Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med snö, det är grejor det tycker Tonto!

(Rollo håller på och fryser ihjäl och vill inte gå ut alls...)
t3_by_tontorollostorm-d9name1.jpg

t2_by_tontorollostorm-d9namsa.jpg

Tonto och Ebrah borde få ses och leka tillsammans i snön, de hade säkert haft kul :p

Alltså Betty :banghead: en vecka med färskfoder. Inte kräkts en enda gång (:up:) och har ätit med superaptit fram till typ igår. Idag har hon ätit hälften så bra. Härda eller vad är alternativen?

Inte lös i magen en enda gång och tagit bort torrfodret från o med igår. ÄT HUND! :meh:

Alltså Betty :banghead: en vecka med färskfoder. Inte kräkts en enda gång (:up:) och har ätit med superaptit fram till typ igår. Idag har hon ätit hälften så bra. Härda eller vad är alternativen?

Inte lös i magen en enda gång och tagit bort torrfodret från o med igår. ÄT HUND! :meh:

Bara att vänta ut. Hur är hon i hullet? Äter hon många gånger per dag? Får hon röra på sig ordentligt? Om hon äter många gånger per dag så kan du ju testa att plocka bort en av måltiderna så att hon faktiskt hinner bli hungrig, och ja, låt henne röra på sig så att hon blir hungrig också :D Ebrah tex vägrar äta ibland om hon är kissnödig och äter med bäst aptit efter promenader. Det utnyttjas för fullt här hemma.

Bara att vänta ut. Hur är hon i hullet? Äter hon många gånger per dag? Får hon röra på sig ordentligt? Om hon äter många gånger per dag så kan du ju testa att plocka bort en av måltiderna så att hon faktiskt hinner bli hungrig, och ja, låt henne röra på sig så att hon blir hungrig också :D Ebrah tex vägrar äta ibland om hon är kissnödig och äter med bäst aptit efter promenader. Det utnyttjas för fullt här hemma.

Första veckan ökade hon runt 500 g, andra veckan 250 g (kräktes en hel del). Går 1-2 promenader om dagen (hon gillar inte kylan så det är under tvång) och sen massa bus på det. Märker att hon är hungrig, letat mat och äter lite när jag ställer fram det men inte allt. Kan testa att ge två gånger om det blir bättre, nu får hon en gång vid 9,15,21/22.
Ska väga igen på måndag så det ska bli spännande att se vad hon ökat. Hon är pigg som fasiken och är som hon ska vara, hon är normal/strax under normal i hull. Kan ta en bild imorgon så kan ni övriga få bedöma (har inte haft valp innan så kan ju ha helt fel)

Min valp har inte sovit i sängen inatt, hon har varit i den nya hundbädden :( dumvalp!
Min lille skit vill aldrig sova i sängen. Hon tycker det är för varmt så hon ligger bara och flämtar tills jag lyfter ner henne. :(

Trodde jag hade haft sönder henne igår för hon bara skrek till när jag lyfte henne två gånger på raken. :cry: Men klämde igenom henne utan reaktion och provade att lyfta henne lite senare och då var det som vanligt. Är så himla rädd att hon ska bli sjuk eller skadad utan att jag märker någonting. :arghh: Det var mycket lättare med hästen då såg jag direkt om något felades henne.

Med vänlig hälsning, världens sämsta hundägare..

Min lille skit vill aldrig sova i sängen. Hon tycker det är för varmt så hon ligger bara och flämtar tills jag lyfter ner henne. :(

Trodde jag hade haft sönder henne igår för hon bara skrek till när jag lyfte henne två gånger på raken. :cry: Men klämde igenom henne utan reaktion och provade att lyfta henne lite senare och då var det som vanligt. Är så himla rädd att hon ska bli sjuk eller skadad utan att jag märker någonting. :arghh: Det var mycket lättare med hästen då såg jag direkt om något felades henne.

Med vänlig hälsning, världens sämsta hundägare..
Ibland skriker Ebrah som om hon gått sönder helt och hållet. Ofta brukar det då vara något livsfarligt i stil med att hon fastnat med tassen i ett lakan när hon bäddat eller att jag försöker hjälpa henne att bli av med snöklumpar i tassarna :grin: (När hon sedan sprungit ute och tex gjort en kullerbytta i snön så att jag själv får hjärtat i halsgropen, då är det verkligen noll reaktion.)

Vad är det som gör att du är så orolig att hon ska bli sjuk? Det är inte direkt vanligt att hundar blir sjuka utan att ägarna märker något alls, framförallt inte om ägarna har djurvana i någon form ;) Själv tycker jag att det är lättare med hundar än med hästar, hundarna är ju med mig hela dagarna så jag har mer tid på mig att se hur deras vanliga beteende är.

Och idag äter vi ingen frukost heller...
Och det där är ju ganska vanligt när man har en hund som inte är speciellt matglad. Man byter foder, hunden tycker det är jättegott den första veckan, men sen tröttnar den.
Det finns en del knep man kan ta till (googla "valp som inte vill äta"!), och det råder väl delade meningar om vad som är bäst. Byta matskål, lägga ut maten direkt på golvet, blanda ut med god "topping" - eller bara ha is i magen och vänta ut valpen. Är valpen i gott hull är det ju ingen fara med det sistnämnda (kanske mer jobbigt för en orolig matte!).

Chess var också dålig på att äta efter första veckan här hemma. Men vi hade is i magen och serverade de tiderna hon ska ha och åt hon så åt hon. Åt hon inte så ja, hon lever än och är i gott hull :p
Hon är inte storägare nu heller men det är bättre. Frukosten lämnar hon alltid hälften av som hon sen äter ihop med med lunchen. Inte varje dag hon äter upp allt men oftast :)

Ibland skriker Ebrah som om hon gått sönder helt och hållet. Ofta brukar det då vara något livsfarligt i stil med att hon fastnat med tassen i ett lakan när hon bäddat eller att jag försöker hjälpa henne att bli av med snöklumpar i tassarna :grin: (När hon sedan sprungit ute och tex gjort en kullerbytta i snön så att jag själv får hjärtat i halsgropen, då är det verkligen noll reaktion.)

Vad är det som gör att du är så orolig att hon ska bli sjuk? Det är inte direkt vanligt att hundar blir sjuka utan att ägarna märker något alls, framförallt inte om ägarna har djurvana i någon form ;) Själv tycker jag att det är lättare med hundar än med hästar, hundarna är ju med mig hela dagarna så jag har mer tid på mig att se hur deras vanliga beteende är.
Alltså jag vet inte faktiskt. Men hon är ju så himla liten!
Hon råkade även ramla ner från sängen igår när inte husse hade riktig koll. :crazy: Inte platt fall utan mer att hon gled ner lixom så tänkte om hon slagit sig då. Sen så kliar hon sig på ena bakbenet och slickar sig på tassarna och efter att ha läst skräckhistorierna här så tror jag ju att vi redan pajat både höfterna och magen på henne. :nailbiting: Husse tycker jag är skitlöjlig så jag ska försöka slappna av och lära känna henne ordentligt innan jag oroar ihjäl mig. :meh:

Och det där är ju ganska vanligt när man har en hund som inte är speciellt matglad. Man byter foder, hunden tycker det är jättegott den första veckan, men sen tröttnar den.
Det finns en del knep man kan ta till (googla "valp som inte vill äta"!), och det råder väl delade meningar om vad som är bäst. Byta matskål, lägga ut maten direkt på golvet, blanda ut med god "topping" - eller bara ha is i magen och vänta ut valpen. Är valpen i gott hull är det ju ingen fara med det sistnämnda (kanske mer jobbigt för en orolig matte!).

Fast det kan helt klart vara en fara med det sistnämnda. Det fick vi som råd när min yngsta valp inte åt och han fick åka in till veterinären akut, för att han gick från att vara pigg och glad till skitdålig på någon timma. Absolut inget fel på honom utöver det faktum att han inte hade ätit, men han blev svag och mådde fruktansvärt dåligt av att inte äta. 8600 kr senare så provar jag inte att vänta ut små valpar när det gäller att äta.

Jag blir helt chockad över att så många har så stora problem med valparnas aptit. Känns som en rätt viktig basal instinkt, det där med födosök och aptit.
På BPH så har de ju ett moment där de ska testa hur glad i mat/godis hunden är, just för att det tydligen funnits önskemål på det. (Sedan att momentet är dåligt utformat är en helt annan sak) Jag hade ju trassel med Ebrah och mat i början också, men jag är ganska säker på att jag själv bidrog till det. Nu är hon ju i alla fall ett galet matvrak ;)

På BPH så har de ju ett moment där de ska testa hur glad i mat/godis hunden är, just för att det tydligen funnits önskemål på det. (Sedan att momentet är dåligt utformat är en helt annan sak) Jag hade ju trassel med Ebrah och mat i början också, men jag är ganska säker på att jag själv bidrog till det. Nu är hon ju i alla fall ett galet matvrak ;)
Ja, jag tror att en del orsakas av vår överväldigande välvilja. Och det är väl inte jättekonstigt om valpen är lite fundersam första måltiden utan syskonen (konkurrens kan ju dölja dålig aptit) eller vid första dygnets oro över flytten. Men det många beskriver här låter ju helt galet.

Ja, jag tror att en del orsakas av vår överväldigande välvilja. Och det är väl inte jättekonstigt om valpen är lite fundersam första måltiden utan syskonen (konkurrens kan ju dölja dålig aptit) eller vid första dygnets oro över flytten. Men det många beskriver här låter ju helt galet.
Håller helt med.
Jag tror att jag själv påverkades av att Ebrah "glömde" äta några gånger när hon var ca 3-4 veckor och jag var på kenneln, hon blev då lite väl smal. Hon åt, gick iväg för att tex kissa men gick inte tillbaka för att äta alla gånger. Lyfte jag tillbaka henne så åt hon. De på kenneln oroade sig inte ett dugg, men jag gjorde det ;) Aysu var tydligen likadan när hon var liten, hon hann knappt äta för att hon skulle hålla koll på vad andra gjorde. Det hindrade henne inte från att bli ett tjockt matvrak sedan.

Men det många beskriver här låter ju helt galet.
Är det så många här som har så stora problem? Så har inte jag uppfattat det? Det är väl inte helt ovanligt att en valp tycker att allting annat är så mycket mer spännande än just maten i matskålen. Men det brukar ju vara snabbt övergående. Och är det då första hunden man har, så blir man så klart orolig, inget konstigt med det!

Den valp jag har nu är ett matvrak, men jag har även haft motsatsen. Men det har blivit bra hundar även av dem:)

Jag blir helt chockad över att så många har så stora problem med valparnas aptit. Känns som en rätt viktig basal instinkt, det där med födosök och aptit.
Håller med i det du skriver, men det kan vara som med min gammelhund. Han har varit jättesvår med maten hela livet, men bara om den ligger i en portion i matskålen. Han har ätit torrfoder hela livet (har inte känt till färskfoder förens för något år sedan och nu får han endast äta veterinärfoder pga urinsten) och om jag tagit en foderkula i handen har han gjort alla konster han kan för att äta den, men sen ratat matskålen :p Han har blivit bättre sen unghunden kom in i bilden så det är ju skönt iaf. Blev kanske lite rörigt, hoppas det framgår hur jag menar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård