Valet i USA

Man kan ocksa se det sa har: Det ar inte sa langt kvar till valet och den som vinner behover fa alla roster som gar att fa ... Det finns (roughly) 1.5 million African Americans i Pennsylvania och 75,000 Arab Americans ... Var lagger man da ner jobbet for att fiska roster?
Absolut, det är inget konstigt med det. Men överlag verkar svarta män vara en grupp Harris har extra svårt att nå, ändå får arabamerikaner skulden?

Absolut, det är inget konstigt med det. Men överlag verkar svarta män vara en grupp Harris har extra svårt att nå, ändå får arabamerikaner skulden?

De får enbart skulden för att de inte röstar på Harris. Liksom svarta män och latino får skulden för att när de inte röstar på Harris så kommer de själva, deras vänner och familj att leva med konsekvenserna. Eg, Trumps anti-immigration. Det handlar om cause och effect. Och arabamerikaner har mer att förlora än de flesta.

Vad jag menade ar att hon behover lagga sin tid och effort pa den storre gruppen, de ar de hon behover overtyga att rosta och att rosta pa henne.

Nu har jag inte sett att de skulle fa skulden "om hon inte vinner valet" utom fran dig? ... Jag kollar bara generella nyheter 3-4 ganger i veckan och det som slas upp som rubriker pa min telefon, sa "over here" ar det tydligen inte en allman (eller kanske inte alla ser det som viktig) regel?

Vad jag menade ar att hon behover lagga sin tid och effort pa den storre gruppen, de ar de hon behover overtyga att rosta och att rosta pa henne.

Nu har jag inte sett att de skulle fa skulden "om hon inte vinner valet" utom fran dig? ... Jag kollar bara generella nyheter 3-4 ganger i veckan och det som slas upp som rubriker pa min telefon, sa "over here" ar det tydligen inte en allman (eller kanske inte alla ser det som viktig) regel?
Säger inget emot det heller, det jag vänder mig emot är att väljare som bryr sig om från början Gaza, nu hela ockuperade Palestina + Libanon, hanterats styvmoderligt trots att majoriteten de som organiserat sig är antingen registrerade demokrater/aktiva i partiet eller iaf brukar rösta demokrat. Afroamerikaner är f.ö också en del av de som bryr sig, i varierande grad såklart och mer påtagligt i vissa delstater. Annars tycker jag att det är klokt med ett "big tent" och försöka nå ut till så många som möjligt. Och jag inser också att det finns risker att alienera en annan grupp om man når ut till en viss väljargrupp för starkt.

Jag har reagagerat på uttalanden i den här tråden om att arabamerikaner får skylla sig själva om de inte röstar på Harris och Palestina, Libanon och Ukraina (!) förstörs - vilket jag tycker är magstarkt. Jag har inte heller sett rubriker från amerikanska medier med det innehållet.

Jag håller med @MJLee att det här valet handlar om (världspolitiskt) mycket mer än bara Gaza/Palestina.
Vi står verkligen vid ett totalt och irreversibelt vägval just nu, för vilken världsordning vi ska ha i framtiden.

Men jag håller inte med om att det är arabamerikaner som har mer att förlora än de flesta.
Ty vi sitter alla i samma förbannade båt.

Den världsordning som står och knackar på dörren är denna:
Det är Kina som väntar på att få frikort på att expandera ut över Taiwan och Sydkinesiska sjön. Det är Ryssland som väntar på att Ukraina ska sluta få västlig hjälp, så att de en gång för alla kan avsluta sin militära specialoperation, så att de kan inkorporera de Ukrainska militära resurserna i sina (inklusive de Ukrainska männen som soldater), så deras så nesligt fördröjda promenad in i Europa faktiskt kan påbörjas. Det är Iran som håller Houthi-rebeller med vapen och instruktioner att störa världshandeln, att hålla Hamas och Hizbollah med ryska, kinesiska och nordkoreanska vapen, vid sidan av sina egna leveranser. Det är Nordkorea, som idag strider mot Ukrainska styrkor, (förmodligen) för att skaffa sig skarp erfarenhet av att kriga, inför en (vad man tror) är en skarp konflikt mot Sydkorea.
Och i Afrika har redan Ryssland och Kina flyttat fram sina positioner. Just nu plundrar de land efter land på naturresurser tillsammans med korrupta och självberikande lokala regeringar. (för Rysslands del är detta en delfinansiering av Ukrainakriget, medan Kina behöver råvaror till egen industri). Ryssland värvar samtidigt folk till att (faktiskt!) slavarbeta i den ryska försvarsindustrin (kvinnor), och folk att använda som kanonmat i köttkvarnen vid fronten (män).
Migrantkriser både vid USA's södra gräns och i Europa och mycket annat i både stort och smått - allt är iscensatt för att hålla oss i väst sysselsatta med att inte se hur världsordningen flyttas centimeter för centimeter, allt enligt principen "koka en groda".

Jag är sjukt frustrerad över att höra Trumpväljare i USA, som motiverar att rösta Trump med orden "Maten var billigare under förra presidenten, det tycker jag är viktigt. Demokraterna och Joe Biden har höjt priserna för mycket, det skulle aldrig hänt under Trump."
Då tittar man verkligen på världen genom en strut med väldigt liten öppning.

Men nu räcker det inte om Harris faktiskt skulle vinna valet nästa tisdag.
Det är inte helt osannolikt att Trump då - och en gång till - skulle ifrågasätta valresultatet. Och att den innersta kärnan då under fyra år tänkt igenom vad man skulle gjort bättre, gjort på annat sätt där vid Capitolium den 6:e januari.
Det här valet kan i praktiken handla om Donald Trump som president, eller ett inbördeskrig i USA.

Nej, jag ser inte framtiden med tillförsikt.
Men jag hoppas på Harris, och att inte bara innersta MAGA har en plan för ifrågasättande av valresultatet - utan även att rättsstaten USA har denna möjlighet med i sin playbook.
Och därtill en vidhängande mycket kraftfull plan av "vad gör vi nu?"
Med stor avsaknad av lågaffektivt bemötande.

Ja,
jag fattar att jag låter som att jag gått på Mother of all Conspiracy Theories.
Men jag kan inte finna mycket i världen idag som pekar åt annat håll.

Jag har jättejättegärna fel i allt jag skriver här ovan, och tar med glädje emot alla förödmjukande tillmälen ni kan hitta på när det visar sig att jag bara haft lite för glada tomtar på loftet.
När Harris har vunnit, och Trump lite fridfullt konstaterat i bästa sändningstid att

Jag räckte inte till den här gången. Grattis Kamala!

Jag håller med @MJLee att det här valet handlar om (världspolitiskt) mycket mer än bara Gaza/Palestina.
Vi står verkligen vid ett totalt och irreversibelt vägval just nu, för vilken världsordning vi ska ha i framtiden.

Men jag håller inte med om att det är arabamerikaner som har mer att förlora än de flesta.
Ty vi sitter alla i samma förbannade båt.

Den världsordning som står och knackar på dörren är denna:
Det är Kina som väntar på att få frikort på att expandera ut över Taiwan och Sydkinesiska sjön. Det är Ryssland som väntar på att Ukraina ska sluta få västlig hjälp, så att de en gång för alla kan avsluta sin militära specialoperation, så att de kan inkorporera de Ukrainska militära resurserna i sina (inklusive de Ukrainska männen som soldater), så deras så nesligt fördröjda promenad in i Europa faktiskt kan påbörjas. Det är Iran som håller Houthi-rebeller med vapen och instruktioner att störa världshandeln, att hålla Hamas och Hizbollah med ryska, kinesiska och nordkoreanska vapen, vid sidan av sina egna leveranser. Det är Nordkorea, som idag strider mot Ukrainska styrkor, (förmodligen) för att skaffa sig skarp erfarenhet av att kriga, inför en (vad man tror) är en skarp konflikt mot Sydkorea.
Och i Afrika har redan Ryssland och Kina flyttat fram sina positioner. Just nu plundrar de land efter land på naturresurser tillsammans med korrupta och självberikande lokala regeringar. (för Rysslands del är detta en delfinansiering av Ukrainakriget, medan Kina behöver råvaror till egen industri). Ryssland värvar samtidigt folk till att (faktiskt!) slavarbeta i den ryska försvarsindustrin (kvinnor), och folk att använda som kanonmat i köttkvarnen vid fronten (män).
Migrantkriser både vid USA's södra gräns och i Europa och mycket annat i både stort och smått - allt är iscensatt för att hålla oss i väst sysselsatta med att inte se hur världsordningen flyttas centimeter för centimeter, allt enligt principen "koka en groda".

Jag är sjukt frustrerad över att höra Trumpväljare i USA, som motiverar att rösta Trump med orden "Maten var billigare under förra presidenten, det tycker jag är viktigt. Demokraterna och Joe Biden har höjt priserna för mycket, det skulle aldrig hänt under Trump."
Då tittar man verkligen på världen genom en strut med väldigt liten öppning.

Men nu räcker det inte om Harris faktiskt skulle vinna valet nästa tisdag.
Det är inte helt osannolikt att Trump då - och en gång till - skulle ifrågasätta valresultatet. Och att den innersta kärnan då under fyra år tänkt igenom vad man skulle gjort bättre, gjort på annat sätt där vid Capitolium den 6:e januari.
Det här valet kan i praktiken handla om Donald Trump som president, eller ett inbördeskrig i USA.

Nej, jag ser inte framtiden med tillförsikt.
Men jag hoppas på Harris, och att inte bara innersta MAGA har en plan för ifrågasättande av valresultatet - utan även att rättsstaten USA har denna möjlighet med i sin playbook.
Och därtill en vidhängande mycket kraftfull plan av "vad gör vi nu?"
Med stor avsaknad av lågaffektivt bemötande.
Ja, frågan är om vi ska ha kvar någon demokratisk supermarkt.

Det ser helt enkelt ut som att det är så mycket mer framgångsrikt när man slipper tillfråga befolkningen om vad ska göras. De autoritära diktaturerna kan tugga på mot sina världspolitiska mål medan befolkningen i demokratier mest verkar fokusera på helt andra saker, som priset på bensin.
En dyster framtid, verkligen.

Ja,
jag fattar att jag låter som att jag gått på Mother of all Conspiracy Theories.
Men jag kan inte finna mycket i världen idag som pekar åt annat håll.

Jag har jättejättegärna fel i allt jag skriver här ovan, och tar med glädje emot alla förödmjukande tillmälen ni kan hitta på när det visar sig att jag bara haft lite för glada tomtar på loftet.
När Harris har vunnit, och Trump lite fridfullt konstaterat i bästa sändningstid att

Jag räckte inte till den här gången. Grattis Kamala!
Tack o lov då att vi har klimatkris i världen som kan ta död på mänskligheten

Vad gäller Gaza/Israel/Libanons betydelse i själva valet så är det ju främst Michigan det pratas om. Det bor ca 300 000 arabamerikaner och muslimer där, och Biden vann senast Michigan med en marginal på 154 000 röster. Att Hilary Clinton förlorade i Michigan valet dessförinnan, då tog Trump det med 10 000 rösters marginal, beskrevs som en av anledningarna till att hon förlorade valet. Den datan tyder väl på att den här frågan har potential att ha betydelse, sett till rena siffror.

Jag hade aldrig röstat på Trump men om jag spelar djävulens advokat här så kan jag väl se några olika anledningar att inte rösta Harris vad gäller den här frågan. Nej Trump har absolut inte civila palestiniers, libanesers eller ens israelers, bästa för ögonen, men vem är det som rent konkret både tidigare i år samt i detta nu bidrar till Israels våldskapital samtidigt som Israel utreds för folkmord? Biden-styret, bland annat, där Harris är vice president och där hon inte heller har gett besked om ändrad kurs framöver. Så ska man rösta på den part som lite krasst redan har blod på händerna, på den som ännu inte har det, på en tredje part, eller på ingen alls? Det finns de som förlorat många anhöriga i Gaza redan, bör de människorna då av moraliska skäl alltså rösta på den part som bidrog till deras anhörigas död och som fortfarande inte visar några direkta tecken på att vilja förändra läget eller tvinga fram en vapenvila? Det känns ändå lite magstarkt att förvänta sig de rösterna, särskilt när det inte kommer några ord alls som går dem till mötes.

"Alla skulle lida av det, allt skulle bli värre av det, inte bara för Gaza", är en ganska vanlig typ av invändning och kanske är det också en möjlig anledning? Faran som då och då nämns med mer "rimliga" kandidater är just att de kan genomföra diverse saker, i detta exempel stöd av ett eventuellt folkmord, därför att alternativet ses som ännu värre. På så vis kan alla tillgängliga alternativ gradvis försämras. När det rimligare alternativet sedan väl är på plats är risken alltså att det är en liten och ignorerad grupp som protesterar mot den förda politiken, eftersom man förväntas vara tacksam för de rättigheter som man trots allt har kvar. Den som valts kan då tryggt fortsätta på samma inslagna spår som tidigare. Och tvärtom i det andra scenariot, om den mer rimliga parten istället förlorar så tvingas den till att se över sina strategier. Kanske till och med förändra något.

Jag hoppas att Harris vinner, jag tror inte hon måste vara totalt omöjlig vad gäller att respektera internationell rätt framöver om hon blir vald, men att försöka påverka eller göra sin röst hörd i specifika frågor via valsedeln är ju inte något konstigt i sig. Oavsett vilken grupp, kandidat eller fråga det handlar om. Men jag tror man främst då också måste förstå det antingen som en mer långsiktig strategi eller som en protest helt enkelt, snarare än tro att det skulle handla om en quick fix eller om att Trump nödvändigtvis skulle vara bättre.

Så får vi ännu ett tecken på vad Trump som USA:s president kommer göra ang Palestina och Libanon. Tala sedan om för mig hur någon arabamerikan kan rösta på Trump över Kamala. Eller rösta på Stein eller avstå från att rösta.

Och arabamerikaner har mer att förlora än många andra grupper eftersom de är fokuserade på en situation som kommer bli ännu mer katastrofal för Palestina när/om konflikten tar slut.

Så får vi ännu ett tecken på vad Trump som USA:s president kommer göra ang Palestina och Libanon. Tala sedan om för mig hur någon arabamerikan kan rösta på Trump över Kamala. Eller rösta på Stein eller avstå från att rösta.

Och arabamerikaner har mer att förlora än många andra grupper eftersom de är fokuserade på en situation som kommer bli ännu mer katastrofal för Palestina när/om konflikten tar slut.
Tbh är det ungefär vad Harris/Biden också säger? Eller ja, det läcker information om att Biden blivit förbannad på Bibi flertalet gånger, men just de här sakerna är inte så annorlunda mot vad som sker idag.

Det är lite galet att opinionsmätningar nu visar att det i stort sett är jämnt mellan Harris och Trump gällande "the popular vote", den har inte en republikan vunnit sedan 2004.

Enligt DN verkar det vara en ganska begränsad attack och att Iran tonar ned betydelsen men vi får se vad som händer.
Jo, jag vet. USA lyckades väl åtminstone få dem att undvika kärnkraft och olja, som Israel vevade om innan själva attacken. Utöver banden till Hamas och Hezbollah så har trots allt Iran stått emot ganska mycket av Israels olika provokationer/attacker senaste året, så jag litar tbh mer på att de inte vill ge sig in i krig än Israel som verkar sugna på att dra med USA.

Det var så jävla dumt av Trump att riva upp kärnvapenavtalet som Obama startade med Iran, och att Biden inte återupprättat det. Har du sett om Harris sagt något om att hon vill tillbaka till det? Trump vill det ju definitivt inte.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 303
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 671
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 669
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
356
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25