Välja hundras

Sv: Välja hundras

Måste fråga - varför stryka BC'n ?
Är det för att de är "arbetande" hund ?
Hur blir de om de inte får jobba ?

Förmodligen för att det är en vallhund och bör således få valla. Ja, det är en arbetande hund. En väldigt arbetande hund. För att den generella BC ska må bra och få ett fullvärdigt liv ska den få valla. Vallinstinkterna är inget man tar bort med lydnad eller agility.
Man köper helt enkelt inte en vallhund som inte låter valla. Likaså köper man inte en jakthund (vilket jag räknar retriverraserna vara) som man inte jagar med.

TS: Visst kan det gå med en golden eller labbe med "utställningslinjer", dock vet jag flera som misslyckats med sina när de trott att det skulle räcka med promenader och 10 min hjärngympa om dagen.
Så jag vill ju inte ha en hund som bara är till för sällskap
Jag tycker inte man säga att det öht finns hundar som bara är till för sällskap. Det finns raser som är avlade på sällskap istället för att arbeta. Men det är fortfarande en hund och behöver motion och mental stimulans som en hund. Mycket få sällskapshundar klarar inte dina krav på långpromenader och agility.

Tollare skulle jag inte tänka på om jag vore du. Då är labb eller golden bättre.

Sv: Välja hundras

Tack så jättemycket för alla svar! Väldigt intressant en del av hundraserna har jag aldrig ens hört talas om så det var kul :)

Kanske ska förtydliga eller ändra mitt inlägg lite.
Vill ha en hund som man kan träna med som har lätt för att lära och tycker det är kul. Och jag vill kanske i framtiden träna/tävla om jag hittar någon gren jag gillar. Med medelstor menar jag ungefär i storlek som en golden retriever inte mindre än så :)

Så jag vill ju inte ha en hund som bara är till för sällskap men inte heller en överaktiv hund som kräver enormt med stimulans för att må bra. Kanske svårt att hitta något sådant "mellanting"?
De jag funderar mest på just nu är väl golden och labrador. Även tollare någon som har erfarenhet av den rasen?

Men fler förslag mottages tacksamt!

Labradorer lär sig väldigt snabbt. Iaf min ;) Hon kan allt möjligt och lär sig på bara några gånger. Bla så var de första hon lärde sig att rulla runt och då var hon bara 2 eller 3 månader :)

Men jag tycker att du ska hitta nån bra uppfödare på labbar och hälsa på o träffa deras hundar så du får se hur just dom hundarna är och då kanske få ett litet hum om vad för hund du kanske får om du väljer från just den kenneln

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 215
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka