Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så, valp fotograferad! Nu är hon 6 månader gammal, väger 18,2kg och är 60cm hög.
10649467_589418281206556_440758025835520725_n.jpg

Kunde inte låta bli att leta fram en gammal bild på Ebrahs moster Wahidah, här 6 månader gammal. Visserligen uppställd, men det är absolut skillnad på dem:
9.jpg

Wahidah var betydligt mer tränad på att stå still på kommando där än vad Ebrah är nu :p Men det är lite roligt, de är väldigt lika i uttrycket och så lika personlighetsmässigt att de nästan skulle kunna vara samma hund, men i kroppen är det absolut skillnad. Jäkla valp, bli vuxen någon gång! Jag är så nyfiken på hur hon blir!

Apropå kastrering. När skulle det vara lämpligt att kastrera en tik (snart 6 månader). Fundera på om det är bäst att vänta tills efter första löpet (så hon är vuxen med allt vad det innebär), oavsett vad så ska hon inte få valpar så kastrering är för mig A och O. Mest nyfiken på om ni i denna grupp har några tankar om vilken ålder som är mest lämplig =)

Apropå kastrering. När skulle det vara lämpligt att kastrera en tik (snart 6 månader). Fundera på om det är bäst att vänta tills efter första löpet (så hon är vuxen med allt vad det innebär), oavsett vad så ska hon inte få valpar så kastrering är för mig A och O. Mest nyfiken på om ni i denna grupp har några tankar om vilken ålder som är mest lämplig =)
Varför kastrera bara för att tiken inte ska få valpar? Är du beredd att ta riskerna och eventuella (inte ovanliga) biverkningar bara för att slippa hålla koll på om hunden löper eller inte?

Bettan kräks till och från nattetid. Det är foder hon kräks upp, inte varje natt men kanske 2 ggr i veckan. Ofta nån gång mellan 2-4 på morgonen. Hon är pigg och opåverkad. Detta har hon gjort sedan hon flyttade in.

Från början trodde jag att det var att hon åt nå skit på mitt jobb men det händer att hon kräks när hon inte vart i lagårn kvällen innan.

Ökar i vikt som hon ska och växer, kräks aldrig dagtid (hänt en gång) och det är alltid foder. Blir ingen skillnad om jag blöter fodret.

Tankar?

Bettan kräks till och från nattetid. Det är foder hon kräks upp, inte varje natt men kanske 2 ggr i veckan. Ofta nån gång mellan 2-4 på morgonen. Hon är pigg och opåverkad. Detta har hon gjort sedan hon flyttade in.

Från början trodde jag att det var att hon åt nå skit på mitt jobb men det händer att hon kräks när hon inte vart i lagårn kvällen innan.

Ökar i vikt som hon ska och växer, kräks aldrig dagtid (hänt en gång) och det är alltid foder. Blir ingen skillnad om jag blöter fodret.

Tankar?

Jag skulle bytt foder för att se om det blir någon skillnad.

Jag har för mig att jag någonstans läst att kastrering innan första löpet eliminerar risken för juvertumörer. Efter första löpet minskas risken något.

Jag har för mig att jag någonstans läst att kastrering innan första löpet eliminerar risken för juvertumörer. Efter första löpet minskas risken något.
Det stämmer inte. Risken ska minska en del (inte elimineras) om tiken kastreras innan första löpet, innan andra löpet minskar risken liite och efter det så ska det vara meningslöst att kastrera för juvertumörernas risk.

(Det var åtminstone vad en veterinärvän sa senast vi diskuterade saken, vilket inte var speciellt länge sedan. Hon sa också att hon aldrig skulle rekommendera kastration av tik om enda anledningen var att slippa juvertumörer, trots att hon på det stora hela är positiv till att kastrera hundar).

Det stämmer inte. Risken ska minska en del (inte elimineras) om tiken kastreras innan första löpet, innan andra löpet minskar risken liite och efter det så ska det vara meningslöst att kastrera för juvertumörernas risk.

(Det var åtminstone vad en veterinärvän sa senast vi diskuterade saken, vilket inte var speciellt länge sedan. Hon sa också att hon aldrig skulle rekommendera kastration av tik om enda anledningen var att slippa juvertumörer, trots att hon på det stora hela är positiv till att kastrera hundar).

Jag tror ingen kastrerar enbart för att slippa juvertumörer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka