Jag gick den vanliga rundan i hagen med alla hundarna, för att räkna igenom djuren och se så de mådde bra. Tänkte avsluta med att valla upp dem till vattnet, så att de tog sig tid att dricka. Väl vid bäcken (5 meter bred, tillflöde till Hjälmaren) så såg jag tre luddiga rumpor försvinna snabbt åt andra hållet - på fel sida vattnet! JÄVLAR tänkte jag och skickade Fridolf och Boss helt blint, över bäcken och in i den totalt igenväxta slyskogen på andra sidan. Själv tog jag med mig Kofferten Karla, Ale och Frodo de 300 metrarna till bron, jag tänkte INTE vada i lerbäcken! Väl på andra sidan släppte jag alla hundarna och bad dem söka får. Det tog sin lilla tid att hitta fram till punkten vid bäcken där Boss och Fridolf höll dem (de tänkte ju ta djuren till den punkt jag stod vid när jag skickade dem). Väl där kunde jag konstatera att
A: Det är fantastiskt med vallhundar
B: Det är nyttigt som sjutton att de vet vad de ska göra om de ser får även om jag är utom synhåll och de är flera stycken.
C: Det var inte mitt får. Det var en främmande tacka med två lamm, och hon var varken van vid hundar eller tam mot folk!
Med hjälp av hundar på strategiska ställen kunde jag hålla henne stilla så jag fick komma nära nog att läsa SE-numret. Men sen då? 2 km till närmsta väg, genom helt oländig terräng. Eller ta in henne i min hage, men det kändes inte direkt som ett alternativ med tanke på smittoriskerna.
Självklart ont om batteri i telefonen också, så började med att kasta ut ett nödrop i lokalgruppen på facebook, ringa en bekant som har koll på fårägare i trakten och sen polisen. Det visade sig ganska snabbt att det där med SE-nummer är en bra teori, men i verkligheten kan du som privatperson inte söka på det, och polisen har ingen aning alls om vad de ska ta sig till. Som tur var ledde facebook till ett napp, och efter drygt 1½ timme kom det två trevliga men tafatta killar som tydligen ansvarade för ett bete 500 meter bort, och fåren tillhörde den inlånade gruppen som gick där.
Eftersom tackan inte alls accepterade hundarna, terrängen knappast tillät någon större hänsyn till drag (som ju ändå var rakt ut i bäcken) eller gav möjlighet till nån som helst taktisk vallning annat än katastrofkontroll (se till att hon inte hoppar i vattnet eller kastar sig så långt in i spenaten att hundarna inte hinner runt och bromsa henne, men håll henne i rörelse för annars attackerar hon) blev den följande 300 meter långa promenaden inte direkt nån söndagstur. Genom bäverfällda aspar, stenmurar med taggtråd, rävgryt, manshöga nässelstånd, granar... tvi vale, jag tror det tog nästan 30 min. Sen kom vi ut på ett "fält", som var tillgängligt med fyrhjuling, så då bad jag dem ringa djurägaren så han kunde möta oss och få hem henne på ett för djuren mindre stressigt sätt.
Djurägaren tyckte att det var taskigt av mig att inte gå med dem hela vägen till betet åt honom... (ytterligare nästan 700 meter varav 2/3 genom samma hemska terräng och sen genom ett bostadsområde).
Ibland blir jag less på folk. Ett tack hade suttit fint, tex.
Fritte ska tävla kvarts-SM i helgen, bättre uppladdning än så här hade jag ju kunnat tänka mig, men att lämna upphittade djur åt sig själva i skogen finns inte som alternativ i min värld.
Fridolf och Ale i bäcken, i väntan på djurägaren och fyrhjulingen.