Vallningstråden

Har många får måste man har för att det ska löna sig (finnas arbete till hunden?).
Är med i en fårgrupp på fejjan och tycker att det tipsas till höger och vänster om nyttan med vallhund. Även till mycket små besättningar.

Har många får måste man har för att det ska löna sig (finnas arbete till hunden?).
Är med i en fårgrupp på fejjan och tycker att det tipsas till höger och vänster om nyttan med vallhund. Även till mycket små besättningar.
Jag skulle aldrig ha får/kor/gris utan att ha hund. Har du boskap utomhus eller som fodras i sin kätte så har du nytta av en bra vallhund. Sen behöver inte alla ha en mästare med superkapacitet för självständigt arbete på en kilometers håll, eller närvaro stark nog att hämta 300 nötter.

När jag jobbade som fårklippare svor jag ofta över besättningar med 4-10 djur. Ägaren är van att ofta kunna locka till sig djuren vilket inte går när klippare/veterinär är där vilket fördröjer och försvårar/omöjliggör behandling. Hunden flyttar effektivt och stressfritt djuren dit de ska. En djurskyddsfråga!

Jag skulle aldrig ha får/kor/gris utan att ha hund. Har du boskap utomhus eller som fodras i sin kätte så har du nytta av en bra vallhund. Sen behöver inte alla ha en mästare med superkapacitet för självständigt arbete på en kilometers håll, eller närvaro stark nog att hämta 300 nötter.

När jag jobbade som fårklippare svor jag ofta över besättningar med 4-10 djur. Ägaren är van att ofta kunna locka till sig djuren vilket inte går när klippare/veterinär är där vilket fördröjer och försvårar/omöjliggör behandling. Hunden flyttar effektivt och stressfritt djuren dit de ska. En djurskyddsfråga!
Ja såklart! Det kan jag köpa, jag har ju lite erfarenhet med nötter och att använda häst, ibland kan det vara en nackdel när de är halvvilda och van vid människor. Tar längre tid och mer stress, kan tänka mig att en hund hade hjälp mycket!

Väcker lite liv i den här tråden igen med ett filmklipp på Fridolf när han hämtar träningsdjuren för tillsyn. Han har inte gjort arbeten på de här avstånden sen i höstas, och knappt vallat alls sen årsskiftet pga tarmoperationerna.
Så fint! Om jag någon gång får möjlighet att ha får igen så vill jag verkligen ha vallhund. Otroligt vad det underlättar allt arbete.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 843
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård