Jag håller med
@MJLee att det här valet handlar om (världspolitiskt) mycket mer än bara Gaza/Palestina.
Vi står verkligen vid ett totalt och irreversibelt vägval just nu, för vilken världsordning vi ska ha i framtiden.
Men jag håller inte med om att det är arabamerikaner som har mer att förlora än de flesta.
Ty vi sitter alla i samma förbannade båt.
Den världsordning som står och knackar på dörren är denna:
Det är Kina som väntar på att få frikort på att expandera ut över Taiwan och Sydkinesiska sjön. Det är Ryssland som väntar på att Ukraina ska sluta få västlig hjälp, så att de en gång för alla kan avsluta sin militära specialoperation, så att de kan inkorporera de Ukrainska militära resurserna i sina (inklusive de Ukrainska männen som soldater), så deras så nesligt fördröjda promenad in i Europa faktiskt kan påbörjas. Det är Iran som håller Houthi-rebeller med vapen och instruktioner att störa världshandeln, att hålla Hamas och Hizbollah med ryska, kinesiska och nordkoreanska vapen, vid sidan av sina egna leveranser. Det är Nordkorea, som idag strider mot Ukrainska styrkor, (förmodligen) för att skaffa sig skarp erfarenhet av att kriga, inför en (vad man tror) är en skarp konflikt mot Sydkorea.
Och i Afrika har redan Ryssland och Kina flyttat fram sina positioner. Just nu plundrar de land efter land på naturresurser tillsammans med korrupta och självberikande lokala regeringar. (för Rysslands del är detta en delfinansiering av Ukrainakriget, medan Kina behöver råvaror till egen industri). Ryssland värvar samtidigt folk till att (faktiskt!) slavarbeta i den ryska försvarsindustrin (kvinnor), och folk att använda som kanonmat i köttkvarnen vid fronten (män).
Migrantkriser både vid USA's södra gräns och i Europa och mycket annat i både stort och smått - allt är iscensatt för att hålla oss i väst sysselsatta med att inte se hur världsordningen flyttas centimeter för centimeter, allt enligt principen "koka en groda".
Jag är sjukt frustrerad över att höra Trumpväljare i USA, som motiverar att rösta Trump med orden "Maten var billigare under förra presidenten, det tycker jag är viktigt. Demokraterna och Joe Biden har höjt priserna för mycket, det skulle aldrig hänt under Trump."
Då tittar man verkligen på världen genom en strut med väldigt liten öppning.
Men nu räcker det inte om Harris faktiskt skulle vinna valet nästa tisdag.
Det är inte helt osannolikt att Trump då - och en gång till - skulle ifrågasätta valresultatet. Och att den innersta kärnan då under fyra år tänkt igenom vad man skulle gjort bättre, gjort på annat sätt där vid Capitolium den 6:e januari.
Det här valet kan i praktiken handla om Donald Trump som president, eller ett inbördeskrig i USA.
Nej, jag ser inte framtiden med tillförsikt.
Men jag hoppas på Harris, och att inte bara innersta MAGA har en plan för ifrågasättande av valresultatet - utan även att rättsstaten USA har denna möjlighet med i sin playbook.
Och därtill en vidhängande mycket kraftfull plan av "vad gör vi nu?"
Med stor avsaknad av lågaffektivt bemötande.