Valet i USA

Det är väl klart att det inte skulle när en viss del av LO medlemmarnas pengar går rakt in till S kassan trots att en stor del röstar på andra partier.
Du ser alltså inte skillnaden mellan att betala en individ med rösträtt för att vederbörande ska rösta på ett visst sätt, och att ge en summa pengar till en valkampanj?

Det ena är bokstavligen att köpa röster.

Det andra är att ge det parti man stöder, en tillräcklig finansiering för att åka runt och argumentera för sitt parti.
 
Det är väl klart att det inte skulle när en viss del av LO medlemmarnas pengar går rakt in till S kassan trots att en stor del röstar på andra partier.
Man kan tycka vad man vill om företags och organisationers stöd till partier, det är starkt reglerat dock. Det gör det inte tillåtet att köpa röster i Sverige, det har inget samband.

Straffet är böter eller fängelse i högst sex månader. I grova fall längre. (BrB) 17 kap. 8 §.
 
Man kan tycka vad man vill om företags och organisationers stöd till partier, det är starkt reglerat dock. Det gör det inte tillåtet att köpa röster i Sverige, det har inget samband.

Straffet är böter eller fängelse i högst sex månader. I grova fall längre. (BrB) 17 kap. 8 §.

Har ar straffet for att kopa roster under en presidential election fangelse hogst ett ar och/eller boter.
Musk ber ingen skriva pa vem de ska rosta pa, han vill att de skriver pa for att de vill ha kvar "free speech", och "the right to bear arms". Da bara registrerade "voters" ar tankta att skriva pa sa kan de mycket val skriva pa hans petetition och sedan rosta pa vem de vill.
Det sags dock nu att "lawenforcement" tittar pa Musk for att bedomma om harn bryter lagen.
 
Har ar straffet for att kopa roster under en presidential election fangelse hogst ett ar och/eller boter.
Musk ber ingen skriva pa vem de ska rosta pa, han vill att de skriver pa for att de vill ha kvar "free speech", och "the right to bear arms". Da bara registrerade "voters" ar tankta att skriva pa sa kan de mycket val skriva pa hans petetition och sedan rosta pa vem de vill.
Det sags dock nu att "lawenforcement" tittar pa Musk for att bedomma om harn bryter lagen.
@Lobelia just det, han köper inga röster och han tvingar ingen att rösta
 
Har ar straffet for att kopa roster under en presidential election fangelse hogst ett ar och/eller boter.
Musk ber ingen skriva pa vem de ska rosta pa, han vill att de skriver pa for att de vill ha kvar "free speech", och "the right to bear arms". Da bara registrerade "voters" ar tankta att skriva pa sa kan de mycket val skriva pa hans petetition och sedan rosta pa vem de vill.
Det sags dock nu att "lawenforcement" tittar pa Musk for att bedomma om harn bryter lagen.
Tycker du är lite ironiskt att just Musk vill ha kvar "free speech" samtidigt som tesla sparkar fackmedlemar i Tyskland eller vad tesla kräver att anstälda ska skiva på för att få ansträngning:meh:
 
Jag brukar kolla på Legal Eagles videor, för att det är intressant att se hur det fungerar i USA, men jag är verkligen rädd för vad som händer när Trump vinner valet nu, men hoppas verkligen att jag har fel.

 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 206
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 589
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 469
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
306
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp