Hur känner ni för blandraser? Tex en valp som kommer från två olika renrasiga hundar?
Då kan du få hem lite vad som helst beroende på blandning. Du kan få båda rasernas sjukdomar, mentala problem etc etc. Inget jag skulle stötta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur känner ni för blandraser? Tex en valp som kommer från två olika renrasiga hundar?
Min åsikt är nej. Det beror på att jag vill kunna följa linjerna på den hund jag är intresserad av.Hur känner ni för blandraser? Tex en valp som kommer från två olika renrasiga hundar?
Utöver det som andra redan sagt (där jag håller med) så finns det ju alltid de som säger att "renras är ingen garanti för frisk hund", vilket är absolut sant. Men om du går in på hunddata (HTTP://hundar.skk.se/hunddata) så kan du kolla upp de renrasiga hundarna.Hur känner ni för blandraser? Tex en valp som kommer från två olika renrasiga hundar?
Ok, ja börjar närma mig ett beslut om vilken ras jag vill ha Men hur/vad gör jag nu? Hur tidigt kontaktar jag uppfödare? För mig är det aktuellt, tidigast, i sommar.
@Hazel har en Sealyham-valp.....! Jag har bara sett den på bild men måste utfärda varning - den ser ohyggligt trevlig ut (dvs det sötaste jag sett i hela mitt liv, typ) och verkar jätterolig. Vill ha, ungefär. Vill jättemycket ha!!
Kolla med henne!
Nördar ner mig i hundhälsa... Jag vill ju få en frisk valp, såklart. Hur ska jag/kan jag försäkra mig om att få en frisk valp?
En hund som har HD grad C paras med en som har HD grad B. I min okunniga hjärna känns det som att de valparna förmodligen kommer få HD grad C eller B?
B är väl ok eller? Men c känns inte så kul. Eller???
Nördar ner mig i hundhälsa... Jag vill ju få en frisk valp, såklart. Hur ska jag/kan jag försäkra mig om att få en frisk valp?
En hund som har HD grad C paras med en som har HD grad B. I min okunniga hjärna känns det som att de valparna förmodligen kommer få HD grad C eller B?
HD är mer än arv. Inom en del raser (inkl min egen) går det inte att ha krav på endast A/B-höfter för avelsbasen skulle i så fall försvinna.
Vad är det för ras du tittar på?
C kan vara ok i vissa raser där avelsbasen är väldigt liten. Men jag skulle inte köpa en valp där en av föräldrarna har HD grad C.
Ska du skaffa sheltie ska du vara beredd på att du kan få en aktivitetsgalning. Min kan efter en kortare morgonrunda på ca 40 min leka hejvilt under åtskilliga timmars trädgårdsarbete (jaga vattenstråle, gräva, valla skottkärran, you name it..), gå en tvåtimmars rask promenad i skogen där han håller koll på övriga hundar och människor. Då kan han ligga på soffan en stund, sen kommer han och petar på en och talar om att det är TRÅKIGT och att någon borde göra något åt det. Då är han ändå snart 12, han var mer aktiv som yngre..
Jag tycker att sheltie är fantastiska hundar på många sätt, okomplicerade och samarbetsvilliga, men man får räkna med att det krävs mycket sysselsättning för att de ska bli nöjda.
Han går naturligtvis och lägger sig om det inte händer något, men han är inte NÖJD om han inte får ordentlig aktivering. Vad din schäfer kräver kan jag naturligtvis inte uttala mig om.Din sheltie kräver alltså mer än min bruksavlade träningsnarkoman till schäfer?
Låter snarare som en hund med mer eller mindre dålig avknapp..
Men.. Hur många timmars aktivering blir han nöjd av? Det låter ju verkligen jätteudda att en sällskapshund kräver mer än en brukshund.Han går naturligtvis och lägger sig om det inte händer något, men han är inte NÖJD om han inte får ordentlig aktivering. Vad din schäfer kräver kan jag naturligtvis inte uttala mig om.