Valet i USA

Du tycker inte att Harris har något som helst ansvar att övertyga väljarna?

Det är vad Harris gör just nu. Sedan ska vi inte sticka under stol med att många arab-amerikanska män är häftiga abort motståndare och socialkonservativa som ändå skulle rösta på Trump vad än Harris säger om Palestina.

En kandidat har förordat en tvåpartistat. En kandidat kommer ge Netanyahu och högerextremister helt fria händer att förinta Palestina och driva alla Palestinier på flykt. Valet torde vara ganska enkelt. Eller hur?

Är det den fråga som avgör hur man röstar då är det ännu mer ens eget ansvar att informera sig om just den frågan.

Tyvärr är vi människor i de allra flesta lägen idioter, och då behöver man helt enkelt se till att anpassa retoriken efter att vi är känslostyrda idioter, som inte är i närheten av att vara så rationella som vi fått för oss att vi är.
Givetvis är det så men att pissa i byxan för att bli varm straffar bara en själv. Det är ett val man själv gör men då får man också stå där och frysa själv utan att klaga på sin kompis som inte slog en tills man insåg att det var en dålig idé.
Problemet är fortfarande enligt mig att Harris inte har råd att ge Trumpen den minsta lilla fingernagel att bita i när det gäller att "stötta" terroristerna. En sådan retorik som kan underbyggas med det minsta lilla citat kommer slå tillbaka bland mycket större väljargrupper än de hon eventuellt kanske kan vinna genom att uttala sig i frågan.
Jag vet att det här ämnet är viktigt för många på ett personligt plan men Harris måste tänka strategiskt.

Men de vill lyssna? Organisationer har velat ha möten med henne, men hon har gett alla kalla handen. Walz var med på ett möte via zoom eller motsvarande i början av oktober, det var bra - men det är inte ens att ge någon ett lillfinger. Många har väntat desperat sedan Harris blev kandidat på att hon skulle rikta sig till dem, och faktiskt säga att hon skulle vara annorlunda än Biden gällande Israel/Palestina - men det har inte hänt. Det bästa hon sa var egentligen bredvid Netanyahu när han var i D.C, men det har inte utvecklats något sedan dess. Hon har getts flera tillfällen i intervjuer att berätta vad hon skulle gjort som skiljer sig från Biden, men då har hon inte nämnt det här alls. Jag själv är chockad över hur lite kampanjen gjort, kan bara föreställa mig hur besvikna och bestörta arabamerikaner/palestinavänner, som faktiskt brukar rösta på demokraterna, känner sig.
Om de vill lyssna så skulle de höra men om man väljer att rösta på ett sätt som riskerar att gen Netanyahu helt fria händer och säkert även all stöttning han kan behöva för att utrota palestinierna så får man stå för det. Man har ett eget ansvar.

Det är vad Harris gör just nu. Sedan ska vi inte sticka under stol med att många arab-amerikanska män är häftiga abort motståndare och socialkonservativa som ändå skulle rösta på Trump vad än Harris säger om Palestina.

En kandidat har förordat en tvåpartistat. En kandidat kommer ge Netanyahu och högerextremister helt fria händer att förinta Palestina och driva alla Palestinier på flykt. Valet torde vara ganska enkelt. Eller hur?

Är det den fråga som avgör hur man röstar då är det ännu mer ens eget ansvar att informera sig om just den frågan.
Visst, en del arabamerikaner är socialkonservativa män som är emot aborter (det gäller ju alla väljargrupper, de finns bland ffa latinamerikaner och vita också). Men de är inte representera för rörelsen av de som röstade uncommitted i primärvalet, som normalt sett röstar på en demokratisk presidentkandidat. En majoritet av just arabamerikanska väljare röstade förövrigt på Clinton 2016 (och även en majoritet av muslimska väljare). Och Harris försöker ju nå socialkonservativa republikaner som är emot Trump, genom att tex. tala om abort på ett annat sätt när hon riktar sig till just dem. Så jag tycker att det är väldigt orättvist att vifta bort väljargruppen med att de nog ändå inte är nåbara, när allt talar för att de hade varit det.

Poängen är väl snarare att Bidenadministrationen i stort sett gett Netanyahu fria tyglar redan, trots att det är uppenbart att Bibi hellre vill att Trump vinner. Visst, Biden är också för en tvåstatslösning - men när Bibi gjort det klart och tydligt att han inte tror på en självständig palestinsk stat, så har Biden ändå hävdat att Netanyahu är för en tvåstatslösning. https://www.politico.com/news/2024/...yahu-amid-two-state-solution-outrage-00136649 Och administrationen har fortsatt skicka vapen trots att de varit medvetna om att hjälp inte kommit in - vilket egentligen strider mot amerikansk lag. Det har jag nämnt förut. Jag personligen tror att Harris kommer vara snäppet bättre än Biden, men väljare förtjänar liksom att få indikationer på det och inte bara ta för givet att hon vore bättre. Utöver det så anser jag att både Jill Stein (hon är problematisk på fler sätt än anknytningar till Putin) och Trump utnyttjar väljargruppen på ett sätt som inte är schysst, men Harris och kampanjen skulle kunna göra så mycket mer för att övertyga dem själva. Jag förstår att de känner sig svikna och som att de inte spelar någon roll.

Om de vill lyssna så skulle de höra men om man väljer att rösta på ett sätt som riskerar att gen Netanyahu helt fria händer och säkert även all stöttning han kan behöva för att utrota palestinierna så får man stå för det. Man har ett eget ansvar.
Han har i stort sett fria händer som det är nu, det är problemet.

Jag följer någon ganska extremvänster amerikan (Som i princip tycker att hela det demokratiska systemet är fel och att det aldrig kan bli bra för folket genom demokratiska val så som systemet är nu. Som typ vill att Trump ska köra allt i skitet så att det blir statskupp mer eller mindre.)

Från det håller pushas det ganska hårt för att röstar man på Harris så sviker man hela Palestina i princip.

Biden administrationen trycker på rejält nu, men Netanyahu vägrar att göra något eftersom han väntar och hoppas på att Trump vinner.
Jag vet att de trycker på nu, men som jag skrev i svaret till dig så har de tidigare varit medvetna om att Israel inte släpper in hjälp/mat och ändå fortsatt skicka vapen.

I botten av den har diskutionen ligger nog det storsta problemet, har ar det kulturellt inte okay att prata om politik oppet pa arbetsplatser eller bland vanner. Det ar inte nagot man fragar nagon om, utan politik (och religion) anses vara tabu i sociala sammanhang.

Man ser bara "the talking heads" om man tittar pa program som sander sadant och majoriteten av "personen pa gatan" gor inte det, de tittar pa "sin" kanal pa tv ... och det ar ju ofta Fox.

I botten av den har diskutionen ligger nog det storsta problemet, har ar det kulturellt inte okay att prata om politik oppet pa arbetsplatser eller bland vanner. Det ar inte nagot man fragar nagon om, utan politik (och religion) anses vara tabu i sociala sammanhang.

Man ser bara "the talking heads" om man tittar pa program som sander sadant och majoriteten av "personen pa gatan" gor inte det, de tittar pa "sin" kanal pa tv ... och det ar ju ofta Fox.

Såg något på twitter tror jag där de som knackat dörr sa att de träffade republikanska kvinnor some inte vågade säga att de stöder Kamala eftersom de är rädda hur deras män skulle reagera. Som tur är så är det anonymt när man väl står där. Men problemet är ju vid poströstning.

Visst, 135 miljoner dollar till hjälp i Palestina som kanske inte ens släpps in, samtidigt som amerikanska vapen regnar ned. Israel fick 8,7 miljarder dollar till vapen etc förra månaden...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 303
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 671
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 669
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
356
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25