Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad ska man säga? Måste han ha en stor skylt fastsatt på huvudet att idag vill vi inte hälsa?:idea:
Man säger "Ni ska INTE hälsa!" med sur min, blir känd som traktens surkärring/surgubbe och slipper de flesta. Frågar någon varför så svarar man antingen "Vi tränar på att inte hälsa" eller "Därför". Fortsätter de tjata så kan man säga något i stil med "Min hund är ingen allmän nöjesattraktion, låt oss vara nu!".
Jag har ingen som helst anledning att glädja folk i omgivningen genom att låta dem hälsa på en valp. I det långa loppet blir de nog gladare av att jag lyckas lära hunden att inte flyga rakt upp i ansiktet på allt och alla.

Yep, jag har tröttnat på folk. Framförallt på de som säger "Men det gör inget om hon hälsar på mig" när jag försökt förklara på femtio olika sätt hunden inte ska hälsa.

Man säger "Ni ska INTE hälsa!" med sur min, blir känd som traktens surkärring/surgubbe och slipper de flesta. Frågar någon varför så svarar man antingen "Vi tränar på att inte hälsa" eller "Därför". Fortsätter de tjata så kan man säga något i stil med "Min hund är ingen allmän nöjesattraktion, låt oss vara nu!".
Jag har ingen som helst anledning att glädja folk i omgivningen genom att låta dem hälsa på en valp. I det långa loppet blir de nog gladare av att jag lyckas lära hunden att inte flyga rakt upp i ansiktet på allt och alla.

Yep, jag har tröttnat på folk. Framförallt på de som säger "Men det gör inget om hon hälsar på mig" när jag försökt förklara på femtio olika sätt hunden inte ska hälsa.

Får jobba på min inre surtant då :devil: Lär inte ta så lång tid. Hittills har jag mött EN som bara gått förbi. Blir dum i huvudet på sånt. JA hunden är söt men kolla då :banghead: Jag har aldrig gått fram till okänd hund, det får man lära sig från det att man är liten men valpar är tydligen inte inräknat i det (för de är ju så söta och kan inte bitas eller nått. De räknas väl knappt till hund utan med gosedjur)

Får jobba på det imorgon, märkte idag att vi hade lite koppellydnad att träna på harkel...

Får jobba på min inre surtant då :devil: Lär inte ta så lång tid. Hittills har jag mött EN som bara gått förbi. Blir dum i huvudet på sånt. JA hunden är söt men kolla då :banghead: Jag har aldrig gått fram till okänd hund, det får man lära sig från det att man är liten men valpar är tydligen inte inräknat i det (för de är ju så söta och kan inte bitas eller nått. De räknas väl knappt till hund utan med gosedjur)

Får jobba på det imorgon, märkte idag att vi hade lite koppellydnad att träna på harkel...

Jag undvek faktiskt att gå i centrum (trots att det är närmaste vägen till min mor som jag besöker ofta) och på andra platser med mycket folk under tiden som Ebrah var i värsta söt-åldern, just för att jag inte orkade med människor...

Alltså hur bemöter man dessa människor som känner att de måste stanna och klappa den lilla söta hunden? :banghead:

Vill ha en hund som skiter i allt utom mig oavsett om hon går i koppel eller är lös och då måste det ju miljötränas där man möter folk. Så idag var vi ute på gatorna och gick i koppel och den enda fotgängare vi mötte nästan ropade efter oss att vi skulle stanna så han fick klappa den lilla hunden och riktigt ökade tempot när han skulle över vägen. Vafan man frågar väl innan eller? :confused:

Sen på tillbakavägen mötte vi en cyklist och hon stanna också vid mötet och ville hälsa. Då förberedde jag oss lite innan mötet och satte Betty mot mig och hade godis i handen för att försöka hålla fokus. Sa till tanten att vi vill inte hälsa idag när hon var på väg att kliva av. Betty som aldrig skådat en cykel i rörelse innan morrade på den (fjant) så då sa tanten när hon hoppade på igen "nä den verkar ju inte gilla människor". I värsta fall hade hon kanske pussat ihjäl den lilla tanten, just därför ska hon lära sig att man bara får pussa på utvalda men det sa jag inte...

Vid ett annat tillfälle stannade en bil vid mötet och vevade ner rutan för att säga att hunden var så liten och söt.

Vad ska man säga? Måste han ha en stor skylt fastsatt på huvudet att idag vill vi inte hälsa?:idea:

När jag går en viss runda här hemma går man typ igenom en förskolas lekplats och jag säger bara "tyvärr, de tycker inte om att bli klappade" :angel:

Ja, jag tror att en del orsakas av vår överväldigande välvilja. Och det är väl inte jättekonstigt om valpen är lite fundersam första måltiden utan syskonen (konkurrens kan ju dölja dålig aptit) eller vid första dygnets oro över flytten. Men det många beskriver här låter ju helt galet.

Det är lite samma som när många får barn, tror jag. Man är så rädd att göra fel och håller lite för noga koll. Även om det förmodligen är extremt ovanligt så kan ju trots allt bli som för @Tonto och det är väl såna katastroftankar som ställer till det ibland.
Nu menar jag inte att valpar här i tråden inte har riktiga problem. Det vet jag ju inget om. Men generellt kan jag nog tänka mig att vi "uppfinner" många problem rörande dem vi älskar av just välvilja.

Imorgon blir lilleman 4 månader och nästa vecka börjar valpkursen. Ska bli spännande att se hur han hanterar 5 okända hundar samt hur han lyder med dem runt omkring :D Igår klickade jag dessutom in ett nytt trick som han bjöd på själv, buga! Så duktig är han.

I slutet av februari ska vi på utställning :nailbiting: Jag kan inget om sånt!
Du kan lugna dig med att ingen väntar sig att en valp ska uppföra sig det minsta på en utställning, så det kommer gå fint ;) Träna lite på att gå i koppel i lämpligt tempo (så att hunden travar bredvid dig utan att hoppa runt allt för mycket) och försök träna på att stå still på kommando. Resten löser sig ;) Domaren eller ringsekreteraren kommer säga när ni ska in i ringen, var ni ska stå, hur ni ska springa runt, när ni ska stå stilla igen osv. Du behöver inte kunna något sådant utantill.

Blir mer och mer kär i min Tage :love: Har skrivit det förr men får skriva det igen, han är en så himla fin kompis! Alltid glad och alltid sugen på att hitta på något. Jag har inte tränat så mycket med honom innan annat än sånt som sker i vardagen. Sambon gick valpkursen och ja, jag har inte gjort så mycket med honom. Men nu den sista tiden har jag börjat göra lite rallylydnadsövningar (har gått en kurs i det med gammelhunden) och Tage är faktiskt himla duktig. Det är vääääldigt ovant för mig att träna med någon annan hund än gammelhunden, det är ju honom jag tränat med i 10 år. Tage är mer långsam och behöver peppas upp lite mer. Men nu ikväll lärde han sig "bakom", som används efter sittande framför. Så nu kan han både ingång vänster och ingång höger efter "Sitt framför". Han följer en godisbit i handen väldigt bra ;) så många andra skyltar går att göra med honom, men han förstår inte vad han gör utan följer bara handen så det gills inte riktigt än :p
925388_434627476743335_287648729_n.jpg

Du kan lugna dig med att ingen väntar sig att en valp ska uppföra sig det minsta på en utställning, så det kommer gå fint ;) Träna lite på att gå i koppel i lämpligt tempo (så att hunden travar bredvid dig utan att hoppa runt allt för mycket) och försök träna på att stå still på kommando. Resten löser sig ;) Domaren eller ringsekreteraren kommer säga när ni ska in i ringen, var ni ska stå, hur ni ska springa runt, när ni ska stå stilla igen osv. Du behöver inte kunna något sådant utantill.

Haha det jag är mest rädd för är att jag inte ska sköta mig :D:p

Gå i koppel gör hon ju rätt fint men får prova att springa med henne :) Men hur ska hon stå? Har iaf tränat "stå" ett tag så det funkar oftast :D
Tur jag har mamma som har ställt massa ggr!

@Monifa Som hundägare får en snabbt lära sig att vara bestämd mot andra människor, när söthetsåldern är förbi är det diverse hundar som "bara vill leka" som ska släppas fram :meh: "Hen har loppor" brukar fungera då...

Haha det jag är mest rädd för är att jag inte ska sköta mig :D:p

Gå i koppel gör hon ju rätt fint men får prova att springa med henne :) Men hur ska hon stå? Har iaf tränat "stå" ett tag så det funkar oftast :D
Tur jag har mamma som har ställt massa ggr!

Hur tänker du att du inte ska sköta dig? Se till att vara på plats i tid bara, ha med vaccinationsintyg och nummerlapp så blir det bra :D

Nu ställs ju olika raser lite olika, men rent generellt blir det jättebra om hunden står med frambenen parallellt rakt under sig och frambenen liiite bakåt och bredvid varandra. Såhär såg Ebrah ut när vi stod stilla på utställning:
12241566_570633156418402_642358633400707459_n.jpg

Hur tänker du att du inte ska sköta dig? Se till att vara på plats i tid bara, ha med vaccinationsintyg och nummerlapp så blir det bra :D

Nu ställs ju olika raser lite olika, men rent generellt blir det jättebra om hunden står med frambenen parallellt rakt under sig och frambenen liiite bakåt och bredvid varandra. Såhär såg Ebrah ut när vi stod stilla på utställning:
12241566_570633156418402_642358633400707459_n.jpg

Ja jag vet inte riktigt! Känns som jag kommer göra alla fel :o Har inte skickat in anmälan än och jag är redan nervös!

Vi får träna lite på att springa och ställa upp oss :D

Hon är fin din lilla :love: Hur gick det när hon ställdes?

Ja jag vet inte riktigt! Känns som jag kommer göra alla fel :o Har inte skickat in anmälan än och jag är redan nervös!

Vi får träna lite på att springa och ställa upp oss :D

Hon är fin din lilla :love: Hur gick det när hon ställdes?

ÄH, slappna av, det enda du kan göra är att visa upp din hund. Vad domaren tycker.. tja, det visar sig!

Domaren försökte i princip trösta mig för att jag hade en så otroligt ful saluki efter att vi varit inne i ringen ;) Jag är nöjd, hon uppförde sig tusen gånger bättre än väntat och jag blev förvånad av hur tjusig hon var på bilderna som @Tonto fotograferade.

Alltså hur bemöter man dessa människor som känner att de måste stanna och klappa den lilla söta hunden? :banghead:

Vill ha en hund som skiter i allt utom mig oavsett om hon går i koppel eller är lös och då måste det ju miljötränas där man möter folk. Så idag var vi ute på gatorna och gick i koppel och den enda fotgängare vi mötte nästan ropade efter oss att vi skulle stanna så han fick klappa den lilla hunden och riktigt ökade tempot när han skulle över vägen. Vafan man frågar väl innan eller? :confused:

Sen på tillbakavägen mötte vi en cyklist och hon stanna också vid mötet och ville hälsa. Då förberedde jag oss lite innan mötet och satte Betty mot mig och hade godis i handen för att försöka hålla fokus. Sa till tanten att vi vill inte hälsa idag när hon var på väg att kliva av. Betty som aldrig skådat en cykel i rörelse innan morrade på den (fjant) så då sa tanten när hon hoppade på igen "nä den verkar ju inte gilla människor". I värsta fall hade hon kanske pussat ihjäl den lilla tanten, just därför ska hon lära sig att man bara får pussa på utvalda men det sa jag inte...

Vid ett annat tillfälle stannade en bil vid mötet och vevade ner rutan för att säga att hunden var så liten och söt.

Jadu.. första två dagarna hade hon nog hälsat på alla här i huset.. :crazy:

Igår blev jag vansinnig! Vi var ute på kissrunda som vanligt och valpen strosade lite efter oss som hon brukar när hon är nyvaken. Helt plötsligt hör jag att granntanten har böjt sig ner över henne och lockat på henne = överlycklig valp som helt glömmer att kissa och tycker att matte är skittråkig som tvingar henne därifrån. :banghead:

Det är lite samma som när många får barn, tror jag. Man är så rädd att göra fel och håller lite för noga koll. Även om det förmodligen är extremt ovanligt så kan ju trots allt bli som för @Tonto och det är väl såna katastroftankar som ställer till det ibland.
Nu menar jag inte att valpar här i tråden inte har riktiga problem. Det vet jag ju inget om. Men generellt kan jag nog tänka mig att vi "uppfinner" många problem rörande dem vi älskar av just välvilja.

Nejmen vad menar du. Min är helt normal. Åt till och med utan att bli matad med sked idag. :angel:

Jadu.. första två dagarna hade hon nog hälsat på alla här i huset.. :crazy:

Igår blev jag vansinnig! Vi var ute på kissrunda som vanligt och valpen strosade lite efter oss som hon brukar när hon är nyvaken. Helt plötsligt hör jag att granntanten har böjt sig ner över henne och lockat på henne = överlycklig valp som helt glömmer att kissa och tycker att matte är skittråkig som tvingar henne därifrån. :banghead:

Tänker inte folk på att de själva kan vart i kontakt med smitta, valpen kan vara sjuk, valpen kanske är reserverad. Eller bara fråga.

Ingen går väl fram till barn efter egen vilja och gullar? :meh:

Tänker inte folk på att de själva kan vart i kontakt med smitta, valpen kan vara sjuk, valpen kanske är reserverad. Eller bara fråga.

Ingen går väl fram till barn efter egen vilja och gullar? :meh:
Jodå. När jag var liten och följde med pappa till affären för att handla var det en gammal tant som kom fram helt från ingenstans och kramade mig för att hon tyckte jag var så söt. Jag blev helt ställd, och det blev pappa också.

Jodå. När jag var liten och följde med pappa till affären för att handla var det en gammal tant som kom fram helt från ingenstans och kramade mig för att hon tyckte jag var så söt. Jag blev helt ställd, och det blev pappa också.

Men vafan.
Visst jag och min bästa barndomskompis blev stannade ett par gånger för att få frågan om vi var tvillingar följt av kommentaren att vi var väldigt söta. Men sen klädde vi oss i exakt lika dana kläder och hade samma frisyr.

Mänskligheten :banghead: svensken som annars är så kontaktskygg.

Valpar är ju väldigt söta så jag förstår att många vill klappa. Jag tycker att det är roligt om folk vill hälsa och de flesta kan ju ta ett nej. När jag hade rottis var jag bara noga med att säga att de fick gärna hälsa om de lyssnade på HUR de skulle hälsa och lovade att klappa när hon blev stor också:D
Jag har inga problem med folk så länge de frågar och kan ta ett nej. Barn fick alltid hälsa på min fina tant, de blev glada och hon också. Sen passade jag på att berätta hur de skulle hälsa, att det är viktigt att fråga och säga hej till hunden så den vet att någon ska hälsa. Jag har lärt känna så otroligt många människor genom mina hundar genom åren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur