Välja ras??? Samojed eller Finsk lapphund?

Sv: Välja ras??? Samojed eller Finsk lapphund?

Jag var på väg och komma dit flera gånger. Sprang förbi en gång eftersom min kompis är väldigt förtjusta i den lapska vallhunden men då var det proppfullt kring de finska så tänkte att jag skulle kika förbi senare. Sen blev det finaler och andra hundraser som kom emellan och jag glömde faktiskt helt bort att komma dit och hälsa :mad:. Men såg en otroligt vacker ljusbrun finsk lapphund där som verkade väldigt fin :)

Ja, vi hade t.o.m folk som frågade om raserna när vi plockade ner montern på söndagen :D, så det var fullt ös och massa folk precis hela tiden!

Hmm.. var det en liten brun tik? I så fall planeras det bruna valpar efter henne (med en brun hane) om något år ;)
Där stod en STOR brun hane också vid något pass.

Jag tycker absolut du ska välja Eurasier!
Den passar in på alla kriterier!

Jag har nu min första egna hund, en eurasier tik som nu hunnit bli 19mån.
Tycker hon är perfekt på alla sätt och vis!
Aldrig hört henne skälla, alltid med på allt man vill göra men bryr sig inte alls om man tar det lugn längre perioder heller.

Med min tik tränar jag framförallt tävlingslydnad och agility.

Kan bara säga att jag iaf uppfattat den finska lapphunden som nervös och extremt skällig! På alla utställningar jag varit så har iag största delen av hundarna bettet sig så iaf...

Kan bara säga att jag iaf uppfattat den finska lapphunden som nervös och extremt skällig! På alla utställningar jag varit så har iag största delen av hundarna bettet sig så iaf...

Den finska lapphunden hamnar tyvärr i "familjehund-platsen" där de inte blir tillräckligt aktiverade.
Sedan tror jag att majoriteten av finska lapphundar på utställning är feta och ouppfostrade (min uppfattning från stora stockholm), men där mötte jag även de som inte skällde och tog det lugnt (min hund, och ett par tikar).
Men om du skulle komma på en lapphundsträff istället skulle du märka att majoriteten av hundarna tar det lugnt, inte är nervösa och där ägarna istället säger att deras hundar aldrig skäller.

Skulle inte påstå att Finsk Lapphund är en skällig ras! De skäller inte mer än någon annan glad hund om de blir aktiverade rätt

Själva kenneln är inte så ny, men hon är ny på Finsk lapphund och har som sagts hittills bara haft 3 kullar. Tidigare födde hon upp shelties och kelpies (hennes syster har fortfarande kelpie) Min hund är ifrån den allra första lappkullen och var tills den senaste ensam tik, men i senaste kullen fick hon minst en tik och behöll en brun liten sötnöt :D Så nu har hon 3 lapphundstikar varav den ena på tillväxt.

Men nu börjar jag bli väl OT hon har ju en hemsida man kan läsa mer på;)

*Kl typ*
Jag var inte på stora stockhholm iår men förra året, då tyckte jag inte alls att det var så som nån beskriver så jag undrar verkligen vad det var för hundar som var där iår :eek:

Själv kikade jag lite på Eurasier själv när jag skulle skaffa hund för 2år sedan (jösses vad tiden går!) Men jag kom inte så långt i den tankevändan då jag hörde/läste om att mentaliteten var lite si och så med, men det kanske blivit bättre sedan dess

Fast det är inte si och så med mentaliteten, det är precis som på andra raser, man måste helt enkelt välja en bra kennel :) Jag har hört detsamma om lapphunden, men jag är helt 100 på att det är samma där, rätt kennel = bra hund i de flesta fall.

*kl

Idag var jag hembjuden till en finsk lapphundsägare med tre hundar, som jag aldrig träffat förut. Hundarna var keliga, coola och skällde knappt alls (en av tre skällde till någon gång under besöket). Vi är fast- en sån ska vi ha! :love:

Tack så mycket för infon! Då kan jag lugnt fortsätta drömma om min framtida hund :)

Blueeyes

Roligt att höra att de funkat som förstahundar för er! Och tack för hjälpen med namnet, jag förstod vad du menade :)

Klart att ni ska, ingen kan väl motstå en trevlig Lapphund! :D

Tack så mycket för alla svar :D

Nu var jag på hundmässan i GBG för att bli säkrare på vilken ras jag skulle välja, men istället har jag nu ingen aning :S Det står iaf mellan Samojed, Eurasier och Finsk lapphund :)

Men det är så förvirrande för alla jag pratat med säger att just deras ras passar mig bäst, men jag måste ju välja någon... :o

Någon skillnad måste där ju finnas förutom utseendet, motionen t.ex.... jag vill gärna kunna ha med hunden när jag rider, så därför bör den ju orka, men det verkar inte vara ngt problem, samtidigt vill jag ju kunna ta det lungt ibland oxå. Svårt att säga exakt hur mycket motion jag är beredd att ge... Det beror ju på hur man räknar, om man räknar utöver kissturerna eller all tid ute?

Ta ett ex. (Observera EX!) Om man går ut en stund på morgonen t.ex. en kvart. Och går till stallet på eftermidagen som tar ca 20 min. + att man gör lite övningar i stallet och kanske tar en tur antingen med eller utan häst i ca 10-120 min beroende på, låt säga 10 min i detta exepmlet. Sedan går hem vilket tar ca 20 min. + Kvällsrundan på kanske en kvart... Det blir ju nästan 1,5 h om man tänker sig en enklare variant av en dag.

Låter det lite? eller vad tycker ni? Hur kan en typisk dag se ut för er? Hur mkt är mkt resp. lite för er?
Jag har hört att t.ex. Samojeder behöver minst 2,5 h motion om dagen. Är kissrundorna medräknade eller inte då? och är det kvalitétstid eller bara motion? Hur länge om dagen ska hjärn gympan vara?

Jag tror att detta är det som jag är mest osäker på. Och förhoppningsvis avgör mitt val... :S

Jag har tänkt aktivera min hund lite mer än vad du har, i och med att den ska vara med daghusse som kan ha med den lös under dagarna. Vi ska köpa en finsk lapphund, eftersom vi vill ha en hund som både kan vara stilla en dag om vi är sjuka/trötta, och som vill hänga med på det mesta. Dessutom är de fantastiskt trevliga och charmerande! :love: Samojed och euraiser tilltalar inte oss, så vi har en enklare situation än vad du har.

De finska lapphundar skäller extremt mycket.

Skumt, då ingen av alla finska lapphundar jag haft var skälliga alls...

Med tanke på att jag faktiskt fött upp rasen under en tid och ägt en hel hop hundar så borde ju någon varit skällig kan jag tycka om rasen nu skäller extremt mycket.

Samojed behöver mycket motion, det är allt jag vet. Det är en arbetande hund.

Du kommer garanterat få mycket mer jobb med en samojed!

Har ingen erfarenhet av rasen men en kille i klassen hade en (jag gick djurvård). Den var iof ouppfostrad, extremt självständig och krävde mycket stimulans.

Om jag vore du skulle jag satsa på en Finsk lappe!

Tack för alla fina svar! :D

Men efter många om och men har jag nu äntligen bestämt mig för Finsk lapphund <3

Totalbestämde mig i helg när jag var och tittade på utställningen i Stockholm och stod och tittade vid finska lapphundens ring. Det skälldes hela tiden och många hundar såg ut att minst sagt vela äta upp den som sprang framför. Pratade med rätt många på området och 1 av 10 hundar skulle jag kunna tänka mig att leva med. Resten var hysteriska.

Nu var jag visserligen vid ringen bredvid (Svensk Lapphund), men fick inte alls samma intryck som du, varken i Stockholm eller tidigare utställningar jag varit på.
Tycker tvärt om att detta (se bild nedan) är en vanligare syn än att dom vill äta upp varandra.
img_7273.jpg

Dessutom så är dom ju så vackra! Tar mig friheten att slänga in en liten bildbomb från SLK utställningen i Rimbo (och det är jag som fotat dom, ni behöver alltså inte förfasas över provbildstexten, jag har dom inte upplagda utan den...)
IMG_7064.JPG

IMG_7164.JPG

IMG_7281.JPG

IMG_7304.JPG

IMG_7091.JPG

*forts*
Angående den svenske så är den skälligare rent generellt, har mer skärpa och är lite vassare (utan att för den sakens skull äta upp folk). Den användes mer som vakt och jakthund än den finske (vall) och till och med idag används några till björnjakt, vilket i stort sett ingen finsk hade pallat för, den är för mjuk helt enkelt.
Här är jag däremot mer beredd att hålla med. Svensken är skarpare än Finnen, men det behöver inte alltid vara något negativt. En annan sak att tänka på är att dom är väldigt signalkänsliga, och jag har ofta märkt på min Lilleman att han reagerar när det är någon som vi möter som i hans gon beter sig konstigt (kan ha druckit, eller någon som är allmänt stökig), och han skulle aldrig släppa fram någon som jag var rädd för.

När han var valp så hängde han med ut i stallet på körturer någon gång i veckan. Han åkte då i vagnen till skogen där han fick vara med och springa en bit, och när det blev galopp (shetlandsponny), så skrek hela hunden "Äntligen någon som går lagom fort!". Behöver jag säga att vi många gånger skrattat åt "Små korta promenader i valpens takt", som det ofta står i hundböcker?
Måste bara skicka in ett par bilder på svenskar också:
IMG_7756.JPG

Lillemans morfar, en jättefin kille om man frågar mig.

IMG_7738.JPG

Den här tjejen tilltalar mig jättemycket, både till personlighet och utseende. Notera även skillnaden på kroppsbyggnaden på dessa två...

7.jpg

Och självklart måste Lilleman in på ett hörn också. (Även detta är från SLK utställningen i Rimbo)

Nu vet inte jag hur mycket relevans detta inlägg har i funderingarna, men jag blir helt lyrisk så fort någon nämner lapphund. ;) (Svaret blev delat i två på grund av för många bilder, förstår inta alls hur det kunde gå till :angel:)

Ujuj, vilka vackra bilder du bjuder på. Vet du möjligtvis vilka hundar du fotat? Jag blev nyfiken!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 341
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka