Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll har vi tränat tricks, vilket går jättebra. Han kan nu även rulla, 9 gånger av 10. Sedan har vi övat massor med kontakten och början till position och fot. Tycker han sköter det hela kanon och vill vara till lags, sen att det blir lite fel här och där hör till! Nu har han kurat ihop sig på kudden och vi ska snart sova :p Imorgon blir lillkillen 16 veckor, herregud vad tiden går fort!

i måndags startade valpkursen som sagt! Mest teori första gången och det var bara med två valpar med för de andra två hade fått förhinder. Men jag tror det blir bra ändå! Fick en bra känsla för hon som håller i det. På måndag ska vi börja med lite övningar och prova olika belöningsmetoder. Måste skaffa en längre leksak med handtag för vi har ingen riktigt bra. Får ta med Chess till granngården så får hon välja :D

Jag började jobba i måndag och gör min tredje dag idag. Jobbar 8-17 så jag är borta hela dagen. Chess är nog lite förvirrad över att matte är borta hela dagen helt plötsligt och husse är hemma hela tiden istället :p Igår hade jag en mattesjuk valp och en mammig bäbis efter mig hela kvällen haha!

Började dagen med att få både mig och Ammo att framstå som labila. Hämtade hunden på andra sidan stan från hundvakt, sitter och väntar på bussen när en stackars gubbe kommer. Ammo får för sig att han är skitfarlig, och visar den "farliga dobermannsidan" dvs skäller ut honom efter noter. Gubben blir givetvis rädd. Min reaktion? (Här jag alltså precis gått av ett nattpass och varit vaken nästan ett dygn) "VAFAN HÅLLER DU PÅ MED HUNDJÄVEL?! :eek::rage::rage::rage::confused::mad:" Och ruskar om honom lite. Ammo blev tyst och bara bara "Duktig hund" och sen, "Han har aldrig gjort så innan!:o" (Faktiskt sant!)
Sen skulle de ju givetvis byta buss på samma ställe som oss, och Ammo låste givetvis på gubben då med (men skällde inte), alla andra människor var helt ok.
Nu ska jag sova och glömma bort det här.:o

Lite bilder blev det idag på Nikki, 6 månader dagen till ära :)

IMG_0355.jpg

IMG_0352.jpg

IMG_0356.jpg

IMG_0357.jpg

Igår fick Chess leta toarullar med godis i ute i trädgården :) Hon hitta alla tre! Jätteduktig :)
Idag funderar jag på ett personspår, ett kort med pinnarna i för första gången och se hur hon gör med det.

:(Pyssling vill inte fastna på bild och det märks jättemycket att han är min första valp. Självförtroendet är nere i skorna.

Han äter inte (om jag inte sprider ut maten i hela lägenheten) - fast Släkting matar honom nog med ost när jag inte ser :rage: I helgen ska jag undersöka möjligheterna att köpa färsk foder.
Han fryser och vill inte gå ut (och han har överskottsenergi som bara sprutar ur honom. Jag bor på Monza banan - Pyssling har världsrekord på 12 m rundbana. Han är fortfarande för liten för att hoppa upp i möblerna, så han klättrar)
Han har gått från väldigt öppen och social till vad jag uppfattar som ganska typisk podengo (han slinker runt och kollar grejor och hoppar undan som en mungo för att sedan sticka fram näsan igen. Han beter sig nästan som en liten skygg häst - fast han boffar istället för att blåsa)
Jag provar med problemlösning, men vi har ännu inte hittat ett gemensamt språk. Han sitter där och fattar inget av vad jag vill, så suckar han och kryper upp och biter mig i näsan istället... (han kommer på inkallning, vet vad nej-betyder (jefla grannar och deras f-b grillade kycklingskrov!), idkar byteshandel och kan slappna av)

Han är också tillgiven, smart och rolig och gudomligt söt när han sover och hellre att de är lite mycket. Jag vill att han ska vara tillfreds och jag vill hitta bättre kontakt oss emellan. Och jag vill att han ska ha all den här energin men jag måste hitta sätt att hjälpa honom ännu mer med av och på och ffa fler former för att erbjuda på-möjligheter.

