Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående foder,

Jag har ett litet dilemma. Tonto vägrar äta en hel dagsranson av färskfoder. Han får 1-2 mål färskfoder och 1-2 mål torrfoder. (3 mål om dagen.)

Nu är det så att han inte är så förtjust i sitt valpfoder, Orijen Puppy, men älskar Orijens frystorkade foder för vuxna hundar.

Skulle jag kunna gå över på att ge vuxenfodret samt Nordic Spannmålsfri + något tillskott? (Benmjöl? Kalk? Start Mix? Laga mat spyr han som en gris av.)

Igår jagade vi här hemma, och Otis fick gå sista såten :)
Han hade ett fint drev på en ensam älg, förföljde i ca 1km och 10 min :up:
Bra återgång, det har ju varit lite hans akilleshäl hittills. Förhoppningsvis något som blir bättre med mer erfarenhet.
Vi sköt ett vildsvin, så han fick vara framme och lugga lite i det efteråt. Var lite skeptisk till en början, men sedan tuffade han på sig bra. Hoppas att vi kan övervinna hans hittills ganska trista erfarenheter av vildsvin :)

Han kutade knappt 1 mil igår och så sov en kompis över med sina hundar idag, så han har faktiskt varit ganska trött idag :D

I morgon börjat valpkursen :D

Och jag gör min första arbetsdag efter yngsta dottern föddes (gick hem i början av februari 2015) så det blir en full dag för matte som nog sover gott i morgon :p

Idag får Ozzy inga pussar. Han har kommit på att etttåringens bajs är smaskens. Tidigare har han inte brytt sig alls men nu är det väl nån spärr som släppt, färskfodret är ju ganska likt en bajskorv :-)

Köpte laxolja och har gett igår och idag och nu är han "perfekt" i magen, det gick snabbt!

Vilket skit-inlägg :-)

Fördelar med färskfoder vs torrfoder?
Många :D

Bättre mage, tåligare mage som klarar vad sjutton som helst
Mindre bajs
Luktfritt bajs
Inga pruttar
Hårar mindre
Glansigare päls
Luktar mindre (hela hunden alltså)
Mindre tandsten
Eventuellt kladd i ögon, öronproblem, torr hud brukar försvinna.
Ibland billigare
Jämnare humör
Ibland lättare löp/skendräktigheter
Lättare att fokusera vid träning och lättare att koppla av inne
Ofta mycket lättare att hålla i bra hull
Lättare att bygga muskler

Jag kan säkert ha missat något.

Många :D

Bättre mage, tåligare mage som klarar vad sjutton som helst
Mindre bajs
Luktfritt bajs
Inga pruttar
Hårar mindre
Glansigare päls
Luktar mindre (hela hunden alltså)
Mindre tandsten
Eventuellt kladd i ögon, öronproblem, torr hud brukar försvinna.
Ibland billigare
Jämnare humör
Ibland lättare löp/skendräktigheter
Lättare att fokusera vid träning och lättare att koppla av inne
Ofta mycket lättare att hålla i bra hull
Lättare att bygga muskler

Jag kan säkert ha missat något.
Du missade det viktigaste - den enorma matglädjen hos hundarna :love:

Du missade det viktigaste - den enorma matglädjen hos hundarna :love:
Mina hundar är såna matvrak att den punkten är lätt att missa :angel: däremot tycker jag att det är kul att se hur stor skillnad de tar på olika sorters mat nu när jag barfar. Det är verkligen inte "kött som kött" för dem, de har tvärt om blivit lite mer kräsna sedan jag började barfa. De äter allt, men med olika glädje och tempo. Har de olika sorters kött i skålen väljer de alltid favoriterna först.

Tage åt färskfoder med god aptit en period men slutade sedan tvärt och vägrade äta. Tankar om det? @Red_Chili och @russinbulle

Köpte såklart hem en hel låda foder bara någon dag innan han slutade äta det. Nu kan han äta lite av det ibland, men också helt vägra ibland. Han äter oftast om jag då häller på lite torrfoder...

Tage åt färskfoder med god aptit en period men slutade sedan tvärt och vägrade äta. Tankar om det? @Red_Chili och @russinbulle

Köpte såklart hem en hel låda foder bara någon dag innan han slutade äta det. Nu kan han äta lite av det ibland, men också helt vägra ibland. Han äter oftast om jag då häller på lite torrfoder...
Kan ju ha varit så att han tröttnade, eller så var det något fel på just den leveransen med foder (felhanterat eller så, så att smaken blivit annorlunda). Äter han annat med god aptit?

Kan ju ha varit så att han tröttnade, eller så var det något fel på just den leveransen med foder (felhanterat eller så, så att smaken blivit annorlunda). Äter han annat med god aptit?
Ja allt annat äts med god aptit. Han typ andas in maten, och även sånt som inte är mat. Kattbajs tex ;)

Jag köpte färskfoder och gjorde som damen i affären sade. "Nejdå, det behöver inte vänjas vid detta alls... åh nej.... så naturligt så... bara ge dem ett halvkilo var."

Torkade lösbajs inomhus i två dagar.

:cautious:
Say no more.

Kan vara en sån hund som gillar nyhetens behag och vill ha variation. Mina älskar när dom får lite torrisar, men skulle tröttna direkt om dom fick enbart det i matskålen :)

Mina hundar är såna matvrak att den punkten är lätt att missa :angel: däremot tycker jag att det är kul att se hur stor skillnad de tar på olika sorters mat nu när jag barfar. Det är verkligen inte "kött som kött" för dem, de har tvärt om blivit lite mer kräsna sedan jag började barfa. De äter allt, men med olika glädje och tempo. Har de olika sorters kött i skålen väljer de alltid favoriterna först.
Absoluta favoriten i alla lägen är vom - sen kommer lammkött och sen nöt. Rå kyckling ligger längst ner på listan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30