Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja allt annat äts med god aptit. Han typ andas in maten, och även sånt som inte är mat. Kattbajs tex ;)

Inspirerad av dammsugaren? hehe

Vår inhalerade också maten som valp. Han var inte klok. "Schlooorp" och allt var borta. Sedan bar han omkring på skålen i metall som en snuttefilt till nästa mål.

Numera är det heeelt annorlunda. Han nosar först och äter sedan så fint och lugnt och städat som man hade önskat av honom som valp.

Kan vara en sån hund som gillar nyhetens behag och vill ha variation. Mina älskar när dom får lite torrisar, men skulle tröttna direkt om dom fick enbart det i matskålen :)
Ja kanske det :) Jag hade tröttnat om jag bara fått äta samma sak varje dag (förutom möjligen på klyftpotatis :angel:) så jag kan förstå honom om det är så ;) Nu äter han iaf spannmålsfritt torrfoder, får funka så länge :up:

Många :D

Bättre mage, tåligare mage som klarar vad sjutton som helst
Mindre bajs
Luktfritt bajs
Inga pruttar
Hårar mindre
Glansigare päls
Luktar mindre (hela hunden alltså)
Mindre tandsten
Eventuellt kladd i ögon, öronproblem, torr hud brukar försvinna.
Ibland billigare
Jämnare humör
Ibland lättare löp/skendräktigheter
Lättare att fokusera vid träning och lättare att koppla av inne
Ofta mycket lättare att hålla i bra hull
Lättare att bygga muskler

Jag kan säkert ha missat något.

Så typ nordic bas vore bra. Behöver man ha tillskott? (har ju fattat att vissa ger här i tråden)

Inspirerad av dammsugaren? hehe

Vår inhalerade också maten som valp. Han var inte klok. "Schlooorp" och allt var borta. Sedan bar han omkring på skålen i metall som en snuttefilt till nästa mål.

Numera är det heeelt annorlunda. Han nosar först och äter sedan så fint och lugnt och städat som man hade önskat av honom som valp.
Haha kanske det ;) Idag var första gången han inte brydde sig om dammsugaren när jag dammsög så då kanske beteendet slutar snart? :D

Han har tack och lov slutat med att bära den rostfria vattenskålen till mig och sambon när vattnet är slut iaf :up: Ibland var det lite kvar och när han släppte skålen så ja... är glad att han slutat med det helt enkelt :p

Mina spyr som grisar av Bozitas foder, även om de bara får det som godis...
Fast Disa har käkat Bozita/Robur sen den dan jag fick hem henne (två månader sedan). Hon äter det gärna och hon mår prima av det. Utvecklas bra, kanonfin blank päls, bra i magen, aldrig kräkts. Att hon fiser lite ibland beror nog mer på att hon (som hundar brukar göra) älskar att käka hästskit...
Så min valp har absolut inga problem med det fodret.

Jag köpte färskfoder och gjorde som damen i affären sade. "Nejdå, det behöver inte vänjas vid detta alls... åh nej.... så naturligt så... bara ge dem ett halvkilo var."

Torkade lösbajs inomhus i två dagar.

:cautious:
Say no more.
Beroende på vad de ätit för torrfoder innan så är det absolut inget konstigt att de blir dåliga i magen första dagarna, innan magen ställt om sig. Aysu var dålig i magen 2-3 dagar, sedan blev magen bättre än någonsin. Märkte det ju redan första dagen så jag kunde snabbt sätta i benmjöl i maten och då blev det bättre. Det kan ofta vara bra att göra, att tillsätta extra kalk vid bytet så att det stoppar upp lite om det blir konstigt för magen med bara rått helt plötsligt.

Fast Disa har käkat Bozita/Robur sen den dan jag fick hem henne (två månader sedan). Hon äter det gärna och hon mår prima av det. Utvecklas bra, kanonfin blank päls, bra i magen, aldrig kräkts. Att hon fiser lite ibland beror nog mer på att hon (som hundar brukar göra) älskar att käka hästskit...

Mina fiser inte, oavsett om de äter enorma mängder hästskit eller inte. Men klart att det finns hundar som funkar på Bozita, annars skulle det ju inte finnas.

Mina fiser inte, oavsett om de äter enorma mängder hästskit eller inte. Men klart att det finns hundar som funkar på Bozita, annars skulle det ju inte finnas.
Ebrah pruttade massor igår, för i princip första gången i sitt liv. Undrar vad sjutton hon hade fått i sig... Snacka om att jag blev förvånad när jag plötsligt kände lukt av hundprutt i sovrummet!

Min uppfödare har använt det en längre tid också och till kullarna. Betty är dock inte överdrivet förtjust i det så har funderat på foderbyte sedan innan.

@Emuliiaa varför ger man benmjöl?

Min uppfödare har använt det en längre tid också och till kullarna. Betty är dock inte överdrivet förtjust i det så har funderat på foderbyte sedan innan.

@Emuliiaa varför ger man benmjöl?

Det är nog bättre om någon annan svarar på den frågan :D:angel: jag började ge det efter tips härifrån när jag själv frågade om man behövde tillsätta något till färskfodret

Då väntar jag :D
Gav du färskfoder utan benmjöl till en början? Märkte du någon skillnad?

Han fick diarré innan vi började med benmjölet och därefter har magen varit bra :) (diarrén kan väl ha med foderbytet också att göra så jag är inte säker på om det var därför dock)

Du missade det viktigaste - den enorma matglädjen hos hundarna :love:
Just det önskar jag att min hade..vill ge färskfoder men när han är i perioder av "jag har ingen lust att äta" så får jag ju slänga för tillslut blir ju maten dålig. Torrfodret blir ju inte det på samma sätt och jag upplever att jag har lättare att få i honom torrfodret. :(

Just det önskar jag att min hade..vill ge färskfoder men när han är i perioder av "jag har ingen lust att äta" så får jag ju slänga för tillslut blir ju maten dålig. Torrfodret blir ju inte det på samma sätt och jag upplever att jag har lättare att få i honom torrfodret. :(

Jag ger färskfodret fryst. Hackar i små bitar, på så vis behöver inget slängas.

Har du testat att ge färskfoder en längre period? Jag tänker att om hunden får ett foder som passar den bättre så är det ju absolut inte säkert att de där "jag vill inte äta-perioderna" dyker upp. I annat fall är det ju bara att servera mindre mängd mat då (och tina mindre mängd mat) samt frysa in det som inte äts upp så blir ju inte det något problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30