Jag läser alla inlägg av vinthunds- och urhundsfolk jag hittar.

:(Pyssling vill inte fastna på bild och det märks jättemycket att han är min första valp. Självförtroendet är nere i skorna.

Han äter inte (om jag inte sprider ut maten i hela lägenheten) - fast Släkting matar honom nog med ost när jag inte ser :rage: I helgen ska jag undersöka möjligheterna att köpa färsk foder.
Han fryser och vill inte gå ut (och han har överskottsenergi som bara sprutar ur honom. Jag bor på Monza banan - Pyssling har världsrekord på 12 m rundbana. Han är fortfarande för liten för att hoppa upp i möblerna, så han klättrar)
Han har gått från väldigt öppen och social till vad jag uppfattar som ganska typisk podengo (han slinker runt och kollar grejor och hoppar undan som en mungo för att sedan sticka fram näsan igen. Han beter sig nästan som en liten skygg häst - fast han boffar istället för att blåsa)
Jag provar med problemlösning, men vi har ännu inte hittat ett gemensamt språk. Han sitter där och fattar inget av vad jag vill, så suckar han och kryper upp och biter mig i näsan istället... (han kommer på inkallning, vet vad nej-betyder (jefla grannar och deras f-b grillade kycklingskrov!), idkar byteshandel och kan slappna av)

Han är också tillgiven, smart och rolig och gudomligt söt när han sover och hellre att de är lite mycket. Jag vill att han ska vara tillfreds och jag vill hitta bättre kontakt oss emellan. Och jag vill att han ska ha all den här energin men jag måste hitta sätt att hjälpa honom ännu mer med av och på och ffa fler former för att erbjuda på-möjligheter.

Han låter som en valp. De är rätt hopplösa i perioder:D

Åhh jag fattar ingenting.. De senaste 3-4 veckorna har det inte skett någon olycka inne alls, men nu när Santo är dålig i magen (Japp, endast en ynka förbättring..) så vaknar han på nätterna och hoppar ner från sängen och säger inte ens till innan han kissar på golvet! Han bajsade till och med på mattan igårnatt. Varför liksom?! Ibland på nätterna har han sagt till men lika många gånger inte alls.

Och varför blir magen knappt märkbart bättre?!! Ska vi verkligen behöva ännu en runda till vet. för kass mage :(

Håller på att packa ihop mig för att åka till Göteborg med Ammo. Än så länge undrar han mest varför jag inte gått och lagt mig än (vilket är den normala rutinen när jag jobbat natt) men jag känner på mig att detta kan bli en intressant resa.:nailbiting:
Finns en risk att det kommer upp en dobermann på blocket på söndag ;) Annars kan ni redan nu ställa er i kö om ni vill ha honom. :angel:

Personspåret gick jättebra! Det var kort och bara två pinnar eftersom hon aldrig haft med pinnar i förut :) Hon är så på så hon rusar iväg när jag säger de förlösande orden :p Jag får springa efter men när hon kom på pinnarna så stannade hon upp och tog dom :up: Sen fortsatte hon haha. Jag var stygg och la spåret över ett ställe där det hade gått massa vilt och var väldigt upptrampat men efter lite snurrar hittade hon rätt. Jag tänkte att det bara är bra att hon får stanna upp och fundera för hon spårar jäkel så fort!! :D

Sen åkte jag lite bob med ungarna så hon sprang med och det fick bli motionen för idag. Nu sover hon gott efter att ha slukat hälften av frukosten som hon lämnade i morse och hela lunchen :)

Tja.. Det är en valp du har :D hur hade du tänkt dig att det skulle vara? Får han möjlighet att springa av sig ordentligt ute så att du slipper kapplöpningen inomhus?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka