Valet i USA

Det kommer inte att ske någon vändning i USA:s Israelpolitik förrän efter valet. Biden är en lame duck som dessutom försöker undvika att göra något som skulle skada Kamala. Det är vad som händer efter valet som är det viktiga. Vi vet vad vi hade i både Trump och Biden och Biden var extremt mycket mer Palestinavänligt, fram tom den 10 oktober. USA:s Israelpolitik som helhet och långsiktigt kommer att skilja extremt mycket beroende på Trump eller Kamala. Om Palestinierna ska ha någon chans att kunna bygga upp sina liv i Gaza igen så behövs Kamala, inte Trump. Att Netanyahu så heljärtat stöder Trump visar bara det på vad som kommer att hända om Trump blir vald till president.
Det är klart att alla verkar lite Palestina-vänliga i jämförelse med Trump men när Biden ärvde Trumps radikala Israel/Palestina-beslut var det väl egentligen bara ett av dem han relativt snabbt åtgärdade (att återinföra humanitär hjälp). Mycket annat har han varit passiv med, vilket faktiskt också är lite av ett trendbrott gentemot tidigare förhållningssätt till konflikten då USA haft en något mer neutral roll. Passivitet efter Trumps betydligt mer aktiva inflytande blir ju automatiskt till Israels fördel. Biden har utöver det lagt mer krut på att förbättra Israels relationer med exempelvis Saudiarabien än på att få till en tvåstatslösning. Till och med när en palestinsk-amerikansk journalist dödades av en israelisk soldat, eller när en amerikansk medborgare dödades på Västbanken, har Biden hållit sig anmärkningsvärt passiv. Jag tror Harris kampanj lider av arvet från både Trump och Biden i den här frågan.

Sedan har förvisso Biden alltid varit Israel-vänlig och beskrivit sig själv som sionist bland annat, men där tror jag också att både hans och det traditionellt amerikanska förhållningssättet till konflikten starkt missgynnats av att Israel förändrats dramatiskt. USA är lite naivt kvar i det förgångna. Man har inte riktigt processat att dagens israeliska styre är extremhöger och offensivt på ett helt annat sätt än tidigare israeliska styren. Den politiska relationen som USA tidigare kunnat upprätthålla med Israel får därför inte alls samma effekt idag. Man har inte satt hårt mot hårt. Det straffar sig nu. Den där naiviteten, om man nu kan kalla det för naivitet vid det här laget när internationella domstolar verkligen försökt informera om problemen, tror jag kan skada inte bara Gaza utan också Demokraterna på sikt om de inte tar in att det politiska läget är i grunden förändrat.

Jag tror alltså att Harris nuvarande hållning till Israel/Palestina lider både av Israels extrema styre, av Trumps tidigare tid som president och de starkt pro-israeliska beslut som han genomförde (för även om USA alltid sett Israel som en allierad är delar av det extremt även med amerikanska mått mätt), samt av Bidens efterföljande passivitet. Tillsammans har framförallt Trumps men till viss del även Bidens presidentskap lagt grunden för att ganska simpla saker som att förorda en vapenvila som tidigare, utan deras förda politik, antagligen hade setts just som något ganska icke-kontroversiellt nu framstår som politiskt mer drastiskt och riskabelt.

Dagen efter verkar hela US i chock efter Donalds Mega Rallie. Fullsat MSG (Maga Square Garden) (NewYork Post headlines) och 10 tusentals Trumpväljare stod utanför och följde hela ralliet som pågick typ 4,5,6 timmar. Melania, Dr Phil, Elon, Hulk Hogan och många fler. Analytiker verkar helt imponerade hur ralliet hade genomförts. Stämningen ja säger bara vilken galen stämning :laugh:.

His gona fix it?

Harris har lierat sig med politiker som Richie Torres och Liz Cheney så man skall nog inte ha så stort hopp om annat än att hon kommer fortsätta med nuvarande Israelpolitik.

Jag kollar på filmer från efterspelet på orkanen Helene och herregud vilka lögner det sprids som folk tror på. Hur kan Trump komma undan med sådana lögner och hur kan folk gå på det! Det är allt från befängda skrönor till lögner om räddningsinsatser. Liv är hotade på grund av Trumps ljugande.

Problemet är väl kanske inte att det diskuteras här utan att det har blivit det enda som diskuteras i tråden. Du för fram detta som det enda viktiga i denna valrörelse och försöker enträget övertyga alla som inte håller med dig om att det här är fråga nummer ett. Varför ser du det som så viktigt att tala om för alla oss andra, som också är intresserade av valet i USA, vad vi ska tycka och tänka om saken.
Det sätt du behandlar den här frågan får mig återigen, liksom tidigare i diskussionen, att undra om det här verkligen är en tråd för mig.
Visst, jag har en tendens att enträget bita mig fast vissa frågor, det vet jag. Som att jag nu inte kan låta bli att påpeka att jag aldrig hävdat att det är den viktigaste frågan, jag har lyft den i en specifik kontext. Även om jag fattar att jag varit drivande många gånger, så är det inte helt främmande att andra har argumenterat med mig och framhållit andra synpunkter, det måste väl vara okej att bemöta?

Sedan är det aldrig min avsikt att få andra att tycka som jag, är medveten om att jag nog är mer vänster och extrem i vissa frågor än majoriteten på det här forumet. Kan tänka mig att jag, utöver mer klassiska amerikanska nyhetskällor, följer andra lite "mindre" politiska kommentatorer som är mer vänsterlutande, som andra här säkert inte ser som sin kopp te, vilket gör att jag har ett lite annat perspektiv - som är avvikande. Sedan blir jag uppriktigt nedslagen och ledsen av att bli "called out" såhär. Inte för för att jag har något emot att höra om jag tex. uttryckt mig på ett sätt som sårar någon. Då vill jag såklart reda ut det. Men nu känns det väldigt påtagligt som att jag borde hålla mig borta.

Harris har lierat sig med politiker som Richie Torres och Liz Cheney så man skall nog inte ha så stort hopp om annat än att hon kommer fortsätta med nuvarande Israelpolitik.
Jag förstår inte hur hon kunde prioritera att kampanja med dem just i Michigan. Eller Cheney förstår jag på sätt och vis om de vill nå de som röstade på Nikki Haley i primärvalet (vilket jag också sett är strategin), men Torres är bara dåligt omdöme i just den delstaten. Han backas ju f.ö av donors som nog garanterat föredrar Trump, och är mer extrema än många republikaner.

Jag tycker han gör det, tittar man på hur Trump agerade under sin tid som president så försökte han skapa direkta relationer till Putin, Xi Jinping, Kim Jong Un mfl för att minska risken för väpnad konflikt, han träffade även talibanledarna och förhandlade fram ett avtal för USA:s tillbakadragande. Samtidigt ökade han USA:s militära kapacitet och han arbetade också för att Europa skulle stärka sitt försvar.

Jag har svårt att se något alternativ till det för att få till en fred?
Tja de väntar väl på att Trump ska ta makten så de får han
Dagen efter verkar hela US i chock efter Donalds Mega Rallie. Fullsat MSG (Maga Square Garden) (NewYork Post headlines) och 10 tusentals Trumpväljare stod utanför och följde hela ralliet som pågick typ 4,5,6 timmar. Melania, Dr Phil, Elon, Hulk Hogan och många fler. Analytiker verkar helt imponerade hur ralliet hade genomförts. Stämningen ja säger bara vilken galen stämning :laugh:.

His gona fix it?
Var du där? Hur mycket fick du betalt? Hur många somnade av tristess?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 303
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 671
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 669
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
356
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama