säga att hunden var så liten och söt.

Vad ska man säga? Måste han ha en stor skylt fastsatt på huvudet att idag vill vi inte hälsa?:idea:
Säg "gärna, när hennes rabies gått över" :grin:

Jag fattar inte det där! Jag gillar hundar och hälsar och gosar gärna, men jag gör det aldrig med främmande hundar ute. Ibland undrar jag om ägarna tror att jag är hundhatare, men jag tycker att den största tjänst jag kan göra dem är att ignorera deras hundar.

Häromdagen stannade jag och pratade med en kvinna med en lös portugisisk vattenhund och den uppförde sig så himla trevligt. Den såg mig på håll men när vi stannade och pratade brydde den sig inte om mig alls, den tog bara kontakt med sin matte hela tiden. Sådant imponerar på mig, inte för att jag inte ville klia lite på hunden utan för att det visar på bra hund och bra träning.

Santo är så himla pratig, är era valpar också det eller är det typiskt för whippar?

Ex, när han slår sig sitter han och "gråter" (piper, pratar, ylar) tills man kommer och tröstar honom, då är han som ett barn som lugnar sig och sedan slutar :laugh:

Santo är så himla pratig, är era valpar också det eller är det typiskt för whippar?

Ex, när han slår sig sitter han och "gråter" (piper, pratar, ylar) tills man kommer och tröstar honom, då är han som ett barn som lugnar sig och sedan slutar :laugh:

Det gjorde våran dalmatiner. Vi gjorde misstaget att trösta honom och pyssla om honom när han pep. Nu skriker han såfort han vill ha uppmärksamhet. :mad::laugh: Så vi får göra om och göra rätt.

Haha herregud att det skilja så mellan domare som ska döma samma sak :rofl: Men jag har förstått att det kan vara väldigt olika. Mamma har som sagt ställt ut sina hundar i många år med varierande resultat.

Roligt när domare dömmer raser där de inte ens läst rasbeskrivning. Jag påpekade för domaren att rosa på näsan får dom vara och att det inte ska dömmas förens de är ett år gamla och att de även då får ha 25% rosa. Dom mörknar nämligen med tiden. Då blev han skitsur. :D Hunden, den stackars kraken, hade ju pigmentbortfall på nosen! :eek:

Roligt när domare dömmer raser där de inte ens läst rasbeskrivning. Jag påpekade för domaren att rosa på näsan får dom vara och att det inte ska dömmas förens de är ett år gamla och att de även då får ha 25% rosa. Dom mörknar nämligen med tiden. Då blev han skitsur. :D Hunden, den stackars kraken, hade ju pigmentbortfall på nosen! :eek:

Haha stackars hund :D

Haha, vi hade en domare i Borås som läste rasstandarden på Ipad samtidigt som han dömde wachtlarna... :p

För er som inte vill att valpen ska bli hälsad på kan jag tipsa om att införskaffa någon form av "tjänstetecken", helst sådana man får välja tryck på. En del står det ju t ex "under träning" på, och folk kan tro att det är en blivande ledsagarhund ni håller på att träna upp. :D Det hör ju till allmänt vett att man då inte hälsar på valpen.

Idag har vi varit ner på stan där dom har något form utav minimarknad. Inte jättemycket folk, men lagom för lilleman som behöver träna på att inte hälsa på alla. Tänkte att det är omöjligt, då alla vill hälsa på honom trots att man säger nej... MEN, inte en enda försökte hälsa på honom idag (till hans stora besvikelse såklart) och han skötte sig kanon! Vi traskade på i vår takt och stannade inte när någon började prata om hur gullig han är, utan log och gick vidare. Verkar vara knepet här iallafall :p
IMG_1934_zpsurlxcbrq.jpg

Måste även visa buren!! Äntligen!! Efter mycket om och men bestämde jag för att måttbeställa en bur till A3an jag har, hämtade den idag och den verkar kanon! Milou säger att det är mycket trevligare att åka bil nu när buren inte är klaustrofobisk!:D Här är alltså A3an med bur i(och lite annat skit)! ping @Red_Chili
IMG_1941_zpscsd0ddxk.jpg

Är inte buren väldigt stor? Ur säkerhetssynpunkt ska ju inte buren vara för stor eftersom hunden då kan kastas runt mer. Å andra sidan bättre än att den är lös.

Framförallt för att hon hade för kort hals, sedan misstänker jag att han tyckte att hon inte hade tillräckligt sluttande rygg och eller tillräckligt krokiga bakben ;) Hon är absolut rastypisk och rakt igenom korrekt, men ja, domaren hade inte riktigt koll på det. Kommer aldrig mer ställa för någon som inte är utbildad att döma saluki, det är bara slöseri med pengar. (Men jag är ändå glad att jag åkte den där gången, det var bra för henne att vara ensam med mig "på äventyr")

Idag på fm fick Chess leta lite godis inne och så tränade vi på vår läxa från valpkursen. Nu i em var vi ute och gick. Tänkte gå en ny väg (ny för Chess) och då behöver man gå en bit på 70 vägen som går utanför oss. Har aldrig gått så långt med båda barnen och Chess samtidigt bör hon varit i koppel. Det gick jättebra :):up:

Bilden blev suddig men man ser lite iallafall :D

12543401_1719896501556780_464662013_n.jpg

För er som inte vill att valpen ska bli hälsad på kan jag tipsa om att införskaffa någon form av "tjänstetecken", helst sådana man får välja tryck på. En del står det ju t ex "under träning" på, och folk kan tro att det är en blivande ledsagarhund ni håller på att träna upp. :D Det hör ju till allmänt vett att man då inte hälsar på valpen.

Jag har det motsatta problemet. Jag VILL att folk ska komma fram och klappa och kanske ge en liten godis så hon inte behöver tycka att främlingar är lika läskiga. Och det har blivit mycket bättre! Från att helt gömma sig och tycka det är läskigt, till att sitta ner och visa alla tecken på att "hon inte vill slåss" (bakåtdragna öron, slicka sig runt munnen). Positivt tycker jag, efter att ha ägt en hund som var livrädd för andra människor.

Fick igår veta att Nikkis kullbror blivit avlivad pga "lynnesfel". Vet inte hur mycket det beror på mixen av raserna (Nikki är ju också knepig, men jag är rätt tuff med henne och tränar hårt för att hon ska vara vettig) och könsmognaden. Frågade uppfödaren i samma veva om de andra två syskonen och där var det tydligen riktigt trevliga hundar. Blandrasaveln när den är som bäst ;) . Jag är supernöjd med min lillskit, men då visste jag också vad jag hade i kopplet redan när jag köpte henne. Och var beredd på det värsta av alla världar.

@Wingates kan ju intyga på hur snäll min råtta är :D . Hon vet hur hon charmar hundägare iallafall. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka