Vallningstråden

Igår blev jag extraglad över min lilla Tripp :) Vallade lite med honom och det gick bra. Sedan kommer gamla Nalle, som tydligen tröttnat på att ligga och bara vänta, och lägger sig i. :meh:

Resultatet blev popcorn-får åt alla håll. En tacka såg sin chans och försökte smita, hon drog full fart och hann väl ca 40 m med valpen efter. Nalle hjälpte mest till med att fösa iväg henne :banghead: Hann bara tänka att det här blir inte bra, de är ju nyklippta och Tripp kan nypa i sidorna. Det såg verkligen ut som jakt och så klart fick jag inte tag på linan men när han kom ikapp så rundad han bara så fint och började ta tillbaka henne till de andra.

Träningen verkar ha gett lite resultat iaf, tur det när matte inte har bättre koll :p Nalle däremot har koppeltvång när jag tränar med valpen :meh:

19030191_1500065596710340_4693983336918981741_n.jpg

Idag är jag lite extra mallig över min Z. Vi har varit hos @Migo och han har fått träffa får. Känslan att få se sin egen hund i fårhagen var något alldeles extra. :love: Jag tyckte naturligtvis att han var jätteduktig men så hade han ju experthjälp också. :up:

Återkommer med bildbevis imorgon.

Flokis mamma var ute och vann en till IK2 nu i helgen! Känner mig helt biten efter att ha varit hos Migo med Floki, även om fårbajs var det roligaste enligt honom. Ska bli så spännande att se hur han kommer att bli!

Flokis mamma var ute och vann en till IK2 nu i helgen! Känner mig helt biten efter att ha varit hos Migo med Floki, även om fårbajs var det roligaste enligt honom. Ska bli så spännande att se hur han kommer att bli!
Såg det men var osäker på om det var Flokis mamma eller inte. Duktiga! :)

Jag är också helt biten. Nog för att jag visste att det är fantastiskt men det är ännu bättre när det är ens egen hund. :love: Vi har träffat får en gång till sedan vi var hos Migo och då fick jag höra att han såg jättefin ut (för sin ålder då) och med potential att bli en bra vallhund. Det var kul att höra men nu känns det som att jag har mycket att leva upp till. Tänk om jag som förare inte håller måttet? :p

Nu blir det inget mer på ett bra tag. Ska verkligen bli roligt när det är dags att sätta igång på riktigt.

Såg det men var osäker på om det var Flokis mamma eller inte. Duktiga! :)

Jag är också helt biten. Nog för att jag visste att det är fantastiskt men det är ännu bättre när det är ens egen hund. :love: Vi har träffat får en gång till sedan vi var hos Migo och då fick jag höra att han såg jättefin ut (för sin ålder då) och med potential att bli en bra vallhund. Det var kul att höra men nu känns det som att jag har mycket att leva upp till. Tänk om jag som förare inte håller måttet? :p

Nu blir det inget mer på ett bra tag. Ska verkligen bli roligt när det är dags att sätta igång på riktigt.

Om det var Fame du såg så är det rätt hund. :)

Vad roligt att det gick bra när han fick se får igen! :D

Flokis mamma vann Norrlandsmästerskapen! Längtar tills Floki är lite större och kanske intresserad av får så att vi kan köra igång. :angel:
Luuuuugn. Det är ändå lika bra att ha is i magen tills de är gamla nog att ha lite mer koll på sig själva. Tills dess har du gott om tid att lära dig vissla och titta på duktiga ekipage på youtube! ;)

Luuuuugn. Det är ändå lika bra att ha is i magen tills de är gamla nog att ha lite mer koll på sig själva. Tills dess har du gott om tid att lära dig vissla och titta på duktiga ekipage på youtube! ;)

Haha, känner mig ganska lugn med att inte stressa med hunden. Jag blir bara sugen av att läsa och titta på alla duktiga ekipage som finns! :laugh:

Det är så roligt att följa valpar/unghundars utveckling, just nu händer det mycket med Tripp, både i vallningen och utanför fårhagen. Han börjar äntligen tänka lite mer runt fåren och det är inte så mycket jaga och bita får längre och glömmer han bort sig är det lätt att bryta.

Lite het är han allt än och det där att gå sakta finns det ju ingen vits med! Men jag låter honom gå på då jag har sett halvsyskon som lätt fastnar och rör sig i slow motion mot fåren. Han tycker också att vänstersida inte är lika viktig att hålla koll på, men men lite ska man väl ha att jobba på :D

Här har det flyttat in två mogna damer i sina bästa år. Fjällkor. Den ena kalvar om 2 månader och den andra mitt i laktation men utan sin kalv. De har aldrig träffat vallhund förut, så Fridolf har sitt jobb utstakat för sig ett tag, innan det går att skicka honom för att hämta korna för mjölkning... Det är över ett år sedan Fritte träffade nötter också, så han var lite fundersam på vad det var vi skulle göra idag när jag bad honom vända dem några gånger.

20429966_10154984156908666_3263581242567244569_n.jpg

Idag har vi vandrat runt stora betet med kossorna, och sen åkt och hjälpt en grannbonde ta in sina får för avskiljning av bagglamm. Ganska mycket jobb i besvärlig terräng och värme alltså. Fridolf passade på att sandbada och ta en power nap när allt var klart.
20479733_10154987452423666_5900713574176754140_n.jpg

Min lille skrutt har nu lärt sig precis var man hittar fåren och kör med fulingen "pip, behöver ut och kissa" när det egentligen är "ut till fåren, ut till fåren". :p Fåren går precis intill trädgården för tillfället.

Var och tittade på betesmarkerna längre bort för några dagar sedan och jag har hittat massor med mark jag vill hägna in. Ska bara ha tid. :angel: Och så behöver vi ett stort antal får om vi ska beta ner allt.

Hur mycket kan man se av framtida egenskaper hos en valp? Kan man t.ex. se ifall de kan lämpa sig för nöt? Eller handlar det bara om utbildning/träning?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 843
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix