Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du pratat med uppfödaren om Bettys problem? Vad tror hon om det?

Hon kände väl lite som jag att funkar det inte få jag väl byta. Men hon trodde väl inte att det berodde på Bozita i sig. Sen har vi inte pratat om det nämnvärt.

Ska testa färskfoder, hon äter torrisarna med dåligt aptit men är egentligen rätt glad i mat.

Kl.
Idag vid klockan fyra började hon kräkas vitt skum. Kanske 5 ggr totalt fram till 6 tiden. Kom upp en liten klisterlapp i plast (intakt så finns inga bitar kvar i magen) vid andra kränkningen. Sin vid 7 fick hon frukost och när jag sedan åkte och hon var kvar hemma med sambon hade hon kräkts två gånger till mellan 8 och 9 och sen hade hon pillat i sig lite foder till och vatten som åkte upp ganska omgående sa han. Var nått rött i tydligen så misstänker att hennes mage inte gillade de nya godisarna.

Fick lite uppblött torrfoder för 30 min sedan och än har hon inte kräkts. Får väl se hur det fortsätter, ska in och köpa foder idag (det ni rekommenderat. Hoppas att återförsäljaren är bra på tillskott etc. Ska googla lite nu innan också). Kräks hon inget mer idag börjar jag fasa in det sakta från och med imorgon. Ska köpa lite mer leksaker och tuggrejer också.

Hon kände väl lite som jag att funkar det inte få jag väl byta. Men hon trodde väl inte att det berodde på Bozita i sig. Sen har vi inte pratat om det nämnvärt.

Ska testa färskfoder, hon äter torrisarna med dåligt aptit men är egentligen rätt glad i mat.

Kl.
Idag vid klockan fyra började hon kräkas vitt skum. Kanske 5 ggr totalt fram till 6 tiden. Kom upp en liten klisterlapp i plast (intakt så finns inga bitar kvar i magen) vid andra kränkningen. Sin vid 7 fick hon frukost och när jag sedan åkte och hon var kvar hemma med sambon hade hon kräkts två gånger till mellan 8 och 9 och sen hade hon pillat i sig lite foder till och vatten som åkte upp ganska omgående sa han. Var nått rött i tydligen så misstänker att hennes mage inte gillade de nya godisarna.

Fick lite uppblött torrfoder för 30 min sedan och än har hon inte kräkts. Får väl se hur det fortsätter, ska in och köpa foder idag (det ni rekommenderat. Hoppas att återförsäljaren är bra på tillskott etc. Ska googla lite nu innan också). Kräks hon inget mer idag börjar jag fasa in det sakta från och med imorgon. Ska köpa lite mer leksaker och tuggrejer också.
Aj då, det där lät ju inte så bra. Hoppas det löser sig med nytt foder! Men det kan ju vara annat som spökar i magen också, något hon stoppat i sig ute kanske?

Aj då, det där lät ju inte så bra. Hoppas det löser sig med nytt foder! Men det kan ju vara annat som spökar i magen också, något hon stoppat i sig ute kanske?

Ja nu inatt var det garanterat att hon ätit nått. Men i vanliga fall, nej. Det tror jag inte. Det är alltid vid samma tid hon kräks med och bara 1-2 ggr. Jag har ingen direkt teori mer än att jag tror det beror på fodret :angel:

Har du testat att ge färskfoder en längre period? Jag tänker att om hunden får ett foder som passar den bättre så är det ju absolut inte säkert att de där "jag vill inte äta-perioderna" dyker upp. I annat fall är det ju bara att servera mindre mängd mat då (och tina mindre mängd mat) samt frysa in det som inte äts upp så blir ju inte det något problem.
Jo, han har ätit färskfoder i princip sen vi fick hem honom. När han blev könsmogen tyckte han att mat var ointressant eller nått..sen lugnade det ner sig o han åt igen. Han har varit hos uppfödaren och parat, där har han ätit som en tok. Men sen han kom hem så har han ätit kasst igen.

Visste inte att man vågar frysa om det!

Kl.

När får hon sista målet mat? Hon kanske är tom i magen?
Brorsans hund blev bättre när de började ge honom fler mål, han kräktes vitt skum. Dock är det en vuxen hund.

När får hon sista målet mat? Hon kanske är tom i magen?
Brorsans hund blev bättre när de började ge honom fler mål, han kräktes vitt skum. Dock är det en vuxen hund.

Klockan 23 åt hon sista igår. Efter som att hennes aptit är varierande låter jag henne äta när hon är hungrig så att säga. (har testat att köra på fasta tider, då åt hon inte på två dygn och avslutade det hela med att kräkas galla. Så orkar inte bråka om det när matintresset är lågt)

Hon brukar äta 1 dl på morgonen sen blir det 1-2 dl som hon äter utspritt över dagen när hon är hungrig.

Men efter som att det kom upp ett litet klistermärke inatt och nyss bajsade hon ut en liten plastgrej (intakt) också så är jag säker på att hon ätit skit bara.

Lillfjant idag :love:
DSC_8107_1_zpsjzik94bx.jpg

DSC_8152_1_zps8e3i0xk9.jpg

DSC_8112_1_zpsiglmlser.jpg

Äh, det är inga problem! Jag håller just nu på och tinar en 10kg klump med renkött. När maten där går att dela på så kommer jag fixa mindre klumpar och frysa in de som inte kommer gå åt inom ca 2 dagar.
Vad bra! :D trodde det bara var när det inte var helt tinat som det gick att frysa om sas. Då kan jag ju fortsätta m färskfodret iaf!
Nu har vi ju ställt det i kylskåpet mellan gångerna vi erbjudet honom det, men tillslut har vi slängt det.
Skulle ju kunna dela i mindre bitar också, för lite äter han ju tillslut.

Kan man blanda i annat kött i färskfodret, är det något speciellt man måste tänka på då? Ibland liksom slinker resten av maten i om vi tex. ska laga en gryta och han fått en del av köttet (rått såklart) i skålen.

Han åt kycklingvingar när han var liten, nu lägger han dom på sin bädd och sen ligger de där. Revben brukar jag köpa (från nöt) och de tuggar han i sig, men sällan direkt som när han var mindre. Man tycker ju att det borde vara supersmaskigt!

Jahapp.. En till runda med diarré??

Häromkvällen när hundarna skulle få sitt sista mål mat fattades det lite färskfoder så jag lade på några pulor torrfoder för att fylla ut. Sedan dess har Santos mage varit lite dålig (inte diarré men inte som vanligt) och jag mitt pucko gav några fler pulor till kvällsmaten igår då samma sak med färskfodret inträffade.

Så ja, inatt vaknade jag halv 4 av att Santo ville gå ut så då kissade han och bajsade lite löst. Likadant vid 7. På morgonrundan sedan vid 10 har det varit som vatten ur honom och likadant vid resterande tillfällen då han velat bajsa (2 gånger till).

Han fick en påse forti flora imorse som jag fått av uppfödaren så jag tänkte ge en varje morgon nu.

Vad gör vi nu då? Fortsätter med färskfodret som vanligt? Skonkost? Är valpar såhär känsliga i magen? :confused:

Allmäntillståndet är oförändrat, han dricker bra och kastar sig som vanligt över maten.

Idag gick jag åter igen en promenad med bara Ebrah. Har bestämt mig för att gå en sväng med bara henne varje dag nu, åtminstone runt huset, i hopp om att få lite ordning på hur hon går i koppel. Dagens promenad blev dock till skogen och där kunde hon i vanlig ordning vara lös i princip hela tiden. Idag var hon förvånansvärt lugn, kanske för att hon halkade till lite i början och inte kunde vara säker på att det inte var halt på fler ställen... Helt hopplöst ute nu. Längtar tills det snöar mer så att isen försvinner tillfälligt. Mer troligt att det händer än att allt smälter undan så att det blir barmark :p

Börjar förövrigt bli mer och mer säker på att hon väger mer än systrarna för att hon har mer muskler. För hon känns inte så tjock. Lite rund, men inte så mycket att bara det skulle göra henne 1kg tyngre än systern i Danmark tex. Kan ju hända att systern har tunnare kropp också på alla sätt och vis. Ska bli kul att jämföra dem på riktigt om någon månad!
43163_1451925884.jpg

10481_1451925893.jpg

92553_1451925913.jpg

Vår apporteringsträning har legat på is under större delen av hösten, men igår så testade vi lite igen :D
Jag har ju shejpat greppandet till viss del innan, så igår stämde jag av hur mycket han kom ihåg. Han hade bra koll på att han skulle greppa på mitten av dummien, så nästa steg blir att försöka få någon form av medvetet hållande.
Omvänt lockande är inte hans starka sida, och att hålla för länge (i hans tycke...) på belöningen gör att han snabbt går upp i frustration. Det är ett evigt balanserande :p Men jag hoppas att vi ska kunna få till något bra när vi kör lite mer regelbundet.

En liten film från igår, ignorera gärna min dåliga timing ;)

Färskfodret var mums tyckte Bettan. Hittills fått två mål bestående av uppblötta torrisar blandat med lite färskfoder och fasta fina korvar :turd::up:

Yeeey, LITE snö imorse när vi vaknade :angel:

7343929950da9fcf7b9a90e44c6108633132aab104cfca17ee379fed709c72b34b299334.jpg

081861650517d7621a6719e24280b529fd1de73e9d8a3b6f1085ac4d6f746e563e5e27bc.jpg

62222798960df51cc969f811e2525f2f8787cd489e98ebdf4ba685cac7f9662970062118.jpg

7329603096151563d543720a7bff5007d7326d1b94f97c8021d5facf8649242ecf35a424.jpg

53392097804dbf63511b869440520580f35b46e5500036df9dc915c4f11fd7d439dac810.jpg

107037632ebbdd5c7bd04f4d9fe65df213b43ebd2bee09f63f07c86eb618166cf72400e1.jpg

Syns dem? Provat ladda upp via photobox då min photobucket är full..

Edit: är kvalitén lika dålig för er som för mig? Tips på bättre uppladdningssidor?

Senast ändrad:
Yeeey, LITE snö imorse när vi vaknade :angel:

7343929950da9fcf7b9a90e44c6108633132aab104cfca17ee379fed709c72b34b299334.jpg

081861650517d7621a6719e24280b529fd1de73e9d8a3b6f1085ac4d6f746e563e5e27bc.jpg

62222798960df51cc969f811e2525f2f8787cd489e98ebdf4ba685cac7f9662970062118.jpg

7329603096151563d543720a7bff5007d7326d1b94f97c8021d5facf8649242ecf35a424.jpg

53392097804dbf63511b869440520580f35b46e5500036df9dc915c4f11fd7d439dac810.jpg

107037632ebbdd5c7bd04f4d9fe65df213b43ebd2bee09f63f07c86eb618166cf72400e1.jpg

Syns dem? Provat ladda upp via photobox då min photobucket är full..

Edit: är kvalitén lika dålig för er som för mig? Tips på bättre uppladdningssidor?
Kanonfina bilder:) Jättebra kvalitet (i min lilla mobil i alla fall)

Jag lyckas aldrig fånga Disa i rörelse - hon hinner alltid försvinna ur bild innan jag blir färdig till att knäppa.
Så det får bli stillastående foton i stället... Här med grannens häst och sen på stranden med en isig brygga (vi har också äntligen fått lite snö)

Valp har inte fått springa idag. Det var så mycket is i närmaste skogen igår och jag orkade inte åka till en skog längre bort som brukar vara lite mer isfri. Jag ångrar det nu. Ska snart ta och träna lite tricks med valp och hoppas på att hon lugnar sig... :banghead:

Suris blir jämt så ledsen och skriker efter mig när han blir lämnad hos mamma
Gör aldrig en stor sak av att jag ska gå vet inte vad man kan göra eller kommer de gå överav sig själv?
Var och hämtade mamma på hennes jobb där han blivit lämnad några gånger och han va efter mig hela tiden och pep för han trodde jag skulle lämna honom där

Suris blir jämt så ledsen och skriker efter mig när han blir lämnad hos mamma
Gör aldrig en stor sak av att jag ska gå vet inte vad man kan göra eller kommer de gå överav sig själv?
Var och hämtade mamma på hennes jobb där han blivit lämnad några gånger och han va efter mig hela tiden och pep för han trodde jag skulle lämna honom där

Testa lämna honom ute. Alltså att din mamma går ut och du lämnar över honom där?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj