Valet i USA

Jo, jag vet. USA lyckades väl åtminstone få dem att undvika kärnkraft och olja, som Israel vevade om innan själva attacken. Utöver banden till Hamas och Hezbollah så har trots allt Iran stått emot ganska mycket av Israels olika provokationer/attacker senaste året, så jag litar tbh mer på att de inte vill ge sig in i krig än Israel som verkar sugna på att dra med USA.

Det var så jävla dumt av Trump att riva upp kärnvapenavtalet som Obama startade med Iran, och att Biden inte återupprättat det. Har du sett om Harris sagt något om att hon vill tillbaka till det? Trump vill det ju definitivt inte.
Jag har sett spekulationer om att Harris skulle komma arbeta för ett nytt avtal men inte något direkt från henne själv.

Senast ändrad:
Det är bara att jämföra vad Trump och Biden administrationen har gjort visa vi Palestina och Israel för att se vilken skillnad det är och kommer att bli under Trump.

https://www.nbcnews.com/politics/wh...est-bank-outposts-three-israeli-se-rcna143517

https://www.theguardian.com/world/2024/feb/23/blinken-oppose-new-israeli-settlements

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-50468025
Jag har inga problem med att jämföra hur olika Harris och Trump skulle hantera Israel/Palestina i fredstid. Harris vore överlägset bäst. Men jag vänder mig starkt mot att dra in hur Bidenadministrationen hanterat nuvarande situation, det går inte att ursäkta. Att sanktionera bosättare är verkligen ett tröstpris när man skickar mängder med vapen, trots att man vet att Israel inte släpper in nödhjälp i de ockuperade områdena.

Såg Blinken få en fråga häromdagen om norra Gaza, och då påstod han att han trodde på Israel när de sagt att de inte sysslar med "the generals plan", när det finns övertydliga bevis på att man belägrat, pulveriserar både byggnader, hyfsat fungerande sjukhus och människor. WHO, FN och andra människorättsorganisationer larmar om att det är akut risk för att befolkningen i norra Gaza håller på att utrotas i stort sett. Med det i åtanke så är allt så himla futtigt.

Mehdi Hasan är lite av min husgud när det kommer till politik, så jag har sett. Jag har ganska exakt samma åsikt som honom i den här frågan (och många andra frågor), Trump vore INTE bättre än Harris - men Hasan klandrar inte arabamerikaner som inte klarar av att rösta på en kandidat som varit del av en administration som bidragit direkt till att deras släktingar dödats. Han tycker f.ö också att kampanjen hanterar väljargruppen illa och var en av de mest kritiska till att DNC inte tillät ens en enda pro-palestinier. Sedan är inte personen som pratar där, Amer Ghalib en väljare som överger demokraterna. Tror inte ens att hans skäl till att backa Trump är Gaza eller Libanon. Han är en del av gruppen som du nämnt, som faktiskt är socialkonservativa och hans beslut om att banna pride-flaggor skapade rätt mycket rubriker ifjol.

Det här är också Hasan, förresten ;)

Donald leder nu både i de viktiga vågmästarstaterna OCH nationellt. Bra jobbat. Keep it that way :up:. Såg ochså att han nu även kör MDGA 😄

Det här klippet visar vad jag tror många hoppas på, att Trump som president är chansen som finns till att få ett stopp på dödandet och förstörelsen. Det är inte så att man ser Trump som en idealisk president men han drev inte krigslinjen under sina fyra första år och hans inställning verkar inte ha ändrats, han vill gå förhandlingsvägen. Alternativet Harris är att fortsätta på nuvarande spår med en eskalering som kanske slutar i ren katastrof.

Det här klippet visar vad jag tror många hoppas på, att Trump som president är chansen som finns till att få ett stopp på dödandet och förstörelsen. Det är inte så att man ser Trump som en idealisk president men han drev inte krigslinjen under sina fyra första år och hans inställning verkar inte ha ändrats, han vill gå förhandlingsvägen. Alternativet Harris är att fortsätta på nuvarande spår med en eskalering som kanske slutar i ren katastrof.
Jag tycker att Trump utnyttjar väljargruppen, tbh. Inget talar för att han skulle vara verka mer för fred etc. Sedan har folk olika skäl, borgmästaren på scenen är nog inte så långt ifrån Trump i andra frågor också. Andra är så frustrerade över att deras vanliga parti inte vill tala med dem, att de engagerat sig för att Trump ska vinna, för att de är rädda för att om Harris vinner nu, så kommer arabamerikaner ignoreras av demokraterna under en lång tid. Men de tycker inte att han är bra alls, de vill "bara" att demokraterna ska tvingas omvärdera sina policys.

Men han bjuder iaf in dem på scenen, Harris stoppade i veckan en muslimsk demokrat för att komma in på ett rally i Michigan... https://eu.detroitnews.com/story/ne...oval-from-rally-says-hes-welcome/75796758007/ Och i natt så blev hon vid ett tillfälle överröstad av demonstranter om Gaza, och hon svarade inte alls bra på det... det är verkligen en besvikelse.

Inget talar för att han skulle vara verka mer för fred etc.
Jag tycker han gör det, tittar man på hur Trump agerade under sin tid som president så försökte han skapa direkta relationer till Putin, Xi Jinping, Kim Jong Un mfl för att minska risken för väpnad konflikt, han träffade även talibanledarna och förhandlade fram ett avtal för USA:s tillbakadragande. Samtidigt ökade han USA:s militära kapacitet och han arbetade också för att Europa skulle stärka sitt försvar.

Jag har svårt att se något alternativ till det för att få till en fred?

Jag tycker han gör det, tittar man på hur Trump agerade under sin tid som president så försökte han skapa direkta relationer till Putin, Xi Jinping, Kim Jong Un mfl för att minska risken för väpnad konflikt, han träffade även talibanledarna och förhandlade fram ett avtal för USA:s tillbakadragande. Samtidigt ökade han USA:s militära kapacitet och han arbetade också för att Europa skulle stärka sitt försvar.

Jag har svårt att se något alternativ till det för att få till en fred?
Fast han har helt klart en ohälsosam böjelse gällande auktoritära ledare. Han verkade mer fascinerad av smicker från dem än något annat. Jag ser det mer som en risk att de du nämnde kan få göra lite som de vill under Trump.

Fast han har helt klart en ohälsosam böjelse gällande auktoritära ledare. Han verkade mer fascinerad av smicker från dem än något annat. Jag ser det mer som en risk att de du nämnde kan få göra lite som de vill under Trump.
Jag vet inte om han fått så mycket lovord från någon av de här? Vi har fyra år som han var president och de här länderna gavs inte fria händer att göra vad de ville, jämför med vad som hänt under Biden-Harris, det kan man inte blunda för.

Jag vet inte om han fått så mycket lovord från någon av de här? Vi har fyra år som han var president och de här länderna gavs inte fria händer att göra vad de ville, jämför med vad som hänt under Biden-Harris, det kan man inte blunda för.
Han har ju sparat "kärleksbrev" från Kim Jong Un som han pratat mycket om! Han har sagt på rallys att han och Jong Un "fell in love" flera gånger.

Jag gick emot mina egna principer och försökte lyssna på Joe Rogan-avsnittet med Trump som kom ut i går. Tänkte att jag ändå skulle ge Trump en chans eftersom jag tidigare nästan enbart hört väl utvalda korta klipp med honom, så nu ville jag se om han blev ens en smula vettigare av att få prata fritt med alla möjligheter att ta tid på sig för att backa upp påståenden och verkligen göra sin poäng. Det blev han inte. Herregud vilket dravel! Jag stod ut i ungefär en timme (och det enbart eftersom jag körde bil och inte hade något annat att göra) sedan stängde jag av eländet. Tycker att det var otroligt dåligt hanterat av Joe Rogan också, hela grejen blev liksom bara som en enda lång "ego stroke" för Trump, men det borde jag kanske inte vara särskilt överraskad över... Får lite ont i magen när jag tänker på vilken enorm publik detta kommer nå, och framförallt vilken stor del av den publiken som kanske inte var Trump-supporters tidigare men nu riskerar att bli det.

Han har ju sparat "kärleksbrev" från Kim Jong Un som han pratat mycket om! Han har sagt på rallys att han och Jong Un "fell in love" flera gånger.
Ja, det är en samling galningar som står långt från de fria och liberala demokratier jag vill ha, där människors kunskaper, rättigheter, skyldigheter och friheter får stå i fokus i politiken.

Auktoritära ledare med ambitioner att montera ned demokratin, där står Trump och myser.

Jag gick emot mina egna principer och försökte lyssna på Joe Rogan-avsnittet med Trump som kom ut i går. Tänkte att jag ändå skulle ge Trump en chans eftersom jag tidigare nästan enbart hört väl utvalda korta klipp med honom, så nu ville jag se om han blev ens en smula vettigare av att få prata fritt med alla möjligheter att ta tid på sig för att backa upp påståenden och verkligen göra sin poäng. Det blev han inte. Herregud vilket dravel! Jag stod ut i ungefär en timme (och det enbart eftersom jag körde bil och inte hade något annat att göra) sedan stängde jag av eländet. Tycker att det var otroligt dåligt hanterat av Joe Rogan också, hela grejen blev liksom bara som en enda lång "ego stroke" för Trump, men det borde jag kanske inte vara särskilt överraskad över... Får lite ont i magen när jag tänker på vilken enorm publik detta kommer nå, och framförallt vilken stor del av den publiken som kanske inte var Trump-supporters tidigare men nu riskerar att bli det.
Vet inte om jag hade förväntat mig att Joe Rogan skulle hanterat intervjun annorlunda?

Ja, det är en samling galningar som står långt från de fria och liberala demokratier jag vill ha, där människors kunskaper, rättigheter, skyldigheter och friheter får stå i fokus i politiken.

Auktoritära ledare med ambitioner att montera ned demokratin, där står Trump och myser.
Utöver att project 2025 skulle innebära auktoritär politik, så framstår det definitivt som att Trump inte kan låta bli att ryckas med av hur imponerad han är av ledare som är en "strong man" och om denne sedan säger något snällt om honom så finns det inget större. Så myser är ett rätt bra ord i sammanhanget. Hur skevt det än låter.

Man kanske borde lyssna på Palestinier i Gaza och västbanken tycker om presidentvalet.

Jo, men som den citerade kvinnan påpekar längre ned i tråden så är den texten från i somras när många fortfarande hade lite hopp om att Harris skulle vara lite annorlunda än Biden. Jag gissar fortfarande på att de på sätt och vis antar att Trump vore värre, men att det inte finns ord för att beskriva hur illa läget är nu.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 303
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 671
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 669
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
356
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt