Valet i USA

Egentligen borde Gazakonflikten ha en egen tråd för som jag sagt tidigare - den amerikanske medelväljaren lär inte se det som en viktig punkt.

Konflikten ligger i att för amerikanen i gemen är detta ett inrikesval men för resten av världen är det ett globalt val och kan vi verkligen tro/förvänta oss att medelamerikanen ska ta det ansvar vi i resten av världen anser att de ska?
Skulle vi gjort det? Eller handlar det mera om bränsle- och matpriser?

Den stora frågan är hur många som ens kommer att överleva, och hur mycket som jämnas med marken. Fortsätter Harris Bidenadministrationens stil, så har jag inte mycket hopp för liv i Gaza.

Det kommer inte att ske någon vändning i USA:s Israelpolitik förrän efter valet. Biden är en lame duck som dessutom försöker undvika att göra något som skulle skada Kamala. Det är vad som händer efter valet som är det viktiga. Vi vet vad vi hade i både Trump och Biden och Biden var extremt mycket mer Palestinavänligt, fram tom den 10 oktober. USA:s Israelpolitik som helhet och långsiktigt kommer att skilja extremt mycket beroende på Trump eller Kamala. Om Palestinierna ska ha någon chans att kunna bygga upp sina liv i Gaza igen så behövs Kamala, inte Trump. Att Netanyahu så heljärtat stöder Trump visar bara det på vad som kommer att hända om Trump blir vald till president.

Konflikten ligger i att för amerikanen i gemen är detta ett inrikesval
Kanske eller kanske inte och inrikes- och utrikespolitiken hänger ihop, en av de stora sakerna, kanske den största, Trump gått ut med är att han kommer se till att striderna i Ukraina får ett slut. Hur stor chans han har till att klara det kan förstås diskuteras men det är en viktig fråga i hans kampanj.

Kanske eller kanske inte och inrikes- och utrikespolitiken hänger ihop, en av de stora sakerna, kanske den största, Trump gått ut med är att han kommer se till att striderna i Ukraina får ett slut. Hur stor chans han har till att klara det kan förstås diskuteras men det är en viktig fråga i hans kampanj.
Ja och det kan naturligtvis tilltala många som anser att USA läcker pengar till (ännu) ett krig som få amerikaner känner någon koppling till.

Ironin är att USA inte skickar miljontals dollar i stora buntar till Ukraina (eller Israel) utan att den går till vapenindustrin i USA där de ger jobb och inkomster till amerikanska arbetare.

Egentligen borde Gazakonflikten ha en egen tråd för som jag sagt tidigare - den amerikanske medelväljaren lär inte se det som en viktig punkt.

Konflikten ligger i att för amerikanen i gemen är detta ett inrikesval men för resten av världen är det ett globalt val och kan vi verkligen tro/förvänta oss att medelamerikanen ska ta det ansvar vi i resten av världen anser att de ska?
Skulle vi gjort det? Eller handlar det mera om bränsle- och matpriser?
Så länge amerikanska medier skriver tonvis om Gaza i relation till valet, så borde det väl vara helt okej att ta upp här?

Det kommer inte att ske någon vändning i USA:s Israelpolitik förrän efter valet. Biden är en lame duck som dessutom försöker undvika att göra något som skulle skada Kamala. Det är vad som händer efter valet som är det viktiga. Vi vet vad vi hade i både Trump och Biden och Biden var extremt mycket mer Palestinavänligt, fram tom den 10 oktober. USA:s Israelpolitik som helhet och långsiktigt kommer att skilja extremt mycket beroende på Trump eller Kamala. Om Palestinierna ska ha någon chans att kunna bygga upp sina liv i Gaza igen så behövs Kamala, inte Trump. Att Netanyahu så heljärtat stöder Trump visar bara det på vad som kommer att hända om Trump blir vald till president.
Jag hade tänkt att det viktiga är vad som händer efter valet, om det inte hade varit så att allt lidandet eskalerat något fruktansvärt bara de senaste veckorna. Det är först nu det varnats om att hela befolkningen i norra Gaza riskerar att dö. De behöver hjälp NU.

Jag hade tänkt att det viktiga är vad som händer efter valet, om det inte hade varit så att allt lidandet eskalerat något fruktansvärt bara de senaste veckorna. Det är först nu det varnats om att hela befolkningen i norra Gaza riskerar att dö. De behöver hjälp NU.

De behöver hjälp för att kunna bygga upp sitt liv och ha en framtid i Gaza. Ja, det är akut just nu. Men det absolut viktigaste är det långsiktiga. För 1,920 miljoner Palestinier. Ja läget är akut, men hjälper det att arabamerikaner röstar på Trump och vi får en Trump Israelpolitik under de nästa fyra åren?

LGBTQA+ har endorsed Kamala och röstar ca 70-30 demokratiskt. Trots att Trump lovat att inte riva upp Obergefell och många skulle vinna på lägre skatter. Eftersom de vet konsekvenserna av att Trump vinner.

Jag vet att du tycker att jag pekar ut arabamerikaner, men jag pekar ut alla som röstar på Trump. Alla äldre MAGA som är beroende av Obamacare men ändå röstar på mannen som vill riva upp den. Latinos som kommer bli deporterade när Trump kommer till makten. Män av alla etniciteter och religioner som inte kan rösta på en (färgad) kvinna.

Varför yngre vita män röstar på Trump är en fråga för sig. De känner sig diskriminerade, åsidosatta och orättvist behandlade. Och liksom andra unga män som dras till gängen, jihad, alt-höger, så flockas de till mannen som säger att de pga kön och hudfärg är överlägsna alla andra.

Ja jag försöker inte belägga någon med munkavle alls, det är mest en reflektion över att vi i omvärlden ser det amerikanska presidentvalet lite annorlunda än snittröstaren i USA. :)
Även om det säkert är ännu mer påtagligt i USA, så är det ju liksom vanligt att även svenska medier inför val här kan fokusera på frågor som kanske inte är på absoluta topplistan hos gemene väljare - särskilt utrikespolitiska frågor. Sedan är det ju givet att omvärlden intresserar sig mer för amerikanska val än de flesta andra länders.

Å my Lord, jag har väl aldrig skrattat så mycket som denna show :rofl:. Var får dom allt ifrån? Å Hulk Hogan var ju med :laugh:. Hela Madison var ju i helt galet. Där tog han 1 milj röster

Så länge amerikanska medier skriver tonvis om Gaza i relation till valet, så borde det väl vara helt okej att ta upp här?
Problemet är väl kanske inte att det diskuteras här utan att det har blivit det enda som diskuteras i tråden. Du för fram detta som det enda viktiga i denna valrörelse och försöker enträget övertyga alla som inte håller med dig om att det här är fråga nummer ett. Varför ser du det som så viktigt att tala om för alla oss andra, som också är intresserade av valet i USA, vad vi ska tycka och tänka om saken.
Det sätt du behandlar den här frågan får mig återigen, liksom tidigare i diskussionen, att undra om det här verkligen är en tråd för mig.

Å my Lord, jag har väl aldrig skrattat så mycket som denna show :rofl:. Var får dom allt ifrån? Å Hulk Hogan var ju med :laugh:. Hela Madison var ju i helt galet. Där tog han 1 milj röster

"The event began with comedian Tony Hinchcliffe, host of the “Kill Tony” podcast, who opened the rally with a set replete with slurs about Latinos, African Americans and other groups that Trump’s campaign is actively targeting to turn out for the former president", skriver Politico (https://www.politico.com/news/2024/10/27/trumps-madison-square-garden-racist-00185770).

Låter verkligen som en jättekul "show", hörru.

Dina inlägg har lika mycket content som Donald Trumps tal.
Undeskatta inte Donald för han vet vad som krävs för att få amerikanerna att rösta då det brukar vara lågt valdeltagande typ 55-65%. Det duger inte att bara säga vad man vill göra för landet. Det ska även vara show på högsta nivå annars kan politiker glöma röstandet

"The event began with comedian Tony Hinchcliffe, host of the “Kill Tony” podcast, who opened the rally with a set replete with slurs about Latinos, African Americans and other groups that Trump’s campaign is actively targeting to turn out for the former president", skriver Politico (https://www.politico.com/news/2024/10/27/trumps-madison-square-garden-racist-00185770).

Låter verkligen som en jättekul "show", hörru.
Man måste ju ha sett HELA showen för att göra bedömning "jättekul"

Man måste ju ha sett HELA showen för att göra bedömning "jättekul"
Måste man?

"In his own speech, Trump reprised some of his harshest remarks about immigration, with his calls to weed out “the enemy from within” (samma Politico-artikel som i inlägget ovan).

Trump är verkligen jättekul när han pratar om fienden ibland oss, superhärlig och rolig. Tror de politiker från Demokraterna som han faktiskt pekat ut som USA:s fiender vrider sig av skratt.

Undeskatta inte Donald för han vet vad som krävs för att få amerikanerna att rösta då det brukar vara lågt valdeltagande typ 55-65%. Det duger inte att bara säga vad man vill göra för landet. Det ska även vara show på högsta nivå annars kan politiker glöma röstandet
Did a Donald write this?

Problemet är väl kanske inte att det diskuteras här utan att det har blivit det enda som diskuteras i tråden. Du för fram detta som det enda viktiga i denna valrörelse och försöker enträget övertyga alla som inte håller med dig om att det här är fråga nummer ett. Varför ser du det som så viktigt att tala om för alla oss andra, som också är intresserade av valet i USA, vad vi ska tycka och tänka om saken.
Det sätt du behandlar den här frågan får mig återigen, liksom tidigare i diskussionen, att undra om det här verkligen är en tråd för mig.
Men varför måste man lyssna på vad @EmmaBovary skriver? Va med o skriv nått själv då kanske andra dyker upp och så flyttas fokus till nått annat istället :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 303
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 671
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 669
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
356
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur