Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja.. Det är en valp du har :D hur hade du tänkt dig att det skulle vara? Får han möjlighet att springa av sig ordentligt ute så att du slipper kapplöpningen inomhus?
Apropå det! Hur mycket vågar man låta dom "springa av" sig? Min är en riktig liten piraya och härjar runt här hemma och ute sitter hon bara och tuggar på en pinne och vägrar röra sig (tills hon kommer in då :sneaky:) så idag åkte vi till skogen så hon fick springa lös en stund samt att vi gick nån km i koppel. Men hon visar inte en sekund att hon är trött så jag är rädd att jag ska ta ut henne helt. Nu är hon dock helt utslagen. :o Vågar jag åka till skogen någon gång i veckan (eller oftare) eller kommer hon gå sönder då? :crazy:

Apropå det! Hur mycket vågar man låta dom "springa av" sig? Min är en riktig liten piraya och härjar runt här hemma och ute sitter hon bara och tuggar på en pinne och vägrar röra sig (tills hon kommer in då :sneaky:) så idag åkte vi till skogen så hon fick springa lös en stund samt att vi gick nån km i koppel. Men hon visar inte en sekund att hon är trött så jag är rädd att jag ska ta ut henne helt. Nu är hon dock helt utslagen. :o Vågar jag åka till skogen någon gång i veckan (eller oftare) eller kommer hon gå sönder då? :crazy:
Om vi säger såhär: min Ebrah är en 6 månader galen saluki. Antalet dagar hon inte sprungit lös i skog sedan jag fick hem henne, de dagarna kan jag räkna på en hand ;) Enda skillnaden mellan henne och syskonen hittills är att hon verkar vara den som växer jämnast och den som har mest muskler. Jag har henne inte i koppel mer än nödvändigt (det blir tyvärr en hel del koppel ändå, jag bor trots allt centralt i en Stockholmsförort, men alla rundor som är mer än bara "kissa utanför dörren" innebär att hon får springa lös någonstans).

Om vi säger såhär: min Ebrah är en 6 månader galen saluki. Antalet dagar hon inte sprungit lös i skog sedan jag fick hem henne, de dagarna kan jag räkna på en hand ;) Enda skillnaden mellan henne och syskonen hittills är att hon verkar vara den som växer jämnast och den som har mest muskler. Jag har henne inte i koppel mer än nödvändigt (det blir tyvärr en hel del koppel ändå, jag bor trots allt centralt i en Stockholmsförort, men alla rundor som är mer än bara "kissa utanför dörren" innebär att hon får springa lös någonstans).
Bara på grund av dig som jag vågar släppa henne överhuvudtaget! :D Men bromsar du henne mågot eller får hon springa så länge hon orkar? Glad att min inte har ett sånt behov av att springa iaf. :o

Eljloppan är 8 kilo mindre än de andra, och hamnar alltid sist när de busar, vilket hörs. Hon skriker nämligen rakt ut när hon inte hinner ikapp dem! :rofl:

Hon har vallat lite idag. Och kört "dogparkour" i skogen som är fylld av vindfällt timmer. Och dragit pulka i femspannet. Och gått en buspromenad med grabbarna. I djupsnön. Hårt liv ;)

12507534_10153455044668666_4608167842765765047_n.jpg

11221829_10153455044913666_8382061390398002220_n.jpg

12509058_10153455044948666_6047482345658624507_n.jpg

Bara på grund av dig som jag vågar släppa henne överhuvudtaget! :D Men bromsar du henne mågot eller får hon springa så länge hon orkar? Glad att min inte har ett sånt behov av att springa iaf. :o

Mina går lösa med flocken på vanliga promenader från start. BC i grupp, som håller rätt hårt tempo.

Jag belönar all kontakt från valpen i början, så de håller sig ju nära mig och jag ser om de börjar se trötta ut så de behöver åka på armen en bit.

Vår springer också lös dagligen! Det måste han få göra annars härjar han inne hela tiden :D

Jag bromsar inget alls, njuter av lugnet hemma istället ;) MEN jag märker när hon börjar bli trött och då drar vi oss hemåt. Hon springer lika galet hela tiden, men är Aysu med så börjar hon bita Aysu mer när hon blir trött, lite överslagsbeteende.

Jag skulle tycka det var betydligt mer läskigt att ha valpen kopplad "hela tiden". Det är SÅ mycket enklare att träna inkallning när de är små och jag är övertygad om att en hund som redan från början lär sig röra sig fritt i skog skadar sig mindre som vuxen. Aysu fick knappt vara lös (knappt komma ut öht..) innan hon kom till mig. Det var mycket läskigare att släppa henne än valpen i början, just pga skaderisk. Aysu kunde ju komma upp i hög hastighet eftersom hon var färdigvuxen, men hade inte koll på hur marken i skogen fungerade. Det tog lång tid innan jag vågade ha henne lös i rejält kuperad terräng, men Ebrah har varit det från start.

Hade en jättetrevlig eftermiddag ihop med @Wingates och Ammo.

Nikki & Ammo trivdes utmärkt i varandras sällskap och rastgården var en lyckoträff. Tyvärr var det mörkt när vi kom dit så bemödade mig inte ens att ta fram kameran, någon annan gång kanske? :) Nikki stensover än, och då kom vi hem vid 6-snåret. Trött, nöjd och glad. Kul att se hur bra en 30 kg tung 9 månader dobbis kan leka så fint ihop med en 8 kg lätt slyngel på 6 månader. De var verkligen av samma kaliber :love: .

Jag är kär och fast besluten i att nästa hund ska bli en Ammo, vilken hund :heart . Det var verkligen en dobbis i min smak :love:

@Ferrari Måste ha sett roligt ut med storleksskillnaden :D Min 9 kgs hund lekte ofta med stora hundar i hans ungdom. Storleken verkar inte ha någon betydelse, min var alltid bossen ;)

@Ferrari Måste ha sett roligt ut med storleksskillnaden :D Min 9 kgs hund lekte ofta med stora hundar i hans ungdom. Storleken verkar inte ha någon betydelse, min var alltid bossen ;)

Haha, ja, det var en hel del jage (Nikki älskar att bli jagad), och en del omkullvältningar i snön. Roligaste var nog att Nikki, när Ammo kom nära, så slängde hon sig på rygg på marken INNAN han hann putta på henne. Så han fick istället skutta över henne och vända sig om i luften. Nikki var väl nästan mer på Ammos rygg och huvud ibland än på marken, men de var väldigt lika på sättet de lekte och ingen av dem ville sluta.

Det lugnaste Ebrah gjort sedan vi kom hem för ca 40 min sedan?
Suttit stilla och skällt, vilket hon gjort några sekunder, annars var det lugnaste att gräva som en idiot i olika hundsängar.

Imorgon ska vi börja dagen med att åka till något ställe där hundarna kan vara lösa och springa ordentligt. Det har blivit dåligt med det hela veckan (de har mest fått springa av sig lite kort och gått tråkiga koppelpromenader). Jag längtar redan tills vi kommer hem från morgondagens promenad...

Ok. Nu sover valp. Meen hon är varm efter att ha flängt runt hur mycket som helst så jag måste ha fönstret öppet, annars blir hon för varm och kan inte slappna av :banghead:

har nu filmat suris när jag och stora hunden var ute men glömde lägga fram ett ben så får göra de nästa gång o se om de blir någon skillnad
Han gick mest runt halva tiden sen låg han på dörrmattan tills vi kom tillbaka

Efter morgonpromenaden är valpen trööött. Vanliga rundan i skogen som brukar ta ca 1,5 timma var extra jobbig idag pga all snö som kommit senaste dygnet och ingen hade gått där före oss, så inget upptrampat alls. Mamma-hund var galen av lycka och plöjde runt i högt temp i den djupaste snön hon kunde hitta och valpen försökte hänga på - men avbröt då med jämna mellanrum och kom till mig där jag trampade upp stigen. Mamma-hund var för snabb och orkade så mycket mer :p Men dom har så himla kul i snön. När vi kom ut på fältet efter skogen så letades det sork under snön och där är snön så djup nu att den går upp så inga ben på hundarna syns :D Nu lär jag få öka maten rejält på valpisen, för hon bränner energi till tusen. Sumo-valpen blev en smalis-valp pga kylan under loppet av några dagar och nu med något varmare väder, men med mycket snö så lär hon fortsätta förbränna massor :) Tufft, men kul för kortbeningar ute nu !

Otis har fått jaga lite igen, både i lördags och igår :)
Föret har varit ganska skarpt för tassarna, så däremellan har det varit lugnt.
I lördags jobbade han på fint och drev älg i ca 10 minuter :up: Igår gjorde han inga direkta storverk, men när en av de andra hundförarnas hund tog upp bara 100m från oss och Otis var precis i närheten så hängde han på det. Inte helt önskvärt, men svårt att göra något åt när man står mitt inne i en tät granplantering och han är 80m ut.. Hursom så tyckte han inte att det var så skoj med samjakt, utan släppte efter någon minut och kom tillbaka till matte. Mycket bra! :up:

Såten han fick gå var kort dock, bara 40 min. Idag har han hämnats genom att vara en riktig skithund med hur mycket energi som helst :p Det har kommit en del snö här dock, så jag tänkte ut och härja med honom i den sedan. Han är ganska sliten på sina tassar och totalvägrar skor, men vi har fått ca 10cm nysnö här vilket borde vara ok för tassarna ändå :)

Hade en jättetrevlig eftermiddag ihop med @Wingates och Ammo.

Nikki & Ammo trivdes utmärkt i varandras sällskap och rastgården var en lyckoträff. Tyvärr var det mörkt när vi kom dit så bemödade mig inte ens att ta fram kameran, någon annan gång kanske? :) Nikki stensover än, och då kom vi hem vid 6-snåret. Trött, nöjd och glad. Kul att se hur bra en 30 kg tung 9 månader dobbis kan leka så fint ihop med en 8 kg lätt slyngel på 6 månader. De var verkligen av samma kaliber :love: .

Jag är kär och fast besluten i att nästa hund ska bli en Ammo, vilken hund :heart . Det var verkligen en dobbis i min smak :love:
Det var superkul att ses,det görvi gärna om!
Klart du ska ha dobbis senare ^_^

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård