Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir helt chockad över att så många har så stora problem med valparnas aptit. Känns som en rätt viktig basal instinkt, det där med födosök och aptit.
Ärligt så tror jag många får hem en valp som sen inte har konkurrens av sina syskon och så fortsätter nya ägaren ge 4 mål per dag och valpen hinner inte ens bli hungrig mellan målen och börjar matstrejka.

Jag säger alltid åt mina valpköpare att ge 3 mål från den dagen dom hämtar valpen - just för att hinna få lite matlust mellan måltiderna.

Jag är också lite förvånad över alla matproblem rörande valpar. Jag har aldrig hört talat om valpar som krånglar så med maten. Möjligen unghundar som går igenom könsmognad och liknande, men 10-veckorsvalpar? Nej. Och det verkar ju vara olika raser som drabbas av det också. Avlas det inte för födointresse längre så är ju det förstås ett stort problem.

Sen tror jag man ska vara försiktig med alltför många foderbyten med små valpar. Om uppfödaren ger bra foder så fortsätt med det, om inte så välj ett foder och låt valpen ha det under en längre tid, och ha lite is i magen (om inte valpen visar allergi mot fodret eller liknande förstås).

Yey! Inatt var första natten sedan diarrén började som Santo sov hela natten igen. Och magen har varit nääästan som vanligt under dagen! Hoppas att det håller i sig nu!!

Chess och barnen sov hos mina föräldrar lör-sön för jag och maken var på dans. Det var första gången Chess sov borta och det hade gått jättebra! :) Hon var helt överlycklig när jag kom och pep och klättrade :D

Ikväll är det valpkurs igen! Ska ta svängen om Granngården och hitta nån rolig leksak som vi kan ta med och ha som belöningsleksak :)

Betty har inte kräkts sedan foderbytet så det är ju bra.

Ska ut och gå en något längre promenad nu på morgonen så får vi se om hon blir nå hungrig. Ikväll ska hon busa med sina kompisar och blir förhoppningsvis hungrig. Väga henne ska jag göra nu på morgonen också.

Tror min kära Nikki är påväg in i löp faktiskt. Svårt att säga men hanhundar har blivit lite väl intresserade av hennes, privata delar.

Igår vart det terrierbus med en 10 månader gammal Staffordshire Bullterrier hane, riktigt snygg kille var det. Vart brottning på hög nivå, men han hade inte en chans när Nikki fick upp farten. ;) Ägaren blev imponerad av Nikkis spänst. Hon briljerade lite med den genom att hoppa över staffen mer än en gång, samt göra ett snyggt hopp mot ett träd - vända i luften, och landa på marken. Den lilla räkan är knäpp. Medans hundarna busade så kom en annan hund, Nikki och respektive reagerade, men så fort jag kallade in Nikki så kom hon direkt. Likaså Staffen hakade på sin nyfunna kärlek ;) så fick två hundar fångade till priset av en.

Tja.. Det är en valp du har :D hur hade du tänkt dig att det skulle vara? Får han möjlighet att springa av sig ordentligt ute så att du slipper kapplöpningen inomhus?
Vi har ont om sådana möjligheter (speciellt som herrn inte behagar gå ut) - men igår var vi i ett inomhus-centrum och kollade folk och hundar. Han betedde sig som en riktig unge: kastade sig på golvet och skrek när vi skulle gå hem :D Kaka har nog hittat maka

PS Vi har dessutom problem med Släkting som tydligen alinerat grannarna (vilket jag inte fick veta förrän i lördags när en granne var så demonstrativt sur att jag måste fråga varför. Hen hade jätte-problem med Släkting och det hade minsann andra i huset också. :devil:Va fan är det med folk? - flera har mitt telefonnummer, så varför kan de inte ringa mig eller t.o.m. lägga en lapp i brevlådan? Varför måste de hålla på och tala OM folk och jaga uppvarandra istf att tala med den som faktiskt kan GÖRA något. Folk gillar nog sina offerkoftor alldeles, alldeles för mycket:()

Pysslingen är också för söt - vi gick till djuraffären och köpte en tjockare vinterjacka och fick hjälp att klippa klor. Under kloklippningen tjöt han som en stucken gris - men dagen efter när vi behövde byta vinterjackan spårade han glatt tillbaka till affären och var jättelycklig när han fick gå dit.

Vi har inga problem med matintaget här, mer än att oavsett hur mycket vi matar på så är han lite i tunnaste laget. Han är inte för smal, men lite mer hull hade kanske inte gjort något.
Han äter nästan det dubbla mot vad han ska nu, så jag hoppas att det ger med sig snart :) Han förbrukar energi som en jagvetintevad, och äter nästan 1kg färskfoder/dag nu..

Pyssling är rätt smal - men han har byggt upp förråd av torrisar och diverse tuggisar i sina hörnor (Han har fått ett par färska småbitar av lammben som säljs för buljong-/soppkok - sedan har viss fått hjälp att raida kylskåpet efter fler). Pilutta mig om jag ville få kontroll över matintaget

Santo sov hela natten igen :banana: magen ännu lite bättre. Imorrn ska de lämnas hemma när jag har lektion i skolan 9-10, kan bli intressant! Han är rätt duktig på att tugga på saker han hittar så jag får rensa ordentligt hemma ikväll. Han har självklart lämnats hemma själv innan, men då max 45 min. Kommer nog sitta och tänka på hundarna hela föreläsningen :nailbiting:

Och vem var gladast kl 07.45 i morse när vi kom tillbaka till jobbet efter tre veckors ledighet? Jo - Disa!!
Vilken lycka att få träffa och busa med alla arbetskollegor igen, och sååå kul att få hoppa ner i jobb-korgen och hitta alla leksaker som man inte sett på tre veckor!

Tänk om Disas ägare (dvs undertecknad) varit lika glad över att få börja jobba igen..

Och vem var gladast kl 07.45 i morse när vi kom tillbaka till jobbet efter tre veckors ledighet? Jo - Disa!!
Vilken lycka att få träffa och busa med alla arbetskollegor igen, och sååå kul att få hoppa ner i jobb-korgen och hitta alla leksaker som man inte sett på tre veckor!

Tänk om Disas ägare (dvs undertecknad) varit lika glad över att få börja jobba igen..

Hur gammal är hon nu och vad väger hon?

Jösses min sumo-valp har inte bara blivit smal, hon har krympt oxå:nailbiting: Fast enbart lite i vikt, men ser ut att ha blivit utdragen på längden :D Att busa runt efter mamma i massor med snö har tagit ut sin rätt. Får nog höja matransonen ännu lite till:cautious: Hon kommer inte tacka nej, för i denna valp finns ingen botten i magsäcken :p

Igår fick Ozzy träffa på en gammal Jack Russel, snäll liten kille men tyckte att den där valpen (som är mer än dubbelt så hög) var lite väl på. Väldigt stukad Ozzy efter en rejäl utskällning från Billy men efter ett tag var det glömt och plötsligt är det Billy som ligger på rygg??? Vad hände, har jag en väldigt dominant hund eller försökte Billy lära honom något?

Vi har inga problem med matintaget här, mer än att oavsett hur mycket vi matar på så är han lite i tunnaste laget. Han är inte för smal, men lite mer hull hade kanske inte gjort något.
Han äter nästan det dubbla mot vad han ska nu, så jag hoppas att det ger med sig snart :) Han förbrukar energi som en jagvetintevad, och äter nästan 1kg färskfoder/dag nu..
Hur mycket väger han nu? ebrah äter ca 700g mat nu tror jag. Tippar på att hon kommer väga ca 20kg när hon blir vuxen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur